Kunst op Zondag | Wapeningsstaal

Serie:

In de vorige aflevering was het de vraag of cement bakstenen bij elkaar houdt, of dat cement gevoeglijk door baksteen op de plaats wordt gehouden. We wrikten het cement van de baksteen los en exposeerden kunst van louter cement of beton.

We zagen vooral gegoten of gespoten beton. Eenmaal uitgehard is daar niets meer tussen te krijgen. Een andere methode om beton in vorm te krijgen is het spul storten rond betonijzer, in vaktermen ‘wapeningsstaal’ genoemd.

Gewapend beton zien we volop om ons heen, soms in fraaie staaltjes architectuur, maar daar gaan we het niet over hebben. We houden het vandaag bij wapeningsstaal an sich. Uiteraard kunt u de getoonde kunst niet voorbij gaan zonder op de bijbehorende links te klikken.

Peter van LoonZingring, 1999. Betonstaal, h. 160 x 60 x 120 cm.

Arny NadlerWhelm, 2010. Steel reinforcing bar, 11.5 x 50 x 25 feet.
© Arny Nadler Whelm, 2010

Detail van Arny Nadler’s ‘Whelm”.
© Arny Nadler Whelm, 2010 detail

Wieke Terpstra – drieluik ‘Ars Longa, Vita Brevis’, bestaande uit ‘Arti‘ (2009), ‘Gemeentemuseum’ (2011) en ‘Pulchri’ (2011).
© Wieke Terpstra - Ars longo,vita brevis

Ai WeiweiStraight, 2008 – 2012. 90 tonnes of steel reinforcing bars, salvaged from the 2008 Sichuan earthquake.
cc Flickr B failing-angel Straight, 2008-12 Steel reinforcing bars

Ai WeiweiForge, 2012. Twisted rebar salvaged from schools destroyed by the 2008 Sichuan earthquake.
cc Flickr brownpau Ai Weiwei's Forge

Jerry Ehrlich – Do not go softly, 2010.
© Jerry Ehrlich – Do not go softly, 2010

Jerry Ehrlich – I am lost without you, 2012.
© Jerry Ehrlich - I am lost without you, 2012

Ann ReichlinCounterpoint, 2010. Welded wire fabric, reinforcement rod, steel lath, wire   17′ x 59′ x 43′.
© Ann Reichlin Counterpoint 2010 Welded wire fabric, reinforcement rod, steel lath, wire

Ann Reichlin – Schism, 2003. Reinforcement rod, steel lath, welded wire fabric; 11′ x 50′ x 17′.
© Ann Reichlin Schism 2003 Reinforcement rod, steel lath, welded wire fabric

Robin GoddeD’un bout à l’autre, 2011, Iron rod, cable, cable clamp, oil – 40 x 20 x 8m.
© Robin Godde - D’un bout à l’autre, 2011.
Robin GoddeD’un bout à l’autre, 2014. Iron rod, cable, cable clamp, black oil – 14 x 14 x 3m
© Robin Godde - D’un bout à l’autre, 2014.

Peter van Loon‘t Orgel, 1991. Betonstaal, buis, aluminium pijp, h. 160 x 150 x 70 cm.

U ziet dat bij de laatste vijf werken ook ander materiaal dan alleen wapeningsstaal is gebruikt. Volgende week gaan we op zoek naar kunst waar porselein, baksteen, cement en wapeningsstaal gecombineerd wordt met andere materialen.

Reacties (3)

#1 HansR

Mooi weer, het onderscheid in gebruik ook. Geweven of gebundeld : Jerry Ehrlich – I am lost without you. Vooral die gebundelde massiviteit. Prachtig.

Aan de andere kant, doordenkend over dit beeld, het zou zo maar een moderne weergave van de fasces kunnen zijn. Toch blijft ie bij mij op het netvlies staan, maar meer als een abstractie van een menselijke omhelzing wat het waarschijnlijk ook moet zijn gegeven de titel.

Ook het werk van Weiwei, waarvan je dan weer moet weten dat dat staal met de hand rechtgemaakt is wat krom was. Denkend aan de zonnebloempitten houdt Weiwei blijkbaar wel van een soort van sisyfusarbeid. Van menselijke handarbeid.

  • Volgende discussie
#2 Rigo Reus

Draadstaal, altijd goed.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Henk van S tot S

Thnx :-)

  • Vorige discussie