Het demissionaire kabinet wordt nog steeds gevormd door de coalitie VVD, CDA, D66 en CU. Het nog te vormen kabinet gaat bestaan uit VVD, CDA, D66 en een partij die dat kabinet aan een meerderheid wil helpen.
Elke partij met drie zetels volstaat voor een meerderheid van één zetel. Speculeert u maar of dat Volt, JA21, DENK of de SGP kan zijn.
Tot zo ver het getuur in het koffiedik. Maar dat VVD, D66 en CDA er serieus op rekenen straks de nieuwe coalitie te vormen staat eigenlijk wel vast. En dus regeren ze al een beetje vooruit.
Dat was gisteren te zien bij de stemming over een motie ingediend door Peter Kwint (SP). Deze motie volgt een eerder aangenomen motie van SP en PvdA op. Op 25 juni stemden alleen VVD en CDA tegen het verzoek “om met een plan te komen voor structurele waardering voor zorgverleners, waarin betere arbeidsvoorwaarden en een beter salaris kunnen worden gerealiseerd”.
De motie die gisteren ter stemming kwam preciseerde de termijn waarbinnen dat plan op tafel moet liggen. De volledige motie Kwint:
De Kamer, gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de Kamer met de aangenomen motie van SP en PvdA (25295, nr. 436) de regering heeft opgeroepen om met een plan voor een beter salaris en betere arbeidsvoorwaarden te komen;constaterende dat uit het SER-advies “Aan de slag voor de zorg” blijkt dat de lonen in de zorg al jaren structureel lager zijn dan in de marktsector en de SER oproept deze lonen te verhogen;
verzoekt de regering om met het recente SER-rapport in de hand uiterlijk deze zomer in overleg met zorgpersoneel en hun vertegenwoordigers tot een plan te komen voor structurele waardering voor zorgverleners, waarin betere arbeidsvoorwaarden en een beter salaris worden gerealiseerd,
en gaat over tot de orde van de dag.
In het verslag van de plenaire vergadering zien we de uitslag van de stemming: Tegen waren VVD, CDA (net als in juni), maar nu ook D66. Alle andere partijen waren voor en dus is de motie aangenomen met 77 stemmen voor en 73 tegen.
VVD, D66 en CDA willen er nu al voor waken dat ze straks als kabinet zich suf moeten piekeren hoe alles gefinancierd moet worden. Het worden dure jaren voor het volgende kabinet. De kosten van de corona steunpakketten moeten natuurlijk ergens vandaan komen, evenals de kosten voor de opschaling van de IC’s, de vaccinaties, etcetera. Allemaal extra peperdure kosten, die bovenop de ‘reguliere uitgaven’ zullen komen.
Maar om te laten zien dat een coalitie met VVD, D66 en CDA het beste met de mensen voor heeft deelde ze gisteren ook al een kadootje uit aan de mensen die zwaar de dupe waren van het toeslagen- en fraudebeleid. Het kabinet wil alle private schulden overnemen, waarmee de gedupeerden van de toeslagenaffaire zitten opgezadeld.
Is het speculatief te stellen dat die beslissing ten koste van het zorgpersoneel gaat? En dat in de beoogde coalitie de onvermijdelijke ‘vuile handen’ voor D66 wel heel smerig gaan worden? Of wordt D66 straks de stevigste dissident binnen Rutte IV?
Reacties (7)
Als vorige kabinetten iets minder stringent waren geweest hadden ze nu veel geld bespaard denk ik. Het gedraai van D’66 betekent dus dat elke linkse partij die aan wil schuiven voor een voldongen feit wordt geplaatst. Kan me voorstellen dat GL en PvdA nu zeggen: Kaag zoek het lekker uit met de CU!
Een hoger salaris betekend dat mensen met minder uren hetzelfde inkomen genereren. Als al het andere gelijk blijft kunnen zorgmedewerkers gemiddeld dus wel eens minder gaan werken. En als een hoger salaris al extra mensen aantrekt, waar komen die dan vandaan? Het onderwijs? Of uit ‘het bedrijfsleven’ waar ook al een personeelstekort is (techniek, bouw, …). Lekker makkelijk voor de oppositie om een populair kadootje uit te delen, maar zo op zichzelf lost dit niks op.
Op zich terecht dus dat de coalitiepartijen tegen een beter salaris zorgpersoneel zijn. Ik ben alleen bang dat dit niet is omdat ze in plaats daarvan een bredere discussie willen over hoe we publieke sectoren op de lange termijn willen inrichten en bemand en betaalbaar houden.
Ik denk dat zorgpersoneel behoorlijk trouw aan de werkgever is, dat blijkt bijvoorbeeld doordat tijdens de corona-epidemie veel medewerkers vakanties en vrije dagen uitgesteld hebben.
Het risico dat zorgpersoneel minder werken gaat als het beter betaald wordt, lijkt mij klein.
Maar u vreest dus dat werknemers in de zorg geen cent missen kunnen. Dan is er een groot risico dat ze overstappen naar een baan waarbij ze wel hun vakantiedagen e.d. opnemen kunnen.
Als in de techniek en bouw een personeelstekort is, zijn de salarissen te laag.
En dan moet dat veranderen, anders blijven mensen kiezen voor een opleiding buiten de techniek en de bouw.
En buiten de zorg, natuurlijk.
Al die mensen met zo’n frustrerende bullshitjob zouden zich natuurlijk ook eens kunnen laten omscholen tot een zinnige invulling van hun betaalde uren. En dan helpt het wel als je met zo’n zinvolle baan even snel je veel te hoge hypotheek kunt aflossen. Ik vind het verder volstrekt gelegitimeerd als zorgpersoneel VVD en CDA-leden (en nu ook D66 windvanen) eerst een paar dagen op de gang laat liggen alvorens de behandeling echt te starten. De familie mag ze in die tijd dan bijvoeren en verschonen. Helaas zitten de mensen in de zorg zo niet in elkaar, en daar wordt dan ook al decennia grof misbruik van gemaakt.
@0: De door het toeslagenschandaal onstane schuldenlast en verder vele andere zinnige maatschappelijke kosten zijn heel aardig op te brengen door een paar VVD-stokpaardjes te offeren. De HRA is de facto een door de belastingplichtige betaalde bankensubsidie: schaf die voor nieuwe hypotheken af, en wel per direct. Verder weer dividendbelasting, een transactietax voor beurshandelingen, en kerosineaccijns op het niveau van autobrandstoffen. Door het hoge BTW-tarief op vliegtickets in te voeren kan de BTW op levensnoodzakelijke goederen zoals eten omlaag of zelfs wegvallen.
Het is allemaal niet zo moeilijk. Maar je moet het godverdomme wel willen.
[ …kunnen zorgmedewerkers gemiddeld dus wel eens minder gaan werken. En als een hoger salaris al extra mensen aantrekt, waar komen die dan vandaan? Het onderwijs? ]
Wel grappig dat bij jou het m.i. zeldzame mechanisme van “meer geld, korter werken” wél werkt, maar “meer geld, meer personeel” opeens niet?
Alsof de maatschappij keihard gebakken is met vaste banenpatronen.
Alsof onderwijzers niet in salaris gekort werden waardoor we nu een tekort aan onderwijzers hebben en nog meer gaan krijgen door pensionering de komende jaren. Agenten idem dito, je kunt trouwens ook agenten aantrekken die voor hetzelfde geld liever veilig op de IC ploeteren dan de stenen en vuurwerk van corona-hooligans te moeten opvangen.
De banken ontslaan massaal personeel, vliegtuigmaatschappijen, reisbureaus idem dito. Er is dus altijd wel ergens ruimte voor verandering.
Met jouw redenatie verandert er nooit iets, dus hoef je ook niets te doen.
Ik speculeer dat die 4e partij ook GroenLinks kan zijn.
D66 wordt natuurlijk geen dissident in Rutte IV.
Kaag is superdikke maatjes met Rutte sinds ze samen naar de Bilderberg-conferenties zijn geweest. Kaag (met de portefeuille buitenlandse handel & ontwikkelingssamenwerking) mag ook al maanden aanschuiven in het Catshuis-overleg met het OMT.
Ik voorzie overigens dat het nieuwe kabinet kwistig met gloednieuwe ECB-euro’s gaat strooien. De rente blijft laag en de staatsschuld mag dan wat verder oplopen. Als de inflatie wat hoger oploopt, dan is het [strike]aflossen[/strike] herfinancieren van de staatsschuld over 10 jaar een makkie.
Iemand enig idee hoeveel euro’s er iedere maand bijgedrukt worden?