Vorige week ontsloeg de extreemrechtse minister van Cultuur van Slowakije, Martina Šimkovičová zowel de directeur van het Slowaakse Nationale Theater (foto) als die van de Slowaakse Nationale Galerie, het belangrijkste museum van het land. Maandag demonstreerden zo’n negenduizend mensen in Bratislava tegen deze maatregel bij het Nationale Theater en het ministerie van Cultuur. Dinsdagavond verdubbelde het aantal demonstranten zich in een demonstratie waarin het aftreden van de minister werd geëist. In buurland Tsjechië toonden artiesten hun solidariteit met een petitie waarin ook wordt voorgesteld een gezamenlijk Tsjechisch-Slowaaks fonds op te richten voor de getroffen collega’s. De vrees is dat dergelijke zuiveringen naar het voorbeeld van Hongarije ook andere landen in de regio gaan treffen. Radicaal rechts bedreigt de vrijheid en onafhankelijkheid van de kunst en de media.
Televisie presentatrice
Martina Šimkovičová maakt sinds vorig najaar namens de nationalistische partij SNS als minister van Cultuur deel uitmaakt van het kabinet-Fico. De redenen die ze opgaf voor het ontslag van Matej Drlička, de directeur van het Nationale Theater, waren naast ‘politiek activisme’, zijn voorkeur voor buitenlandse operazangers en -heel bizar- een ongelukje met een kandelaar. Šimkovičová was in het verleden tv presentatrice maar werd ontslagen vanwege anti-immigratie uitspraken op sociale media. Het Slowaakse mensenrechteninstituut riep haar in 2018 uit tot de ‘homofoob van het jaar’. Een van haar eerste daden als minister was weer contact opnemen met Moskou. Sinds de inval van Rusland in Oekraïne waren de banden met dat land verbroken. ‘Er zijn tientallen militaire conflicten in de wereld en wij zijn van mening dat kunstenaars en cultuur daar niet onder mogen lijden, ‘ zo luidde het verweer van Šimkovičová. Ook premier Fico wil die banden weer aanhalen, zo liet hij weten bij zijn eerste publieke optreden na de mislukte aanslag op zijn leven in mei. Fico zei dat hij graag met Orbán was meegereisd naar Moskou, als zijn gezondheid het had toegelaten. Hij keerde zich ook tegen de ‘onzinnige progressieve ideologieën die zich verspreiden als kanker’ en zei dat hij niet wilde dat Slowakije een ‘karikatuur van de westerse beschaving’ zou worden.
Als vervanger van Alexandra Kusá, de ontslagen directeur van de Nationale Galerie, heeft minister Šimkovičová Anton Bittner benoemd. Met musea heeft hij niets. Hij werkte als projectmanager bij een bedrijf dat betrokken was bij een van de grootste corruptieschandalen uit de Slowaakse geschiedenis. Daarnaast beoefent hij tao-healing, een traditionele Chinese geneeswijze.
Regeringsomroep
De nieuwe Slowaakse regering heeft ook de publieke omroep al aan banden gelegd. De onafhankelijke Slowaakse Radio en TV is vervangen door een orgaan dat in grote mate afhankelijk is van de regering. Dit voorjaar riepen de plannen daarvoor al veel protest op, ook van journalisten in het buitenland. Pavol Szalai, hoofd van de EU-desk bij Reporters Without Borders, zei: “Fico heeft besloten de oorlog te verklaren aan onafhankelijke media. Net als zijn Hongaarse rolmodel Viktor Orbán portretteert Robert Fico de kritische private media als vijandig, zodat hij een extra voorwendsel heeft voor een politieke overname van de publieke media.” De aantasting van de onafhankelijke media zou ook meegespeeld hebben als motief voor de aanslag op de premier door de dichter Juraj Cintula. De Tsjechische radio kondigde deze week aan de samenwerking met publieke omroep van het buurland stop te zetten nu deze onder het beheer van de regering is geplaatst. Tsjechische journalisten waarschuwen voor aantasting van de vrijheid van de media in hun eigen land. De internetkrant Visegrad Insight wijst op het verdwijnen van de printeditie van Lidové noviny, het oudste Tsjechische dagblad. De media zouden ook in de Tsjechische Republiek steeds meer worden beïnvloed door ‘zakenmagnaten en oligarchen met belangen die verder gaan dan de journalistiek’.
Boycot
Het culturele klimaat van Slowakije komt in extreem conservatief vaarwater onder de nieuwe regering-Fico. Vice-premier Tomas Taraba, partijgenoot van Šimkovičová, bevestigde dat nog eens met zijn boycot van de slotceremonie van de Olympische Spelen vanwege een omstreden scene op een van de boten tijdens de opening van de Spelen op 26 juli. Een ‘Laatste Avondmaal’ met dragqueens zou een belediging zijn aan alle christenen. “Ik zou Slowakije vertegenwoordigen bij de sluitingsceremonie, maar deze Olympische Spelen zullen voor altijd herinnerd worden als een weerzinwekkend symbool van ontaarde decadentie,” zei Taraba.
Reacties (15)
het is best interessante informatie om te lezen maar waarom zouden wij Nederlanders ons hierover een mening moeten vormen. het lijkt mij veel beter om wat betreft dit soort nieuws over de culturele sector en dergelijke het onderzoek louter te richten op wat er ons land gebeurt op dit gebied en dan hebben we als Nederlandse lezers enig recht om ons een mening te vormen en hierop wel of niet iets ondernemen.
Als jij niet verder wilt kijken dan je neus lang is, dan is dat jouw zaak. De oplossing lijkt me vrij simpel: lees een verhaal niet, als het onderwerp je niet interesseert. Of lees het wel, en laat het daar verder bij. Er is immers niemand die je verplicht om er een mening over te vormen, laat staan om die mening te delen met de rest van de wereld.
Maar het ontgaat me waarom je anderen diezelfde kortzichtigheid aan zou willen praten. Het lijkt me ook tamelijk kansloos. Mensen met een wat ruimere blik zullen niet zomaar ineens oogkleppen opzetten.
Precies Petronella, goed gesproken. En nu je de focus toch liever verlegt naar de Nederlandse culturele sector, ben ik benieuwd naar je mening over de bijdrage van Adriaan van Dis aan het literaire tijdschrift ‘De Revisor’, genaamd ‘De sprekende foto’, en of je van plan bent hierop wel of niet iets te ondernemen.
Dit is de wekelijkse bijdrage van onze redactie buitenland/Europa. Sommige media hebben dat nog.
Wat elders gebeurt is overigens vaak ook leerzaam voor wat hier gaat/kan gebeuren. Misschien is het je ontgaan dat we in Nederland sinds kort een regering hebben die de cultuursector bepaald niet gunstig gezind is (als je wat verder kijkt dan de Efteling en Andre Rieu)
Beetje onverklaarbaar zinnetje: hij beoefent Tao healing. En dan denk ik: is dat niet goed? Wordt er hier iets gesuggereerd? Of wordt er hier gewoon een neutrale hobby genoemd: hij doet aan modeltreinen, hij doet aan line-dancen, hij fluit op zaterdag bij de jeugd (en doet ook de bardiensten), hij is liefhebber van metal?
Ik ga er dan van uit dat dat zijn meest relevante werkervaring is (naast corruptie, dat in Oost-Europa blijkbaar onmisbaar op je CV is), op grond waarvan hij deze baan gekregen heeft.
Ook geen onderbouwing, maar alleen veronderstelling: ‘ik ga er dan vanuit’, dus?
Ik heb het artikel niet geschreven, dus moet ik aannames doen en deze aanname ligt het meest voor de hand na een zin “Met musea heeft hij niets”, dat duidelijk een inleiding is op zijn CV.
Uhm ja, maar dat citaat is van de auteur Jos van Dijk. Qua bewijsvoering stelt dit niet veel voor natuurlijk, aannames dit, citaatje dat.
Dus: wat heeft Tao-healing te maken, of waar botst dat, met het managen van De nationale Galerie?
Even de moeite nemen op op een linkje te klikken in het stuk van Jos, en je weet het:
Het gaat dus niet om een of andere hobby waar hij af en toe mee bezig was, maar om een beroepsmatige activiteit.
(En als Jos dat nou niet had genoemd, dan was iemand misschien weer gaan zeuren dat die bezigheid was verzwegen: ’Je doet nu net alsof hij alleen projectmanager was, terwijl hij toch echt breder geïnteresseerd is. Waarom vermeld je dat niet, wat probeer je nu te suggereren?'. Want zeikerds die iets zoeken om over te zeiken vinden altijd wel wat.)
Maar waar botst het managen van de Nationale Galerie met zijn Tao-bezigheden? Waarom is het vermelden hiervan relevant?
Weet je wat Rigo? Help ons eens. Waarom precies zou die nadere uitleg er moeten komen? Herhalen dat jij bij het lezen van dat ene zinnetje aan het denken sloeg (“is dat niet goed? Wordt er hier iets gesuggereerd?”, etcetera) lijkt me niet voldoende. Waarom sloeg je aan het denken en bovenal, waarom moest dat leiden tot vragen naar nadere relevantie?
Weet je wat? Plaats dan niet zo’n nutteloos zinnetje over ’s mans bezigheden als het verder niet terzake doet.
Je ziet: nu gaat iedereen zich ermee bemoeien. En mist opwerpen.
Stel je voor, zometeen gaan mensen ook nog googelen wat die Tao toestand behelst.
1. Hans Custers wees je er al op: “Even de moeite nemen op op een linkje te klikken in het stuk van Jos, en je weet het”. Het blijkt gewoon een opsomming van ’s mans beroepsmatige activiteiten. Niet door Jos verzonnen maar vermeld in de info achter de link. In zoverre doet het dus ter zake aangaande zijn cv.
2. Nee, niet iedereen is er zich mee gaan bemoeien. Tikkeltje arrogant om jezelf tot ‘iedereen’ te kronen?.
3. “Stel je voor, zometeen gaan mensen ook nog googelen wat die Tao toestand behelst”. Oh, je hebt wat tegen ‘die Tao toestand’? Zeg dat dan meteen….
Mocht je het laatste woord willen hebben, ga je gang. Ik acht de zaak gesloten. Fijne avond nog.
CULTUUR en MEDIA in Nederland
het niveau van de macho-reacties hier over dit onderwerp te lezen onderschrijven mijn idee om het wat dichter bij huis te houden NIET.
met excuus aan de heer Jos van Dijk