Het is nooit liefde geweest tussen Peter Breedveld van Frontaal Naakt en Sargasso. Maar het zijn rare tijden en zo is een conformistisch zelfgenoegzaam blogje ineens als die Sumatraanse berggorilla. Een gastbijdrage van Peter Breedveld.
Ik zal nooit meer vergeten dat ik in 1997 zat te lunchen met wat collega’s van De Haagsche Courant, toen de chef van de stadsredactie zich tot mij richtte en vroeg: “Maar zeg dan eens, Peter, wat voegt dat Internet nou daadwerkelijk toe? Wat kon je niet wat je nu wel kunt, dankzij het Internet?”
Ik stak een betoog af over de beschikbaarheid van allerlei informatie, waarvoor je vroeger was aangewezen op de knipselmappen in de Openbare Bibliotheek, en op de volledigheid van de samenstellers daarvan. En van informatie waarvan je helemaal niet wist dat je die nodig had. Ook stelde ik dat dankzij het Internet een enorme groep mensen, die tot voor kort onzichtbaar was, een stem had gekregen, en een gezicht.
Ik werd niet uitgelachen. Dat zou betekenen dat er naar me was geluisterd. Mijn eerste zin was al weggehumpft door mijn tafelgenoten. De vraag aan mij was natuurlijk retorisch. Dat Internet een eendagsvlieg was, een kortstondige rage, dat leek de heren zo klaar als een klontje. Pikkies als ik moesten niet denken dat mijn generatie nog iets toe te voegen had aan de vooruitgang die was ingezet, – en voltooid – door hun babyboomgeneratie.
Nou ja, De Haagsche Courant bestaat inmiddels al jaren niet meer – je schijnt de stoffelijke resten nog ergens in een bijlage van het AD te kunnen bezichtigen – en vandaag de dag praat iedereen over het Internet. De vraag is niet meer wat het Internet toevoegt aan jouw bestaan, nee, wat heb jij toe te voegen aan het Internet, dáár gaat het om. En wie dat nog niet duidelijk is, kan maar beter wegkwijnen in het hart van het AD, het olifantenkerkhof van de oude journalistiek.
Ik weet niet hoelang ik Sargasso al volg. Het verbaasde me wel te horen dat het blog alweer tien jaar bestaat. Zelf heb ik het bloggen relatief laat ontdekt. Ik hield me vooral onledig op allerlei messageboards, waar ik – moet ik bekennen – een zekere kick kreeg van het feit dat ik blijkbaar maar een stelling hoefde te posten (bijvoorbeeld: Maaike Hartjes tekent altijd dezelfde kutpoppetjes) om hele volksstammen compleet over de zeik te krijgen. Ik heb hele burgeroorlogen veroorzaakt op het Vivaforum (met de stelling: Vrouwen kunnen niet pijpen) en ruzie gehad met David Bowie himself vanwege een interview dat hij had gecensureerd. Een miljard Bowiefans over de hele wereld viel over me heen, waarna Bowie me heel snarky vroeg: “How does it feel to be famous, Peter?”
Bloggen was de oplossing voor het probleem waarmee ik steeds weer werd geconfronteerd op die messageboards: een hechte gemeenschap die het niet accepteert als iemand tegen de stroom inzwemt en moderators die – niet geheel onterecht natuurlijk – mij als de verstoorder beschouwden van de zo geliefde pais en vree en die me om die reden nogal eens een ban aan mijn broek gaven. Na de moord op Theo van Gogh was mijn mening helemaal nergens meer welkom dus zat er niks anders meer op dan de publieke opinie voortaan te bestoken vanaf mijn eigen rots: Frontaal Naakt.
Sargasso zag ik in die tijd als een Internetverkenner van de gevestigde orde, met socialisme, duurzaamheid en de multiculturele heilstaat als geloofsartikelen. Eén van de vaste Sargassomedewerkers – ik geloof dat-ie inmiddels verdwenen is – beet me eens toe dat ik het afgeknipte kutje van Hirsi Ali moest gaan likken en er was dat rotsvaste geloof in staaf- en taartdiagrammen en grafieken en zo. Zo van: ‘Kijk maar naar dit staafdiagram’, en dat er dan niemand was die nog twijfelde aan de verdwijnende gletsjers, het gelijk van Trotski of de van nature nobele inborst van de moslim.
En dan was daar Steeph, de verpersoonlijking van de bezadigde zelfgenoegzaamheid waaraan de hele intellectuele elite decennialang heeft geleden en die ik als één van de hoofdoorzaken zie van de opkomst van Geert Wilders en zijn PVV.
Maar goed, dat is allemaal achter de rug. Er is in een paar jaar zo ongelofelijk veel veranderd, in zo’n duizelingwekkend tempo – de demoniseerders van Wilders zijn z’n slippendragers geworden, moslims zijn het nieuwe extreemrechts, PVV’ers zijn de nieuwe moslims en de SGP het nieuwe D66 – dat mijn gewezen vijanden NRC Handelsblad en Sargasso mijn enige overgebleven bondgenoten zijn. Sargasso eigenlijk vooral door zijn oude zelf te blijven: progressief en zelfgenoegzaam – vijf jaar geleden was dat conformistisch, nu is dat pure rebellie.
Zelf ben ik door de tsunami van verwilderisering uit het extreemrechtse kamp pardoes het linkse kamp ingeslingerd. Ik ben niet overgelopen of zo, zoals vaak wordt gesuggereerd. Het is alleen zo dat je het vroeger, als je voor onbeperkte meningsuiting pleitte, aan de stok kreeg met types als Anja Meulenbelt en Steeph en zo, en nu met de PVV en de hele gelijkgeschakelde media.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik Sargasso niet heel vaak lees. Ik kijk wel elke dag even en soms lees ik twee of drie alinea’s. Ik las eens een citaat van een schrijver – ik weet bij God niet meer wie – over Sumatraanse berggorilla’s – geloof ik – en het lijkt me wel toepasselijk om dat in verband met Sargasso’s verjaardag te parafraseren: “Al lees ik Sargasso zelden, toch voelt de wetenschap, dat het blog bestaat, als een verrijking van mijn leven.”
Van harte gefeliciteerd met je tiende verjaardag!
Reacties (9)
Goh, man jij ook gefeliciteerd met jezelf!
Peter Breedveld bestaat binnenkort ook 10 jaar!
Duurzaamheid als gevestigde orde? Wouhaha!
http://www.youtube.com/watch?v=jv6mEv_rDdE
Kijk mij eens dit en dat zijn, ziet Peter zélf het zelfbevlekkerige hier niet van in? ‘Gebruik nooit ik’ is een schrijfregel die het wel moeilijker maakt maar niet voor niets in het leven is geroepen.
btw Sargasso en crew, gefeliciteerd en sterkte want de tweede tien jaar is echt veel moelijker
Één van de beste Breedveld´s ooit! Wat ik me nou afvraag is of dat afgezegde Bowie concert ook op het conto van Peter mag worden geschreven.
Misschien Obama ook maar eens voorzien van wat deskundig advies m.b.t.het internet?
Breedveld´s talent en inzicht is inmiddels te groot voor ons kleine kikkerlandje
Het is toch allemaal eigenlijk meer ‘de vrijblijvendheid van meningsuiting’. Voor 1997 wijdde Günter Grass zelfs al een hele roman aan Breedveld.
http://de.wikipedia.org/wiki/Ein_weites_Feld
Jammer dat op je blog geen enkele discussie mogelijk is die jou niet aanstaat. Je beweerd voor de vrijheid van meningsuiting te staan maar je modereert vooraf.
Je beweerd dat er op hetvrijevolk, amsterdampost en andere sites lof tirades voor anders breivik stonden, dit zijn leugens.
Je geeft de NAW gegeven vrij van mensen waar je ruzie mee hebt.
En het is altijd, maar dan ook altijd de schuld van een ander.
Opinies zijn volstrekt oninteressant. Alsof íemand vaak wat origineels bedenkt. Opinions are a dime a dozen. Je kan er alle straten, in het hele land, nóg een keer, mee asfalteren (met juristen ook). Voor de rest hangt men wat graag het slachtoffer uit, zowel Wilders als Breedveld.
En David Bowie serieus nemen: dat is knap! Want niemand doet dat eigenlijk. Hij is al minstens dertig jaar zelfs niet eens meer in staat om mensen in te huren om voor hem te componeren, zó hersendood.
http://www.youtube.com/watch?v=WMcuRl_shGE
DAVID BOWIE WANTS IDEAS
I was in France
Or Switzerland
In a store looking out on a cobblestoned street in a quaint village
I had received a toy xylophone in the mail, it was sent by David Bowie
Saying to come visit him at his recording studio
But it was a form letter
With my name stamped on it
Apparently he had sent many people the same xylophone
With the same request
Saying that he was working on a new record
And anybody with some ideas should come and visit him.
I thought “yeah
he’ll take everybody’s ideas and then we’ll never hear from him again”.
The more I pondered this, the less benevolent the gift became.
Then I looked closer
and realised that it had been sent to me by mistake
The package was actually addressed to some wealthy people
Because an elaborate note was attached, signed by his assistant Coco
Then I realised the shop I was in was actually a drugstore
I started to explore my surroundings
And sat down with someone in the back
It was David Byrne.
I was nervous cos I didn’t know what to say to such a big star
So I picked up a perfume bottle next to me
That was shaped like the head of King Tut
I showed it to him and said
“Isn’t this neat?”
That seemed to break the ice
And we then proceeded to drink the perfume from large tumblers full of crushed ice
We were getting along very well
And I noticed that the back of the store was actually my Grandmothers house
And I realised I was back in West Virginia
“Do you want to go take a walk around the town” I asked him
“There’s lots of authentic old fashioned country stuff we could look at”
He said ‘OK’ and we went of the house
And outside was an endless maze of country stores
Full of dried foods and the like
All stored in turn of the century containers.
I lost David Byrne in my fascination for my surroundings
And I never did think of any ideas for that other David.
I decided right then and there I was better off alone
And would never speak to anyone named David again
Samengevat, Peter Breedveld ziet het steeds scherper maar dat is de schuld van alle anderen.