“Het lijkt wel nu de arbeidsmarkt weer groeiende is dat mensen zich meer wangedrag op de werkvloer permitteren. Stel dat je een bedrijf runt van honderd mensen, dan komt dit per maand neer op duizend uur arbeidsproductiviteitverlies. Dit is geen kinderspel meer, maar een serieus probleem.”
Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership van Ernst & Young jankt over privesurfen op het werk. Wanneer houden werkgevers eens op dit soort rekensommetjes te maken? Natuurlijk gaat dat ten koste van productiviteit, maar de tijd dan je als een fabrieksarbeider strak je hele werktijd aan de lopende band stond is allang voorbij. Het liefst zouden de werkgevers ook nog beginnen over roken, toiletbezoek en informele gesprekken met de collega’s, maar ze weten dat ze dan problemen met hun werknemers krijgen. Ehm, de vakbonden bedoel ik natuurlijk.
Dus: niet meer spreken van wangedrag, maar gewoon kijken of iemands productiviteit goed is, meer niet. Als iemand hetzelfde resultaat levert in de helft van de tijd dan moet je die mensen koesteren en wellicht een andere functie gaan aanbieden lijkt me. En zolang er nog driemaal daags vergaderd kan worden valt het wel mee met het verlies van arbeidsproductiviteit. Toch?
Reacties (33)
Het hoeft natuurlijk niet ten koste te gaan van de produktiviteit. Sterker nog, dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn. Even gauw nu.nl kijken terwijl je op de meeting wacht, even gauw op Sargasso posten terwijl Eclipse opstart, chatten tijdens een conference call. Ik zie het probleem niet. En mijn werkgever ook niet.
Maargoed, los daarvan, als je werk van dien aard is dat iedere seconde die je surft daadwerkelijk tot producitiviteitsverlies leidt, dan moet u zich ernstig zorgen maken over de mate waarin u vervangbaar bent door robotica danwel software.
Oftewel, heel kort door de bocht, surfen op werk is uitsluitend een probleem voor mensen wiens werk van dien aard is dat ze (op termijn) volkomen vervangbaar zijn:-P
Gister op RTL-nieuws een Kootenbietypetje over software instellen waarmee surfgedrag wordt begrensd tot een bepaalde tijdsduur, “maar je kan je ook voorstellen dat je bv niet meer naar http://www.dikketieten.nl mag gaan”
RTLNwZZZ, (check va 2:00)
Ik denk dat we rap aksie van Drs. Boobelino kunnen verwachten wegens deze dreigende schending van zijn vrijheid van surfuiting.
Op het NOS journaal stelde dat overbetaalde Ernst&Young figuur zich mateloos aan. Meneer hoeft zelf zeker nooit zijn tandarts te regelen, opvang voor de kinderen zeker te stellen of zijn makelaar te bellen? Zoals Grobbo als zegt: gewoon werknemers afrekenen op productiviteit.
@Mark
Bedankt voor de link.
Ik mag ongelimiteerd surfen tijdens mijn werk, dat is een van de voordelen van een ZZP’er.
Geen kerstpakket is een van de nadelen.
Tijd om die man te ontslaan of uit zijn functie te ontheffen want hij is duidelijk incompetent. Als je denkt dat het aantal uur arbeidsproductiviteit is, zeker bij hoog opgeleide banen, dan is het toch echt tijd om te vertrekken.
Als hij denkt dat mensen productiever worden door non-stop te werken, zeker bij werk waar je je hoofd bij moet gebruiken dan is het toch wel triest gesteld binnen zijn bedrijf.
Grappige is zelfs dat het blijkt bij bedrijven waar men zaken organiseert tijdens werktijd om de boel even wat af te leiden de mensen productiever zijn. Het is geen fabrieksarbeid.
@4: Een kerstpakket is ook niet alles hoor. Levert gewoonlijk alleen maar gezeur op (over de inhoud, grootte, hoe het thuis te krijgen, goede voornemens en wat al niet nog).
Ernst&Young, is dat niet zo’n bedrijf waar je voor veel teveel geld een adviesje, onderzoekje of rapportje kunt kopen?
Wat te denken van het verlies aan productiviteit als mensen zich niet meer thuis voelen op het werk, als ze zich opgejaagd voelen, als ze zich uitgebuit voelen, als ze zich genaaid voelen door zwartgepakte productiviteitsidioten?
Dit soort E&Y mensen zou direct ontslagen moeten worden wegens gebrek aan invoelingsvermogen met de werkvloer. Wegens onvermogen het verschil tussen werkelijke productie en creativiteit te zien (zie zmc#1 over vervanging). Of gewoon wegens gebrek aan menselijkheid.
@8, wat je daar noemt is mijn vorige bedrijf dus aan kapot gegaan. Incompetente managers en directie die constant het “uitvoerende personeel” opjoegen, onrealistische deadlines zette, mensen zelfs in vakanties en vanaf het ziekbed terug eiste omdat de planning weer eens incorrect was en men opgejaagd moest worden. Bonussen voor verkopers die onder de kostprijs projecten verkochten, om 4 uur naar huis gingen en de ontwikkelaars vervolgens tot 23:00+ uur opzadelde met onbetaald overwerk. Kwaliteit die niet meer gewaarborgd kon worden, en waar enkel de ontwikkelaars op aangesproken werden (hoewel ze zelf aangaven dat het onmogelijk was om in zo’n korte tijd zoiets te doen). etc. etc.
Iedereen met kennis is uiteindelijk vertrokken naar andere bedrijven toe. Het bedrijf kan nu nog minder dan voorheen klanten bedienen, die massaal aan het vertrekken zijn. Alle ontwikkelaars en projectleiders die technische kennis hadden (incl. ik dus) zijn denk ik uiteindelijk in de looptijd van een half jaar vertrokken en het bedrijf heeft moeite zich staande te houden. Omdat de knowlage-drain te erg is, maar ook omdat ze bijna niemand nieuw aannemen en de nieuwe generatie werknemers nog harder laten werken, waardoor de producten nog slechter zijn, de deadlines nu nooit meer gehaald worden en de klanten massaal weglopen.
Ernst&Young dat zijn toch boekhouders?? Nou, die diersoort staat al eeuwen lang bekend om hun gebrek aan scherpe visie…
Laten zij zich bezig houden met wat zij moeten doen (en voor ingehuurd zijn): financiele-geschiedschrijving.
@Abhorsen
En je bent dus niet de enige met die ervaring ;)
en nu weer aan het werk
oja, by the way:
5 pagina’s Ernst & Young hyves
@Abhorsen: Waar werk je nu en is het daar beter?;-)
@Dr Banner # 13: Dat had je nu niet moeten doen… ;-)
It’s all about targeting. En interne communicatie.
@14, veel beter ja. t/m dat men begrijpt dat je niet altijd simpelweg “ja en amen” moet zeggen tegen een klant. Dat zoiets zowel niet in je eigen belang als dat van de klant is.
Deze boekhouder is waarschijnlijk nog niet op de hoogte van het fenomeen kennis economie.
Elke kennismanagement specialist kent het verhaal van de groep kopieermachine monteurs die niet meer samen mochten koffiedrinken.
Ze gingen steeds meer fouten maken.
Het bleek dat het koffiedrinken geen tijdverlies was maar een klennis uitwisselings activiteit.
Hyves en LinkedIn, en vele blogs, het zijn allemaal potentieel gratis advies plaatsen.
Tijd voor ’n LinkedOut !
Wauw, alwéér een stuk op Sargasso waar ik blij mee ben. Right on, het gaat erom of je je werk goed doet, niet of je een slavenmentaliteit hebt.
En vergaderen is de Duivel. Niemand weet na afloop toch wat er is afgesproken.
Op zich als je geen internet nodig hebt voor je werk waarom installeren ze dan een browser of blokkeren ze niet gewoon internet? Dat zou ook geen probleem moeten zijn. Dan jou je een centrale computer neer kunnen zetten met internet access zodat men in de pauze de mail kan checken, of tijdens de koffie. Dat lijkt me een eenvoudige actie, daar hoef je niet voor in de media te lopen zeuren. Misschien heeft de man geen verstand van IT hetgeen me geen aanrader lijkt voor zijn consultancy bedrijf.
@caprio #21: misschien is de man boven komen drijven door gebrek aan gewicht?
@6
Maar er zit altijd wel een fles wijn in en die zijn erg welkom.
En ik woon in een prachtwijk dus van dat blikje ragout kom ik wel af.
@21: Ik ken weinig kantoorbanen tegenwoordig, waarbij je volledig zonder internet zou kunnen. Mail is toch communicatiemiddel #1 en vaak zijn medewerkers ook verantwoordelijk voor bepaalde webcontent. Verder is het natuurlijk ook een belangrijke informatiebron (vaak zelfs de beste/efficientste bron om gegevens over je eigen bedrijf te vinden).
En daarnaast heb je ook nog de telefoon (wordt hier wat genegeerd, maar door die gast van E&Y wel ook genoemd als wangedrag. Als je internet wegneemt, zullen mensen noodzakelijkerwijs meer gaan bellen.
Lijkt me dus wat moeilijk om zonder enorm efficientieverlies of oplopende kosten internet volledig weg te nemen. Dan kun je beter gaan filteren (geenstijl uitzetten bv.), de meeste werknemers weten toch niet hoe dat te omzeilen.
Ik vind het ook enigzins monodimensionaal wat E&Y neerleggen. Soit; opdracht is opdracht. Waarom iets anders meten dan je opdrachtgever wil weten? Er zijn ook andere bureaux heaur.
Ik vergroot nog, wat Bismarck terecht zegt: Sluit vooral IP-lijnen en ga weer lekker snailmailen, of loop naar de verdieping beneden om te checken of er nog gebeld is voor diegene die je waarneemt, omdat ie ff naar het magazijn fietst, om papier te halen, omdat de auto van de postduif kapot is. Hallo klant? Het wordt i.e.t.s later okeedoei-klik-tuut tuut tuut
@1 t/m 25:
Een onderzoek onder “directeuren, managers en anderen uit het bedrijfsleven en van de overheid.” Dank je de koekoek. Hoe betrouwbaar is dit? Hoe is het internet-gedrag gemeten? Direct maar weer gaan gillen en meninkjes ventileren maar niet vragen naar de herkomst van de cijfers. Eerst de feiten beoordelen, dan pas oordelen en ‘commenten.’
Stel dat je een bedrijf runt van 10 miljoen mensen dan komt dat neer op 100 miljoen uur per maand. Dat is een ramp. Stel je runt een bedrijf met 10 miljard mensen….. Anders nog iets.
Hulde @Grobbo..de beste momenten (voor de werkgever) zijn als de werknemer na een smalltalk/koffiepunt/ff surfen en dan de benen op tafel..ontspannen denkend aan de job..
Bijvoorbeeld apple of google hebben dat goed begrepen…fijne keuken, sportzalen, altijd binnen kunnen komen etc.
Beste Thijs de Poedel, welk bedrijf heeft 10 miljoen werknemers? Of doelt u op de ‘BV Nederland ‘?
En wat is er dan zo’n ramp? Het gaat hier om kantoorwerk, niet de gevulde koeken inpakkers aan de lopende band.
Bijvoorbeeld hier kan “mijn” org wel een puntje aan zuigen ;)
Ach, dit onderzoekje is even fijn meesurfen op de “zesjescultuur” van Balkenende. Een onderzoek onder managers? Wat weten die daarvan? Hebben die een beetje gegokt? Aan de hand van de tijd die ze zelf verprutsen, wellicht? Het is lekker zeuren over die luie werknemers, gebaseerd op al lang bestaande vooroordelen van de groep die zichzelf graag tot voorbeeld stelt, overtuigd als hij is dat het allemaal goed zou komen als iedereen maar zo slim was en zo hard werkte als hij.
Als je wat systeembeheerders kent en je informeert eens wie er nu gemiddeld meer surfen en roze pixels bekijken en doorsturen, dan werpt dat nogal een merkwaardig licht op de uitkomst van dit “onderzoekje”.
Mensen wonen vaak ver van huis, maken lange dagen, dan moet er ook wel eens iets geregeld worden overdag. Werknemer blij, werkgever blij met iemand die weer gefocust kan werken. Ook zegt surfen niets over het meer of minder productief zijn. Wie niet surft, kletst misschien even met de collega’s, blijft nog even buiten staan na een sigaretje, of blijft gewoon tien minuten op de plee zitten. Dat staat los van de vraag of iemand gewoon netjes zijn werk doet of niet.
Trouwens: ik heb ooit bij een werkgever elke *zes* minuten moeten verantwoorden voor de facturering. Totaal zinloos. Neem van mij aan dat aan het einde van de week iedereen de boel een beetje dicht zat te gokken….
@28: Berekening slaat ook nergens op. Het is goedkope bazenpraat. Waarom niet vermenigvuldigd met 60 miljoen jaar BC? Waar komen we dan op uit? Dino’s verknoeide tijd met internetten.
Denk je een beeld te hebben van een reageerder, zo van wat zintum wel, wat zintum niet… en dan verwachtte ik bijvoorbeeld stiekum toch een vehemente verdediging van de Ernst & Young man. Of he, fout, juist helemaal niet… richard, Cico PLEASE!? Waarom uw gezwijg ?
Ik vrees dat deze E&Y bobo toen de afdeling communicatie op kerstreces was snel even het nieuws heeft kunnen halen. Of het is eigenlijk een verkapte nieuwjaarsboodschap aan het E&Y personeel.
De gemiddelde machinebankwerker verkloot overigens inderdaad te veel tijd met surfen in de tijd van de baas.