Poepsneeuw gaat berg ontheiligen

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Morgen is het biddag voor de San Francisco Peaks. Deze voor Arizona gezichtsbepalende bergen van vulkanische oorsprong zijn onderwerp van een conflict tussen een coalitie van dertien indiaanse stammen en verscheidene milieuorganisaties enerzijds en ski-exploitanten anderzijds (filmpje). Projectontwikkelaars willen het Arizona Snowball skigebied -dat dertig jaar geleden bescheiden begon- fors uitbreiden met behulp van sneeuwkanonnen. In het droge klimaat van Arizona zal de kunstmatige sneeuw gemaakt worden uit gerecycled rioolwater afkomstig uit het naburige Flagstaff.

Poepsneeuw noemen de indianen het, die op deze bergen hun heilige grond hebben waar ze zomers kruiden verzamelen. Onzin zegt Reclaim the Peaks: een pro-wintersport beweging opgericht door de Kamer van Koophandel in Flagstaff, het rioolwater wordt voldoende gezuiverd.

Toch wordt het ‘poepsneeuw argument’ flink ingezet: “Het kan toch niet moeilijk zijn om de overheid ervan te weerhouden rioolwater met resten van uitwerpselen, geneesmiddelen en andere troep te gebruiken voor dergelijke toepassingen”, vindt Rudy Preston, een bestuurslid van het Flagstaff Activist Network en een van de oorspronkelijke klagers. “Je speelt niet met uitwerpselen – dat weet toch elk kind.” (IPS)

Nu hangt het er natuurlijk vanaf hoe goed het rioolwater gezuiverd wordt. In the Netherlands we even drink our sewage water. Dus het ‘poepsneeuw argument’ houdt geen stand als het water maar voldoende gezuiverd wordt. Wat blijft staan is een conflict met Religious Freedom Restoration Act: een wet die in de jaren ’90 werd aangenomen om indianen die waren ontslagen vanwege sporen mescaline in hun bloed (vanwege uit religieus oogpunt opgepeuzelde peyote cactus) te beschermen én de National Environmental Policy Act. Wie bekend is met het begrip ecosysteemdiensten ziet ook een conflict tussen twee culturele services van een ecosysteem: recreatie en religie. Een handjevol Apaches, Hopi’s en Navajo’s die aanspraak maken op de religieuze diensten van het landschap staan tegenover een geclaimde meerderheid van wintersportliefhebbers die recht denken te hebben op de recreatiefunctie van San Francisco Peaks. Volgende week zal een rechtbank in Californië de zaak behandelen.

Reacties (9)

#1 Yevgeny Podorkin

Indianen behoren te bivakkeren in hun toegewezen reservaten. Moeten hun centen maar met toerisme verdienen (lassowerpen, tipi- bouwen, kiekjes met een buffel op de achtergrond, een casinootje…die dingen). Met die religieueze shit van voorvaderen hebben we niks meer te maken. En anders een krat whisky en een handvol mescaline. Hardwerkende toeristen moeten tenslotte ergens de druk van Het Bestaan kunnen verlichten…

  • Volgende discussie
#2 Yevgeny Podorkin

Reactie pleiten?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Yevgeny Podorkin

Indianen behoren gewoon waar ze thuishoren in een reservaat. Niet zeuren ook. Centjes verdienen met toerisme (cursus survival: schatten zoeken, vuur maken, tipi’s bouwen, vredespijp roken o.i.d., kiekjes van het gezin met buffels op de achtergrond, casinootje voor de ouderen, welja Old Shatterhand mag ook meedoen). En als ze niet meewerken een krat whisky en een handvol mescaline. De hardwerkende toerist moet tenslotte ontspannen om zich aan Het Gruwelijke Bestaan te ontworstelen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Yevgeny Podorkin

Indianen behoren gewoon waar ze thuishoren in een reservaat. Niet zeuren ook. Centjes verdienen met toerisme (cursus survival: schatten zoeken, vuur maken, tipi’s bouwen, vredespijp roken o.i.d., kiekjes van het gezin met buffels op de achtergrond, c*asinootje voor de ouderen, welja Old Shatterhand mag ook meedoen). En als ze niet meewerken een krat whisky en een handvol mescaline. De hardwerkende toerist moet tenslotte ontspannen om zich aan Het Gruwelijke Bestaan te ontworstelen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Carlos

Duidelijkheid is ook iets.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 mescaline

Begraaf mijn hart bij de bocht van de rivier.

De indianen werden destijds neergezet met de waardelooste stukken land/berg die je kon bedenken. De betaling voor het opgegeven land moet nog komen, deponeer het maar bij de totems van de stammen die niet meer bestaan.

En zie ik hier een tweetrapsraket ? Eerst dat waardeloze indianenland tot federaal gebied maken (20+jaar geleden) en dan (nu, “NOOD AAN DE WINTERSPORTMAN”) bestemmingsplan wijzigen… en was er dan niemand van die Indiaan-geschiedenisboeken die de overgebleven trippers een beetje juridisch begeleidde toen dat gebeurde ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Freek

Navajo zijn toch een Apachestam?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Tim

In Singapore herbruiken ze ook al hun water, maar daar noemen ze het sindsdien niet meer “sewer water”, maar “used water” en niet “sewer pipes”, maar “used water recycling pipes”. Dat klinkt nu eenmaal een stuk beter.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Yevgeny Podorkin

Nee, je hoopt op een soort van Wounded Knee (1973) natuurlijk. Dat, en de gelijknamige song van “Redbone” staan nog helder voor de geest. Juridisch getouwtrek om de Black Hills (mijnbouw versus Heilige grond). Kan me dat gewapend verzet (en inzetten knokploegen a la de KKK) niet meer voorstellen. Baantjes hier, souvenirwinkeltje daar…jammer.

http://www.woundedkneemuseum.org/index.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Wounded_Knee_massacre

  • Vorige discussie