Deze week kon u op energie.vpro.nl lezen dat Shell voornemens is om haar halve dochteronderneming Shell Canada weer helemaal te besturen. Niet in de laatste plaats vanwege de enorme hoeveelheden Canadese teerzanden. Teerzanden die zoveel olie zouden bevatten dat we nog decennialang met 12 miljard mensen in suv’s kunnen blijven rijden (vrije interpretatie van bovengetekende). Om olie uit teerzanden te winnen moet je eerst het gehele landschap afgraven en vervolgens d.m.v. verhitting de olie eruit pesten. Maar in het geval van de Canadese teerzanden ben je er dan nog niet. Die bevinden zich immers in Alberta (kaart) een stuk landinwaarts. Er moet dus een 1200 kilometer lange pijpleiding komen, helemaal naar de Westkust, naar het plaatsje Kitimat (kaart) om precies te zijn. Vervolgens zullen olietankers door een fjord naar binnen varen om de olie op te halen in een nog te bouwen terminal. In Kitimat en langs het geplande tracé van de pijpleiding zijn ze not amused.
In Canada geldt al 34 jaar een verbod op onderzoek naar olie en gas aan de kust van de provincie British Colombia. Milieugroeperingen en de First Nations – de inheemse indianenbevolking – zeggen dat het verbod ook geldt voor olietransport terwijl de overheid en oliegroeperingen die bewering in twijfel trekken (IPS). Verwacht wordt dat Kitimat 13 olietankers per maand te verwerken krijgt die olie voor Californië, India en China zullen ophalen. Gateway’s monthly marine traffic schedule includes up to seven VLCCs or Very Large Crude Carriers, each one 343 metres, or more than three football fields long, and 58 metres wide, plus six Suezmax vessels built narrower and shorter to fit through the Suez Canal. (Dogwood Initiative). Als alles goed gaat met die tankers is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht en na de ramp met de Exxon Valdez is er natuurlijk nooit meer een kapitein dronken achter het roer gekropen…
Reacties (12)
Kortom grootschalige landschapsvernieting om noodzakelijke veranderingen nog even uit te stellen…
Als alles goed gaat? Met een paar bootjes per maand? Enig idee hoeveel van dit soort bakbeesten er rondzwerven over zee en hoe weinig daar eigenlijk mee mis gaat?
Die teerzanden afgraven en reinigen zouden we in Nederland gewoon bodemsanering noemen. Een beetje vervuiling van moeder natuur wegwerken…
@Carlos, waarom is er niet gekozen om het hele proces ter plekke uit te voeren?
eehh? Hoe bedoelt u? het gaat om het transport van vloeibare olie door een pijpleiding naar een zeehaven. Of bedoel u dat we met z’n allen naar Alberta gaan rijden om te tanken?
Oeps..waar is de koffieautomaat.
Ongeveer de helft van de kust van BC is deel van Alaska? Nooit geweten.
Als toch 25% van die olie naar de VS gaat, kunnen we toch ook wel een nabijgelegen VS fjordje kiezen?
Rijden die BC-ers geen (oliegestookte)auto´s? En waar komt dat spul dan vandaan? Toch niet uit een boot hoop ik.
Dit hele verhaal laat natuurlijk wel op aardige wijze zien dat als de spanning op de markt toeneemt de milieu overwegingen minder gaan tellen. Soortgelijke zaken in het klein zie je in NL bij de Waddenzee. We hebben het laatste echt nog niet gezien hoor.
@Chinaman
Echt waar?
wéér een reden om niét op wouter bos te stemmen natuurlijk!
@mats: Ik ben je helemaal kwijt.
@ Chinaman: Wat jij een beetje bodemsanering noemt komt, als ik die kaartjes eens even bekijk, eigenlijk toch meer neer op het afgraven van heel Nederland.
@Oplawaai
Ondertussen hebben ze in Canada ook heel wat meer ruimte en wonen er echt geen mensen op die vlakte (lijkt mij althans) ;-). Wel is het gewoonweg dom om je hoofd in het (teer)zand te steken in plaats van iets aan de verkwisting van olie te doen.
Tja, shell heeft er geen problemen mee, geld is belangrijk, wij kopen olie van shell. Wie is dan verantwoordelijk voor deze milieu impacts waaronder een versnelling van de klimaatverstoringsproblematiek? shell? de consument? de Canadese overheid?