Vandaag, de dag het Holland Heineken House in Peking is geopend, plaatsen wij een gastbijdrage van Louise Beck over de Aziatische biermeisjes van Heineken.
Nog luttele uren en dan gaan de Spelen van start. Het feest van sportieve verbroedering in de wereldgemeenschap. Een commercieel feest ook. Wat is er leuker voor een bedrijf, dan relaties een mooie sportwedstrijd te schenken. Wat is er, ingeval van Holland, leuker voor Heineken, dan aan één stuk gratis genoemd te worden als hèt (Hollands) sportieve centrum in Beijing. De PR-machinerie van Heineken is overweldigend.
De Sargassolezers zijn zonder enige twijfel sportief van geest. Met Heineken is dat al een stuk minder. Het gaat bij Heineken om de centjes. Ten koste van wat ook.
Neem Cambodja. Ga je daar, bij de tempels in Angkor Wat bijvoorbeeld, op café, dan schuiven een stel jeugdige vrouwen aan, om je over te halen juist hun bier te kopen. Ze zijn gekleed in jurkjes van Tiger Beer, van Stella, van Carlsberg en van Heineken. Heineken is in Cambodja marktleider. De dames krijgen een stukloon uitbetaald. Wijselijk hebben de internationale brouwerijen hen niet in dienst, dat zou te veel verantwoordelijkheid met zich brengen. Ze vallen onder het promotiebudget. Het “loon” (een miezerig bedrag per ingeleverde kroonkurk) is te weinig om opa en oma op het platteland, kinderen, andere familie van te onderhouden. Dus, toch al licht beneveld door het mee-drinken op de werkplek, gaat er wel eens een mevrouw mee naar de achterkamer, of het hotel van de westerse toerist in Siem Reap.
Sinds 2001 hebben wetenschappers vastgesteld dat zo’n 20 procent van hen met Aids besmet raakt. Heineken kruipt daar door het oog van de naald. Anders dan in Afrika, waar tot de hele familie van (mannelijke) brouwerij-medewerkers gratis aidsremmers krijgt verstrekt, zijn de vrouwen in Cambodja slechts promotie-materiaal. Daar hoef je geen verantwoordelijkheid voor te dragen. Of, zoals een woordvoerdster van het bedrijf in mei jl in De Telegraaf verzuchtte “het hoort nou eenmaal bij de lokale cultuur”.
Sinds 2001 heeft een losvaste groep mensen van over de hele wereld zich het lot van deze “biermeisjes” aangetrokken, en op twee manieren getracht iets aan hun lot te veranderen. Door ter plaatste steun te verlenen. Er is geld ingezameld voor lokale klinieken, voor trainingsprogramma’s hoe om te gaan met lastige klanten, met sexueel geweld en om andere vaardigheden te leren, zodat ze eenmaal “afgeschreven als promotie”, wellicht in de hotel-industrie aan het werk kunnen. Die laatse programma’s hebben niet alleen ruim steun gekregen van de Elton John Foundation, maar ook bijvoorbeeld van cosmeticamerk MAC, die een deel van de winst afstaat aan dit soort initiatieven.
Langs andere weg is getracht de internationale brouwwereld aan te sporen hun verantwoordelijkeid te nemen. Heineken is al in 2001 geconfronteerd met de situatie. Elk jaar is sedertdien getracht hen in Cambodja in beweging te krijgen. Lippendienst, meer is er niet bereikt. Vleien, voorstellen doen, de publiciteit zoeken (in Nederland hebben de landelijke kranten, van NRC tot De Telegraaf er aandacht aan geschonken), de aandeelhouders bewerken. In 2007 is het op de aandeelhoudersvergadering aanhangig gemaakt, Heineken zegde een onderzoek toe. Op de werkvloer, inderdaad, ver weg, werd er niets meer van vernomen. “Het hoort nou eenmaal bij de lokale cultuur”.
De jongens en meisjes die zich in Beijing voor Heineken in het HHHouse uit de naad werken, doen dat onbetaald. Voor de eer, om ook eens dichtbij alle bobo’s uit journalistiek, sport en corporate wereld te kunnen zijn. Maar zij kunnen “een fantastische ervaring rijker” met een plusje op hun CV weer naar huis. De mevrouw in Cambodja moet haar jurkje inleveren en maar zien hoe ze aan medicijnen komt.
Kijkt u straks naar de reportages vanuit het HHHouse, denk dan ook nog even aan hen. Drink er liever maar een mooie trappist bij, uit Westmalle bijvoorbeeld. En gaat u nog naar China: drink een glaasje water mee in Neêrlands sportieve HHHart, en spreek eens een journalist aan op het gedrag van Heineken.
Meer info op: http://www.fairtradebeer.com
Reacties (21)
Aksievoeren nieuwe stijl.
Ik mag het wel, relatief gezien.
Ik drink wel een Natte, Zatte oid (van Brouwerij ’t IJ hier om de hoek). Think global, drink local!
Hmmm. kwam laatst zelfs een Tabasco meisje in de kroeg tegen… Verder is hier ook Campari actief met Glenn Grant en Sky wodka. Kirin, Coors light en meer vervelend bier is ook te koop bij meisjes.
Verder zijn de meeste die ik hier ken redelijk tevreden over hun baantje. Zeker in de populaire kroegen kan zo iemand een heel aardig salaris verdienen en bepalen ze sowieso zelf of/met wie ze neuken. Wel dien je natuurlijk te beschikken over een sterke lever. Maar een geheelonthouder in een Nederlandse bruine kroeg achter de tap werkt ook niet.
Is het niet van alle culturen dat promotie meisjes even mee “naar achteren” gaan? Cannes, Monaco, Ibiza, Marrakech, Miami… Genoeg vriendinnetjes die met iemand uit de Jackie top 50 in bed hebben gelegen toen zij als promotie meisje op een van de beurzen en feestjes werkten.
Aard van het beestje toch?
“Denk U dan ook nog even aan hen”…whewhewhe.
Pff, zo kan je met goed fatsoen toch helemáál niks meer consumerééén. Bij alles maar moeten afvragen of er niet ergens iets niet in de haak was zeker? Allemaal in het kader van globale markt en modern ketendenken hoor: kostenbesparingen op inkoop, lonen, tegengaan verspilling van materialen, lagere voorraden vooral en daardoor alles nauw afstemmen op/ verregaande partnerships met leveranciers enz.enz…en de klant is Koning. De winsten moeten érgens vandaan komen. Wat is daar mis mee? Niet teveel over piekeren dus anders zit je al gauw op water en brood.
Hier b.v.: Hollandsche, en let op het bijvoeglijke naamwoord, HOLLANDSCHE sperzie/tuinboontjes uit Kenia of Egypte. Handgeplukt, prachtig netjes gerangschikt in kistjes, kakelvers ook, want met vliegtuig hierheen. Is gewoon vrijmarktlogica verder niet over mauwen. Boeren in Nederland hebben gewoon geen zin om ze zelf te verbouwen en te plukken, klaar. Doppen, niet te lang doorkoken, apart een ui en onsje gehakt bakken, aardappels koken, lik sambal erdoorheen, schep vette jus, de zooi door elkaar stampotten…Haaa, heerlijke Hollandsche pot…
Of waar b.v. de 8 euro verwijderingsbijdrage voor was bij aanschaf voor tv/pc. Ja, dat die dingen verantwoord gerecycled worden na gebruik, hèhè. Nou, en in Ghana staan ze juichend op de kade als er weer een tjokvol afgeladen containerschip aanmeerde. Dingen worden vervolgens keurig gerangschikt naar gelang toxiciteit op bergen gestort. En hep Philips niks meer mee te maken. Plek genoeg in Ghana en d’r zijn zat werkeloze kinderen daar om de waardevolle metalen eruit te halen. Anders hadden ze helemáál niks hoort U…NIKS…
Zo werkt dat nou eenmaal het is nou eenmaal zo wie zijn wij dan om daar vanaf te gaan willen wijken…
“Pff, zo kan je met goed fatsoen toch helemáál niks meer consumerééén.”
jawel hoor, maar het kost je ietsies meer nadenken. Dat grote bedrijven hun verantwoordelijkeheden niet nemen, betekenent dat je als consument des te meer verantwoordelijk bent.
Overigens kan je het als consument nooit goed doen, omdat er altijd een haak en een oog aan het alternatief zit.
Maar toch, alles beter dan je kop in het zand en er schijt aan hebben.
@2,dat is precies de crux.
Local = saai. Exotic = hip. DUS DAAR is die laffe Heinekentroep hip, want niet lokaal. Onbegrijpelijk dat ze troostmeisjes nodig hebben om die rommel te slijten.
Onee… heel begrijpelijk.
@m44
Even voorbijgaand aan het feit dat lokale rommel ook niet zomaar het glas in gaat. Alles wat graag verkocht wil worden zorgt ervoor dat ze meisjes hebben om het aan de man te brengen. In sommige gelegenheden is het de kunst om zo snel mogelijk bij 1 van de 7 te bestellen omdat je anders geen minuut meer met rust wordt gelaten.
@Chinaman
Try this:
“Hello, I have been left activist who want protect beer girls, join me now ?”
en zul jij eens bekijken hoe goed hun signaalsysteem werkt.
Het is toch wel wat anders of je als vrouw in Azie in een corrupt land je hele familie moet onderhouden dan wanneer je hier als geemancipeerde meid zelf kiest voor een baantje in een bar. Bovendien zijn hier niet 20% van de horecamedwerkers besmet met AIDS mag ik hopen!!
Nee serieus: kwetsbare groepen verdienen bescherming, en vrouwen als promotie materiaal staat mij als seksegenote erg tegen
CUCI
Dat U wellicht psychische blokkades heeft om uwen labia te openen voor vreemden, in die cultuur is dat anders.
Daardoor kunt U niet kunt oordelen of de cambodjaanse boer er goed aan doet om hun dochters aan het werk te zetten in die industrie. het is uw vrouwelijk gemancipeerd westers instinct wat U bah doet zeggen,
Het biedt in ieder geval meer diepgang en toekomstperspectieven dan met je os door de rijstvelden sjokken.
Fout Twee :
Grolsch verkoopt bier, Heineken verkoopt pils.
ook een andere cultuur die je moet kennen om de finesses te kunnen onderscheiden.
HEMAworstje: now we’re talking! het verschil tussen bier en pils – dat is van belang – Heineken verkoopt allang geen echt bier meer
(en ik geloof heus wel dat die dames in cambodja wat beters verdienen dan een paar lullige ingeleverde kroonkurken – laat Balkenende, of anders mevrouw Carvalho, grootaandeelhoudster, daar eens wat aan doen!)
Nou, als je dan leest dat Heineken na de Burma rel uiteindelijk toch maar die brouwerij van de hand deed omdat ze aan ethisch ondernemen zijn …
It ain’t over till it’s over.
Ik denk dat ik het bij het bier hou…. Die olympische spelen? Wordt ik veel te moe van!
@12 : Nader gepreciseerd: Hinneken maakt paardenzeik… inderdaad geen bier dus. Uw hoop dat Balkenende aan de door u geconstateerde ernstige misstand iets zal doen is utopisch. Balkenende doet al 12 jaar niets, de departementele top doet alles voor hem, hij is een marionet. Mw. Carvalho tenslotte zou wel gek zijn om haar rendement te verlagen…)
@Cuci reageert alsof ze niet zelf is opgegroeid in een land zonder enige sociale voorzieningen/mogelijkheden voor vrouwen om iets van hun leven te maken.
Quartz en Edinc dank!
Heineken was een tijd geleden nogal in het nieuws met zogenaamd onderzoek (het waren hun eigen mensen die het onderzoek deden) hoe goed ze in Afrika bezig zijn. De mannelijke brouwerijmedewekers daar krijgen gratis medicijnen – dat is allicht goedkoper dan steeds nieuwe mensen te moeten inwerken. Maar die vrouwen die hun product verkopen in Cambodja, ach… Zo zouden we ook niet willen dat met Frau Antje wordt omgegaan, zelfs al deelt ze flesjes Tabasco uit. Het is de banale onverschilligheid van een multinational wanneer winstmaximalisatie in het geding is (inderdaad, Esgigt, r e n d e m e n t) – en het verantwoorde gedrag van een bedrijf als MAC; met een bescheiden subsidie konden tientallen een jaar een gratis opleiding krijgen, en zo minder afhankelijk worden.
“een multinational wanneer winstmaximalisatie in het geding is”
“met een bescheiden subsidie konden tientallen een jaar een gratis opleiding krijgen, en zo minder afhankelijk worden.”
de bekende mantra’s in het wild aangetrofffen!
dank Louise,
@m44 cynisme is te makkelijk. beter doe je meer je best en voeg je iets zinnigs aan de discussie toe.
Sorry to all for not being able to write in Dutch and perhaps to misunderstand some of your comments. While Heineken is of major interest to Dutch readers, there are smaller Dutch and Belgian brewers also using the same sales tactics, which might be described as disempowering for women and exploitative. In fact, m ost major brands practice bad behaviour in Cambodia, underpaying women, tolerating dangerous and unhealthy workplaces, increasing the risks for HIV/AIDS, alcoholism, violence, sexual coercion… Belgian based INBEV sells the same way its STella Artois, BEck’s, Bass, Cass, Branik,and the Dutch brand “3 Horses”, formerly made in Breda, now in Rotterdam for export. So does Budweiser (which INBEV wishes to buy). PAX, a Belgian pilsener brewed by Bouwerij Sint Josef , Opitter-Bree, Belgium, also uses women beersellers as do Dutch brewer Bavaria, with two brands (Bavaria and Hollandia beer) and other European independents such as Oettinger. Global brands such as Corona, San Miguel, Singha,and Asahi have their beer sellers competing nightly with those from the Carlsberg list of brands such as Holsten, Angkor, Hite and others. Heineken’s popular partner brands in Cambodia include: Tiger, ABC, Anchor, Guinness, Kingway, Bintang, etc. (see http://www.fairtradebeer.com for a list of 28 brands). While several brands have set an industry COde of Conduct in November 2006 for beer selling (see http://www.bsicambodia.com), it is not sufficiently respected and as of APril, 2008, beersellers for these brands and all brands were still drinking a hazardous 1.3 litres of beer nightly. Some drink unknowingly through pregnancy and we are beginning a study on fetal alcohol syndrome amongst the children of Cambodian beer sellers.
Yeah man, bomb Cambodia! They hate our beer.
sure Advisor,
.
You are whining at the wrong end of the Line, an often made mistake by little adolfian hippies minding other people’s bussiness.
We are consumers, start your own bussiness instead of kicking against other entrepeneurs.
It is vega-cheap what you do , we have an open market; step inside. ,change your tacticts which derive from the 60’s.
You are becoming eeh conservative.
Give the consumer a fair trade prostitute with a competitive price tag instead of telling us what is right or wrong to do.