In de vorige aflevering was het de vraag of cement bakstenen bij elkaar houdt, of dat cement gevoeglijk door baksteen op de plaats wordt gehouden. We wrikten het cement van de baksteen los en exposeerden kunst van louter cement of beton.
We zagen vooral gegoten of gespoten beton. Eenmaal uitgehard is daar niets meer tussen te krijgen. Een andere methode om beton in vorm te krijgen is het spul storten rond betonijzer, in vaktermen ‘wapeningsstaal’ genoemd.
Gewapend beton zien we volop om ons heen, soms in fraaie staaltjes architectuur, maar daar gaan we het niet over hebben. We houden het vandaag bij wapeningsstaal an sich. Uiteraard kunt u de getoonde kunst niet voorbij gaan zonder op de bijbehorende links te klikken.
Peter van Loon – Zingring, 1999. Betonstaal, h. 160 x 60 x 120 cm.
Arny Nadler – Whelm, 2010. Steel reinforcing bar, 11.5 x 50 x 25 feet.
Detail van Arny Nadler’s ‘Whelm”.
Wieke Terpstra – drieluik ‘Ars Longa, Vita Brevis’, bestaande uit ‘Arti‘ (2009), ‘Gemeentemuseum’ (2011) en ‘Pulchri’ (2011).
Ai Weiwei – Straight, 2008 – 2012. 90 tonnes of steel reinforcing bars, salvaged from the 2008 Sichuan earthquake.
Ai Weiwei – Forge, 2012. Twisted rebar salvaged from schools destroyed by the 2008 Sichuan earthquake.
Jerry Ehrlich – Do not go softly, 2010.
Jerry Ehrlich – I am lost without you, 2012.
Ann Reichlin – Counterpoint, 2010. Welded wire fabric, reinforcement rod, steel lath, wire 17′ x 59′ x 43′.
Ann Reichlin – Schism, 2003. Reinforcement rod, steel lath, welded wire fabric; 11′ x 50′ x 17′.
Robin Godde – D’un bout à l’autre, 2011, Iron rod, cable, cable clamp, oil – 40 x 20 x 8m.
Robin Godde – D’un bout à l’autre, 2014. Iron rod, cable, cable clamp, black oil – 14 x 14 x 3m
Peter van Loon – ‘t Orgel, 1991. Betonstaal, buis, aluminium pijp, h. 160 x 150 x 70 cm.
U ziet dat bij de laatste vijf werken ook ander materiaal dan alleen wapeningsstaal is gebruikt. Volgende week gaan we op zoek naar kunst waar porselein, baksteen, cement en wapeningsstaal gecombineerd wordt met andere materialen.
Reacties (3)
Mooi weer, het onderscheid in gebruik ook. Geweven of gebundeld : Jerry Ehrlich – I am lost without you. Vooral die gebundelde massiviteit. Prachtig.
Aan de andere kant, doordenkend over dit beeld, het zou zo maar een moderne weergave van de fasces kunnen zijn. Toch blijft ie bij mij op het netvlies staan, maar meer als een abstractie van een menselijke omhelzing wat het waarschijnlijk ook moet zijn gegeven de titel.
Ook het werk van Weiwei, waarvan je dan weer moet weten dat dat staal met de hand rechtgemaakt is wat krom was. Denkend aan de zonnebloempitten houdt Weiwei blijkbaar wel van een soort van sisyfusarbeid. Van menselijke handarbeid.
Draadstaal, altijd goed.
Thnx :-)