Politiek als showworstelen

Foto: 2Tales (cc)

Een gastbijdrage van Hartger Wassink.

In mijn studententijd, begin jaren ’90, keek ik wel eens Amerikaans showworstelen. Het sloeg nergens op, maar ja, er was nog geen internet en ’s nachts was er niks anders op tv. Ik vond de serieusheid waarmee de worstelaars hun speel speelden heel interessant. Iedereen wist dat het allemaal nep was, maar niemand doorbrak de code. Een soort Sinterklaas voor volwassenen. Het leek allemaal vrij onschuldig en op misbruik van anabole steroïden na is er volgens mij nooit iets onoirbaars gebeurd.

Ik moet daar regelmatig aan terugdenken. Want ergens in de afgelopen 20-30 jaar is de Nederlandse politiek een soort showworstelen geworden, alleen zijn de consequenties een stuk serieuzer. Ik zal proberen uit te leggen wat me dwars zit.

Politiek draait om debat en debat kan (net als showworstelen) al interessant genoeg op zich zijn om naar te kijken, los van wat je persoonlijke voorkeur voor de inhoudelijke uitkomst van het politieke debat is. Bovendien: het gegeven dat politiek (anders dan showworstelen) wel degelijk serieuze consequenties heeft in de echte wereld, draagt bij aan de spanning die van het spektakel uitgaat.

Het is niet alleen omdat politiek in de belangstelling staat, dat dit spektakel interessant is. Spektakel op zich trekt al belangstellenden aan. Zoals een brandje, een ongeluk of een vechtpartij. Het dus ook andersom: maak van politiek spektakel, en je trekt politieke aandacht. Pim Fortuyn was de eerste die doorhad dat spektakel loont. Het verhaal van zijn tegenstrever Ad Melkert is bekend: die richtte zich liever, zonder spektakel, op de inhoud.
Maar hij onderschatte faliekant de aantrekkingskracht van de underdog in een op handen zijnde vechtpartij. En die aantrekkingskracht van de underdog is erg groot: het is verdienmodel van het Amerikaanse showworstelen.

Na Fortuyn is er een rij populistische politici gekomen, die zijn model gekopieerd hebben. Creëer spektakel, positioneer je als de underdog, en hoe de strijd ook uitpakt: je wint altijd. Als je verliest, heb je als underdog toch de sympathie van het publiek. En als je wint, dan is dat terecht. Want: onderschat nooit de underdog.

Voor populistische politici werd het spektakel op die manier belangrijker dan de inhoud. Een goed voorbeeld is natuurlijk Geert Wilders, die door de jaren heen een bont palet aan standpunten heeft verdedigd. Niet omdat die hem zo aan het hart gaan, maar omdat ze zo beledigend waren, ze daarom spektakel zouden opleveren en hij zich ermee als underdog kon presenteren.

In die ontwikkeling zijn we nu zo ver opgeschoven, dat niet alleen inhoud er niet meer toe doet, maar dat het betwijfelen van inhoudelijk redelijke en rationele standpunten zelf een doel is geworden. Zo kon Wopke Hoekstra aan het begin van dit politieke seizoen in de krant beweren dat een kabinetsdoelstelling niet heilig is. Niet omdat hij dat werkelijk vond, maar omdat hij en het CDA daarmee spektakel konden creëren, dat strategisch een slimme zet leek, zo vlak na de zomer. Het spektakel van de coalitiepartij die twijfelt. Het werkte alleen niet zo geweldig, want het CDA positioneren als underdog? Daarvoor is de herinnering aan de gloriejaren als machtspartij nog te vers.

Spektakel is ook het verdienmodel van de meeste tv-talkshows. Het format is globaal als volgt. Iemand beweert wat, het doet er niet toe wie het is of wat er gezegd wordt. Zet er gewoon een vraagteken achter, en nodig op tv iemand anders uit die het tegenovergestelde beweert. Spektakel! Kijkcijfers gegarandeerd. Over de inhoud maalt niemand.

Een onrustbarende bij-effect van 25 jaar spektakelpolitiek is echter dat veel gewone kiezers allang niet meer kunnen onderscheiden wat echt is, en wat nep. Zoals er ook heel veel kijkers van Amerikaans showworstelen zijn, die het ongetwijfeld allemaal voor waar aannemen wat ze zien. Of ze weten misschien wel dat ze voor de gek worden gehouden, maar ze doen geen moeite meer, voor even genieten ze van het spektakel in hun korte, wrede en ellendige leven.

Er is een steeds kleinere groep Nederlanders voor wie het helder is dat het niet helemaal klopt, als een politicus iets zegt dat vooral bedoeld is om een effect te creëren. Voor veel andere Nederlanders is dat onderscheid niet meer helder, en ook niet meer relevant. Wat maakt het uit voor ze, als ze hun eigen leven nooit een effect merken van wat die politici op tv zeggen? Te lang al ervaren te veel mensen dat, ondanks al het politieke spektakel op tv, hun problemen in de echte wereld alleen maar groter worden.

Die ervaring leidt tot twijfel en desinteresse. En precies dat buiten de showpolitici uit. Daar kunnen ze nog meer spektakel van maken. Ze wakkeren die twijfel dus aan, en de desinteresse slaat vervolgens om in wantrouwen. Niet langer zijn de andere politici volgens de showpolitici draaikonten (een ernstig verwijt destijds van Jan-Peter Balkenende aan Wouter Bos), maar ze zijn nog erger dan dat: het zijn fraudeurs die samenspannen om macht te vergaren en de gewone man (m/v/x) het leven zuur te maken.

En dat wordt met steeds grotere hyperbolen verkondigd. We zijn inmiddels zo ver dat er serieus moet worden gereageerd als een leider van een politieke partij het over reptielen heeft, als hij over andere politieke leiders spreekt.

Zo is het wantrouwen brandstof voor politiek spektakel geworden. En daarmee komen we op gevaarlijk terrein. Zie het succes van de BBB. Een kleine opkomende partij (underdog) die de modellen van overheid en wetenschap in twijfel trekt (wantrouwen). Dat die partij wordt gesteund door een ris multimiljonairs die hun verdienmodel bedreigd zien, doet voor bijna niemand terzake. Die multimiljonairs financieren de meest ontwrichtende (tractoren), zichtbare (omgekeerde vlaggen) en gewelddadige (bedreigingen, een dode zelfs) protesten die ons land in decennia gezien heeft. Spektakel!

Het echt zorgelijke is dit. De traditionele partijen denken op dit geweld te kunnen reageren, met inhoudelijke argumenten, zoals ze van oudsher gewend zijn. Maar dat is alsof je met de spelregels van klassiek worstelen de Amerikaanse showworstel-arena ingaan. Die redelijke politici gaan aan stemmers op de BBB en JA21 uitleggen, dat die partijen maatregelen voorstaan, waar ze niet beter van worden. Maar die stemmers horen allang geen inhoudelijke argumenten meer. Die zien een stel zielige slappelingen die het tegen hun held Hulk Hogan willen opnemen, en ze lachen ze vierkant uit.

In dit circus krijgt een politicus die opstapt, zoals Lodewijk Asscher, en recent nog Daan de Neef, geen applaus. Zijn de showworstelaars die hun apepakkie uitdoen. Ze doen hun masker af en zeggen in de tv: sorry mensen, het was allemaal maar show. Alles voor de kijkcijfers. Maar ik doe niet meer mee. Dan draait de camera gauw weg: dat is geen spektakel, dat is niet interessant. De woordvoerders en spindoctors maken zich uit de voeten: dat zijn oprechte meningen, daarmee trek je geen kiezers. Daar kunnen ze niets mee.

De afgelopen decennia hebben ons geleerd, dat de behoefte aan spektakel steeds groter wordt. Het publieke omroepprogramma Op1 zag er een tijd geleden geen probleem in, een programma op te nemen voor het aanmeldcentrum in Ter Apel. Spektakel! Sensatie! Over de inhoud van dat programma heb ik nergens wat gelezen, doet er ook niet toe. Dat er een baby was doodgegaan op exact die locatie, daar sprak niemand meer over. Alsof je een programma opneemt op het strand van Bodrum, waar de vijfjarige Aylan ooit omkwam. Dat zouden we toen erg onsmakelijk hebben gevonden.

Hoe verder? Hieronder een simpel idee. En een waarschuwing. Het simpele idee is: zorg ervoor dat politieke keuzes tot daadwerkelijk rechtvaardige uitkomsten leiden voor zoveel mogelijk mensen. Het artikel dat me inspireerde tot dit verhaal, noemt er een aantal: minder ongelijkheid in inkomens, eerlijk onderwijs, toegankelijk en gratis gezondheidszorg, rechtvaardige belastingdruk (meer op vermogen en uitputting van grondstoffen, minder op arbeid), een rechtssysteem dat kwetsbaren beschermt. Als we dat zouden realiseren, dan wordt bij veel mensen de noodzaak weggehaald om te geloven in charlatans.

De waarschuwing is, dat na het spektakel over de inhoud van Fortuyn, over de beledigingen van Wilders, over de twijfels van CDA, over het wantrouwen van BBB het spektakel van het fascisme volgt. Steeds openlijker lezen en horen we antisemitische opmerkingen, steeds openlijker wordt er geflirt met geweld. Racisme blijkt endemisch en systemisch, en biedt een voedingsbodem voor openlijke haat en doodsbedreigingen. Wetteloos boerenprotest gaat naadloos over in AZC-protest, waarbij een foto van een racistische leus door vele media kritiekloos wordt verspreid. Spektakel! We hebben een nieuw dieptepunt bereikt, nu een Tweede Kamerlid openlijk speculeert over een gewelddadige revolutie. En de aantrekkingskracht van geweld, daar kan niets tegenop. En als we denken dat we deze ontwikkeling op inhoud kunnen bestrijden, vergissen we ons deerlijk.

Reacties (39)

#1 AltJohan

[mod-edit: neen, AltJohan, we gaan de discussie niet doodslaan door af te leiden van de inhoud met zeer selectieve voorbeelden]

  • Volgende discussie
#2 Cerridwen

Het simpele idee is: zorg ervoor dat politieke keuzes tot daadwerkelijk rechtvaardige uitkomsten leiden voor zoveel mogelijk mensen.

Dit is zo fucking frustrerend. Je leeft in een van de meest welvarende landen ter wereld, een land dat dicht in de buurt komt van een land waar politieke keuzes daadwerkelijk tot rechtvaardige uitkomsten leiden voor zoveel mogelijk mensen*, maar dat is niet genoeg, het moet nog beter. Maar dan wel op jouw manier.

Zie hier het probleem van Nederland mooi geïllustreerd: het leven is niet perfect, daarvan geven we de overheid de schuld en eisen vervolgens dat de overheid op onze voorwaarden onze problemen oplost.
Het idee dat als we het leven van mensen maar nog verder verbeteren, dat de mensen de politici daar dan dankbaar voor zijn, moeten we echt begraven.
Hoe goed we het ook hebben, er zullen altijd problemen blijven. En over wat die problemen zijn, en hoe die moeten worden opgelost zal altijd politieke strijd plaatsvinden. Want een oplossing voor het ene probleem betekent maar al te vaak problemen voor iemand anders. Laten we daar eerlijk over zijn, tegen onszelf, en ook tegen anderen.

* Nederland heeft al een lage inkomensongelijkheid, eerlijk en goed onderwijs, een voor iedereen toegankelijke gezondheidszorg (gratis gezondheidszorg bestaat niet), een progressief belastingsysteem waar veel geld herverdeeld wordt en een uitstekend rechtssysteem. Dat er op al deze onderdelen problemen zijn en verbeteringen nodig zijn doet daar niets aan af.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#2.1 Janos - Reactie op #2

“een land dat dicht in de buurt komt van een land waar politieke keuzes daadwerkelijk tot rechtvaardige uitkomsten leiden voor zoveel mogelijk mensen”… eh… kijk je wel eens tv, of lees je wel eens een krant? Zo ja, niets meegekregen over toeslagenschandalen, explosieve toename van het gebruik van de voedselbank, kinderarmoede, toename van privéonderwijs, gebrek aan allerlei soorten zorg, vooral voor de meest kwetsbare mensen enz. etc. etc.? Dat het hier beter is dan in veel nadere landen, soit, maar dat we hier daadwerkelijk in een land leven waarbij de uitkomsten rechtvaardig zijn, dat is wel tien bruggen te ver.

  • Volgende reactie op #2
#2.2 Cerridwen - Reactie op #2.1

kijk je wel eens tv, of lees je wel eens een krant?

En jij denkt dat je in de krant of op de tv een representatief beeld krijgt van hoe het met Nederland gaat? Kijk jij wel eens naar buiten of naar hoe het in andere landen gaat?

Het maakt niet uit hoe goed het in Nederland gaat, in de krant zul je altijd blijven lezen wat er niet goed gaat.

een land leven waarbij de uitkomsten rechtvaardig zijn

Een dergelijk land bestaat niet, heeft nooit bestaan, en zal nooit bestaan. We kunnen er alleen maar naar streven, we zullen het nooit bereiken. En kijk dan eens om je heen of terug in de tijd: het Nederland van nu doet een niet onaardige poging.

Tuurlijk, de intentie is goed. Er is veel niet goed in Nederland, en het is goed om de ambitie te hebben dat te verbeteren. Maar op het moment dat je zegt: het is een puinhoop en het oplossen daarvan is makkelijk (“een simpel idee”), ben je net zo goed een charlatan die mensen een fantasie voorspiegelt. De onderwerpen en intentie zijn wellicht anders dan op de fascistische rechterflank, maar het mechanisme is hetzelfde.

#2.3 Hans Custers - Reactie op #2.2

Maar op het moment dat je zegt: het is een puinhoop en het oplossen daarvan is makkelijk (“een simpel idee”)

Dat staat er helemaal niet. Een simpel idee kan een prima leidraad zijn, ook als de uitvoering ervan helemaal niet zo simpel is. Uitgaan van simpele ideeën (en vervolgens proberen met de complicaties om te gaan) lijkt me veel betere politiek dan alles afdoen met de dooddoener dat het zo complex is.

#2.4 Cerridwen - Reactie op #2.3

Maar hoe dan Hans? Hoe ga jij er nou concreet voor zorgen dat politieke keuzes daadwerkelijk leiden tot rechtvaardige uitkomsten voor zoveel mogelijk mensen? Dat is de echte vraag, en die negeer je. Makkelijk roepen, maar concreet maken: ho maar.

Ik zeg je dat dit onmogelijk is. De meeste Nederlandse politici proberen oprecht politieke keuzes te maken die leiden naar rechtvaardiger uitkomsten voor zoveel mogelijk mensen, vanuit hun optiek uiteraard. Dat is alleen verdomde lastig in de praktijk. En als het toch lukt om dingen te verbeteren dan zijn we al weer bezig met het volgende probleem. Suggereren dat we er zijn met een ‘simpel idee’: volksverlakkerij.

Complexe crises met veelal lange geschiedenis: bijna nooit ff te fixen. Voor de genuanceerden die hier rechtsaf slaan is meestal geen tijd of geduld aan de verschillende talkshowtafels

https://twitter.com/rubenivangaalen/status/1594585441163943938?cxt=HHwWhICxidTAjaEsAAAA

#2.5 Hans Custers - Reactie op #2.4

Maar hoe dan Hans?

Nog zo’n dooddoener. Je mag niet voor idealen pleiten als je niet precies weet hoe je die moet realiseren. Maar er zijn in elk geval best ideeën die al regelmatig zijn geopperd: een hogere vermogensbelasting, bijvoorbeeld. Of inzetten op EU-beleid dat er niet alleen op is gericht om Europese landen tegen elkaar te laten concurreren op het gebied van lasten, of lonen, of bescherming van werknemers. Terwijl Nederland juist altijd een van de voorstanders was van zo’n ‘race to the bottom’.

De meeste Nederlandse politici proberen oprecht politieke keuzes te maken die leiden naar rechtvaardiger uitkomsten voor zoveel mogelijk mensen, vanuit hun optiek uiteraard.

Dat is maar zeer de vraag. De afgelopen decennia is de politiek grotendeels bepaald door dogmatiek die erop neerkomt dat economische groei meestal prevaleert boven rechtvaardigheid. (Disclaimer, ik zeg dus zeker niet dat economische groei er niet toe doet.)

  • Volgende reactie op #2.4
#2.6 Co Stuifbergen - Reactie op #2.4

Maar hoe dan Hans? Hoe ga jij er nou concreet voor zorgen dat politieke keuzes daadwerkelijk leiden tot rechtvaardige uitkomsten voor zoveel mogelijk mensen?

Ik heet dan wel niet Hans, maar ik heb wel een antwoord hierop:
– ruimere financiering van rechtsbijstand. Dat zorgt niet alleen dat arme mensen zich verweren kunnen tegen uitbuiting, maar het heeft ook een preventieve werking. Dus meer rechtvaardigheid!
– zorg dat mensen in de zorg betere arbeidsvoorwaarden krijgen. Dat is niet alleen rechtvaardig (want zij werken hard) maar ook nuttig (want het helpt om te zorgen dat er genoeg personeel in de zorg blijft).
– maak geld vrij voor de jeugdhulp. En dan niet alleen voor bijles aan dyslectici, maar ook de GGZ, opvanghuizen enz.
Want het is niet rechtvaardig als een kind thuis niet veilig is.
– maak de schoolklassen kleiner. Maak het onderwijs zo goed, dat ouders geen bijles meer kopen. Dat is rechtvaardig, want als sommige kinderen meer (bij)les krijgen dan anderen, kunnen die kinderen makkelijker een diploma halen (en werk vinden, en een hoger salaris krijgen).
– laat niet langer de verzekeringsmaatschappijen de zorg inkopen. Het huidige stelsel is niet rechtvaardig, want verzekeraars vertellen wel de prijs van de verzekering, maar niet of er genoeg zorg ingekocht is (en dan moeten patiënten tot volgend jaar op hulp wachten). Ook leidt het niet tot efficiëntere zorg, maar tot het afknijpen van zorgverleners.

Dit kost natuurlijk geld, maar dat is geen probleem in dit welvarende land, toch?

– schaf erfenissen af. Op kleinigheden met een sentimentele waarde na, kan alles naar de staat.
Dat is rechtvaardig, want erfgenamen hebben niet gewerkt voor dat geld. (En in de praktijk kregen rijke erfgenamen ook al de grootste kado’s van sinterklaas)

– schaf de hypotheekrente-aftrek af voor nieuwe leningen. Huizen zijn veel duurder dan nodig.
– voer snel een wet in die bepaalt dat iemand die een huis koopt, er zelf in wonen moet. (En dat anders de overheid de huurprijs bepaalt, of iets dergelijks). Het beleggen in huizen jaagt de prijzen op.
– schaf de verhuurdersheffing af voor sociale woningbouw. Er is geen reden waarom deze bedrijfstak op deze manier belast wordt.
– voer BTW in op kerosine. Als dat niet snel kan, verhoog dan de landingsrechten op Schiphol.
Dat is rechtvaardig, want burgers rond Schiphol hebben last van geluidsoverlast en vervuiling, en

  • Vorige reactie op #2.4
#2.7 Bookie - Reactie op #2.6

” -schaf erfenissen af. Op kleinigheden met een sentimentele waarde na, kan alles naar de staat.
Dat is rechtvaardig ”

Dat is niet rechtvaardig, maar is het ernstig schenden van mensenrechten. Wel kan je het gewoon in Box 1 belasten.

#2.8 Co Stuifbergen - Reactie op #2.7

Vertel mij eens welk mensenrecht geschonden wordt als de hoogte van een erfenis voor ieder mens gelijk wordt?

  • Volgende reactie op #2.7
#2.9 Bookie - Reactie op #2.8

Net als bij de vermogensrendementsheffing Box 3 is dit in strijd met het ongestoord genot van eigendom en discriminatie in het Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens (EVRM). Wil je het invoeren moet je uit het verdrag stappen.

100% belasting is diefstal. Daarentegen het gelul dat erf- en schenkbelasting dubbele belasting zou zijn, zoals je veel hoort, ben ik het niet mee eens. Voor de erfgenaam is het nieuw geld (inkomen).
Tevens ben ook voor meer verschuiven van Box 3 naar Box 1, zoals huur en het belasten van overwinst op woningen (wat ook inhoud verlies aftrekken), zodat het tarief in Box 1 substantieel omlaag kan.

#2.10 Hans Custers - Reactie op #2.9

Dat lijkt me een behoorlijk creatieve interpretatie van die uitspraak van de Hoge Raad.

Het nieuwe stelsel perkt de door het EVRM gegarandeerde recht om vrij te beschikken over eigendom in, doordat het een verhoudingsgewijs zware financiële last verbindt aan de keuze om niet over te gaan tot het risicovol beleggen van vermogen. Ook is het discriminerend doordat degenen die pech hebben gehad met hun risicovolle beleggingen relatief zwaar worden belast.

Ik zou niet weten hoe je op basis daarvan zou kunnen concluderen dat het recht op ongestoord genot van eigendom in zou houden dat je automatisch ook recht zou hebben op ongestoord genot van het eigendom van iemand anders die is overleden.

  • Volgende reactie op #2.9
#2.11 Bookie - Reactie op #2.9

@2.10
Je hebt als eigenaar het recht om zelf te bepalen aan wie je schenkt of vererft (ongestoord genot). Als je dat vervolgens met 100% belast maak je logischerwijs inbreuk op dat recht.

P.s. kon niet rechtstreeks reageren.

  • Volgende reactie op #2.9
  • Vorige reactie op #2.9
#2.12 Hans Custers - Reactie op #2.9

@2.11

Maar je zou ook kunnen zeggen dat dood zijn alle mogelijkheden tot genot van eigendom al zodanig verstoort dat overheidsbeleid daar niks meer aan kan veranderen. Overigens zegt het EVRM dit:

Iedere natuurlijke of rechtspersoon heeft recht op het ongestoord genot van zijn eigendom. Aan niemand zal zijn eigendom worden ontnomen behalve in het algemeen belang en onder de voorwaarden voorzien in de wet en in de algemene beginselen van internationaal recht.

De voorgaande bepalingen tasten echter op geen enkele wijze het recht aan, dat een Staat heeft om die wetten toe te passen, die hij noodzakelijk oordeelt om het gebruik van eigendom te reguleren in overeenstemming met het algemeen belang of om de betaling van belastingen of andere heffingen of boeten te verzekeren.

(Overigens gaat het helemaal afschaffen van erfenissen mij ook wel erg ver, dus daar gaat het me niet om. Maar of het in strijd is met elementaire mensenrechten betwijfel ik.)

  • Vorige reactie op #2.9
#2.13 Janos - Reactie op #2.7

Afschaffen is wel heel radicaal, al ben ik voor veel strenger belasten. Boven bepaald bedrag (of dat nou ton of miljoen is) 100% belasting, of 90% mocht 100% niet kunnen. “Schending van de mensenrechten” kan ik ook niet ontdekken, maar wellicht kan Bookie dat verhelderen?

  • Vorige reactie op #2.7
#2.14 Spam - Reactie op #2

Dat we het in Nederland nog redelijk goed hebben in vergelijking tot veel andere landen komt door de politiek en overheid die in de vorige eeuw, na de oorlog, een mooie verzorgingsstaat hebben opgebouwd. Met dank aan de Marshall-hulp en het groningse gas. Sinds Lubbers zijn we die verzorginsstaat aan het afbreken.

  • Vorige reactie op #2
#2.15 Hans Custers - Reactie op #2.14

Precies! Bovendien is het feit dat we het relatief goed hebben natuurlijk helemaal geen argument om je kop in het zand te steken voor wat er niet goed gaat, of niet goed dreigt te gaan. Het is een dooddoener, en verder niks.

  • Volgende reactie op #2.14
#2.16 Cerridwen - Reactie op #2.15

Constateren dat we het relatief goed hebben is helemaal geen dooddoener, maar een heel belangrijk feit waarmee je een realistischer inzicht krijgt in de problemen waar we het nu over hebben en wat we er aan kunnen doen.

Dit artikel legt goed uit waarom dit zo belangrijk is:
https://ourworldindata.org/much-better-awful-can-be-better

The news often focuses on how awful the world is. There is a large audience for bad news and it is easier to scare people than to encourage them to achieve positive change.

I agree that it is important that we know what is wrong with the world. But, given the scale of what we have achieved already and of what is possible in the future, I think it’s irresponsible to only report on how awful our situation is.

To see that the world has become a better place does not mean to deny that we are facing very serious problems. To the contrary, if we had achieved the best of all possible worlds I wouldn’t spend my life writing and researching about how we got here. It is because the world is still terrible that it is so important to see how the world became a better place.

#2.17 Hans Custers - Reactie op #2.16

Constateren dat we het relatief goed hebben is helemaal geen dooddoener, maar een heel belangrijk feit waarmee je een realistischer inzicht krijgt in de problemen waar we het nu over hebben en wat we er aan kunnen doen.

Valse tegenstelling. Dat iets belangrijk is en inzicht geeft betekent nog niet dat je het niet kunt gebruiken om een discussie dood te slaan.

#2.18 Janos - Reactie op #2.14

Amen.

  • Volgende reactie op #2.14
  • Vorige reactie op #2.14
#2.19 Cerridwen - Reactie op #2.14

Sinds Lubbers zijn we die verzorgingsstaat aan het afbreken.

Sinds Lubbers is Nederland welvarender geworden, is de inkomensongelijkheid gelijk gebleven en de armoede afgenomen.

Sommige mensen vergeten nog wel eens dat de verzorgingsstaat een middel is, niet een doel op zich.

Je bekijkt de kabinetten in het verleden door een nogal roze bril. Van de jaren 50 tot jaren 90 waren er ook problemen, ging er ook veel mis in het beleid. Het is niet dat Nederland er nou zo geweldig voorstond in de jaren voor Lubbers.

  • Vorige reactie op #2.14
#2.20 beugwant - Reactie op #2.19

Sinds Lubbers is Nederland welvarender geworden, is de inkomensongelijkheid gelijk gebleven en de armoede afgenomen.

Waar haal je dat nou weer vandaan? Ben je belubberd? Vroeger verdiende een fabrieksdirecteur misschien zeven keer zoveel als de laagste arbeider; tegenwoordig harkt een CEO al snel 200 keer zoveel naar zich toe. Er is dankzij deze afromende klasse aan de andere kant van de inkomensschaal een precariaat ontstaan: de werkende armen, die ondanks een volle werkweek niet meer rond kunnen komen.
Precies zoals Maarten Toonder het al in 1963 in De Bovenbazen beschreef, klit het geld buiten de samenleving bij elkaar en komt het niet daar terecht waar het nodig is.

  • Volgende reactie op #2.19
#2.21 Co Stuifbergen - Reactie op #2.19

Sinds Lubbers is Nederland welvarender geworden, is de inkomensongelijkheid gelijk gebleven en de armoede afgenomen.

Volgens mij was “voedselbank” in de tijd van Lubbers een nieuwe uitvinding.
Nu denkt het Rode Kruis dat 400.000 mensen voedselhulp nodig hebben.
https://nos.nl/artikel/2452491-rode-kruis-breidt-voedselhulp-in-nederland-uit-voor-gezinnen-met-kinderen

Je zou bijna denken dat we een agrarisch land zijn en de oogst mislukt is…

  • Vorige reactie op #2.19
#2.22 Janos - Reactie op #2.21

En het is niet genoeg he? In zo’n beetje iedere grote stad zijn ze bezig met schoolontbijt en dergelijke constructies voor de kinderen die ondanks voedselbanken en dergelijke niet kunnen eten ’s ochtends.

Het sociaal minimum is gewoon verwaarloosd, zo niet actief gesloopt. Allerlei dingen die ooit absolute noodverbanden waren (bijzondere bijstand, voedselbank) die zijn sluipenderwijs onderdeel geworden van het ‘gewone’ vangnet – uitkering te laag, flexbaan niet goed genoeg betaald? – “maar we hebben toch de voedselbank en de bijzondere bijstand?”.

Het enige wat hier werkt is een stevige verhoging van het minimumloon, gekoppeld aan de uitkeringen, en het afschaffen van het dramatische toeslagensyteem. Een echt sociaal minimum, dat mensen niet zelf bij elkaar hoeven te sprokkelen uit tal van potjes waarvan ze zelf maar uit moeten zoeken hoe dat werkt en of ze er recht van op hebben (en waarbij ze direct een controleur aan de deur hebben of een fikse boeten als ze zich vergissen).

#3 Jos van Dijk

Een terechte waarschuwing voor een noodlottige verloedering van de democratie. Ik ben er nog niet van overtuigd dat we deze ontwikkeling niet kunnen keren met meer inhoudelijke debatten (zie Omtzigt). Daar is dan wel een pact voor nodig tussen politici en media. Die twee partijen houden elkaar in de greep om het spektakel te maken. Een eerste begin zou kunnen zijn het stoppen met optredens in Op1 e.d.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 gronk

1) omtzigt voert geen debatten; Omtzigt stelt vragen. Bij alles wat er in nederland gebeurt komt Omtzigt aanzetten met een hele waslijst aan vragen, die het kabinet dan moet gaan beantwoorden. Omtzigt is ook helemaal niet geinteresseerd in de antwoorden op die vragen (tenzij een minister een uitglijder maakt). Omtzigt wil alleen maar laten zien dat het kabinet/de overheid niet deugt. Daarin verschilt-ie niets van z’n broeders van de FvD, PVV en BBB. Omtzigt voert dan ook geen inhoudelijk debat, maar heeft zich aangepast aan de huidige tijd en voert een spektakelshow op ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Omtzigt is dan ook een rechtsconservatieve populist die met het nodige spektakel handig probeert te vissen in waar hij denkt dat de kiezers zitten (zie z’n rol bij MH17 en hoe hij aan de wieg stond van de toeslagenaffaire). “stemmen trekken” (al dan niet met spektakel) is maar de helft van het vk van politicus; je moet ook beleid uitzetten.

2) Debat alleen is niet zaligmakend; je moet ook actie ondernemen. Beleid niet alleen eindeloos inpolderen, maar ook uitvoeren. Juist op dit vlak hebben de kabinetten van de laatste 20 jaar flink steken laten vallen. Altijd doormodderen, bij het eerste zuchtje protest meteen de handdoek in de ring en weer een eindeloos rondje zaaltjes afgaan en polderen. Dat het werkt, laten de boeren zien.

Uiteindelijk doet zoiets afbreuk aan instituties. Een modderende kamervoorzitter als Bergkamp is een groter gevaar voor de democratie dan de fascisten van de FvD, want zij laat het toe dat die lui hun gang kunnen gaan. Het voorstel van Pechthold om werk te maken van het verbieden van partjien als de FvD — die intimidatie als handelmodel hebben is een stap in de goede richting.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4.1 Jos van Dijk - Reactie op #4

In het parlement voeren Kamerleden dagelijks heel inhoudelijke debatten. Over zoiets ingrijpends als de pensioenwet bijvoorbeeld. We krijgen daar maar weinig van mee. Natuurlijk is het ingewikkeld. Maar achter de voorstellen zitten wel belangrijke keuzes die iedereen kan begrijpen. Dat gaat dan over gelijke behandeling van burgers, publieke belangen versus investeringsbelangen. Niet alleen over technische details. Ik zie in de media koudwatervrees voor een inhoudelijke behandeling van deze kwesties. Het lot van Arib en Bergkamp vindt men kennelijk beter behapbaar.
De vergelijking van Omtzigt die zich in zo’n inhoudelijk dossier vastbijt met populisten slaat nergens op. Ben geen aanhanger en heb hem alleen als voorbeeld genoemd. Er zijn genoeg andere Kamerleden die voor de inhoud gaan. Maar zij krijgen veel te weinig aandacht. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de uitvoering. Inderdaad. Het probleem is een al decennialang dominerende ideologie van een bedrijfsmatige overheid op afstand, die burgers hoogstens als lastige ‘klanten’ ziet. Of fraudeurs.

#4.2 gronk - Reactie op #4.1

>In het parlement voeren Kamerleden dagelijks heel inhoudelijke debatten.

Da’s nogal een statement. Even bij het begin beginnen: als je een inhoudelijk debat wilt voeren, dan zul je ter zake kundig moeten zijn, niet? Alleen: Er zitten geen pensioendeskundigen in de 2e kamer. Of sociale zekerheidsdeskundigen. Of mensen die verstand hebben van virologie, patentrecht,noem maar wat op. Als kersvers kamerlid is de kans groot dat je een leek bent op het gebied van wat je toebedeeld krijgt, en dat je de informatie die je toegestuurd krijgt niet op waarheid kunt schatten (“hoe goed zijn die koopkrachtplaatjes van het CPB eigenlijk? Heeft Jaap van Dissel een punt wbt mondkapjes of niet?”).

Natuurlijk, je kunt je die kennis best eigen maken, maar dat kost tijd, en soms mis je dan nog een stuk achtergrondkennis die je vanuit een opleiding ‘van huis uit’ meekrijgt. En je tijd is al flink volgepland met allerlei andere zaken. In de ideale wereld heb je dan een handvol stafmedewerkers, maar IIRC hebben 2ekamerleden er maar 1 (of 2). Ieder willekeurig ministerie heeft honderden tot duizenden ambtenaren in dienst. Dat lijkt me redelijk killing qua controlerende taak.

En qua ‘inhoudelijke debatten’, dan kom je als vanzelf op het punt wat je zelf al schetst: de media vinden een debat over punten en komma’s in de pensioenwet niet boeiend, maar als Wilders iets roept over kutmoslims dan worden ze wel wakker. Ophef! Dat trekt kijkers en lezers!

>De vergelijking van Omtzigt die zich in zo’n inhoudelijk dossier vastbijt met populisten slaat nergens op. Ben geen aanhanger en heb hem alleen als voorbeeld genoemd.

Ik vind die vergelijking dus wel terecht (duh :D ), maar ik deel de heligverklaring van Omtzigt (die je hier niet doet, OK, maar die ik elders wel vaak genoeg zie) niet. M’n punt is dat Omtzigt -om kiezers te trekken- in hetzelfde troebele water vist als waarin populisten vissen — wantrouwen tegen de overheid, law-and-order beleid, rechtsconservatief. Dat Baudet en Wilders niets moeten hebben van de inhoud en voor de show gaan wil niet zeggen dat omdat Omtzigt wel voor de inhoud gaat hij geen populist kan zijn. Again: zie ook z’n keuzes om te gaan roeren in de MH17-stront.

>Het probleem is een al decennialang dominerende ideologie van een bedrijfsmatige overheid op afstand, die burgers hoogstens als lastige ‘klanten’ ziet.

Daar is ’t mee begonnen (en voor een deel is ’t volkomen terecht dat de overheid meer bedrijfsmatig werkt; het gaat tenslotte wel om belastinggeld), maar wat daar bovenop is gekomen is het idee waar JP Balkenende ook al een voorstander van was: de overheid ’treedt terug’, en het ‘maatschappelijk middenveld’ of ‘de markt’ moet die ruimte maar opvullen. Want die weten veel beter wat de gemeenschap nodig heeft dan de overheid. Dat is misschien deels wel zo, maar tegelijkertijd zie je dan dat of iedereen druk bezig is het wiel opnieuw uit te vinden (jay voor een organisatie die het overzicht heeft en standaarden op kan leggen), of dat iedereen geen flauw idee heeft van de hele problematiek die ze in hun schoot geworpen krijgen en dus het hele zwikkie fijn doorschuiven naar iemand anders. Waarmee er effectief helemaal niets gebeurt, wat voor een politicus van het kaliber Rutte ook een prima oplossing is. Want dat kost op het eerste gezicht namelijk helemaal niks. Lekker goedkoop.

  • Volgende reactie op #4.1
#4.3 Co Stuifbergen - Reactie op #4.1

Voor zover ik weet, wordt in het parlement vooral gedebatteerd voor de tv-kijker.
Het gaat er dan niet om andere parlementsleden te overtuigen, maar mogelijke kiezers.

Het echte overleg vindt buiten de debatten plaats, in de “commissies” (voor onderwijs, defensie, enz.)
In welke mate tweede Kamerleden daarbij door argumenten overtuigd worden weet ik niet, het kan ook puur onderhandelen zijn.

Vroeger had elke grote partij een specialist voor elke commissie. Die mocht dan over die onderwerpen onderhandelen en dan volgde de fractie het advies van de specialist.

En ik weet niet hoe Pieter Omtzigt buiten de debatten onderhandelt.

  • Vorige reactie op #4.1
#5 KO

“daadwerkelijk rechtvaardige uitkomsten ”

Had iemand hier nog een “no true scotsman” besteld?

Het CBS laat zien dat sinds de jaren tachtig er een trend is waarbij armoe en ongelijkheid in nederland gelukkig minder zijn geworden.
https://longreads.cbs.nl/armoede-en-sociale-uitsluiting-2021/risico-op-armoede-bij-huishoudens/

Edit:
Verder een goed stuk. Spektakel / vorm als gevaar voor inhoud.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 bert

Mod-edit: Neen, we zijn niet van plan om extreemrechtse leugens te laten staan. Mocht je niet snappen wat er gelogen is, probeer de zoekmachine “Google” eens.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6.1 AltJohan - Reactie op #6

[mod-edit] Nee AltJohan, over moderatie wordt niet gecorrespondeerd in de reageerderspanelen, en nu opbokken.

  • Volgende reactie op #6
#6.2 pravda - Reactie op #6

[Mod.edit] Mod-edit: Nogmaals, we zijn niet van plan om extreemrechtse leugens te laten staan. Je hoeft ze dus niet op een andere manier hier proberen te dumpen.[/mod.edit]

  • Vorige reactie op #6
#7 killing fields

[mod edit: nee, nee, nee. Zie de huisregels: “Persoonlijke beledigingen, smaad of laster, scheldpartijen aan het adres van bloggers of andere reageerders…” Niet op de persoon.]

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7.1 Co Stuifbergen - Reactie op #7

die iedereen met een andere mening mondddood willen maken
zoals:

– mensen die anderen verhinderen om aan een demonstratie (waarvoor de gemeente toestemming gegeven heeft) deel te nemen?
(voor het geval u deze week niet opgelet heeft: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/kozp-en-amnesty-international-aangevallen-door-tegendemonstranten-bij-aankomst-in-staphorst
https://nos.nl/artikel/2453015-intocht-sinterklaas-in-staphorst-verloopt-in-grimmige-sfeer)
(en voor het geval u al een jaar onder een steen geleefd heeft:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwartepietendebat#'Blokkeerfriezen

?

#8 AltJohan

Zonder show geen aandacht. En zonder aandacht 0 zetels.

Veel nieuwe rechtse partijen sterven weer uit omdat ze geen show hebben en niet verder komen dan 0 zetels.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8.1 Co Stuifbergen - Reactie op #8

uitzonderingen: SGP, partij voor de dieren, VVD, D66, PvdA, CDA, Groenlinks, ChristenUnie.

Allemaal betrekkelijk weinig show, wel stemmen.
(maar Rutte is de afgelopen 15 jaar veel op tv geweest, dus misschien hoort de VVD niet in het rijtje thuis).

Echte overtuigingen trekken ook kiezers.