Penny-wise and Pound-foolish

student in de 17e eeuwSteek zo min mogelijk geld in het hoger onderwijs en dwing de studenten hun studie zo snel mogelijk af te maken.
Daarmee bereik je de meeste bang-for-your-bucks. De kennis wordt immers heel efficient opgedaan en zo kunnen we het onderwijs betaalbaar houden.
Klein addertje onder het gras. De bedrijven die ex-studenten nodig hebben voor hun vacatures, vinden ze tegenwoordig maar grijze muizen. Ze weten misschien wel wat van hun studie, maar levenservaring of creativiteit zit er niet meer in. Ze hadden immers geen tijd voor baantjes, vrijwilligerswerk of creatieve dwalingen. Laat staan voor leuke zijstappen in de studie.

Wat dan wel weer een wenkbrauw doet optrekken is de gelijktijdige constatering dat driekwart van de ex-studenten binnen drie maanden een baan heeft. Kennelijk kiezen de bedrijven toch eieren voor hun geld. Ex-studenten zijn immers goedkoper dan een veertigjarige met heel veel ervaring. En omdat die ex-studenten zo braaf zijn, zullen ze voorlopig ook wel niet om een salarisverhoging vragen.
Kijken hoe lang het duurt voor bedrijven constateren dat de uitdrukking “Penny-wise and Pound-foolish” ook voor hun opgaat.

En wie weet komt dan eindelijk het schitterende fenomeen van de eeuwige student weer terug. Altijd nog beter dan eeuwige werkelozen.

  1. 1

    “Voor hen”.
    Zei de gesjeesde student die met alleen werkervaring op hetzelfde niveau als brave afgestudeerden werkt.

    En daarin een uitzondering is, want het tegenovergestelde blijkt waar, in de meeste sectoren wil de werkgever alles: jong, een papiertje, en werkervaring. Met twee van de drie wil men geen genoegen meer nemen, al moeten ze tegenwoordig wel weer.

  2. 2

    Hmm.. iemand in het U-blad zei precies hetzelfde (‘penny-wise, pound-foolish’) over de leerrechten.

    In ieder geval, ik ben het niet met Steeph eens: voor elke ‘eeuwige student’ die creatief of maatschappelijk betrokken bezig is, zijn er tien die hun studietijd verdrinken en verneuken. Dát hoeft niet gesubsidieerd te worden.

  3. 3

    @Siquo: Darn. Ik zal het laten staan als eeuwige schandvlek voor het nooit afronden van enige studie!

    @JSK: Het is de vraag waar de maatschappij meer mee gediend is. Met zij die iets leuks met hun leven doen en dan later realiseren dat ze er ook nog voor moeten werken. Of zij die alleen maar op werk en kennis gericht zijn.
    Nee, van mij geen antwoord in deze.
    Zijn die verhoudingsgetallen hard te maken trouwens?

  4. 4

    @Steeph:
    De maatschappij lijkt mij sowieso gediend met het produceren van producten waar vraag naar is. Als jij geen huisarts in het weekend kan krijgen omdat 70% van de geneeskundestudenten vrouw is (en relatief vaak thuis bij de kinderen blijft na het afstuderen), vraag ik mij af of je je ‘gediend’ voelt.

    Mijn punt is: de leuke, betrokken en creatieve nevenactiviteiten ten spijt, er moet ook nog gewerkt worden.

    Zijn die verhoudingsgetallen hard te maken trouwens?

    Observaties en onderbuik.

  5. 5

    Bedrijven willen gewoon alles, altijd en nooit anders. Ze willen minstens 3 jaar ervaring, minstens 1 educatie niveau’tje hoger dan nodig is en vooral alles wat ze zelf misschien ook niet gedaan hebben toen ze student waren. Grijze muizen pfffffff, mag het even inhoudelijk?
    Daarnaast zuigt het bericht omdat ik de overheid toch de studiedruk niet zie terugdraaien, getuige buitenlandse studenten import omdat die keihard nodig zijn.

    Overigens erger ik me hier net zo aan als de andere studenten berichten. “drink-slachtoffers” studenten verhalen bijvoorbeeld. Dat veel mensen op zelfde wijze zich verzuipen maar geen student zijn wordt voor het gemak gewoon geskipt.

    Kortom, goedkope nieuwsvulling, mag er alsjeblief wat kwaliteits nieuws komen?

  6. 6

    verdrinken en verneuken

    Ik wil weer studeren!
    btw. Werkgevers klagen altijd over pas afgestudeerden. Dan zijn ze te jong en groen, dan te oud en versleten. Het is gewoon nooit goed, zoals het hoort.

  7. 7

    @JSK: De maatschappij is waarschijnlijk nog meer gediend bij creatieve ideeen waardoor de meeste mensen straks niet meer naar de huisarts hoeven vanwege hun goede gezondheid.

    Tuurlijk moet er gewerkt worden. Maar het lijkt er een beetje op dat de balans aan het doorslaan is richting een onderwijsmachine puur gericht op resultaat. Een maatschappij heeft toch wel wat meer speelruimte nodig. Efficiency kan dodelijk zijn voor vernieuwing.

    @BINGONERO: Het is wel degelijk een relevant nieuwsbericht. Het zegt iets over een trend in onze maatschappij. Eentje waar we nog jarenlang een ongewenst effect van kunnen ondervinden.

  8. 8

    Persoonlijk denk ik dat debatten over hoger onderwijs en on-the-job learning etc (zie ook http://ppw.kuleuven.be/levenslangleren/) niet los kunnen staan van de kijk op het hele leertraject lagere en middelbare school. En dan heb ik het niet over “hoe sneller het schaakwonder gedetecteerd wordt” maar bv. wel over hoe er voor te zorgen dat meer allochtone jongeren slagen in het hoger onderwijs. Die discussie hangt zeer zeker samen met de kijk op het onderwijs dat er aan voorafging. En ook : de tips die we kunnen distilleren uit die “deeldiscussie”, zijn ook nuttig voor de “hoofddiscussie”. Sowieso is kinderen een gelukkige schooltijd kunnen aanbieden die hen toch goed op weg helpt, en tieners op weg helpen richting “leren leren” en “leren werken” enz. niet iets waar het huidge onderwijs in uitblinkt. “Het kan altijd beter”, zal elke gebuisde zeggen, en elke eeuwige student zal hem bijtreden met “semper excelsior” ;-)

    In afwachting van de utopie zou ik het probleem toch ook vooral benaderen vanuit sociale promotie, waarbij bv. kansengroepen en hun leermoeheid ook een facet van de discussie mag zijn.

  9. 9

    @Steeph, deze trend hebben we al jaaaaaaaaren. We kozen ervoor, opnieuw en opnieuw. Het is oud nieuws. De “negatieve effecten” zijn er al. Laten we voor de gein ook nog wat bedrijven vragen of ze nou echt talent hebben. Kruis maar alvast NEE aan. Weer een nieuwsberichtje!
    Negatief effect is zeker te weinig studenten voor het werk.

    Interessanter zou de vraag zijn of de Nederlandse student nu meer lijkt op de “globale” student (amerikaanse, engelse, indiaanse, poolse, zweedse). Of dat de Nederlandse student per se meer jaren moet studeren om ook sociaal actief te zijn.. (kunnen ze in het buitenland sociaal zijn en snel afstuderen?). Dat lijkt me een trend met inhoud, gezien we meer buitenlandse studenten krijgen en elkaar beinvloeden.

    Overigens ben ik uiteraard ook voor meer nevenactiviteiten (open deur).

  10. 10

    Je kunt niet tegelijkertijd het onderwijs door het putje spoelen en tegelijkertijd zeuren over studenten. Je hebt pas recht van spreken als ons stelsel weer een beetje op peil hebben.

    Jaren geleden was ik betrokken bij een uitwisseling met Amerikaanse en Belgische studenten, de schokkende conslusies ben ik nooit meer vergeten:

    Amerikanen kunnen alles citeren, maar snappen weinig.
    Nederlanders kunnen niks citeren maar snappen aardig wat.
    Belgen kunnen veel citeren en snappen het ook nog allemaal.

    Het was toen een openbaring.

  11. 14

    Ach, als net afgestudeerde eeuwige student die naast zijn vrijwilligerswerk, bijbaantjes en eigen bedrijfje ook nog wat tijd vond om af en toe wat rond te neuken mag ik niet klagen… Het kan nog steeds. Je moet er gewoon voor zorgen dat je genoeg geld hebt om het leventje vast te houden. Twee dagen in de week werk zorgde ervoor dat ik het tot in het oneindige kon volhouden (totdat al m’n punten zouden verlopen enzo :-)

  12. 15

    Ergens kan ik me vinden in JSK. Uit de persoonlijke kring ken ik in ieder geval twee voorbeelden van de eeuwige student. 28, nog een jaar te gaan, 95 kilo en geen spatje sociale beleving. Alsof er niet meer is dan de kroeg…

    8 jaar doen over een studie en dan geen aanvullende relevante ervaring opdoen is funest voor je carrière…

    Zelf wat te vroeg begonnen maar heb toch al het een en ander gezien en meegemaakt, wat de waarde daarvan is weet ik ook niet maar ben in ieder geval wat meer sociaal bewogen.

  13. 18

    je bent wel een lul (kut) van een bedrijfsleider (m/v) als je afgestudeerden aanneemt om hun ‘kennis’. Juist hun aanpassingsvermogen en leergierigheid voor nog niet ingewonnen ‘kennis’ wil je als werkgever binnenhalen – dat is nog enigszins getrained.

    De tijdens de opleiding ingefluisterde kennis is of algemeenheden die iedereen toch wel weet (zeker voorzover in de praktijk van belang), of zeer specifiek over een onderdeeltje waar toevallig op afgestudeerd is (ja leuk, maar de meeste commerciele klussen zijn niet specifiek jou toevallige afstudeerwerkje).

  14. 19

    @Steeph (7)

    Tuurlijk moet er gewerkt worden. Maar het lijkt er een beetje op dat de balans aan het doorslaan is richting een onderwijsmachine puur gericht op resultaat. Een maatschappij heeft toch wel wat meer speelruimte nodig. Efficiency kan dodelijk zijn voor vernieuwing.

    Buiten dat dit volgens mij al veel langer aan de gang is, geldt dat niet voor de gehele maatschappij en niet alleen op onderwijsgebied? Het is ook sinds een tal jaren alleen nog werk,werk, werk. Ik herinner me nog de Geus bij aanvang van de herkeuringsgolf die met droge ogen beweerde dat hij wel een bed in het kantoor zou plaatsen zodat belegerigen toch wat kunnen werken. Wordt er geen rekening meer gehouden met leven naast werk zoals het huishouden, als je maar een paar uur kan werken tel je mee en anders niets. Of kijk hoe we tegen kinderen aankijken, wel hard nodig met de aanstormende bevolkingskrimp maar werk en dus kinderopvang heeft hoogste prioriteit om ons vervolgens af te vragen hoe het toch komt dat opvoeding er bij in is geschoten. Weinig realistisch allemaal is het wel uitgangspunt geworden.

  15. 20

    @JSK #4:

    Als jij geen huisarts in het weekend kan krijgen omdat 70% van de geneeskundestudenten vrouw is (en relatief vaak thuis bij de kinderen blijft na het afstuderen), vraag ik mij af of je je ‘gediend’ voelt.

    Wat een lulkoek.
    – je ‘eigen’ huisarts kun je meestal sowieso niet krijgen in het weekend, je wordt tegenwoordig doorverwezen naar een regionale avond/nacht/weekendpost. Maar je kunt dus wel altijd een huisarts zien.
    – ‘huisarts’ is geen vak dat je tijdens je geneeskundeopleiding volgt, maar daarná.
    – Dat de meerderheid van de huisartsen tegenwoordig vrouw is, klopt. Dat ze massaal thuis bij de kinderen gaan zitten klopt deels. Letterlijk, want meeste vrouwlijke huisartsen werken in deeltijd. Dat je daardoor geen huisarts kun zien klopt totaal niet, want de gebruikelijke oplossing is dan dat één fulltime ‘praktijk’ wordt gerund door twee in deeltijd werkende huisartsen.

    Kortom: het gevolg van meer in deeltijd werkende vrouwlijke huisartsen is dat er meer van zijn, niet dat huisartsenzorg minder toegankelijk zou zijn.

  16. 21

    Een aan dit topic gerelateerde ervaring van mezelf, 10 jaar geleden:

    Ik heb ooit eens geprobeerd om te sollicieteren bij Logica. Die zochten op dat moment via een grootse campagne “pas afgestudeerde beta’s”. Nu was ik een pas afgestudeerde beta, en een informaticabaan leek me wel wat in geval ik geen AIO plek zou kunnen krijgen. Vooral omdat ik niet alleen nogal succesvol informaticavakken had gevolgd, maar vooral ook had gegeven: als studentassistent deed ik in mijn eentje de practica programmeren (de officiële docent las alleen op college voor uit het boek).
    Uiteraard kreeg ik een of andere telefoonsnol aan de lijn die eerst vroeg wat ik dan wel gestudeerd had. “aardwetenschappen” dus. “Oh, dat is dan jammer dat staat niet op mijn lijst”. Hoezo, vroeg ik. Ze had dus een lijstje van welke studierichtingen zij onder beta schaarden. Daar stond die (kleine) studierichting van mij dus niet op. Wel dingen zoals Scheikunde etc. Ik proberen uit te leggen dat ik vloeiend was in tig programmeertalen, daar zelfs practicum in gegeven had, het netwerk gehacked heb, en dus meer IT kennis en ervaring in mijn pik dan de gemiddelde scheikundige in z’n hele lijf maar dat mocht niet baten. Niet op de lijst is niet op de lijst. Misschien was er nog een andere oplossing, stelde ze voor. Hoeveel jaar werkervaring had ik? Nul dus. Ze zochten immers PAS afgestudeerde beta’s nietwaar? Einde gesprek. Er zakte inmiddels toch al een rode waas voor mij ogen. Even overwoog ik nog om een brief op poten naar de superieuren van deze kansloze PZ snol te sturen, maar besloot daar hooghartig van af te zien. Ze konden in de stront zakken wat mij betreft.

    Twee maanden was ik overigens AIO, dus het is allemaal nog goed gekomen.

  17. 22

    @boog
    Dus het klopt niet dat, de door de overheid grotendeels gesponsorde, geneeskunst opleiding maar matig reultaat oplevert? Dat studenten die die opleiding willen volgen om ook daadwerkelijk arts te worden geen kans maken om door de loting heen te komen? Dat we daarom misschien beter een hoger (geleend) collegegeld voor deze opleiding kunnen vaststellen zodat vooral gemotiveerde studenten deze volgen en de numerus fixus af kunnen schaffen? Dat we dan eindelijk wat meer specialisten krijgen die we dan ook pp wat minder hoeven te betalen?

  18. 23

    en dus meer IT kennis en ervaring in mijn pik dan de gemiddelde scheikundige in z’n hele lijf

    Als ik dat had gehoord als PZ snol, zou je onmiddellijk zijn aangenomen tegen alle lijstjes in.

    – – –

    Die muts had dus zelf geen greintje ambitie. “Zeg baas, dit is de shortlist. Ik heb ook iemand met aardwetenscheppen, en die push ik bij je.”

  19. 24

    Het is mij trouwens bij mijn sollicitaties ook al opgevallen dat de pz-snollen voornamlijk goed zijn in het buiten de deur houden van talent (zo zie ik mezelf tenminste). Op het moment dat ik spreek met iemand die echt kennis van iets heeft wordt ik aangenomen, bij pz blijft het bij praten en een slap bakje koffie…

  20. 25

    @boog #20 : Die PZ-snollen zitten doorgaans er alleen om zichzelf belangrijk te vinden. Kennis van het vak waarvoor ze werven, ho maar, etcetera… Volgens mij zijn de meeste alleen goed voor horizontaal werk… (ja, ik weet dat het vrouw-onviendelijk is)

    Ik deel je ervaring, hoewel het ook met mij goedgekomen is.. (in de IT)

  21. 26

    Dit is wel een misse discussie aan het worden, die lijkt te ontaarden in een wedstrijdje wie heeft het grootste ik-ben-een-mislukkeling-verhaal.

    Feit is dat door de nieuwe structuur van het hoger onderwijs en de houding van veel studenten er minder ervaring is doordat stages minder nodig worden geacht en doordat de studenten zich focussen op het halen van punten, ipv op het ontwikkelen van hun talent. Studenten die daar wel mee bezig zijn, dus leren, werkervaring opdoen en nevenactiviteiten ontplooien, zijn degene die vier jaar na hun afstuderen al een of andere coole manager-rol hebben, terwijl de anderen nog steeds kansloos aan het rondhupsen zijn.

    Het ontplooien van nevenactiviteiten hoeft niet te betekenen dat je ook gelijk maar een eeuwige student wordt. Wel ben ik er een voorstander van om mensen die bestuursfuncties vervullen in studie- of studentenverenigingen of andere organisaties, best iets langer over hun studie mogen doen.

  22. 27

    @boog
    Grappig. Ik ken het bedrijf want ik werkte daar toen. Die betreffende wervingsactie heeft geresulteerd in o.a. aanname van veel incompetent personeel – geschiedenis(!) over beta gesproken – en een doorstroming van hoger dan 25%. Een geweldige turbulentie binnen het bedrijf en zeker niet positief. Stress. Kan nog veel meer zeggen maar dat doe ik maar niet. Tis 10 jaar geleden natuurlijk.

    Prijs je gelukkig dat je toen afgewezen ben.

  23. 28

    @JSK #2: Ik kan best begrijpen dat je je ergert aan mensen die ‘hun studietijd verdrinken en verneuken’, maar persoonlijk erger ik me er nog veel meer aan dat ook díe mensen, met minder dan minimale inspanning, hun punten halen en zo door de opleiding heen kunnen zwalken. Wat mij betreft is dat een veel groter probleem.
    Als die mensen onevenredig lang over hun opleiding doen wegens drank en seks hebben ze toch voornamelijk zichzelf (terugbetalen studiefinanciering), dus waarom je daar al te druk over maken?

  24. 29

    @arieT(25)

    Dit doet me denken aan een verhaal dat ik gehoord heb (ja sorry kan het nog niet bevestigen) van universiteiten met een grote database aan bedrijven, aangebracht voor leveren stages voor studenten, waar maar met zeer veel mits en maaren studenten toegang/weet/gebruik van mogen maken. Ik snap dat er een politiek omheen hangt voor veel universiteiten om alleen de allerbeste studenten daarvoor te gebruiken en zo zeer “overdreven” hoog te scoren bij de bedrijven. Aan de andere kant denk ik dan dat studenten die lopen te ploeteren om een stage plaats en het maar op een literatuur onderzoekje gooien tekort worden gedaan. Beetje wel de lusten maar niet de lasten verhaal.

  25. 30

    @boog:

    Wat een lulkoek.
    (…)
    – Dat de meerderheid van de huisartsen tegenwoordig vrouw is, klopt. Dat ze massaal thuis bij de kinderen gaan zitten klopt deels.(…) Dat je daardoor geen huisarts kun zien klopt totaal niet, want de gebruikelijke oplossing is dan dat één fulltime ‘praktijk’ wordt gerund door twee in deeltijd werkende huisartsen.

    Kortom: het gevolg van meer in deeltijd werkende vrouwlijke huisartsen is dat er meer van zijn, niet dat huisartsenzorg minder toegankelijk zou zijn.

    Hmm.. ik ben er niet deskundig in, maar ik kan mij voorstellen dat twee deeltijdhuisartsen die het werk doen van één voltijdhuisarts duurder zijn dan die ene voltijder.

    Kortom, omdat we niet zoveel letten op de door Steeph verfoeilijke ‘efficiency’ in het selecteren van geneeskundestudenten (relatief vaak vrouwen die door het goed selecteren van een pretpakket wel aan de 8 gemiddeld komen), hebben wij duurdere huisartsenzorg.

    Mijn punt is dat de belangen van de maatschappij voornamelijk gediend worden door de vrije markt: er zal gewerkt moeten worden.

    @ArieT:

    Feit is dat door de nieuwe structuur van het hoger onderwijs en de houding van veel studenten er minder ervaring is doordat stages minder nodig worden geacht en doordat de studenten zich focussen op het halen van punten, ipv op het ontwikkelen van hun talent.

    Aha. En hoe komt het dan de houding van onze studenten zo matig is vergeleken de Amerikanen en Belgen? Misschien juist door de bestaande structuur waarin je voor vrij weinig collegegeld onnodig lang over je studie kan doen?

    Wel ben ik er een voorstander van om mensen die bestuursfuncties vervullen in studie- of studentenverenigingen of andere organisaties, best iets langer over hun studie mogen doen.

    En die mogelijkheid is helemaal niet uitgesloten in de nieuwe structuur. Je krijgt extra leerrechten voor bestuurswerk.

    @Marcel:

    maar persoonlijk erger ik me er nog veel meer aan dat ook díe mensen, met minder dan minimale inspanning, hun punten halen en zo door de opleiding heen kunnen zwalken.

    Blijkbaar niet, want gemiddelde student met vierjarige studie doet er langer dan zes jaar over. Het hele probleem is juist dat het verdrinken en verneuken ten koste gaat van de studieprestaties.

    Als die mensen onevenredig lang over hun opleiding doen wegens drank en seks hebben ze toch voornamelijk zichzelf (terugbetalen studiefinanciering), dus waarom je daar al te druk over maken?

    Twee punten. Ten eerste is het nu zo dat de universiteit een bepaalde hoeveelheid geld per eerstejaars en afgestudeerde krijgt, terwijl een student gedurende zijn studie geld opmaakt. Als ik mijn best doe en min of meer nominaal studeer, en die corpsbal op rij drie het vak al voor de vijfde keer doet, dan maken we per persoon per jaar een even grote aanspraak op de (verwaterde) middelen van de universiteit.

    Praktijkvoorbeeld: bij mij op de opleiding is het sinds een jaar of twee zo dat het eerstejaarsvak wiskunde zo vol zit met de herkansers van voorgaande jaren, dat er een bioscoopzaal afgehuurd moet worden. Ooit college gevolgd terwijl je wegzakt in een bioscoopstoel? Het is niet tof.

    Tweede punt: het collegegeld is 1500e per jaar, de kosten van een jaar uni zijn 10500e. Het is gewoon verspilling om zo lang te doen over je studie. Dat geld kunnen we als samenleving heel goed anders gebruiken.

  26. 31

    de kosten van een jaar uni zijn 10500e

    JSK: Zijn dat de werkelijke kosten die een universiteit maakt voor een student, of zijn dat de totale kosten van de universiteit gedeeld door het aantal studenten?

  27. 32

    @JSK
    (relatief vaak vrouwen die door het goed selecteren van een pretpakket wel aan de 8 gemiddeld komen)

    Beetje stoken kan geen kwaad he.
    Moeten we je verder toch nog serieus nemen?

  28. 33

    @Oplawaai:
    Weet ik niet, ik heb het van Frank Kalshoven. Ik heb het gevoel dat het idd gemiddelde kosten zijn, maar ik verwacht niet dat marginale kosten zoveel lager liggen.

    @HansR:
    Is het dan niet waar?

  29. 34

    JSK: Ik denk dat een student die alleen maar ingeschreven staat en zich nooit aan de universiteit laat zien omdat hij alleen maar aan het zuipen en neuken is helemaal niet zoveel kost.

  30. 35

    @Oplawaai:
    Waarom zitten de college- en bioscoopzalen van mijn studie zo bomvol met ouderejaars? Of zijn dan vroegkalende eerstejaars? En daarnaast: als ze toch alleen maar ingeschreven zijn, waarom dan uberhaupt ‘studeren’? Dan kan je net zo goed jezelf uitschrijven zodat je geen leerrechten verbruikt.

    In het slechtste geval maken luie studenten de midelen van de universiteit op, en in het beste geval zullen ze geen slachtoffer worden van een hoger collegegeld omdat ze – volgens Oplawaai – toch nooit college volgen.

    Kortom: leerrechten is een win-win situatie voor studenten die hun best doen, en business as usual voor studenten die niks doen.

  31. 36

    @Oplawaai, interessante stelling want de vakken die je als voorbeeld gebruikt zijn volgens mij de goedkoopste.
    Anders dan een artsen studie met veel dure apparaten en overheads, ziekhuis ruimte etc. heb je voor wiskunde bijna geen kosten. De boeken kopen de studenten zelf, een potlood en kladblok ook. De docenten zijn post-graduate studenten en lokalen gebrek (geen computers nodig) heb ik op diverse universiteiten ook zelden gezien. Daarnaast heb ik ook wel eens een overzicht gezien van de kosten van studies en leerlingen aantal en wederom zag ik dat de economics of scale hierbij die paar herkansers erop teniet doen.
    Overigens heb ik uit business school ervaring gemerkt dat de flexibiliteit van universiteiten in zeer grote mate bepalend is voor dit soort grote klassen. Stuikelvakken, die niks kosten en veel studenten ophouden zouden elk semester gegeven kunnen en moeten worden. Met respect voor het leraren-gilde denk ik dat de kwaliteit er niet op achteruit gaat.

  32. 37

    @JSK,

    Volgens mij worden Universteiten betaald naar het het aantal studenten dat ze afleveren. Ik heb zelf aan den lijve ondervonden wat dat betekent voor het niveau. Ik gaf werkcolleges natuurkunde aan biologen in een periode van 3 jaar en zag het niveau dalen in die periode. Je moest ptojandorie precies vertellen welke ze formules moesten gebruiken en het enige wat ze konden (op een uitzondering na) is de getalletjes invullen en dan nog zaten ze te klooien met hun zakrekenmachines en maar klagen :-). Dit kwam imo vooral omdat studenten moesten slagen. Een en ander kwam ook omdat studenten meer macht hebben gekregen denk ik maar het is vooral in het belang van de Universtieit om zoveel mogelijk studenten te laten afstuderen zodat ze meer inkomsten krijgen.

  33. 38

    Daarnaast heb ik ook wel eens een overzicht gezien van de kosten van studies en leerlingen aantal en wederom zag ik dat de economics of scale hierbij die paar herkansers erop teniet doen.

    Economies of scale zijn alleen relevant als je spreekt over een continue kostenfunctie, wat de kostenfunctie van hoger onderwijs zeer zeker niet is. Als je een ‘paar’ herkansers hebt zal het de opleiding wss niks meer kosten. Als je honderd herkansers hebt moet je een bioscoopzaal afhuren en tentamens geven in een sporthal buiten de stad. Dat loopt in de papieren.

  34. 39

    @ BINGONERO: Wat mij nog het meest opvalt is dat de economen onder ons met veel aplomb met dit soort cijfers aankomen. Terwijl ze blijkbaar nog geen seconde hebben nagedacht over wat daar nu precies achter zit. Makes you think….

  35. 41

    @Oplawaai:
    Pff… denk je dat het bijhuren van allerlei faciliteiten goedkoop voor een universiteit is, muzikantje van me? Waar haal je het in hemelsnaam vandaan om zo irritant arrogant te doen? Ik hoor jou nooit een punt maken dat niet met wat feiten weerlegd kan worden.

    Want is je punt eigenlijk? Je zegt dat herkansers geen extra geld kosten, ik toon aan dat ze dat in veel gevallen wel degelijk doen, dan zeg jij dat de extra kosten er niet toe doen. Kosten herkansers nu wél of niet extra geld?

  36. 42

    @MP:

    Volgens mij worden Universteiten betaald naar het het aantal studenten dat ze afleveren.

    -en-

    Dit kwam imo vooral omdat studenten moesten slagen.

    Instroom en uitstroom, anders gezegd: een eerstejaars-en een afgestudeerdenbonus. Het nieuwe systeem verandert dat trouwens: de instelling wordt betaald voor elk half jaar dat een student daar studeert. In die zin zijn de leerrechten een verbetering van het oude systeem.

    Ik gaf werkcolleges natuurkunde aan biologen in een periode van 3 jaar en zag het niveau dalen in die periode. Je moest ptojandorie precies vertellen welke ze formules moesten gebruiken en het enige wat ze konden (op een uitzondering na) is de getalletjes invullen en dan nog zaten ze te klooien met hun zakrekenmachines en maar klagen :-).

    Utrecht zeker.

  37. 43

    Je hebt gelijk, JSK, ik ben maar een simpele muzikant, dus wat ik beweer is allemaal onzin. En jij bent een heuse economiestudent, dus jij weet hoe de wereld in elkaar zit. Dream on.
    Nog iets om over na te denken: heb jij er wel eens bij stil gestaan dat iemand die muziek maakt ook gewoon een wetenschappelijke opleiding gedaan zou kunnen hebben? Maar dat hij zich, omdat hij met beide benen in de echte wereld staat, daar liever niet zo over op de borst klopt? Omdat hij weet dat zo’n opleiding nou ook weer niet zo veel voorstelt?

  38. 44

    Je hebt gelijk, JSK, ik ben maar een simpele muzikant, dus wat ik beweer is allemaal onzin. En jij bent een heuse economiestudent, dus jij weet hoe de wereld in elkaar zit. Dream on.

    Beledig mijn studie niet, dat is zo’n drogreden. Hou het maar bij de argumenten, oké?

    Nog iets om over na te denken: heb jij er wel eens bij stil gestaan dat iemand die muziek maakt ook gewoon een wetenschappelijke opleiding gedaan zou kunnen hebben?

    Jawel, maar het boeit mij niks. Zelfs als je een straatveger was, zou ik je normaal benaderen als je afzag van persoonlijke aanvallen, en je afzeiken als je dat niet deed (zoals nu).

  39. 45

    @JSK, deze opmerking betrof inderdaad zoals je opmerkt niet het hele hoge onderwijs (wat ook een punt was wat ik maakte met het artsenonderwijs) maar specifiek de collegekosten. Die aanpassingen in de variable kosten waar het wel op werkt zie je al bij de vorm van tentamens, steeds meer multiple choice omdat het sneller nakijken is en minder nakijktijd (lees kosten) kost.

    @Oplawaai, waarom dan? Misschien had ik daar wel over nagedacht en mis je zelf nu iets.

  40. 46

    Persoonlijke aanvallen? Je bedoelt die economen-opmerking? Die ging inderdaad wel een beetje over jou, maar ook over jouw bron: Frank Kalshoven. Overigens blijf ik achter mijn woorden staan, omdat ik het gewoon in opvallende constatering vond.
    En nu ga ik lekker muziek maken.

  41. 47

    Die aanpassingen in de variable kosten waar het wel op werkt zie je al bij de vorm van tentamens, steeds meer multiple choice omdat het sneller nakijken is en minder nakijktijd (lees kosten) kost.

    Nou ja, of je dat een verbetering moet vinden… Ik denk dat het wel met z’n allen eens kunnen zijn dat als de hoeveelheid middelen gelijk blijft, het aantal studenten explodeert en de studieduur lang blijft, het kwaliteit van het hoger onderwijs daaronder leidt.

    @Oplawaai:
    Kalshoven is ook een journalist, om maar iets te noemen. Iets minder in hokjes denken zal je wel sieren, Oplawaai.

  42. 48

    LOL @ bron, dat is verre van mijn bron. Amusant dat je dat denkt, laat het desalniettemin op je inwerken terwijl je naar de muziek luistert. :)

  43. 50

    JSK, van de website van Frank Kalshoven:

    Ik ben sinds de voltooiing van mijn proefschrift in 1993 gepromoveerd econoom. Voordien studeerde ik economie (en een jaartje rechten) aan de Universiteit van Amsterdam. Na mijn jaren aan de universiteit stapte ik over naar de journalistiek.

  44. 51

    Opvallend vind ik dat JSK vooral te hoop loopt met de sukkelige student die totaal geen interesse in zijn studie heeft en een studie geneeskunde ziet als iets wat je bij de koffiepunten meekrijgt maar gaat janken als zijn studie ‘aangevallen’ wordt.

    Het is ook zo dat de kwaliteit van universiteiten en hoge scholen hard achteruit is gerend. Praktijkstudies die amper nog praktijkcolleges kennen, studies die om het half jaar aangepast worden, beroerde of achterwege blijven van begeleiding. En een Mark Rutte die studenten opriep daar voor te gaan strijden, als staatssecretaris van onderwijs heb je het blijkbaar moeilijk. Enfin, ik zou denken dat dat belangrijkere punten zijn om je druk over te maken dan de neukende student die zich blijkbaar met liefde en plezier in de schulden steekt om eeuwig student te blijven.

    In een eerder topic gaf jij JSK aan dat je ook lui werd van het krijgen van stufi. Maar het is niet de stufi die je lui maakt, dat is toch echt je eigen mentaliteit. Die blijkbaar geen haar beter is dan elke minderheidsgroep die je hier zo graag verguist op Sargasso.

  45. 52

    @Oplawaai:
    Ja, hij is dus ook journalist (zoals ik al zei). Wéér problemen met lezen, of minacht je nu ook al journalisten, arrogant grachtengordeltypje van me?

    @Cinner:

    maar gaat janken als zijn studie ‘aangevallen’ wordt.

    Och, ik val Oplawaai niet aan omdat hij creatieve pretenties heeft (of jou omdat jij in een uitkering zit, voor hetzelfde geldt). Ik erger mij gewoon aan dat omgekeerde snobisme van links: aan een subsidie zitten en ‘creatief’ zijn is heel nuttig en leuk, maar als je gewoon iets aards studeert weet je niks van ‘het echte leven’.

    What the fuck is het echte leven dan, Oplawaai? In een vies t-shirt een beetje jengelen op een gitaar?

    Het is ook zo dat de kwaliteit van universiteiten en hoge scholen hard achteruit is gerend.

    Was vast een tijdelijk iets, want tegenwoordig schrijven we allemaal ‘hogeschool’ weer in het correct Nederlands aan elkaar.

    Praktijkstudies die amper nog praktijkcolleges kennen, studies die om het half jaar aangepast worden, beroerde of achterwege blijven van begeleiding.

    Pff… hearsay, je hebt ook weer iets gelezen hoor. Gefeliciteerd.

    Enfin, ik zou denken dat dat belangrijkere punten zijn om je druk over te maken dan de neukende student die zich blijkbaar met liefde en plezier in de schulden steekt om eeuwig student te blijven.

    De schulden die zo’n student maakt staan in geen verhouding tot de kosten die hij op de universiteit maakt.

    In een eerder topic gaf jij JSK aan dat je ook lui werd van het krijgen van stufi. Maar het is niet de stufi die je lui maakt, dat is toch echt je eigen mentaliteit.

    Pff… ja hoor. Ik zeg iets waar je het niet mee eens bent, blijkbaar scheelt er iets aan mijn mentaliteit (valt me trouwens reuze mee dat je dát wel goed spelt).

    Die blijkbaar geen haar beter is dan elke minderheidsgroep die je hier zo graag verguist op Sargasso.

    Naast de minderheidsgroepering van snobistische, egocentrische, luie en immorele mensen, verguis ik niemand.

  46. 53

    @JSK:

    Och, ik val Oplawaai niet aan omdat hij creatieve pretenties heeft (of jou omdat jij in een uitkering zit, voor hetzelfde geldt). Ik erger mij gewoon aan dat omgekeerde snobisme van links: aan een subsidie zitten en ‘creatief’ zijn is heel nuttig en leuk, maar als je gewoon iets aards studeert weet je niks van ‘het echte leven’.

    Dat wordt niet aan je aardse studie geweten maar aan het feit dat je te pas en te onpas die aardse studie gebruikt als argument dat je alles beter zou weten.

    Was vast een tijdelijk iets, want tegenwoordig schrijven we allemaal ‘hogeschool’ weer in het correct Nederlands aan elkaar.

    Voor iemand met concentratieproblemen en dyslexie doe ik het lang niet slecht geloof ik. Heb je ook nog een inhoudelijke reactie of blijft het bij de persoonlijke, flauwe aanvallen die je een alinea eerder nog ontkende?

    Cin: Praktijkstudies die amper nog praktijkcolleges kennen, studies die om het half jaar aangepast worden, beroerde of achterwege blijven van begeleiding.

    JSK: Pff… hearsay, je hebt ook weer iets gelezen hoor. Gefeliciteerd.

    Grandioos argument JSK, jeminee wat sta ik nu met mijn bek vol tanden. Hoe jij argumenteert en debateert, dat ontstijgt het niveau van elke willekeurige student geneeskunde.

    De schulden die zo’n student maakt staan in geen verhouding tot de kosten die hij op de universiteit maakt.

    Dus mag de kwaliteit van onderwijs gerust achteruit donderen, dat heeft lagere prioriteit in jouw ogen dan de kosten die een student maakt?

    In een eerder topic gaf jij JSK aan dat je ook lui werd van het krijgen van stufi. Maar het is niet de stufi die je lui maakt, dat is toch echt je eigen mentaliteit.

    Pff… ja hoor. Ik zeg iets waar je het niet mee eens bent, blijkbaar scheelt er iets aan mijn mentaliteit (valt me trouwens reuze mee dat je dát wel goed spelt).

    Het feit dat je aangeeft lui te worden van stufi zegt iets over je mentaliteit, ongeacht wat je hier aan flauwigheden probeert te verkopen.

    Naast de minderheidsgroepering van snobistische, egocentrische, luie en immorele mensen, verguis ik niemand.

    En die groep behelst aardig wat soorten mensen als we jou moeten geloven, van vrouwelijke studenten geneeskunde die met pretpakketjes jou als patient totaal in de steek laten voor hun kinderen tot elke willekeurige werkeloze in Nederland. Het is allemaal wat, mooie discussie dit hoor.

  47. 54

    Ach JSK, alleen al het feit dat jij meent te denken dat ik van muziek leef en dat de muziek die ik maak vet gesubsidieerd wordt bewijst het al: er zijn een hele hoop dingen in de wereld, in dit land zelfs, waar je helemaal niks van weet en snapt.

  48. 55

    @ Marcel 27

    Dit punt leerde ik ook kennen op de universiteit.
    Dan vooral in de masterfase. Een lichtgewicht Master
    om zo min mogelijk in te spannen en kennis op te doen
    terwijl de ‘uitzondering (? c.q de ander) een loodzware Master er op nahield en zich suf studeerde. De variateit die zulke Masters kent is naar mijn idee dan ook te groot.

    @MP 36

    Erg herkenbaar.

    @Cinner 50,

    ” Enfin, ik zou denken dat dat belangrijkere punten zijn om je druk over te maken dan de neukende student die zich blijkbaar met liefde en plezier in de schulden steekt om eeuwig student te blijven.”

    Dat zou toch de instelling moeten zijn van een student.
    Ik voel een soort het-boet-mij-niet mentaliteit wat een student uitvoert. Dat is toch echt spijtig.

    Creatieve dwalingen heb ik ook aan meegedaan. Congressen om zodoende kennis uit te wisselen zo luidde de offciele redenering. Ware het niet dat de een meeging (voornamelijk naar oost-europa) om te ‘beginnen aan een wereldreis,’ of de taal van het betreffende land sprak,’ of er een vriendin had zitten’. De werkelijke hunkeraar naar kennis hield het snel voor gezien.
    Lachwekkend dat wel ,maar altijd nog beter dan de student uit A’dam die een stage in Utrecht al ver vind.

  49. 57

    @JSK, 29: de houding van de studenten is volgens mij zo matig, omdat dat in onze cultuur zit. In een land van ‘doe maar gewoon’ en waar als je goed presteert op school, je een stuudje of een nerd wordt genoemd, is het nou eenmaal veel stoerder om je een delirium te drinken of op een of andere website je ongezouten mening te spuien dan hard te studeren en daarnaast ook nog zinnige en leerzame dingen te doen. En intussen wordt het gat tussen de top van de arbeidsmarkt en de laatstejaars studenten steeds groter.

  50. 58

    Doordat er tegenwoordig een relatief groot aantal studenten hoger onderwijs volgt zit daar volgens mij (bijna) vanzelfsprekend ook een flink deel tussen dat nevenactiviteiten en studie minder goed kan combineren.

    Dat heeft volgens mij minder te maken met het systeem van het hogere onderwijs (dat vanzelfsprekend ook op economische afwegingen is gebaseerd) maar meer met het voorbereidend onderwijs.. De afbraak van het traditionele onderwijs en egalitaire drang van onze rode vrienden om de minder begaafde medemens aan een beter diploma te helpen heeft het gemiddeld niveau van de betere leerlingen doen dalen. Dat zie je naar mijn mening terug als ze gaan studeren. Het gevolg is nu een soort van “natuurlijke selectie” in het hoger onderwijs waarbij het voor de “zwakkere” student moeilijker is geworden om dingen te combineren. Als die “zwakke student” een rijke papa heeft valt dat voor hem/haar nog wel vol te houden..

    Moet de overheid “zwakkere” armlastige studenten uitgebreid subsidieren.. ? horen die mensen eigenlijk wel thuis in het hoger onderwijs?

    Btw: ik voorspel een politieke doelstelling waarbij de komende jaren het aantal afgestudeerde allochtonen omhoog moet.. ;-)

  51. 59

    Universitair onderwijs in scandinavie is zeker niet slechter – integendeel- terwijl daar die ‘egalitaire drang’ nog meer geldt. Lijkt mij geen geldig argument.

  52. 61

    @Sickbock: persoonlijke ervaring – punt voor jou, dus.
    Maar we zullen eens even graven. Een idee hoe en waar het niveau van hoger onderwijs wordt bepaald?

  53. 62

    @Cinner:

    Het feit dat je aangeeft lui te worden van stufi zegt iets over je mentaliteit, ongeacht wat je hier aan flauwigheden probeert te verkopen.

    Wat heeft iets – wat ik twee weken geleden heb gezegd – van een ander topic met deze discussie te maken? Sorry, maar je bent echt een eikel.

    @Oplawaai:
    Nergens zeg ik dat. Niet lullig bedoeld, maar ben je dyslectisch? Je leest zovaak dingen die ik in de verste verte niet heb gezegd.

    @arieT:

    de houding van de studenten is volgens mij zo matig, omdat dat in onze cultuur zit.

    Nou ja. We zijn ook het land van de Deltawerken, van Rembrandt (de schilder!) en Spinoza, van de nobelprijzen voor de natuurkunde: ik kan moeilijk geloven dat underachieven in onze cultuur zit. Het is volgens mij iig iets van de laatste jaren.

    Persoonlijk denk ik dat mensen neigen tot de weg van de minste weerstand, en dat sinds de jaren ’70 de weg van de minste weerstand zeer begaanbaar is gemaakt.

    @SN:

    Universitair onderwijs in scandinavie is zeker niet slechter

    Scandinaviers werken volgens mij een stuk harder. Dat arbeidsethos kan je hier niet naartoe exporteren.

  54. 63

    @JSK: Misschien (bron?), maar het is ook het systeem wat het in de hand werkt.
    Een Nederlandse student bekijkt de stof, schat in wat belangrijk genoeg is voor een tentamenvraag en leert dat.
    In Scandinavie (en Belgie ook, meen ik) zijn veel tentamens mondeling, en nooit mutiple choice.
    Bij een mondeling kan een op zich goed antwoord op een vraag een aanvullende vraag opleveren, zodat het-ongeveer-weten niet goed genoeg is. Bovendien wordt je op die manier getest op begrip en niet alleen op kennis.

    Dat systeem is dan weer wel relatief makkelijk te exporteren.

  55. 64

    @Salonsocialist (54):

    Dat zou toch niet de instelling moeten zijn van een student. Ik voel een soort het-boet-mij-niet mentaliteit wat een student uitvoert. Dat is toch echt spijtig.

    Dat zou ook niet de instelling van een student moeten zijn. Daarom juist verbaas ik me er over dat een student alles uit de kast haalt om te laten zien hoe sukkelig zijn medestudenten wel niet zijn maar de achteruitgang in kwaliteit niet interessant vindt (later zelfs afdoet als ‘oh ze heeft weer wat gelezen’). Aangeeft lui te worden van stufi maar mij een eikel vind als dat iets over zijn mentaliteit zegt. (omdat het alweer twee weken geleden is dat dat gezegd is).

    Creatieve dwalingen heb ik ook aan meegedaan. Congressen om zodoende kennis uit te wisselen zo luidde de offciele redenering. Ware het niet dat de een meeging (voornamelijk naar oost-europa) om te ‘beginnen aan een wereldreis,’ of de taal van het betreffende land sprak,’ of er een vriendin had zitten’. De werkelijke hunkeraar naar kennis hield het snel voor gezien.
    Lachwekkend dat wel ,maar altijd nog beter dan de student uit A’dam die een stage in Utrecht al ver vind.

    Het is voor mij wat langer geleden en zelf zat ik diep in de studentenpolitiek wat ik zeker deed uit interesse en een vorm van idealisme. Maar ook toen waren er wel creatieve dwalingen. Viel me wel op dat de mentaliteit op de soms verguisde rode universiteit beter was dan die op een katholieke universiteit in het Zuiden.

  56. 65

    @JSK

    Wat heeft iets – wat ik twee weken geleden heb gezegd – van een ander topic met deze discussie te maken? Sorry, maar je bent echt een eikel.

    Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor, hoewel trut beter passend zou zijn dan eikel :)

    Het gaat niet om het tijdsbestek lijkt me tenzij je als argument wilt gebruiken dat je binnen twee weken van mening veranderd bent. Ik begrijp je weerstand ook niet. In vaststellen hoe het komt dat de student zich er steeds makkelijker van af maakt, was het lui worden van studiefinanciering twee weken terug nog een argument voor je. Nu ik dat van je overgenomen heb krijg je de pest in.

    Zo ver liggen we niet uit elkaar, ik denk ook dat steeds meer studenten meer voor de lol dan voor de studie gaan. Kan me alleen moeilijk voorstellen dat dat komt door het stelsel rond onderwijs, ik denk dat het vooral veroorzaakt wordt door een mentaliteitsprobleem. Toen ik nog studeerde kregen we bijvoorbeeld hordes studenten van hogescholen die het belachelijk vonden dat zij er met alleen colleges volgen niet kwamen, dat lesstof veelal in het engels werd gepresenteerd en dat verwacht werd dat je zelfredzaam was. Zij kwamen er dan ook niet doorheen en vielen af.

  57. 66

    @SN 60: hoe het niveau/kwaliteit van het hoger onderwijs bepalen? bijvoorbeeld aan de hand van wat studenten kennen en kunnen als ze klaar zijn met hun opleiding?

  58. 67

    Pardon, ik hengst te snel op de knop ‘plaats’. Met dat laatste bedoel ik dat zij afvielen omdat ze het onderwijs niet bij konden benen. Dat had niets te maken met het systeem er om heen. Tegenwoordig zie je de neiging kwaliteit van onderwijs naar beneden te schroeven.

  59. 69

    @Steeph: ach, je kent JSK toch? Balanceert meestal op het randje van discussieren en ruzie maken. Volgens mij ging het aan de ontvangende kant van dat “eikel” redelijk goed, als was het geslacht niet goed gegokt. Imho hoef je dan nog niet te reageren. Maar ja, het is jullie site, niet de mijne…

  60. 70

    @Steeph: Hoewel het niet mijn plaats is om me te bemoeien met beleid op Sargasso, moet ik bekennen dat ik van het woordje ‘eikel’ niet wakker kan liggen. In het licht van de over en weer beledigingen drie weken geleden (niet wijzend naar JSK trouwens) over mijn persoonlijke situatie, is dit in mijn ogen een gebeurtenis van niets. Ik begrijp daarom niet helemaal waarom er nu wat van gezegd wordt (of toen niet).

  61. 71

    @Cinner:

    Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor, hoewel trut beter passend zou zijn dan eikel :)

    Trut bewaar ik voor aantrekkelijke doch arrogante vrouwen die ik niet kan krijgen, niet iets waarvan ik mijn hond nog zou afschoppen.

  62. 74

    @CiNNer,

    ik geloof dat ik nooit mijn excuses heb aangeboden over die persoonlijke aanval, bij deze een welgemeend excuus. Ik snap nog steeds waarom iemand die uren kan bloggen niet kan werken, en er zijn nog tal van dingen die me bijzonder irriteren (bijvoorbeeld socialisme tot de grens), maar een veroordeling zoals de mijne van jou was onterecht en niet gepast. Excuus.

  63. 75

    @Tuur:
    Dankjewel.

    Dat ik wel blog maar niet werk wil ik wel pogen uit te leggen. Sowieso zit er een behoorlijk verschil tussen bloggen of werken. Bloggen is een vrije tijdsbesteding waarin je zelf de onderwerpen waar je over wilt schrijven of op wilt reageren kiest. Gaat het boven je pet reageer je niet, kan je het niet meer volgen hou je er mee op, heb je een slechte dag zet je de computer geheel niet aan. Blunders en fouten zijn wat vervelend maar hebben amper consequenties. Ik hoef je niet te vertellen dat dat in een werksituatie niet op gaat. En zelfs als je free-lance werkt wordt er verwacht dat je je werk goed aflevert, je aan deadlines houdt, je structureel met je werk bezig bent. Het vereist ook wel iets meer om werk af te leveren dan om een stukje te schrijven uit interesse.

    Daarnaast lees jij wel de tekst die ik fabriceer maar weet je niet hoe dat tot stand komt. Het laatste design van mijn log bijvoorbeeld – dus alleen het uiterlijk van de frontpage – heb ik drie weken over gedaan. Lezers hebben geholpen om de fouten die er toch nog in zaten, er uit te halen. Deze reactie ben ik nu al een half uur mee bezig. Als ik hier enkele reacties heb gegeven, moet ik uitrusten.

    Je bent er bovendien vanuit gegaan dat ik afgekeurd ben op ME en niets heb gedaan om aan het werk te blijven. Dat is echter niet zo. Ik heb inmiddels ruim veertien jaar ME en toen ik bijwerken, huishouden, sociaal leven en uiteindelijk mijn studie niet meer trok heb ik aangepast werk gezocht. Free-lance, meestal vanuit huis. Ik heb mijn ziekte vebrorgen moeten houden om aangenomen te worden en te blijven. Dat betekende dat een vriend me na vergaderingen inlichte wat er eigenlijk gezegd was, ik meer uren maakte dan ik opgaf omdat ik meer tijd nodig had voor werkzaamheden en mijn huishouden overgelaten werd aan anderen. Ik sliep en ik werkte en dat ging allemaal net. Toen ik later een WAO-keuring kreeg werd dan ook onmiddelijk vastgesteld dat ik arbeidsongeschikt was gaan werken en die symptomen geen grond voor WAO-uitkering meer boden.

    Maar goed, ik mankeer wat meer. Middenrif hernia (maagbreuk), astma, zonne-allergie, fibromyalgie, atrose, erythema centrifugum annulare (huidaandoening die uiting is van een onderliggende aandoening elders in het lichaam, oorzaak vooralsnog onbekend), evenwichtsstoornissen, verschillende intoleranties, slechte vetverwerking in de lever en een beroerde weerstand met als gevolg dat ik meer maanden per jaar ziek ben dan alleen chronisch ziek. De lijst daar uit voortkomende beperkingen zal ik je besparen maar is dusdanig dat ik afgekeurd werd.

    Overigens heeft dat niet alleen consequenties voor werk maar alle aspecten van het leven. De efteling of een concert hoeft niet meer, een avond stappen trek ik niet, doe ik boodschappen kan ik niet dezelfde dag stofzuigen en zelfs sexueel raak je wat gehandicapt. Regelmatig lig ik hier en daar op de grond voor lul vanwege spieruitval en mensen lachen wat af als er een evenwichtsstoornis voorbij komt.

    Dat loggen is meteen een van de weinige activiteiten die ik nog doe, die me wat betrokken bij de wereld houden en me wat contact opleveren. Misschien zie jij dat als zwakte, ik ben blij dat ik dat nog kan. Inmiddels zit ik op een uur en vijftien minuten trouwens.

    Je irritaties over mijn manier van doen kan ik weinig op zeggen (en eerlijk begrijp ik niet wat je bedoeld met socialisme tot de grens), sommige mensen kunnen nu eenmaal niet door een deur.

  64. 76

    Overigens geeft dit meteen het dubbele aan. Doe ik alsof ik normaal ben, ziet men niet wat ik mankeer en is oordelen heel makkelijk. Geef ik uitleg over hoe en wat staat dat wel heel zielig ‘oh kijk eens wat ik allemaal wel niet mankeer’. En uiteindelijk is het op schrift niet echt over te brengen hoe het hier reilt en zeilt. Misschien kan je er op af gaan dat het niet helemaal voor niets zal zijn dat verschillende artsen, peuten, arbo-artsen, keuringsartsen en arbeidsdeskundigen het er over eens zijn dat ik arbeidsongeschikt bevonden ben (ook in de tegenwoordig strenge tijden)

  65. 78

    @Cinner 63

    ” Dat zou ook niet de instelling van een student moeten zijn. Daarom juist verbaas ik me er over dat een student alles uit de kast haalt om te laten zien hoe sukkelig zijn medestudenten wel niet zijn maar de achteruitgang in kwaliteit niet interessant vindt ”

    Aan onderwijsmiddagen was er bij ons op de Universiteit geen gebrek. Ware het niet het je een vals gevoel van medezegeschap gaf. Ik deed ooit eens met een medestudent het voorstel om het eerste half jaar van de studie grondig te wijzen in een aantal stevige vakken die ook meer punten zouden opleveren in plaatsen van een variatee aan vakken minder punten opleverden (en korter duurden). We werden niet allen weggehoond door de medestudenten. De Unverisitair docenten zagen hun klassen al leegstromen: dat nooit.

    Spijtig om te zien dat er toch, in mijn ogen, zoveel werd toegegeven aan de student, terwijl bij andere faculteiten haast ronduit werd duidelijk gemaakt aanpotten of afvallen.