In het Drieluik ‘Iedereen Journalist‘ (NTR) maakt Oud-hoofdredacteur van HP/De Tijd Henk Steenhuis een rondgang in de wereld van de journalistiek. Vooral papieren media hebben het moeilijk. Die lijken op dit moment niet goed raad met zichzelf te weten: oké, we gaan digitaal, maar hoe maak je dat aantrekkelijk en rendabel.
Dalende oplagecijfers van papieren kranten gaan gepaard met forse bedragen voor advertentieruimte op sites zoals NU.nl. In de eerste aflevering ‘Crisis‘ werd Steenhuis op sleeptouw genomen door Peter ter Horst, de laatste hoofdredacteur van de ter ziele gegane Haagse Courant. Hij toont Steenhuis de lege redactieruimtes.
“Internet heeft alle business modellen in de krantenwereld weggevaagd.”, aldus Ter Horst.
Piet Bakker, lector inzake digitale massamedia aan de Hogeschool Utrecht houdt de suggestie dat het Internet de voornaamste oorzaak is voor de teruglopende oplagecijfers van de Haagse Courant eens kritisch tegen het licht. Hij komt tot andere conclusies.
Meer over de bedoeling achter de serie ‘Iedereen Journalist’ vind je hier
Reacties (4)
In de hele mediasector wordt het internet als boosdoener gezien. Maar als je naar de data kijkt zie je dat het een proces was dat al decennia eerder is gestart, met de komst van televisie. Het is alleen wat versneld.
— From a translation of an inscription on an Assyrian clay tablet, circa 2800 B.C.E.
Was ook al te zien in onze grafieken (mn de tweede) https://sargasso.nl/betaalde-kranten-per-gezin-in-30-jaar-tijd-gehalveerd/
Toen ik er meer dan tien jaar geleden achter kwam, mede dank zij internet, dat wel, dat de kwaliteitskrant waar ik tientallen jaren op geabonneerd was geweest, mij al tientallen jaren systematisch voorloog, zegde ik m’n abonnement op.
Een satellietontvanger sinds een jaar of zes maakte het nog erger, Nederlandse, maar in het algemeen westerse media, liegen, tenminste brengen zeer éénzijdig nieuws.
Als er een objectieve krant was zou ik me daar best op willen abonneren, papier of digitaal.