Nu de maatschappelijke acceptatie van het verschijnsel weblog voltooid is, lijkt de weg vrij voor een echt commercieel succes. In de VS, waar ze met dit soort dingen mijlenver voorlopen, is het leuklog-imperium Gawker Media inmiddels een doorslaand succes. In Nederland is GeenStijl waarschijnlijk het verst met het omzetten van kritische stukjes in harde pegels. GScorp heeft zelfs zijn eigen corporate weblog. Er is uiteraard een keerzijde aan de commercie. De onafhankelijkheid van pro deo-loggers is weliswaar niet gegarandeerd, maar ligt wel voor de hand als er geen commerciele aspiraties zijn. Maar gaan gesponsorde weblogs hun stukjes aanpassen om de klikratio te vergroten? Zal GeenStijl kritisch schrijven over adverteerder Speurders?
De commercialisering lijkt zelfs nog verder te gaan. Bovenstaande Google-advertentie verscheen bij een artikel op de website van Emerce. Kennelijk was Happygirl niet zo happy met haar bezoekcijfers en heeft advertentieruimte ingekocht bij Google. Een actie van een weblogger met wat extra centjes? Of hoort Happygirl bij een keten van Gawker-achtige commercie-logs?
Disclaimer: Sargasso© is een onafhankelijk weblog. Sargasso© heeft geen commerciele belangen in genoemde websites, bedrijven of instellingen. Sargasso© plaatst ook geen advertenties van bovengenoemde bedrijven of instellingen. Maar we zijn wel subsidievrij!
Reacties (18)
Oef – gelijkpost
snel in de wachtrij teruggezet ;-)
semi-offtopic, dit is hilarisch:
http://www.staatsgeheim.com/2005/04/22/hoe-begin-ik-een-weblog-les-1 ik mag die Hox wel :)
Beter inderdaad (kwa 2). Hahahaha (kwa 3)
Ook wel leuk… Op dat staatsgeheim staat in de rechter kolom een link naar het reformatorisch dagblad, met daaraan gekoppeld: “Misschien wel de beste krant van Nederland”.
Die Happy Girl is wel wat je noemt een “dom blondje” :-).
http://www.happygirl.nl/pivot/entry.php?id=477
http://www.happygirl.nl/pivot/entry.php?id=475
Goed, stel eens dat GS succesvol is en ‘commercieel’ denkt. Mij valt op dat GS zich graag op de borst slaat. En het heeft zogenaamd een een fantastische lezerskring. Alles goed en best. Maar het extreme volkje dat er constant reagluurt is hiermee volkomen in tegenspraak.
Als commercie ooit invloed gaat krijgen op GS dan is het wel leuk dat de meer gematigde GS-stukjes weer helemaal aan flarden worden getrokken door die reagerende trollen.
Wanneer komt Sargasso ooit van dat GS trauma af?
Wat is GS eigenlijk?
Principieel committeer ik me alleen maar aan niet-commerciele, ongesubsidieerde, sociaal-economisch autarktische weblogs, dat is namelijk het hele punt van deze technologie. Zodra weblogs gewoon onderdeel worden van de sociaal-economische marktwerking of afhankelijkheden ontgaat mij het hele nut van weblogs. Ik moet altijd beetje lachen als gevestigde instituties met hun eigen weblog komen, weet niet, misschien heb ik gewoon altijd goeie zin, dat kan ook.
Wat heeft bovenstaand stuk in hemelsnaam met een trauma te maken? Als het goed is gaat het over commercialisering van weblogs. Het is dan toch logisch om GeenStijl te noemen?
Michiel Maas: GS-basher von Beruf.
@ Dreadloki: Hoe komt u daar nou bij? Ik stel slechts vragen. Bovenstaand stukje gaat m.i. over commercialisering van weblogs. Dat moet GS toch genoemd worden. Daar is niks traumatisch aan…
Dat vraagt Michiel zich af op Sargasso: “(…) De onafhankelijkheid van pro deo-loggers is weliswaar niet gegarandeerd, maar ligt wel voor de hand als er geen commerciele aspiraties zijn. Maar gaan gesponsorde weblogs hun stukjes aanpassen om de klikr…
@Dreadloki, MMaas is geen kruisridder, noch is Sargasso een verzameling pancho’s die Don Quichote Carlos als een geile hengst of waanhopige Casanova achteraan rent. Zorro heeft nog altijd zin in een nieuw avontuurtje en zolang zijn charmes de vrouwen weerleiden gaan wij lekker vrolijk door.
Salud.
op informatiepagina van gs staat:
“Adverteerders hebben geen invloed op de redactionele inhoud. Wij plaatsen geen als ‘posting’ vermomde reclame. We tolereren niet dat bedrijven discussies een bepaalde kant op sturen ’topic adoption’ genoemd, oftwel ‘commercial trolling’. De invulling van onze advertentieruimte wordt afgehandeld door Adfactor.”
Dat pleit dan wel weer voor ze. ik vind het een op zich positief dat geenstijl juist heel erg (OVER)duidelijk is over commercie rondom hun logdinges. Staat ondertussen vol met reclame maar het is vooralsnog toch wel duidelijk dat het reclame is. of je dan besluit het wel of niet te bezoeken is bezijden het punt. Commercieel gezien is het vizier open.
Autarkische weblogs zijn dodelijk saai.
@JanDeVries: saai heeft grotendeels te maken met perceptie en sensualiteit. Het klopt dat velen niet meer gevoelig zijn voor intellectuele prikkels of geestelijke arbeid.
Ik denk niet dat commerciele logs fundamenteel anders zijn dan commerciele sites of commerciele omroepen. RTL Nieuws is onafhankelijk, Quote heeft een traditie om niet alleen adverteerders maar zelfs aandeelhouders aan de schandpaal te nagelen en zelf schreef ik MSN Spaces de grond in onder een banner van Microsoft. Professionele adverteerders doen daar ook niet te kleinzielig over. Een groter gevaar, al is dat wat zwaar uitgedrukt, is dat je veel zogenaamde ‘business blogs’ ziet die soms geen advertenties hebben, maar wel heimeljk schrijven en dan enthousiast doen over hun eigen werk, zoals eigen reclamecampagnes. Ik ben geen journalist, maar om die reden wel bij postings over bijv. de aankoop van Marktplaats door eBay, wel gaan vermelden wat mijn relatie is met beide bedrijven en of ik er aandelen in bezit.