Quote van de Dag: God of Allah

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

´Allah is een mooi woord voor God. Zouden we niet allemaal samen zeggen: we noemen God voortaan Allah? We zijn allemaal bezorgd dat God dat erg zou vinden. Helemaal niet. Wij hebben het uitgevonden om daar ruzie over te maken.´

´Ik heb acht jaar in Indonesië gewerkt en daar ook tot Allah gebeden. In het hartje van de eucharistieviering wordt God daar Allah genoemd. Allah is gewoon het Arabische woord voor God. Waarom nemen wij dat niet over?´

Bisschop Tiny Muskens van Breda pleit voor meer begrip tussen verschillende geloven. Ik geloof niet dat hij de juiste manier al gevonden heeft.

Reacties (25)

#1 Victor

Ik geloof van wel. Dit is wel een mooi stukje hand-in-eigen-boezem-steken.

Overigens noemen veel Islamieten ‘Allah’ al langer ‘God’, dus waarom niet.

  • Volgende discussie
#2 knut

Hij heeft wel een punt. Alleen ik zou t omdraaien en baseren om de moedertaal vh betreffende land waar je vertoeft. God in NL i.p.v. Allah.

Komt kennelijk voor gelovigen toch op hetzelfde neer. Maar zo blijven we i.i.g. ook nog streven naar een gezamenlijke voertaal. Lijkt me een goede ontwikkeling (met toren van Babel in t achterhoofd).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Joost

Ik denk dat mensen vooral zullen vallen over dit stukje: “Waarom nemen wij dat niet over?”.

Ik denk dat hij dat niet had moeten zeggen. Hij had de overeenkomst van beiden moeten benadrukken zonder het “overnemen” aspect erin te betrekken.

Door het dommer deel der natie wordt dat laatste toch als bedreigend ervaren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Johan

En wil dat dan zeggen dat het intelect dit niet als bedreigend ziet? ;)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Joost

Ik denk dat als je na kunt denken (en geen populist bent) je de suggestie dat het gevaarlijk zal zijn onzinnig vindt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Johan

Dat ben ik met je eens, las zijn uitspraken gister en kon niet anders denken ‘wat een verstandige man’ & dat voor een christen… ;)

Denk wel dat er ‘intelect’ zal zijn die het aangrijpt om nogmaals de bevestigen dat ‘ de allah-aanhangers’ zich moeten aanpassen aan ons, etc etc. De bekende discussie dus..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Joost

intellect als in populist dus.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Arnoud

Welk punt heeft hij precies? Dat in het Arabisch God Allah betekent? Wow. Je wordt in dit land al snel verstandig genoemd.

De kernvraag is natuurlijk waarom het Arabische woord voor God over te nemen. Zou dat echt verzoenend werken? Ik ‘geloof’ er niks van.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Peter

Die Muskens toch. Om te beginnen verklaart hij implicite zijn eigen bijbel tot een fantasieroman. Daar stond immers (ik dacht in Johannes): in den beginne was het woord en het woord was god.
De beste oplossing zou natuurlijk zijn het niet meer over god of allah te hebben, maar dat gaat Muskens natuurlijk te ver.
Ook al zegt hij zelf in het bewsute artikel dat de naamgeving van het hogere een verzinsel van de mens is, hij zal niet zo ver gaan dat die strofge uit Johannes ook uitgelegd kan worden als: eerst hadden we woorden en daarmee bedachten we het hogere.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Eelke

Een woordverandering zal niet verzoenend werken. Velen geloven niet dat het om dezelfde god/allah gaat. En anders vinden ze het zeker debiel hoe anderen met het woord van dit verschijnsel omgaan. De strubbelingen zullen dus gewoon blijven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Mark

“Ik heb acht jaar in Indonesië gewerkt en daar ook tot Allah gebeden.”

Helemaal niet, je hebt tot de RK-god gebeden en daar het woord Allah voor gebruikt. Je hebt niet tot de moslim-god gebeden. Ander boekie, andere regels, wel enige overeenkomsten.

Maar het woord Allah in de RK willen invoeren is compleet zinloos. Tenzij we dan ook gelijk de Koran als het boek van de RK invoeren. Weet je wat, waarom heffen we de RK dan maar gelijk niet op?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Dave

@ Peter
Allah is gewoon een Arabische vertaling voor God, zoals Muskens zelf al zegt. Niks aan de hand dus.

In Johannes staat inderdaad: In den
beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

Woord betekent hier echter niet zomaar ‘woord’. Het is een Nederlandse vertaling van het onvertaalbare Griekse woord ‘Logos’, dat je zou kunnen beschouwen als de wetmatigheid of de motor achter de werkelijkheid: datgene waaruit alles is ontstaan en dat de boel draaiende houdt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Mark

Goede aanvulling Dave. Zie ook hier.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 $link$

Laten ze Allah gewoon God noemen; problem solved.
Of gewoon geheel nieuw woord voor verzinnen/introduceren; dan wordt het nog makkelijker om al die reli’s eindelijk eens onder 1 noemer te brengen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 dramklukkel

God/Goden is een verzamelnaam voor de almachtige, van wat voor soort dan ook. De Christelijke naam is Jahweh (anderen beweren Jehova), de Islamitische naam is Allah, de Hebreeuwse naam is Elohim of Adonai (mijn Heer).

Muskens had wat dat betreft dieper op de stof in mogen gaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Abhorsen

@11, helaas god, Alah, Jehova, etc. zijn allemaal termen voor een en dezelfde god. Er is geen aparte moslim god, aparte christen god en geen aparte joden god. Allemaal dezelfde god. Deze 3 religies zijn het oneens over hoe je deze god moet aanbidden, maar ze aanbidden dezelfde god.

Het christendom is een afsplitsing van het Jodendom, met nieuwe stukjes eraan toegevoegd en allerlei ideeen over hoe zij het wel juist hebben en de joden het fout. Moslims zijn weer een latere afsplitsing die vonden dat zowel de joden als de christen het allemaal niet zo goed begrepen hebben.

Geen varkensvlees eten staat zelfs nog in de bijbel. Al hebben de christen daar niet zoveel mee. Het oude testament is het joodse verhaal. Alleen de christenen denken dat de verlosser al geweest is (Jesus) en de joden beweren dat hij nog moet komen. De Moslims erkennen Jesus wel als profeet, maar niet als de zoon van god/de verlosser/de messias. De Christenen en Joden ontkennen weer dat Mohammed een profeet was. Mohammed kreeg zijn openbaring van de engel Gabriel.

Het zijn verschillende interpetaties door de tijd heen van hetzelfde basis geloof. Zie het al een extreeeme kerk schuring, waar een deel zich losmaakt en de leer een volledig andere kant op trekt, daarbij allen die de oude leer nog aanhangen als verkeerd en ketters ziet. Ze bidden echter allemaal tot dezelfde god. Alah is gewoon een van de vele namen van deze god. Net als Jahwee (hoe je dat ook schrijft) of Jehova er namen voor zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 nee jij

@15:

Fout. “Allah” is Arabisch voor God. Arabische christenen in Libanon of Egypte noemen God ook Allah.

De verschillen tussen die termen is linguïstisch en niet religieus.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Eelke

@16: Je hebt helemaal gelijk, maar zo denken niet alle gelovigen. Er zijn wel degelijk mensen die niet geloven dat het om dezelfde god gaat. Zij denken dat hun god de enige god is en dat de andere gelovigen in de verkeerde god geloven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Roy

@17: maar daarmee stap je al te gemakkelijk over de gepercipieerde Eigenheid van de verschillende namen heen.

We kunnen wel zeggen dat God, Allah en JHVH dezelfde zijn qua ontstaansgeschiedenis, maar we kunnen niet ontkennen dat die verschillende aanduidingen, in ieder geval in het Westen, worden gedragen door onderlinge verschillen tussen bevolkingsgroepen.

De weg openen voor het noemen van Allah in de RK-kerk is nutteloos, tegen de eigenheid van de RK-kerk in, stuit waarschijnlijk tegen de borst van alle katholieken en getuigt van weinig sociologische kennis.

Daarmee, nee jij, zijn de verschillen tussen de termen God/Allah/JHVH niet alleen linguistisch, maar ook hermeneutisch van aard.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 nee jij

@19:

Met je eens, de theologie van jodendom, christendom en islam hebben ieder een eigen koers gevaren in de afgelopen duizend jaar.

Het is die hermeneutiek waar je het over hebt die we moeten transcenderen. In een globaliserende wereld waar we niet meer om elkaars religie en cultuur heen kunnen is het Godsbegrip als gemeenschappelijke noemer een prima manier om dialogen aan te gaan.

Maar ja, voor die dialogen moet er good will zijn …

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 ecnofoon

Ik ben een fan van Muskens en ook deze stellingname van hem vind ik weer zeer te waarderen. Ik denk dat je zijn stelling(en) niet zo letterlijk moet nemen. Ik doe dat niet. Het is toch zeer verfrissend om een katholiek dit te horen zeggen? De boodschap kan zijn: laten we samen werken/zijn/leven/geloven/etc.

De stelling van Muskens over ” het stelen van brood door de armen” moest je ook niet letterlijk nemen. Maar toen hij dit had gezegd stond het armoedebeleid(of het gebrek daaraan) in een keer op de politieke kaart! Zeer effectief!

Ik ben overigens niet gelovig.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Adriaan Pek

Als je ergens in gelooft kan je het natuurlijk ook steeds een andere naam geven. Niemand die het kan controleren. Heeft Muskens al verklaart dat hij zijn hele leven lang mogelijk het verkeerde geloof heeft uitgedragen? De paus hoort je brommen. Dat zou pas een onthulling zijn. Niet dat het te controleren is, maar evengoed.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Jan Jaap

Heh, Sigmund heeft het er ook over.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 Bismarck

Als we hem nu eens gewoon afschaffen, hoef je ook niet meer te ruzien over of hij god, jahweh, allah of spaghettimonster moet heten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 Peter

@24 Ja, maar….. ;-)

  • Vorige discussie