Recensie Zomergasten | Alida Dors en de draaglijke zwaarte van het bestaan

Serie:

RECENSIE - Op 11 augustus van dit jaar, zo leerde de Volkskrant mij, bestond hiphop precies vijftig jaar. Op 3 juli van ditzelfde jaar, zo leerde Wikipedia mij, bestond Zomergasten precies 35 jaar. Hiphop is dus ongeveer precies 15 jaar ouder dan Zomergasten. Toch is de ‘invloedrijkste muziekstroming aller tijden’ (dixit Robert van Gijssel in eerder genoemde artikel van De Volkskrant) niet echt vaak aan bod gekomen in het invloedrijkste tv-programma van de Nederlandse zomer (dixit Max Molovich in deze zin). Ik heb aardig wat afleveringen gezien zo door de jaren heen, maar geen enkel fragment waarin hiphop een belangrijke rol speelde komt bij me op. (Wat natuurlijk ook iets over mijn geheugen zou kunnen zeggen, maar dat terzijde. Ik laat me graag bijpraten in de reactieruimte.)

Wat ik wil zeggen: goed dat Alida Dors te gast was in de laatste aflevering van Zomergasten om dit onrecht even recht te zetten. Dat deed ze niet alleen door fragmenten te laten zien waarin hiphop centraal stond, maar ook door over de cultuur te spreken die haar kijk op leven, werk en leiderschap heeft gevormd. Waardoor ze bijvoorbeeld nu als artistiek leider van Theater Rotterdam niet alleen op talent en ervaring vaart, maar vooral op de vraag wat iemand aan het geheel kan toevoegen. En dat je moet vieren wat er is, niet wat er niet is.

De taal van dans
In schril contrast met dit credo, stond Alida deze avond juist vaak stil bij dat wat verloren is gegaan en onbereikbaar is geworden. De tegenstelling  loste op in een indrukwekkend fragment, afkomstig uit de documentaire Rize van David Lachappelle. Hierin zagen we een aantal zwarte jongeren in het Los Angeles aan het begin van deze eeuw bezig met krumping, een dansvorm waarin worstelen, mime en electric boogie een spiritueel huwelijk aangegaan. Lachapelle versneed de beelden van de Amerikaanse jongeren met die van een rituele dans uit de Soedan, waardoor er niet alleen een lijntje van dans naar dans wordt getrokken, maar ook van de Amerikaanse jongeren naar hun Afrikaanse roots en hun voorouders die ooit van huis zijn weggerukt. 

Eerder die avond, toen ze het hadden over de universele taal van dans, vertelde Theo Maassen over de reden dat hij Alida had uitgenodigd. Hij was naar de voorstelling The Story of Travis geweest van Romana Vrede, waarvoor Alida de choreografie had gedaan. En was totaal van de kaart geraakt door een dans waarin een moeder rouwt om haar gestorven kind. Met waterige ogen vertelde hij over zijn eigen moeder die iets soortgelijks was overkomen, een gebeurtenis waarvan hij dacht dat het een vaste plek had gekregen in zijn gevoelsleven maar die nu ineens toch weer naar boven was gekomen. De dans, zo vertelde Alida, was gebaseerd op het krumping zoals hierboven beschreven. Terwijl de overige acteurs steeds dezelfde bewegingen maakte, kronkelde zij zich er doorheen en gaf zo uiting aan haar rouw om dat wat voorgoed verdwenen was.

Verborgen verleden
Ook voorgoed verdwenen, was het Surinaamse dorp waar de overgrootmoeder van Alida Dors was geboren. Dit omdat men ergens in de jaren ‘50 in het noorden van Suriname hadden bedacht dat er op de plek van het dorp een stuwmeer moest komen. Voor opnames van een film was Alida terug gegaan naar het dorp. Ze hoopte dat ze erboven had gevaren. En dat ze erboven had gezwommen, ondanks haar angst voor piranha’s en groteske onderwatermonsters. Alida vroeg of Theo wist waar hij vandaan kwam. Waarop Theo vertelde dat hij had meegedaan aan Verborgen Verleden en zo behoorlijk ver terug had kunnen kijken. ‘Wat een rijkdom’, zei zij. Maar echt veel leek het hem niet te boeien, terwijl het voor Alida van levensbelang leek om zo dicht mogelijk bij het dorp van haar overgrootmoeder te komen. Als je ergens niet bij kan, wordt het belangrijker. Los daarvan, als je zwart bent in een westers land, kun je er vanuit gaan dat  je voorouders in slavernij hebben geleefd. Terwijl, als je wit bent, weet je niks over het lot van je voorouders. De meeste witte mensen hebben ook helemaal geen behoefte om meer over hun voorouders te weten. Verder dan je opa en oma hoef je niet te gaan. Dat kun je white privilege noemen, maar ik weet niet zeker je de term daarmee recht doet. 

Toen Theo zo achteloos over Verborgen Verleden vertelde, meende ik enige afkeuring in Alida’s blik  te lezen. Ik had wel vaker het idee dat ze niet helemaal blij was met de antwoorden die Theo gaf. Dat ze geregeld bij zichzelf dacht: je zegt wel mij te willen begrijpen, maar je kan het niet. Met als climax de vraag aan Theo wat hij vond van de excuses van onze koning aan Suriname. Kon hij zich niet herinneren. Tot haar ontzetting. Hij redde zich eruit door te zeggen dat hij de koning niet serieus neemt. Waarna ze nog over herstelbetalingen kwamen te spreken. Theo meende dat geld geen oplossing was. ‘We kunnen onszelf beter schuldig voelen’, leek hij te willen zeggen maar realiseerde zich toen dat hij net juist had gezegd zich zelf niet schuldig te voelen over iets wat hij niet had meegemaakt. ‘Wat moeten we dan doen?’, vroeg Alida. Waarop Theo zei dat hij vond dat de grachtengordel uit de Amsterdamse grachtenpanden moesten worden gedreven, zodat de zwarte mensen uit de Bijlmer er konden wonen. Een antwoord dat Alida goedkeurde, maar ik niet helemaal serieus kon nemen.  

De naam Alida, zo leerden we, was afkomstig van een tot slaaf gemaakte vrouw die tot seks gedwongen werd door de slavenhouder. De vrouw van de slavenhouder was erachter gekomen en had haar man de afgesneden borsten van Alida als maaltijd geserveerd. Een beladen naam dus. Haar vader had haar al vroeg bewust gemaakt van haar huidskleur en haar geschiedenis. Hij had een Thaise kickboksschool die Boni heette, vernoemd naar de achttiende-eeuwse Surinaamse vrijheidsstrijder die in opstand kwam tegen de slavenhouders. ‘Vind je het niet jammer dat je geen naïef kind hebt kunnen zijn’, vroeg Theo Maassen. ‘Ik zou nu eigenlijk volmondig nee willen zeggen’, zei ze. Het was immers niet enkel een verhaal dat het leven zwaarder had gemaakt, maar vooral een verhaal om trots op te zijn. En dat haar had gebracht waar ze nu was. Als gevolg van haar opvoeding was ze zich niet alleen bewust van haar achtergrond maar ook van de verantwoordelijkheid die ze had als zwarte vrouw die zover was gekomen. 

Zwart is het nieuwe goud
‘Zwart is het nieuwe goud’, zei ze aan het begin van de avond. Waarmee ze niet bedoelde dat zwart beter was dan wit, maar dat zwart eindelijk opnieuw ontdekt en op waarde geschat werd in een wereld die te lang uit balans is geweest. Ze liet een fragment uit The Tragedy of MacBeth zien, een filmversie uit 2021 van Joel Coen met Denzel Washington als MacBeth. In het fragment krijgt MacBeth van drie heksen te horen dat hij koning zal worden. Om die voorspelling werkelijkheid te laten worden, zal MacBeth later de koning van Schotland vermoorden. Waarna hij paranoïde wordt en samen met zijn vrouw nog meer mensen over de kling jaagt. Een mooie waarschuwing, vond Alida: laat je niet gek maken. 
En schakel enkel mensen uit die het verdienen.

Precies zoals Django dat deed in het laatste fragment van de avond en het allerlaatste fragment van dit seizoen van Zomergasten. ‘Was ie niet te bruut?’, vroeg Alida nadat Django twee kogels door de knieën van de huisslaaf had gejaagd en de boel had laten ontploffen. Theo Maassen vond van niet. Hij had al een paar keer gezegd dat hij een beetje bang voor haar was en was volgens mij al lang blij dat ze niet haar kickboks skills op hem had gebotvierd maar in plaats daarvan de final shoot-out van Django Unchained liet zien. Zodra de aftiteling begon te lopen en Lotje IJzermans (moge zij de volgende presentator worden) ons vaarwel zei, zagen we hem losbarsten in een duidelijk geanimeerde monoloog.

Alsof er een last van hem afviel.

Reacties (39)

#1 Reinaert

Ik weet niet goed waarom, maar in deze laatste aflevering, ging het gesprek vanzelf, zonder voort te kabbelen.
Misschien was er meer gelijkwaardigheid, zaten beiden op dezelfde golflengte, misschien was het meer 1 doorlopend verhaal.
In ieder geval verslapte mijn interesse niet.
Een mooie afsluiter van dit seizoen.

  • Volgende discussie
#1.1 Max Molovich - Reactie op #1

Ik vond ‘m wel wat moeizaam wegkijken bij tijd en wijle. En zo nu en dan kreeg ik er klamme handen van. Zojuist schreef ik op Facebook (waar ik deze recensie effe bij de mensen onder de aandacht wilde brengen) dat zowel Theo Maassen als Alida Dors op eieren moesten lopen. Zo nu en dan ging er een ei kapot. Waarna dat kapotte ei min of meer met de mantel der liefde werd bedekt.

Nu ik er nog een keer over nadenk, eigenlijk voelde het als krumping in slow motion, hoe ze om elkaars mening heen kronkelde en niet voluit durfden te zeggen wat ze dachten uit respect, maar misschien ook uit angst voor elkaars standpunt.

#1.2 Michelle De la Haye - Reactie op #1.1

Moeizaam wegkijken of zich inhouden?
In de kwestie over schuld: uit onmacht om Alida Dors’ vraag met voorbeelden te beantwoorden? Grachtengordel en Bijlmer bewoners wisselen van woonplek, een bizarre grap; Theo blijft allereerst een cabaretier, was m.i. het moment voor Alida om hierop in te gaan. Wat zij verstaat onder betalingen? Aan wie en hoeveel? Misschien een idee om in 2024 een expert, een doelbewuste (man/vrouw) greep: Valika Smeulders (1969) of James Kennedy (1963), over dit overwerp uit te nodigen en dan, voor mij althans, met Theo Maassen als gastheer.

  • Volgende reactie op #1.1
#1.3 Reinaert - Reactie op #1.2

Onmacht bij de schuldvraag? Tsja hij zei dat hij zich als persoon niet schuldig voelde. En hij zei dat hij niet wist wat een schadevergoeding in moest houden. Bij geld had ie twijfels. Dat zijn volgens mij wel antwoorden. Misschien onbevredigend maar wel antwoorden.

#1.4 Reinaert - Reactie op #1.1

Dat beiden op eieren liepen maakte het gesprek nu juist “spannend”, daarom boeide het. Prima, het respect bleef overeind. Krumping in slow motion, daar kan ik mij wel in vinden.

  • Vorige reactie op #1.1
#1.5 Max Molovich - Reactie op #1.4

Klopt, dat maakte het ook spannend, maar ook ongemakkelijk en soms wat stroef. Maar niets wat ik niet aankon. En bovendien levert het veel stof tot nadenken op, zo heb ik vandaag al ervaren.

#2 P.J. Cokema

(moge zij de volgende presentator worden)

Heel subtiel de presentator van Zomergasten editie 2023 met één zinnetje in de stijl van Bibi Dumon Tak gerecenseerd?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#2.1 Max Molovich - Reactie op #2

Nee, ik ging er eigenlijk vanuit dat dit de enige keer was dat Theo Maassen ‘m zou presenteren. Vannacht had ik eerst dit nog geschreven:

“Ik vond hem een aangename presentator. Hij leek me oprecht geïnteresseerd in zijn gasten, was goed geïnformeerd, stelde zichzelf open als de situatie daarom vroeg, maakte zo nu en dan een grap, deed gelukkig geen enkel poging om te psychologiseren en liet zich zoveel mogelijk leiden door het moment en niet door een vooraf bedachte lijn. Alleen wat er nu precies op zijn overhemd stond, kon ik niet ontcijferen, wat mij mateloos irriteerde. Ik vermoed dat het satellieten waren, maar helemaal zeker was ik niet.”

Uiteindelijk heb ik dat er uitgelaten. Een aantal jaar geleden sprak ik tegen een buurman de hoop uit dat Theo Maassen Zomergasten zou gaan presenteren. Dat gebed is verhoord. Vorig jaar hoopte ik al dat Lotje IJzermans de volgende presentator zou worden. Ik weet niet zeker of ik dat toen ook daadwerkelijk heb opgeschreven. Maar door het nu wel uit te schrijven, hoop ik dat het ooit waarheid zou worden en wellicht al volgend jaar.

#2.2 Karin - Reactie op #2.1

Op zijn overhemd stonden vliegende herten. Dat vertelde hij zelf. Aan Bibi. Daarom trok hij toen ook zo onhandig zijn jas uit.

#3 Joost

Ik heb de aflevering niet gezien, maar ik meen in het verslag van Max te lezen dat de irritatie van Dors dezelfde was die ik had toen ik de laatste show van Maassen zag: hij is vrij toondoof voor de gevolgen van de diverse misstanden uit ons verleden en ik had continu het idee dat hij 5 jaar achter liep op de discussie, wat ik van hem niet verwachtte. Dat en dat 80% van zijn grappen al op twitter voorbij was gekomen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3.1 Suzan - Reactie op #3

Toondoof is een goeie formulering. Misschien is het zelfbescherming. Bij de soms gevoelige reactie van Theo Maassen krijg ik de indruk dat als de ander zich uitspreekt voor gelijke rechten, voor waardering en kansen, hij dat ervaart als aanval op het menstype waartoe hij behoort. Het menstype dat al eeuwenlang de macht heeft én – dat vind ik nog het meest gemene – heeft bepaald dat hij de standaard is en dat alle andere menstypen daardoor dus de uitzondering vormen – de marginalen van de samenleving zijn.
En dat hij vanuit dat standpunt tijdens Zomergasten met Alida Dors de strijd en het traject van zwarte mensen bijna direct relativeert met het onrecht dat andere individuen wordt aangedaan.
De stereotypering van zwarte mensen als minder waard, als hulpjes, zelfs als ‘beesten’, bestaat al eeuwen in Nederland en Europa. De acceptatie van slavenhandel en onderdrukking begon in de 17e eeuw toen de Nederlandse bevolking werd geleerd dat alleen witte mensen – kennelijk – een zenuwstelsel en een gevoelsleven hebben. Dat onrecht is in mijn optiek overkoepelend en nog altijd duidelijk aanwezig.
Je hoeft maar één seconde langs Vandaag Inside te zappen om Johan Derksen het woord ‘zwartjes’ te horen zeggen in combinatie met iets gewelddadigs of iets seksueels. Ik vraag me af of Theo Maassen kan zien dat Johan Derksen tot hetzelfde menstype behoort als hijzelf.
Marginale groepen dienen zich altijd voorbeeldig te gedragen om volledig geaccepteerd te worden. Allemaal, want als er een naast de pot piest, wordt de hele groep daarop aangesproken. Terwijl niemand een groep is, iedereen is met elkaar een rijkdom aan uiteenlopende individuen.

In een omgekeerde wereld kan Theo Maassen dus met pek en veren weggestuurd worden vanwege een racistische opmerking van Johan Derksen.
In de Zomergasten met Alida Dors (en eerder met Bibi Dumon Tak) probeerde Theo Maassen wel de vele andere standaarden te onderzoeken, al schuurde het nog flink hier en daar. Het traject van onder ogen zien van privileges gaat traag, schuurt pijnlijk én is uiteindelijk bevrijdend, hoop ik.

  • Volgende reactie op #3
#3.2 Reinaert - Reactie op #3.1

Ik heb totaal iets anders gezien: een duo wat elkaar probeerde te verstaan.

#3.3 Joost - Reactie op #3.2

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, maar ik heb me nogal geërgerd aan zijn laatste show. Vooral het eind was echt niet ok.

#3.4 beugwant - Reactie op #3

En met dat achterlopen is Maassen exemplarisch voor ons kaaskoppen. Waar onder zwarten het thema al generaties lang speelt, is die discussie voor oude witte mannen vrij nieuw. En langzaam begint het besef van een zekere erfzonde daar door te dringen, en ook dat wegkijken eigenlijk niet meer kan. En dat de smoesjes smoesjes zijn. Tegelijkertijd begint aan zwarte zijde het geduld op te raken.
Dat alles schuurt en achter de te beklimmen berg gaat de weg ook nog eens verder.

  • Vorige reactie op #3
#3.5 Bookie - Reactie op #3.4

Je kan van een atheist als Theo Maassen niet verwachten dat hij in een zekere erfzonde gelooft. Op de vraag of hij zich schuldig voelt is nee dan ook het enige antwoord dat hij kan geven. Eigenlijk gewoon een belediging.

Een bepaald gevoel van schaamte kan bij de duistere kanten uit de geschiedenis (zoals slavernij, gruwelijke lijf- doodstraffen heksen, ketters en misdadigers, uitbuiting e.d.) en een bepaald gevoel van trots bij de mooie kanten (zoals kunst, wetenschap).

De geschiedenis leert ons dat wel dat enig gevoel van superioriteit als Nederlander totaal misplaatst is.

#4 Klaas

Ik kan me één hiphopfragment herinneren. Jim Taihuttu liet een stukje zien van Mocromaniac bij 101 Barz. Wilfried de Jong had geen idee wat hij ermee aan moest. Hij zei: goh, wat kan die snel rappen zeg, heel knap. En dat was dat.

https://www.youtube.com/watch?v=NiBnZrbSqVU

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Judith

Voor mij was het een onthutsende kennismaking met de eigen cultuur van ( alleen Surinaamse?) zwarte mensen, die toch wel heel erg op het traumatisch slavernij verleden en afzetten tegen de blanken die hen dit aangedaan hebben is gebaseerd.
De hele avond ging uitsluitend dáárover.
Dat vond ik wel beperkt.
De manier waarop Alida vaak zelf geen antwoord gaf maar het omdraaide en aan Theo vroeg wat hij vond ( “voel jij je schuldig.” i.p.v. zèlf zeggen dat ze de blanken schuldig vindt, vond ik heel onaangenaam.
Alida suggereerde meer dan ze prijsgaf en hield zo de touwtjes in handen doordat Theo haar niet confronteerde.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Ben

Theo bevond zich gisteren op glad ijs en heeft zich prima staande gehouden binnen het format.
Wat mij persoonlijk stoort is dat er gesproken wordt over de privileges van de witte man, alsof het een voorrecht is om een witte man te zijn, met alle buitenkansjes van dien. Ik kan, als gemiddelde witte man iedereen uit de droom help, dat de gemiddelde witte niets vanuit dit profiel zomaar in de schoot geworpen krijgt. Iedereen verdient het respect dat zij of hij meent te horen krijgen, gelijke kansen etc, maar in het kader van een inclusieve samenleving past het stigma van ‘de witte man’ gewoon niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6.1 beugwant - Reactie op #6

De gemiddelde witte man is dan nog geen geprivilegieerde* elite (het sluit elkaar immers uit), maar hij is al wel wit.

*Lang leve de spellingcorrectie ;)

  • Volgende reactie op #6
#6.2 Suzan - Reactie op #6

Het is juist goed om bloot te leggen dat de witte man niet hét maar een van de vele menstypes is. Dan wordt het ook voelbaar hoe vervelend het is om slechts als type te worden getypeerd, en niet als divers individu met allerlei vaardigheden en unieke eigenschappen.
Iets wat voor zwarte mensen (en ook voor vrouwen, LGBTQ en andere groepen) de dagelijkse gang van zaken is: het etiket van de groep als enige eigenschap van het individu. Het niet hoeven voelen van die last of zelfs pijn is een privilege. Volgens mij groeit een samenleving naar daadwerkelijke verdieping en inclusiviteit als we naar onze eigen privileges durven te kijken. Waarmee ik niet bedoel dat iemand niet trots kan en mag zijn op wie hij/zij/hen is of op wat er is gepresteerd, ongeacht welke type mens.

Wat me ook opvalt is dat zwarte mensen vaak perfect dienen te zijn om te worden geloofd, om als serieuze gesprekspartner te worden benaderd. Zich keurig moeten gedragen, weldenkend, beleefd, en vooral niet iets mogen zeggen of tonen wat als ‘slachtoffergedrag’ bestempeld zou kunnen worden. Wat een schril contrast is met sommige bekende witte mannen die bij een mespuntje kritiek de slachtofferschulp opzoeken, wat jammer is.

  • Vorige reactie op #6
#7 Rigo Reus

De schrijver Jamal Ouariachi heeft ook naar Zomergasten gekeken
https://www.tzum.info/2023/08/nieuws-jamal-ouariachi-ergert-zich-kapot-aan-woke-zomergasten-met-alida-dors-die-vrouw-is-echt-krankzinnig-sorry-hoor/
(Ik heb het gesprek niet gezien: ik las een boek, keek naar atletiek en heb weinig met theater, vandaar).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7.1 Joost - Reactie op #7

Ah ja. Die Jamal Ouariachi is ook al een tijdje aan het afglijden…

  • Volgende reactie op #7
#7.2 Reinaert - Reactie op #7.1

Ik houd anders ook wel van een gestrekt been.

  • Volgende reactie op #7.1
#7.3 Rigo Reus - Reactie op #7.1

Goed argument. Dramatisch effect ook, die drie puntjes.
Meneer is het niet eens met jouw mening, en dan is het ineens ‘die’ Jamal Ouariachi. En die ‘is ook al een tijdje aan het afglijden.’
Dat dedain.

  • Vorige reactie op #7.1
#7.4 Joost - Reactie op #7.3

Ja, Ouariachi is het toonbeeld van inclusiviteit met z’n ‘ zieke woke-terminologie’ waar hij z’n ‘dialoog’ mee start. Totaal geen enkel dedain. Joe.

https://twitter.com/JamalOuariachi/status/1695880082676432930?

  • Volgende reactie op #7.3
#7.5 Rigo Reus - Reactie op #7.4

Jammer dat je maar zijn halve tweet citeert, de andere helft kwam je nu even niet goed uit?
(Wie is Joe?)

#7.6 Joost - Reactie op #7.5

Ah, dus in dat geval diskwalificeert het dedain hem niet helemaal? Daarnaast, misschien bestaat de mogelijkheid dat ik Ouariachi eerder ben tegengekomen, zijn argumentatie al ken en er daadwerkelijk een geïnformeerde mening over heb?

Ik lees al vijf jaar racistische drek van die gast, met z’n omgekeerde racisme. Dat jij nu een stukje van hem vindt waar je het mee eens bent en die link zonder verdere context in de comments pleurt, prima. Maar ik voel weinig behoefte om inhoudelijk op die kapotte grammofoonplaat te reageren.

#7.7 Hans Custers - Reactie op #7.6

Het is inderdaad van een treurig niveau. Boekenlezer Rigo Reus zou zich eens af moeten vragen hoe hij zou reageren als een romanfiguur er zo op los zou brallen. Mijn idee zou dan zijn dat de schrijver het er wel wat minder dik bovenop had mogen leggen.

#7.8 Rigo Reus - Reactie op #7.7

Ah, Hans, maar de roman is een andere wereld, een heel andere wereld. Daar kunnen dingen die je in de echte wereld afkeurenswaardig zou vinden, daar kunnen zinnen gezegd worden waar jij alleen maar jaloers naar kunt kijken, daar lopen mensen rond die dingen doen die jij niet kunt, of wilt.

De literatuur is niet de echte wereld, niet elke lezeres van een thriller is een potentiële seriemoordenaar. (En ook niet gelijk geschikt als inspecteur).
En als er sprake is van een held die pederast is en ook nog ‘ns antisemitisch, betekent dat niet dat de auteur die denkbeelden aanhangt of dat de lezer daarmee sympathiseert.

Op het moment lees ik de laatste Amis, Martin (niet de vader), en hij heeft in zijn oeuvre heel wat prikkelende hoofdpersonages, met heerlijke dialogen, gecreëerd (waar ik hem oneindig dankbaar voor ben). En Martin Amis is dit jaar overleden, dus er zullen geen nieuwe personages meer ontstaan. In de toekomst zal er dus geen tumult meer ontstaan over een personage van hem dat schandalige dingen zegt, of zich schandalig gedraagt.

Je kunt natuurlijk een roman kopen die helemaal politiek correct is: er valt geen onvertogen woord in. Elk personage dat erin optreedt is redelijk, houdt met alles rekening, drukt zich zorgvuldig uit, rookt niet, drinkt niet, bralt niet, denkt aan de dieren en het klimaat, en bejegent zijn of haar medemens zeer invoelend.
Het zal een saai boek zijn.

Een roman die ik niet zou willen lezen, een kijkje in de toekomst.

#7.9 Hans Custers - Reactie op #7.8

En wat heeft dat allemaal te maken met deze discussie?

Als je denkt dat ik ergens heb gezegd of bedoeld te zeggen dat romanfiguren allemaal politiek correct zouden moeten zijn heb je er echt helemaal niks van begrepen. Dan blijk je vooral onthutsend slecht te zijn in begrijpend lezen.

#7.10 Rigo Reus - Reactie op #7.9

Ik gaf een antwoord op je vraag, maar je wilt kennelijk een ander antwoord?

Boekenlezer Rigo Reus zou zich eens af moeten vragen hoe hij zou reageren als een romanfiguur er zo op los zou brallen

  • Volgende reactie op #7.9
#7.11 Hans Custers - Reactie op #7.9

@7.10

Lees anders ook even de zin daarna. Misschien snap je dan wat ik bedoel. Zo niet, dan is dat maar zo.

  • Volgende reactie op #7.9
  • Vorige reactie op #7.9
#7.12 Rigo Reus - Reactie op #7.9

Als je denkt dat ik ergens heb gezegd of bedoeld te zeggen dat romanfiguren allemaal politiek correct zouden moeten zijn heb je er echt helemaal niks van begrepen. Dan blijk je vooral onthutsend slecht te zijn in begrijpend lezen.

En je hebt gezegd:

Mijn idee zou dan zijn dat de schrijver het er wel wat minder dik bovenop had mogen leggen.

Uhm, ja. Jouw idee dus. Niet het mijne,
Onthutspot.

  • Vorige reactie op #7.9
#7.13 P.J. Cokema - Reactie op #7.3

Nou Rigo, vanwaar zo gepikeerd? Je wijst op een stukje bij Tzum dat niet meer dan een rijtje ranzige racistische reutels is. Je vermeld er niet bij of je het eens of oneens bent met die tweets of of eens / oneens bent met het Tzumstukje in het geheel, of dat het eens/oneens bent met Alida Dors en/of Theo Maassen. Dus ja, dan kan je ook weinig inhoudelijke reacties verwachten of reacties die wel iets zeggen over wat daar op Tzum staat.

Terzijde: dedain?: pot ketel en zo die tweets van die auteur lopen over van dedain.

  • Vorige reactie op #7.3
#7.14 Judith - Reactie op #7

Jamal heeft helemaal gelijk! Lees hem!
( begrijp niet waarom je reageert op een programma dat je niet gezien hebt)

  • Vorige reactie op #7
#7.15 Joost - Reactie op #7.14

Ik reageer op tweets van hem. Dat gelul over “woke hysterie” enzo is zo sleets als de pest, hoe het programma er ook uitzag.

Het bestaat gewoon niet.

#8 Ben

Laten we het dan over de geprivilegieerde elite hebben en niet over ‘de’ witte man. Overigens, gezien de laatste zin, is er iets mis met wit?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8.1 Joost - Reactie op #8

Ik denk dat het in het kader van bewustwording heel goed is dat “de witte man” wordt gebruikt: het geeft een handvat en maakt de groep minder abstract, want deze groep ís het grootste deel van die elite. Dat er nu mensen zijn die heel hard gaan roepen dat er ook witte mannen zijn die daar niet toe behoren is op zijn minst grappig.

Ja het is een ecologische fout, maar het lijkt me verstandiger om ons op het echte probleem te focussen.

#8.2 Ben - Reactie op #8.1

Door te generaliseren zet je gelijk al een grote groep op de achterste benen. Kan niet de bedoeling zijn als naar een dialoog gezocht wordt.