Of gewoon die intro music op http://www.soulfunkspecial.com/ … dan weet je wel waar Roisin M. haar huidige boogie mosterd vandaan haalde …
#11
Roel II
Er is meer aan Kutiman dan je zou denken. Wat hij doet is strikt genomen namelijk illegaal, vernam ik tijdens de masterclass Copyright van de heren Engelfriet en Raaphorst. Daarvan hier een verslagje:
tja, maar hij verdient er geen cent mee neem ik aan.
Voor mijn part mag heel die copyrightshit ophouden vanaf het punt wanneer iemand er geen commerciele bedoeling mee heeft.
Zie die misselijke aanval op Cinner van Kotsmozz, een tijdje geleden.
#13
Nils
Ik vind zelf I’m New van hem stukken beter. Zeker het laatste stuk bezorgd me vaak kippenvel.
@S’z 10
Had YT nog aan en klikte…zat bijna in me korte broek.
*ben overigens koortsig aan ’t struinen naar jazz met gierend orgel dus qua tip in die richting?…*
#20
S’z (nihilist)
Jazz met gierend orgel … wat heet ? Hoe gierend bedoelt u ?
Eerste reactie :
– er zijn de Hammond B3 meesters (hierover meteen meer).
– Er zijn andere soorten orgels (maar bv. ’n Farfisa hoor je meer in garagerock dan in jazz, waar de Hammond de norm is, en nadien Fender Rhodes, Moog e.a. keyboards in de plaats kwamen van ‘workin’ the organ’ of naast de ouderwetse piano …)
– Er is de meer avantgarde approach (Larry Young, opnames van Paul Bley, …).
Qua Hammond : Jimmy Smith is de absolute en meest virtuoze meester. Check bv. zijn versies van “Burning spear”, “Respect” en “Funky Broadway”, of de “Root Down” lp. Reuben Wilson vind ik zwaar onderschat, zeker z’n beste Blue Note werk (“Orange peel”, “Love bug”), net zoals Lonnie Smith (niét te verwarren met Lonnie Liston-Smith), die behalve solo bv. ook geweldige dingen deed voor Lou Donaldson en andere Blue Note groten.
Daarnaast zijn er nog véle, véle straffe mannen zoals o.a. Jack McDuff, Richard Holmes, John Patton, Don Patterson, Charles Earland, Leon Spencer (jr), Freddie Roach en uiteraard Johnny ‘Hammond’ Smith … Laat ons ook de “vroegere” / ronduit R&B sound van Bill Davis, Bill Doggett, Baby Face Willette, Rhoda Scott, Jimmy McGriff, Booker T, Billy Preston en zovele anderen niet vergeten … terug tot aan Fats Waller ! Heck, zelfs James Brown speelde een aardig eindje orgel (soms knullig maar altijd soulvol). En kent u Virginie Morgan al ?
Klikmelink voor ’n eerste “in kaart brengen” ;-)
Geciteerde heren waren op hun beurt van grote invloed op UK R&B mannen als Brian Auger (!), Graham Bond, Art Wood, John Lord, Ian McLagan, Keith Emerson, enz. Recenter viel vooral James Taylor (ex-Prisoners) op. Larry Goldings en Thomas De Prins kunnen er ook wat van.
Wie we vooral niet mogen vergeten, tot slot, zijn Fela Kuti en Jackie Mittoo.
Ja, ‘k zal in al mijn onschuld nóg eens om een tip vragen zeg…Kransky sisters. Kweenie, maar we zitten midden in de varkenspest hè…zegt doemviroloog prof. dr. Ab Osterhaus. Take it away Ab. Dus. Maar Jimmy Smith staat ook op (een) lijstje Jazzfunk? Hm ja, oké, loopt door elk strominkje, van up tempo blues tot Organ grinder swing tot jazz funk enz. inderdaad.
Maar even doorklikken daar en het stikt er van de jazzfunk zo’n beetje in z’n geheel en alles vrijblijvend aangeboden door Here comes Mongo79.
Jimmy Smith inderdaad…(had voor#22 #20 nog niet gezien, in spamfilter). En link YT in #22 naar Henryk Debich – Kameleon 1975 is ineens pleite?
#24
Yevgeny Podorkin
O, Hoe gierend bedoellu?
Ehm…beetje lastig om dat in bytes en bits over te brengen. Hendrix/Coltrane gierend tot op het ruggenmerg zeg maar. Wraah. Dat op een gegeven moment ook het orgel “eraan moet geloven”. De spaanders eraf de bijl erin aan gort dat ding. Met minder neem ik geen genoegen ben ik niet tevreden. A la the nice – America maar dan qua jazz. Snappu?
Maar dat ligt vast aan mij hè, ik wil misschien tevéél…dat zal het zijn.
#25
DrBanner
mooi!
#26
mescaline
Planet Earth rocks.
#27
S’z
Ah, dat soort … in jazz … zou ik denken aan de energie van een Mingus, maar die deed het op bas, en heeft geen orgelers betrokken in zijn opnames … wat je wel hebt, is het orgel door fuzz / distortion mangels halen, bv. Soft Machine heeft dat gedaan, of de jonge Roy Ayers (klikmelink) …
#28
S’z
@#24 YP … ah, dat soort … in jazz … zou ik denken aan de energie van een Mingus, maar die deed het op bas, en heeft geen orgelers betrokken in zijn opnames … wat je wel hebt, is het orgel door fuzz / distortion mangels halen, bv. Soft Machine heeft dat gedaan, of de jonge Roy Ayers (klikmelink) …
#29
S’z
Merci voor de Henryk Debich “Kameleon 1975” tip YP !!! (Spamfilterrrr!)
#30
Yevgeny Podorkin
Goeie tips verder S’z
Hier komen wat orgelhelden achter elkaar voorbij (w.o. ook Lonnie & Jimmy Smith):
Remerci YP … Redactie, tag deze post zo onderhand ook “orgel jazz” ;-)
En in dat verband, very peculiar : Walter Wanderley … corny sound, maar wàt een sensualiteit …
#32
mescaline
De orgelheld laat ik niet onweersproken. Ik mag zelf een complimentje of wat hebben ontvangen na een stel majeure akkoorden te hebben ontdekt en gevarieerd op het grootouders-blaasbalgorgel in Z-Beveland (Zeeland, 1e verdieping), dus ik weet wel wat de issues zijn.
Een meneer YP zal mij in het soulvraagstuk alle hoeken van de soul kunnen tonen, maar ik betwijfel of hij hier een ervarinkje heeft te melden.
Van start, in Deel 1 zit niks muzikaal bijzonders.
Maar in Deel 2 heel wat meer. En daar zie je pas hoe groot de beperkingen van het orgel zijn als je er meer op kunt spelen, als ware het een piano. En dat is het nu net niet.
De piano is een zegen voor de vingervlugge omdat het de toonsoort met echo aan kan houden. Het orgel is een killing machine wat dat betreft, compleet dodelijk voor iemand die iets van een motiefje in de tijd wil voortzetten.
De allerbeste orgeldingen gaan samen met drums. Je hebt een zweep, ritsel, slag en dan varieer je heel losjes met dingetjes van Johan Sebastian.
Bach.
#33
Yevgeny Podorkin
…wat akkoorden ontdekt op het grootouders-blaasbalgorgel in Z-Beveland…
Tja. Op de 1ste verdieping…
Goed, ik ben ooit begonnen op blokfluit en en en tja, hij dee het goed in de open haard…maarrr: IK HEB WEL EEN GOED OOR. Voor wat ertoe doet.
Tis een compilatie moneer mescaline…een compelatie. Daar haal je uit wat je interesseert en dan ga je verder. En d’r kijken nog meer mensen mee. En dan doe je concessies ja toch?
#34
S’z
Mesc. heeft wel een punt : een orgel is hard werken. Zo ook de Hammond B3 : da’s zweten, wil men virtuoos zijn.
Echter, wat ik niet zo goed snap in de ondertoon van #32 is alsof die jazzjongens niet virtuoos zouden zijn. Die spelen geen partituur he, die jammen. De meeste Hammond klanken in jazz zijn soul jazz, en da’s samen grooven, da’s niet nix.
#35
mescaline
Weinig pianisten schitteren ook op het orgel.
Eentje wel: Fats Waller. Crux: hij behandelde het orgel niet als een piano. Veel organisten doen dat wel, en het resultaat is altijd minder.
#36
S’z
True, ook de top jazz pianisten gingen niet verder dan Rhodes en andere keyboards, blijkbaar … en omgekeerd zijn de knoestige jazzorgelisten niet of nauwelijks opgenomen achter de piano …
#37
Wot
Goeie thread dit! Ik heb weer een hoop nieuwe muziekjes te ontdekken!
Begin jaren ’90 werd er in de Acid Jazz scene ook een hoop goeie orgel-jazz-funk gemaakt. Iemand noemde al James Taylor (zoek naar “James Taylor Quartet” anders zul je weinig opzwepende orgels tegenkomen), dat is zeer de moeite waard.
Deze van Mother Earth is me het meeste bijgebleven
Dat bedoel ik Wot. Lekker soundje toch, kan je uren zoet mee zijn hè…
Die typische hammondsound, éven (piano)virtuositeit en vingervlugheid terzijde. Toch een heel apart op zichzelf staand instrument de hammond. Hoor het ook nergens meer in hedendaagse muziek. Niet gek natuurlijk want die dingen worden niet meer gemaakt. Sterker nog, niemand weet nog (dacht ik, meneer hammond geheim meegenomen in het graf?) hóe nog die typerende hammondsound in een kast met knoppen te fabriceren. Maar goeds, heb verder niks tegen virtuoze (jazz)pianisten. Integendeel zelfs. Helaas ontbreekt de power en raakt de piano heel snel ondergesneeuwd in een verkeerde bezetting door blazersectie en een ritmesectie.
Ik zie ineens mescaline daar zo zitten achter dat blaasbalgorgeltje…op zolder. Moet vreselijk geweest zijn. Met verkleumde knuistjes urenlang vingeroefeningen om maar die akkoorden onder de knie te krijgen…van Jo-han Se-bas-ti-aan.
Ik ben overigens van mening dat als je uitslúitend oor hebt voor klassieke muzak je psychisch niet helemaal in orde bent. En zo’n Bach b.v.?… valt voor mij gewoon vol-le-dig door het mandje in vergelijking met ik noem maar een Deep Purple qua pianospel…
#39
mescaline
Pajjjjdon ?
Een versleten softcore groepje als Deep Purple valt bij mij volledig door de mand vergeleken met Emerson, Lake en Palmer playing Bach of het hele DeafMetal-gebeuren playing kilowattsguitar.
Maar inderdaad, de achterkamer stond blauw van de sigarenrook en ik kreeg 1 (zegge één) kopje dunaangelengde Friso-frambooslimonade en maar lullen tegen mekaar. Voor de rest was er op die hele naar kunstmest ruikende graanzaadboerderij niks te beleven (bommen maken, ja nú weet ik het best) op dat orgeltje na. Alle twintig registers open van Vox Humana tot Flute III en als een razende trappen op de balgen en met alle vingers de blues A-D-E MAJEUR manneer…
#40
mescaline
Ben overigens fatsoenlijk opgevoed burgerkereltje via top40 en het betere LPwerk, ja Deep Purple live etc. en een jazzje/boogie woogie erbij Zonder classiecke musiecke. Dat ingehaald vanaf 20+jr.
Maar soul, het levenslied, punk en house neej. Nichts zu machen damit.
#41
mescaline
Ik heb wel een idee hoe dat komt. Die geluiden verstoren mijn wieltjes, palletjes en pafjes die de muziek vanbinnen mooi maken. Bij iemand anders zitten die op een andere plek, big deal.
#42
S’zpeecher man fan
Mother Earth … ben in #20 dus Stev(i)e Winwood (van Spencer Davis Group) vergeten, en ook Robert Lamm, pàrdon ! Vielen live wel tegen, al bij al, Mother Earth. Zonder de duidelijke “I’m a man” invloed is er mij weinig van bijgebleven. James Taylor, dan weer, is geweldig begonnen (ex-mod), maar gaandeweg steeds gladder geworden, beetje zoals Weller bij Style Council is afgegleden … maar Taylor zou er weer staan. En zo ook Brian Auger.
@#41 Mesc, je kunt altijd proberen een ingang te vinden via gospel, of via deze (klikmelink) … en dan oversteken met behulp van Booker T & the MG’s …
#45
Wot
De laatste plaat van JTQ, met opgefonkte motown-klassiekers, is absoluut het aanhoren waard. ’t zal alleen niet in aanmerking komen voor de originaliteitsprijs. Gladder… tja, misschien. Hoeft niet per se een probleem te zijn (‘k vind the style council ook wel ok)
En misschien heb je gelijk wat mother earth betreft…. maar ik zou toch heeel graag de kans hebben gehad om ze eens live gezien te hebben in hun “glorietijd”. Helaas, ik was een beetje te jong toen. “I’m a man” had ik er nog niet achter gezocht…. maar verrek, zit wat in!
@#45 ME live gezien in les Halles, Schaarbeek … zweterig & funky, maar de dag erna weer vergeten … ik herinner me vooral het gesprek achteraf met een moddy platenfreak … JTQ maken overigens ook library muziek, zag ik in zo’n gespecialiseerd vaktijdschrift voor mediaprofessionals anno nu … voor Bruton nog wel ! Vroege tSC was ok, nadien afgegleden … Mick Talbot super keyboard lad …
#48
S’z
38bis qua piano NIET ondergesneeuwd : McCoy Tyner in het klassieke Coltrane quartet … Duke Ellington … Horace Silver … HH … enneuh Thelonious euh Dinges euh Monk !
#49
Yevgeny Podorkin
Tuurlijk, ELP (mescaline) en Stevie Winwood vergeten. Plus Mike Finnigan en hatsee, zo heb je zomaar rainy day:
Overigens S’z, wie is dat na 2:07 en welke band na plm. 8:45 in die compilatie, hier (door het vele haar is het niet te zien herken ook het nummer niet direct)?
Of Barbara Dennerlein op de B-3, kan er ook best een houtje van:
En die Andre Brasseur? Tja, is bekwaam hij’s goed daar niet van heeft potentie ook…alleen, de riedeltjes de arrangementen deugen voor geen meter. Ik krijg er geen gevoel bij, er gaat niks bewegen. Paskamer, liftmuzak. Ik denk dat we het daar maar op moeten afhameren oké?
Uit de bundel: “Ooit in de kerk jaaaren verplicht naar zo’n grijze christelijke houten Klaas achter z’n orgeltje moeten luisteren” zeg maar. Zware kost meneer. Mattheus Passion, Gregoriaans. Ik werd me er een partij droéf van…DROEF. “Ga nou es los op dat ding Schraalhans”. En ingehouden woest. Ik zweer het: had het niet erg gevonden als iemand hem bij zijn lurven had gegrepen en met zijn bek klem had gezet op het schutbord boven de toetsen en dan die klep een keer of vijf naar beneden laten kletteren. Ja, en dan nog het lef hebben om vlak daarná zo’n rieten mandje onder m’n bakkes te houden…
Daar is zo’n hammondorgel nou eenmaal niet voor bedoeld ja…
#50
S’z
Brasseur, c’est le roi du ‘cheesy organ’
& ja : Finnigan, uiteraard … and did we forget Al Kooper ? Alan Price ?
Eerste is BRIAN AUGER !
Tweede is ? met die congas ? Peins-peins, zoek-zoek … TBC …
Viva Dennerlein !
#51
S’z
Damn ich geh die Babsy Griet ten huwelijk fragen !
Soit. Overigens is er natuurlijk nog veel Duitse prog met orgel (bv. Triumvirat), niet alles beluisterbaar, of Britse (bv. Arzachel en Egg, beide met Dave Stewart, niet te verwarren met guitarist David A. Stewart v/d Eurythmics)…
Reacties (58)
Aw rite !
Lekkere groove
Strut Your Funky Stuff
…Bootsy.
YOUR BASIC FUNK FORMULA.
The funky drummer … a one, two, three … (klikmelink) …
Even catholics f-u-n-k :
http://www.youtube.com/watch?v=_pbhxB7cGbw
& zotte Jappen :
http://www.myspace.com/osakamonaurail
Of Kezen !
http://www.dutchraregroove.nl/
Funkin’ seuten !
http://www.boreme.com/boreme/funny-2008/ukulele-orchestra-shaft-p1.php
Ohof: Dr Funkenstein, kan ook namelijk…
Hip dip skippedabeat !
Of gewoon die intro music op http://www.soulfunkspecial.com/ … dan weet je wel waar Roisin M. haar huidige boogie mosterd vandaan haalde …
Er is meer aan Kutiman dan je zou denken. Wat hij doet is strikt genomen namelijk illegaal, vernam ik tijdens de masterclass Copyright van de heren Engelfriet en Raaphorst. Daarvan hier een verslagje:
http://rolfblijleven.blogspot.com/2009/04/echoklik-funken-met-copyright-en.html
tja, maar hij verdient er geen cent mee neem ik aan.
Voor mijn part mag heel die copyrightshit ophouden vanaf het punt wanneer iemand er geen commerciele bedoeling mee heeft.
Zie die misselijke aanval op Cinner van Kotsmozz, een tijdje geleden.
Ik vind zelf I’m New van hem stukken beter. Zeker het laatste stuk bezorgd me vaak kippenvel.
http://www.youtube.com/watch?v=EsBfj6khrG4
hel ja, heerlijk!
en hier de oorspronkelijke site van de onoorspronkelijke muziek.
http://www.thru-you.com/
[ “eigenlijk moeten we een werkgroep ‘werkgroep oprichten’ oprichten”. ]
Nog eentje om het af te richten eh leren : http://awesometapesfromafrica.blogspot.com/
’t Veurleste : http://www.youtube.com/watch?v=bJLJ4PG4mxA
Btw iemand ooit al iets gehoord van LUMPEN ?
http://www.rickeyvincent.com/partymusic.html
@S’z 10
Had YT nog aan en klikte…zat bijna in me korte broek.
*ben overigens koortsig aan ’t struinen naar jazz met gierend orgel dus qua tip in die richting?…*
Jazz met gierend orgel … wat heet ? Hoe gierend bedoelt u ?
Eerste reactie :
– er zijn de Hammond B3 meesters (hierover meteen meer).
– Er zijn andere soorten orgels (maar bv. ’n Farfisa hoor je meer in garagerock dan in jazz, waar de Hammond de norm is, en nadien Fender Rhodes, Moog e.a. keyboards in de plaats kwamen van ‘workin’ the organ’ of naast de ouderwetse piano …)
– Er is de meer avantgarde approach (Larry Young, opnames van Paul Bley, …).
Qua Hammond : Jimmy Smith is de absolute en meest virtuoze meester. Check bv. zijn versies van “Burning spear”, “Respect” en “Funky Broadway”, of de “Root Down” lp. Reuben Wilson vind ik zwaar onderschat, zeker z’n beste Blue Note werk (“Orange peel”, “Love bug”), net zoals Lonnie Smith (niét te verwarren met Lonnie Liston-Smith), die behalve solo bv. ook geweldige dingen deed voor Lou Donaldson en andere Blue Note groten.
Daarnaast zijn er nog véle, véle straffe mannen zoals o.a. Jack McDuff, Richard Holmes, John Patton, Don Patterson, Charles Earland, Leon Spencer (jr), Freddie Roach en uiteraard Johnny ‘Hammond’ Smith … Laat ons ook de “vroegere” / ronduit R&B sound van Bill Davis, Bill Doggett, Baby Face Willette, Rhoda Scott, Jimmy McGriff, Booker T, Billy Preston en zovele anderen niet vergeten … terug tot aan Fats Waller ! Heck, zelfs James Brown speelde een aardig eindje orgel (soms knullig maar altijd soulvol). En kent u Virginie Morgan al ?
Klikmelink voor ’n eerste “in kaart brengen” ;-)
Geciteerde heren waren op hun beurt van grote invloed op UK R&B mannen als Brian Auger (!), Graham Bond, Art Wood, John Lord, Ian McLagan, Keith Emerson, enz. Recenter viel vooral James Taylor (ex-Prisoners) op. Larry Goldings en Thomas De Prins kunnen er ook wat van.
Wie we vooral niet mogen vergeten, tot slot, zijn Fela Kuti en Jackie Mittoo.
Spamfilterrrr (qua antwoord @ YP #19) !!!
8bis : http://www.youtube.com/watch?v=Us6YWoE0674 …
Ja, ‘k zal in al mijn onschuld nóg eens om een tip vragen zeg…Kransky sisters. Kweenie, maar we zitten midden in de varkenspest hè…zegt doemviroloog prof. dr. Ab Osterhaus. Take it away Ab. Dus. Maar Jimmy Smith staat ook op (een) lijstje Jazzfunk? Hm ja, oké, loopt door elk strominkje, van up tempo blues tot Organ grinder swing tot jazz funk enz. inderdaad.
Maar even doorklikken daar en het stikt er van de jazzfunk zo’n beetje in z’n geheel en alles vrijblijvend aangeboden door Here comes Mongo79.
Vette ‘70’s hè.
Oenk.
Jimmy Smith inderdaad…(had voor#22 #20 nog niet gezien, in spamfilter). En link YT in #22 naar Henryk Debich – Kameleon 1975 is ineens pleite?
O, Hoe gierend bedoellu?
Ehm…beetje lastig om dat in bytes en bits over te brengen. Hendrix/Coltrane gierend tot op het ruggenmerg zeg maar. Wraah. Dat op een gegeven moment ook het orgel “eraan moet geloven”. De spaanders eraf de bijl erin aan gort dat ding. Met minder neem ik geen genoegen ben ik niet tevreden. A la the nice – America maar dan qua jazz. Snappu?
Maar dat ligt vast aan mij hè, ik wil misschien tevéél…dat zal het zijn.
mooi!
Planet Earth rocks.
Ah, dat soort … in jazz … zou ik denken aan de energie van een Mingus, maar die deed het op bas, en heeft geen orgelers betrokken in zijn opnames … wat je wel hebt, is het orgel door fuzz / distortion mangels halen, bv. Soft Machine heeft dat gedaan, of de jonge Roy Ayers (klikmelink) …
@#24 YP … ah, dat soort … in jazz … zou ik denken aan de energie van een Mingus, maar die deed het op bas, en heeft geen orgelers betrokken in zijn opnames … wat je wel hebt, is het orgel door fuzz / distortion mangels halen, bv. Soft Machine heeft dat gedaan, of de jonge Roy Ayers (klikmelink) …
Merci voor de Henryk Debich “Kameleon 1975” tip YP !!! (Spamfilterrrr!)
Goeie tips verder S’z
Hier komen wat orgelhelden achter elkaar voorbij (w.o. ook Lonnie & Jimmy Smith):
Deel 1 The greatest hammond orgel solo’s:
http://www.youtube.com/watch?v=0nsPgSl52qY&feature=related
en dan daarna Deel 2:
http://www.youtube.com/watch?v=jejadhR_m9w&feature=related
Zitten ook juweeltjes bij.
Remerci YP … Redactie, tag deze post zo onderhand ook “orgel jazz” ;-)
En in dat verband, very peculiar : Walter Wanderley … corny sound, maar wàt een sensualiteit …
De orgelheld laat ik niet onweersproken. Ik mag zelf een complimentje of wat hebben ontvangen na een stel majeure akkoorden te hebben ontdekt en gevarieerd op het grootouders-blaasbalgorgel in Z-Beveland (Zeeland, 1e verdieping), dus ik weet wel wat de issues zijn.
Een meneer YP zal mij in het soulvraagstuk alle hoeken van de soul kunnen tonen, maar ik betwijfel of hij hier een ervarinkje heeft te melden.
Van start, in Deel 1 zit niks muzikaal bijzonders.
Maar in Deel 2 heel wat meer. En daar zie je pas hoe groot de beperkingen van het orgel zijn als je er meer op kunt spelen, als ware het een piano. En dat is het nu net niet.
De piano is een zegen voor de vingervlugge omdat het de toonsoort met echo aan kan houden. Het orgel is een killing machine wat dat betreft, compleet dodelijk voor iemand die iets van een motiefje in de tijd wil voortzetten.
De allerbeste orgeldingen gaan samen met drums. Je hebt een zweep, ritsel, slag en dan varieer je heel losjes met dingetjes van Johan Sebastian.
Bach.
…wat akkoorden ontdekt op het grootouders-blaasbalgorgel in Z-Beveland…
Tja. Op de 1ste verdieping…
Goed, ik ben ooit begonnen op blokfluit en en en tja, hij dee het goed in de open haard…maarrr: IK HEB WEL EEN GOED OOR. Voor wat ertoe doet.
Tis een compilatie moneer mescaline…een compelatie. Daar haal je uit wat je interesseert en dan ga je verder. En d’r kijken nog meer mensen mee. En dan doe je concessies ja toch?
Mesc. heeft wel een punt : een orgel is hard werken. Zo ook de Hammond B3 : da’s zweten, wil men virtuoos zijn.
Echter, wat ik niet zo goed snap in de ondertoon van #32 is alsof die jazzjongens niet virtuoos zouden zijn. Die spelen geen partituur he, die jammen. De meeste Hammond klanken in jazz zijn soul jazz, en da’s samen grooven, da’s niet nix.
Weinig pianisten schitteren ook op het orgel.
Eentje wel: Fats Waller. Crux: hij behandelde het orgel niet als een piano. Veel organisten doen dat wel, en het resultaat is altijd minder.
True, ook de top jazz pianisten gingen niet verder dan Rhodes en andere keyboards, blijkbaar … en omgekeerd zijn de knoestige jazzorgelisten niet of nauwelijks opgenomen achter de piano …
Goeie thread dit! Ik heb weer een hoop nieuwe muziekjes te ontdekken!
Begin jaren ’90 werd er in de Acid Jazz scene ook een hoop goeie orgel-jazz-funk gemaakt. Iemand noemde al James Taylor (zoek naar “James Taylor Quartet” anders zul je weinig opzwepende orgels tegenkomen), dat is zeer de moeite waard.
Deze van Mother Earth is me het meeste bijgebleven
http://www.youtube.com/watch?v=vK0jilRC5FQ
Dat bedoel ik Wot. Lekker soundje toch, kan je uren zoet mee zijn hè…
Die typische hammondsound, éven (piano)virtuositeit en vingervlugheid terzijde. Toch een heel apart op zichzelf staand instrument de hammond. Hoor het ook nergens meer in hedendaagse muziek. Niet gek natuurlijk want die dingen worden niet meer gemaakt. Sterker nog, niemand weet nog (dacht ik, meneer hammond geheim meegenomen in het graf?) hóe nog die typerende hammondsound in een kast met knoppen te fabriceren. Maar goeds, heb verder niks tegen virtuoze (jazz)pianisten. Integendeel zelfs. Helaas ontbreekt de power en raakt de piano heel snel ondergesneeuwd in een verkeerde bezetting door blazersectie en een ritmesectie.
Ik zie ineens mescaline daar zo zitten achter dat blaasbalgorgeltje…op zolder. Moet vreselijk geweest zijn. Met verkleumde knuistjes urenlang vingeroefeningen om maar die akkoorden onder de knie te krijgen…van Jo-han Se-bas-ti-aan.
Ik ben overigens van mening dat als je uitslúitend oor hebt voor klassieke muzak je psychisch niet helemaal in orde bent. En zo’n Bach b.v.?… valt voor mij gewoon vol-le-dig door het mandje in vergelijking met ik noem maar een Deep Purple qua pianospel…
Pajjjjdon ?
Een versleten softcore groepje als Deep Purple valt bij mij volledig door de mand vergeleken met Emerson, Lake en Palmer playing Bach of het hele DeafMetal-gebeuren playing kilowattsguitar.
Maar inderdaad, de achterkamer stond blauw van de sigarenrook en ik kreeg 1 (zegge één) kopje dunaangelengde Friso-frambooslimonade en maar lullen tegen mekaar. Voor de rest was er op die hele naar kunstmest ruikende graanzaadboerderij niks te beleven (bommen maken, ja nú weet ik het best) op dat orgeltje na. Alle twintig registers open van Vox Humana tot Flute III en als een razende trappen op de balgen en met alle vingers de blues A-D-E MAJEUR manneer…
Ben overigens fatsoenlijk opgevoed burgerkereltje via top40 en het betere LPwerk, ja Deep Purple live etc. en een jazzje/boogie woogie erbij Zonder classiecke musiecke. Dat ingehaald vanaf 20+jr.
Maar soul, het levenslied, punk en house neej. Nichts zu machen damit.
Ik heb wel een idee hoe dat komt. Die geluiden verstoren mijn wieltjes, palletjes en pafjes die de muziek vanbinnen mooi maken. Bij iemand anders zitten die op een andere plek, big deal.
Mother Earth … ben in #20 dus Stev(i)e Winwood (van Spencer Davis Group) vergeten, en ook Robert Lamm, pàrdon ! Vielen live wel tegen, al bij al, Mother Earth. Zonder de duidelijke “I’m a man” invloed is er mij weinig van bijgebleven. James Taylor, dan weer, is geweldig begonnen (ex-mod), maar gaandeweg steeds gladder geworden, beetje zoals Weller bij Style Council is afgegleden … maar Taylor zou er weer staan. En zo ook Brian Auger.
http://www.youtube.com/watch?v=yOvGa-8-Lns
@ ## 38 v 39 : that Emerson, he was something else … kon zelfs Wakeman niet tegen op …
38bis : http://www.m-1.us/Paramahansa_Yogananda02_-_Blue_Lotus_Feet.mp3
@#41 Mesc, je kunt altijd proberen een ingang te vinden via gospel, of via deze (klikmelink) … en dan oversteken met behulp van Booker T & the MG’s …
De laatste plaat van JTQ, met opgefonkte motown-klassiekers, is absoluut het aanhoren waard. ’t zal alleen niet in aanmerking komen voor de originaliteitsprijs. Gladder… tja, misschien. Hoeft niet per se een probleem te zijn (‘k vind the style council ook wel ok)
En misschien heb je gelijk wat mother earth betreft…. maar ik zou toch heeel graag de kans hebben gehad om ze eens live gezien te hebben in hun “glorietijd”. Helaas, ik was een beetje te jong toen. “I’m a man” had ik er nog niet achter gezocht…. maar verrek, zit wat in!
Spamfilterrr ! En ook : http://en.wikipedia.org/wiki/Milt_Buckner natuurlijk !
En de àller, àllergrootste : http://www.andrebrasseur.org/ (uiterààrd dot org) ;-)
@#45 ME live gezien in les Halles, Schaarbeek … zweterig & funky, maar de dag erna weer vergeten … ik herinner me vooral het gesprek achteraf met een moddy platenfreak … JTQ maken overigens ook library muziek, zag ik in zo’n gespecialiseerd vaktijdschrift voor mediaprofessionals anno nu … voor Bruton nog wel ! Vroege tSC was ok, nadien afgegleden … Mick Talbot super keyboard lad …
38bis qua piano NIET ondergesneeuwd : McCoy Tyner in het klassieke Coltrane quartet … Duke Ellington … Horace Silver … HH … enneuh Thelonious euh Dinges euh Monk !
Tuurlijk, ELP (mescaline) en Stevie Winwood vergeten. Plus Mike Finnigan en hatsee, zo heb je zomaar rainy day:
http://www.youtube.com/watch?v=xQteSSBg6vE&feature=related
Overigens S’z, wie is dat na 2:07 en welke band na plm. 8:45 in die compilatie, hier (door het vele haar is het niet te zien herken ook het nummer niet direct)?
Of Barbara Dennerlein op de B-3, kan er ook best een houtje van:
http://www.youtube.com/watch?v=60ut7yIuCEY&feature=related
En die Andre Brasseur? Tja, is bekwaam hij’s goed daar niet van heeft potentie ook…alleen, de riedeltjes de arrangementen deugen voor geen meter. Ik krijg er geen gevoel bij, er gaat niks bewegen. Paskamer, liftmuzak. Ik denk dat we het daar maar op moeten afhameren oké?
Uit de bundel: “Ooit in de kerk jaaaren verplicht naar zo’n grijze christelijke houten Klaas achter z’n orgeltje moeten luisteren” zeg maar. Zware kost meneer. Mattheus Passion, Gregoriaans. Ik werd me er een partij droéf van…DROEF. “Ga nou es los op dat ding Schraalhans”. En ingehouden woest. Ik zweer het: had het niet erg gevonden als iemand hem bij zijn lurven had gegrepen en met zijn bek klem had gezet op het schutbord boven de toetsen en dan die klep een keer of vijf naar beneden laten kletteren. Ja, en dan nog het lef hebben om vlak daarná zo’n rieten mandje onder m’n bakkes te houden…
Daar is zo’n hammondorgel nou eenmaal niet voor bedoeld ja…
Brasseur, c’est le roi du ‘cheesy organ’
& ja : Finnigan, uiteraard … and did we forget Al Kooper ? Alan Price ?
Eerste is BRIAN AUGER !
Tweede is ? met die congas ? Peins-peins, zoek-zoek … TBC …
Viva Dennerlein !
Damn ich geh die Babsy Griet ten huwelijk fragen !
Soit. Overigens is er natuurlijk nog veel Duitse prog met orgel (bv. Triumvirat), niet alles beluisterbaar, of Britse (bv. Arzachel en Egg, beide met Dave Stewart, niet te verwarren met guitarist David A. Stewart v/d Eurythmics)…
Om maar te zeggen : kunnen we naar de mellotron switchen aub, voor iemand “Manzarek” zegt, want ik ga die congagroup niet vinden. Heb je de reacties (156 & rising) al bekeken ? Of deze ?
http://www.deliriousmusic.at/sites/cover%20galleries/GalleriesHammond.html
Vogeltjesdans!
Daar speelt een heus orgeltje in mee, hoor maar
http://www.youtube.com/watch?v=9H9Ei8_DLKk
In de Efteling staan ook mooie orgels, jawel.
Kijk, Brian Auger!, Lonnie Smith (Jimmy kon ik al), Barbara Dennerlein…
Fats Waller!!
Levert toch nog wat op zo’n weblog…
Gaan we nu verder met trompet of de sax?
De Weergalooste Solo’s?
@#49 YP: fragment vanaf 8’45” is naar verluidt Deep Purple met Ian Gillan op conga’s … ja dat hààr ook he …
@#56 YP : laat Theo Mertens erbuiten aub …