DATA - Treinreizen loont, het is de snelste manier om een bestemming te bereiken. Tenminste, als je op korte afstanden reist. Op lange afstanden kun je in dezelfde tijd veel meer kilometers afleggen met de auto. Het omslagpunt ligt ongeveer op een half uur. Al verschilt het natuurlijk vanuit waar je vertrekt. Dit blijkt uit data die het programma Nederland van Boven van de VPRO heeft verzameld en gevisualiseerd.
Twee uur met de trein onderweg vanuit Vlissingen en je bent Zeeland amper uit. Je bent bij lange na nog niet in Rotterdam of Den Haag. Reis je diezelfde twee uur met de auto, dan kom je een stuk verder. Dan zit je al lang en breed in Den Bosch en Eindhoven, ben je ver voorbij Den Haag en Utrecht rijd je bijna binnen.
In een half uur treinen vanuit Amsterdam kun je best ver komen. Ongeveer even ver als wanneer je een half uur in de auto zou zitten. Maar dit neemt snel af. Wanneer je 25 minuten onderweg wil zijn, kun je een stuk verder komen met het OV dan met de auto. In deze kaart kun je zelf de proef op de som nemen.
(Het oranje gebied is met het openbaar vervoer bereisbaar binnen 25 minuten)
Vooral in de Randstad, waar veel treinen per uur rijden, kan het vaak uit om op kortere trajecten de trein te nemen. Het ‘autogedeelte’ is gebaseerd op data van een ritje midden op de dag (rond 12.00). Een gunstig moment met amper files dus. Als je files tussen grote steden meerekent kun je waarschijnlijk weer vaker in de trein stappen.
Vanaf aankomende dinsdag, 6 december, is Nederland van Boven te zien bij de VPRO. In de eerste aflevering komt ’24 uur Nederland’ aan bod, waarin onze dagelijkse ritmes worden blootgelegd op basis van veel data en beelden van het bovenaanzicht van Nederland.
Reacties (42)
Het klopt niet, denk ik. Met de intercity trein reis je in werkelijkheid veel sneller dan volgens deze kaart gesuggereerd wordt. Vanuit hartje Utrecht ben je in 2 uur echt wel voobij zwolle. Pas na 197 minuten zou je vanuit Utrecht pas Groningen per ov kunnen bereiken. De intercity doet er nog geen 2 uur over.
Ook vraag ik me af of de locatie wel goed meegenomen wordt, normaal gesproken zou er een groot verschil moeten zijn tussen stadscentra, buitenwijken en platteland.
Vanuit hartje Utrecht naar hartje andere stad zal dit zeker opgaan. Maar als je zoals zoveel mensen niet in het centrum woont en je eindbestemming niet direct naast het station ligt dan wordt de totale reistijd per auto toch weer korter. Eigenlijk jammer, want het is wel zo comfortabel.
Treinreizen heeft wel als voordeel dat je iets (nuttigs) kunt doen tijdens de reis.
Ik hoop dat je niet pleit voor hogere snelheden. Hoe harder een trein rijdt, hoe meer energie die verbruikt. Slow is beautiful, slow is better.
Hogere snelheid lokt ook meer (pret)reizigers de trein in. En ik dacht dat we juist minder kilometers moeten gaan maken.
Een en ander moet je wel afzetten tegen WANNEER iemand reist. Moet ik doordeweeks vanuit Groningen in de ochtend naar Den Haag, dan is dit met de auto vrijwel onmogelijk. In tweeënhalf uur (2:36, aankomst 08:22) ben ik van de ene plaats naar de andere met de trein. Twintig minuten voor en na transport (fiets en tram) maakt 3:16. Met de auto sta ik al vast in Zwolle.
Maar ja in het weekend pak ik liever de auto. Ook tweeënhalf uur, maar zonder extra voor- en natransport tijd…
Ik weet niet wanneer jij voor het laatst met de auto bij zwolle bent geweest maar daar staat sinds de opening van het 3 baans stuk tussen meppel en zwolle al geen file meer.
Lezen. Ik schreef IN Zwolle. En wanneer ik daar mazzel heb hang ik anders wel bij Amersfoort in de file.
Het Oeso is niet echt te spreken over het OV in ons land dacht ik, ook in de Randstad kan het nog veel beter. Ik reis regelmatig tussen Utrecht en een dorp bij Rotterdam en ik heb zo het idee dat de reistijd de laatste jaren langer is dan een aantal jaren eerder. Maar ik reis dan met de trein en de metro. Het kan ook zo zijn dat de reistijden met de trein langer zijn geworden. Maar als ik een goede verbinding heb zonder vertraging (met de trein tussen utrecht en rotterdam) dan gaat de reis wel snel, 35 tot 40 minuten of zo.
Vaak toch wel vertraging, ondanks dat de NS zegt dat aantal vertragingen is verminderd. Ik vind dat de NS ook rekening moet houden met vertragingen door werkzaamheden, daar is denk ik geen sprake van in de cijfers die NS naar buiten brengt. Het reizen met de trein (en overig OV) duurt ook langer door de grote verbouwingen van de stations in een aantal gemeenten (Utrecht, Rotterdam etc.).
Als de trajecten Rotterdam-Utrecht, Rotterdam-Den Haag en Utrecht-Den Haag voor vrije exploitatie in aanmerking komen, dan ben ik de (één van de) eerste(n) die inschrijft.
Het is een grof schandaal hoe reizigers hier door de NS afgescheept worden terwijl die treinen altijd vol zitten. Vaak mag je blij zijn als je al een zitplaats hebt.
Laatst met de trein naar Boxmeer geweest. Ik begreep ineens waarom de trein zo duur was. Vanaf Nijmegen zat ik als enige in de trein.
Vanaf nijmegen zit je in de Veolia, die in de spits overigens goed vol zit.
Heel interessant, maar als frequent gebruiker van het openbaar vervoer na 19.00 uur stel ik toch wel vast dat de reistijden van het OV veel te positief worden weergegeven. Gedurende normale daguren lijkt me de weergave realistisch.
Het probleem is dat het busvervoer na 19.00 uur in de meeste gevallen beperkt is tot maximaal 2 ritten per uur en verbindingen daardoor niet meer op elkaar aansluiten.
Ik stel ook vast de reistijd met de auto als structureel te lang (te ongunstig) wordt weergegeven, terwijl dat in de praktijk niet zo is, zeker niet na 19.00 uur. Maar ja je drinkt een biertje of je drinkt ‘m niet.
Deze uitspraak hierboven klopt in ieder geval niet: “Twee uur met de trein onderweg vanuit Vlissingen en je bent Zeeland amper uit. Je bent bij lange na nog niet in Rotterdam of Den Haag”.
Op ns.nl: Vertrek Vlissingen 19:15, aankomst Roosendaal 20:14, overstappen helaas, vertrek Roosendaal 20:30, aankomst Rotterdam 21:06. Directe verbinding: vertrek 19:51, aankomst Rotterdam 21:26 en zelfs 22:03 in Den Haag.
Dus Zeeland ben je in ieder geval in een uurtje uit.
Hopelijk klopt het programma verder wel.
Met de auto doe je er 1 uur en 45 minuten over van Vlissingen naar Den Haag, dat is dus een half uur korter, maar waarschijnlijk wel van deur tot deur, en dat is met de trein natuurlijk altijd nog het hele gedoe: de tram missen is vaak meteen al minstens tien minuten vertraging.
Ik vermoed dat het programma dus op dit punt niet klopt, de intercity treinen zijn stelselmatig sneller dan deze kaart suggereerd. Uiteraard zit je met voor en natransport, maar je zou tenminste rode vlekken moeten zijn bij intercitystations die dan uitwaaieren naarmate je meer minuten meeneemt.
Gisteren van Leiden naar Middelburg in twee uur. Kaartje kan derhalve niet kloppen idd.
Bij mij werkt die hele kaart niet, je postcodecijfers invoerenen en dan?
Zotezien wordt er gekeken naar viercijfer-postcode-“jachtgebieden”. Het maakt echter voor het OV nogal wat uit waar je in zo’n gebied precies “prikt”. Komt de prik precies terecht bij een intercitystation dan is het resultaat veel gunstiger dan wanneer het een half uur lopen van datzelfde intercitystation is.
OV is ook traag op korte afstanden. Je moet er immers de tijd bij optellen die je nodig hebt om bij station/halte te komen en — significanter omdat je de aansluitingen niet zelf kan bepalen — de tijd die je nodig hebt om van station/halte naar je bestemming te komen.
Tel de problemen met het vervoer van bagage, de drukte (inclusief, in de steden, voorbij rijdende bussen die simpelweg te vol zitten), de herrie en het algemeen missende comfort erbij op en elke vergelijking tussen OV en eigen vervoer blijkt een grap.
Dit ding klopt van geen kant. Zo te zien worden bij het openbaar vervoer overstaptijden helemaal niet meegerekend.
Filmpje werkt nu wel.
Verrek,een filmpje dat had ik helemaal niet gezien.
Lijkt me overigens wel een aardig progamma.
of een trein een aantal kilometers per uur haalt lijkt me maar een deel van de vraag. Het gaat er toch om hoe lang het duurt voor je op de plaats van bestemming bent. Als je na de trein nog een stukje met de bus moet, heb je vaak engelengeduld nodig. De bus hoort toch ook bij het OV?
Als ik van mijn dorpje naar de stad wil, doet de bus over 12 km hemelsbreed ruim 50 minuten. Inclusief een overtap en een sightseeing tour langs plekken waar ik niks te zoeken heb. En voor al die extra kilometers en extra tijd mag je nog fors meer betalen ook. Voor heen en weer van dat eindje van niks ben ik bijna elf euro kwijt.
Is er nog een ander plaatsje, net zo ver, minder omwegen, en dan ben je er in 20 minuten en ben je voor 5 euro heen en weer.
De eerste lijn zal eerdaags wel opgeheven worden (alleen ’s ochtends vroeg en om een uur of 4 een ‘scholierenbus’), ‘want er is toch nauwelijks belangstelling voor’. Raad je de koekoek, eerst het zo onaantrekkelijk en duur maken dat niemand er nog zin aan heeft, en dan zeggen dat er geen behoefte aan is…
Piet als je het nog niet doorhebt,we moeten allemaal de auto in ook al geven ze dat niet toe.Openbaar vervoer is een linkse hobby.
Mag je jezelf met 130 km/u te pletter rijden tegen een vrachtwagen
terwijl zelfs ik snap dat als iedereen het OV uitgejaagd wordt de wegen helemaal dichtslibben en niemand meer 130 kan rijden. Jaag al dat plebs het OV in, maak het gratis en efficiënt, dan kunnen de Jan Japen elkaar met een jezusgang te pletter rijden…
Op verstand heb ik ze nog niet kunnen betrappen,de leden van dit kabinet
Het is niet alleen van jou dorp naar de stad dat het lang duurt met de bus.In mijn woonplaats heeft een wethouder,na zich geergerd te hebben dat z’n chauffeur wat te lang voor het rode stoplicht op het Hofplein moest wachten,de voorrang die tram en bus daar hadden afgeschaft.
Gevolg,soms vijf trams op rijtje achter het rode licht,als in de achterste tram zit kan het zo 8 min duren voor je dat verrekte plein langs bent.En dat gaat over een afstand van 100 meter.
En dan wordt dat in de raad verkocht als zijnde een experiment,bij de RET en in het stadhuis weten ze wel beter.
http://rotterdam.groenlinks.nl/files/Schriftelijke%20vragen%20over%20stoplichten%20op%20het%20Hofplein_0.pdf
De RET kan zelf wel wat beter nadenken over de dienstregeling. Om 8 trams over het Weena tegelijkertijd te laten rijden is absurd!
Die ambtenarenmentaliteit bij de RET moet eens flink aangepakt worden. De dienstregelingen van de RET houden totaal geen rekening met aansluitingen op andere verbindingen.
Maar ik geef toe, de politiek stuurt de RET, vooral de socialistische graaipolitiek!
Je weet wat de afkorting RET voor Rotterdammers inhoudt ?
Rot En Traag.
Als je in een straal van 3km rond CS woont kun je beter gaan lopen vanaf het station.
Heeft iemand de briljante keuze van station Beurs als centrale hub van de metro al genoemd? Zodat driekwart van de reizigers die op CS instapt na twee haltes al weer kan uitstappen op dit voor wie niet vaak in Rotterdam komt totaal onverzichtelijke doolhof?
Dus ga je maar op de fiets naar het station, maar die kan je niet kwijt. En als je hem dan ergens neerzet wordt hij weggeknipt.
Vandaar mijn voorkeur voor de benenwagen.
Het is zo gelopen, niemand heeft het bewust gedaan.
Er klopt werkelijk niets van deze kaart en van het begeleidend stukje tekst.
2 uur vanuit Vlissingen en je bent “Zeeland amper uit. Je bent bij lange na nog niet in Rotterdam of Den Haag”???
Toegegeven, in 2 uur ben je niet in Den Haag, maar Rotterdam is toch echt minder dan 2 uur met de trein van Vlissingen. Probeer de NS reisplanner maar eens te gebruiken.
Ga ik in gebieden kijken waar je de bus moet nemen is de kaart wel heel erg positief voor het OV. Tot zelfs 7 minuten voor een hemelsbrede afstand van 13 km. Welke bus haalt hier in Nederland een gemiddelde snelheid van meer dan 100 km/h? Zelfs voor treinen is dit een uitzondering! En verbindingen die volgens 9292ov.nl een uur duren kun je volgens de kaart in minder dan 30 minuten bereiken!
Haal die kaart alsjeblieft offline. Hij klopt totaal niet. Het is genant zoveel fouten die kaart laat zien en ik zou me schamen om dit als programmamaker te moeten presenteren.
Geen idee welk licht dit onderzoek heeft gedaan maar dit slaat werkelijk helemaal nergens op . Laat ze eens simpel de ns site openen en een paar reizen inkloppen vanuit Vlissingen en ze zal het zelf merken
Auto of trein?
Het fijne is dat de meesten van ons een keuze hebben, elk vervoermiddel heeft zijn eigen voor-en nadelen. Afhankelijk van de dag, het moment, je eindbestemming kiezen, dat is fijn. Soms is ov sneller (files), soms iets langzamer, maar ook al is de reistijd soms iets langer. Je tijd onderweg kan wel benut worden, onderweg een boek lezen of werken op je laptap.
Ik kies bewust, bije elke reis weer. Dus als ik weet dat het gezellig wordt, neem ik de fiets en de trein, dan smaakt mijn wijntje des te lekkerder.
[Edit redactie: Naam auteur reactie verschijnt om mysterieuze reden niet. Maar deze is: Jasper Koning (eindredacteur Nederland van Boven)]
Ter verduidelijking: voor het OV zijn we van het volgende uitgegaan:
Gemiddelde reistijd om met alle vormen van OV van het ene postcodegebied naar het andere te reizen. Uitgaande van een moment in de ochtendspits met optimale reiscapaciteit, rekening gehouden met overstaptijd en gebaseerd op de dienstregeling van 2008/2009. Bron: Goudappel Coffeng.
Er is rekening gehouden met overstaptijd. Als voorbeeld voor overstaptijd: bij 4 treinen per uur is de overstaptijd 7,5 minuten (per 15 minuten rijdt een trein, gemiddeld zou je de helft die tijd moeten wachten). Verder is uitgegaan van een gewogen middelpunt van een postcodegebied. De tijd om vanaf dit punt bij de dichtstbijzijnde bus-, tram-, metrohalte of treinstation te komen, is ook bij de reistijd opgeteld.
Deze berekeningen zijn gedaan door mobiliteitsspecialisten van Goudappel Coffeng. Er is uitgegaan van de dienstregeling van 2008/2009 en alleen gebruik makend van verbindingen binnen Nederland (eventuele snellere OV-verbindingen via België of Duitsland zijn dus niet meegenomen in de berekeningen).
Voor de auto geldt het volgende:
Gemiddelde reistijd in minuten om met de auto van het ene postcodegebied naar een ander postcodegebied te rijden, uitgaande van de snelst mogelijke route buiten de spits (12.00 uur ‘s middags op een werkdag). Er is uitgegaan van het dichtst bebouwde punt binnen een postcodegebied.
Deze gegevens zijn berekend op basis van het verkeersnetwerk in 2011, uitgaande van een realistische, gemiddelde snelheid, kruispunten, verkeerslichten, afstand, etc. Waar relevant zijn routes door Duitsland en België meegenomen in de berekeningen. Deze berekening is gedaan door verkeersdeskundigen van ObjectVision.
Je zult na enig onderzoek zelf toch ook wel tot de conclusie komen dat het OV hierdoor wel zeer positief wordt afgeschilderd? Of hoe kun je anders verklaren dat een reis van 13 km in 7 minuten met het OV gedaan zou kunnen worden?
Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat het rekenmodel totaal niet klopt en dat de reistijden (iig wanneer het over bussen gaat) minstens verdubbeld moeten worden.
Er zitten ook duidelijk hiaten in het rekenmodel. Verklaar maar eens waarom je bij postcode 5467 en een reistijd van 8 minuten er opeens losstaande gebieden in Wilbertoort en De Mortel bereikbaar zouden zijn. Dit lijkt mij een duidelijk indicatie dat het rekenmodel gewoon niet klopt of dat er volstrekt verkeerde gegevens in zitten.
De conclusies gaan ook volstrekt tegen de logica in. OV is juist op de korte afstand traag en op de lange afstand sneller. Op de korte afstand werk je met bussen en stoptreinen en dus een lagere gemiddelde snelheid, op de lange afstand heb je intercitytreinen die een hogere gemiddelde snelheid hebben. Komt nog eens bij dat op een korte afstand het voor- en natransport extra zwaar telt omdat het een vaste toeslag op de reis is.
Ik snap niet dat je tot een conclusie kunt komen dat OV op de lange afstand traag is.
Dan is het stukje niet goed geschreven, want ik (008) (en anderen ook) reageerde op de tamelijk stellige uitspraak, dat je vanuit Vlissingen met twee uur treinreizen nog niet eens Zeeland uit bent. Dat klopt toch echt niet. Je hoeft er ook niet voor over te stappen.
Ook in de andere uitspraak “In een half uur treinen vanuit Amsterdam kun je best ver komen. Ongeveer even ver als wanneer je een half uur in de auto zou zitten.” wordt niet “het OV” genoemd als vervoermiddel, maar “trein”. Er is namelijk een massa aan bestemmingen te bedenken die je met een auto makkelijk in een half uur bereiken kan, en met de trein misschien net wel, maar met het OV bij lange na niet. In de stad Amsterdam zelf zijn er al enorme tijdsverschillen tussen verschillende vervoermiddelen.
Door het op deze manier te doen krijg je een vertekend beeld van de reistijden met ov. Waar de auto zich redelijk uniform gedraagt, is het kenmerk van het ov juist de grote verschillen. De intercity is vaak snel, zeker bij gering voor en natransport. Aan de andere kant zijn bussen vaak traag en gaan weinig. Dat zou tot uitdrukking moeten komen in de grafiek.
[Edit redactie: Naam auteur reactie verschijnt om mysterieuze reden niet. Maar deze is: Jasper Koning (eindredacteur Nederland van Boven)]
Hopelijk maakt de berekening meer duidelijk hoe de tijden tot stand zijn gekomen en dat een vergelijking met enkel de reistijd van een trein tussen 2 steden niet klopt. Neemt niet weg dat er ongetwijfeld nog steeds discussie mogelijk is over deze methode of de resultaten.
Bedenk wel dat in deze kaart van elk postcodegebied de reistijd per auto en OV naar elk ander postcodegebied in Nederland is verwerkt. Het doel van de kaart is op een nieuwe manier te kijken naar je eigen woonomgeving en Nederland.
Laat ze bij 9292ov.nl maar eens een script over hun reisplanner draaien om de OV-verbindingen tussen alle viercijferpostcodegebieden te berekenen, dan kom je een stuk beter bij de werkelijkheid dan met de statistische data die bij gouden appels zijn gehaald.
En je komt tot de ontdekking dat OV van meer afhangt dan alleen locatie. Voordat 9292ov.nl dat script voor je draait zullen ze namelijk ook vragen: voor welk moment van de dag en voor welke dag van de week wil je je gegevens hebben….. dat scheelt nogal.
Ik weet niet hoe ik nu anders naar Nederland moet kijken. Heb je de kaart zelf al eens gebruikt en gekeken welke onmogelijk korte tijden per OV je er uit krijgt? Mijn eigen woon-werk traject per OV is ruim het dubbele van wat deze kaart aangeeft.
Je kunt zo alleen maar de conclusie trekken dat de kaart onbetrouwbaar (en in feite nutteloos) is.
Laat ik zo zeggen: je hebt misschien een kaart die klopt op basis van de gegevens die je van wat onderzoeksbureau’s en specialisten hebt gekregen, maar als die gegevens niet kloppen, dan klopt je kaart niet.
Als een onderzoeksbureau je zegt dat 1+1=3 en je publiceert dat, dan zal ook iedereen je zeggen dat dat niet klopt, en dan kun je je niet verschuilen achter “ja, maar mijn onderzoeksbureau heeft dit gezegd!”.
Doe maar eens een sensecheck. Wat is de gemiddelde reistijd om met alle vormen van OV van postcodegebied 5152 (Drunen) naar postcode gebied 4264 (Veen, Aalburg) te reizen. De kaart zegt 7 minuten, 9292ov.nl zegt 34 minuten.
Waar is die 7 minuten op gebaseerd?
En dergelijke voorbeelden zijn er legio.
reizen
Ik krijg de indruk dat de OV tijden op de “automanier” berekend zijn. Autoplanner: Veel knooppunten (ieder kruispunt) en een beperkt aantal mogelijkheden (3-4 aansluitende wegen op een kruispunt). Een OV-planner is precies andersom: Daar heb je relatief weinig knooppunten (Bus en trein stations) maar daar wel veel meer mogelijkheden per knooppunt. Dat vraagt om een andere berekening.
Van Rotterdam is er een rechtstreekse OV mogelijkheid naar Breda. Die is niet gelijk aan de OV verbinding van Rotterdam via Barendrecht, Hoeksewaard, Dordrecht, Moerdijk, Lagezwaluwe naar Breda.
Eind jaren ’90 heb ik een aan een flight planner gewerkt, daar zijn deze effecten nog veel extremer.
Nu ik de kaart wat meer in detail heb bekeken kom ik tot de conclusie dat de OV-tijden voor de lange afstand wel redelijk kloppen (absoluut en procentueel is er maar een kleine afwijking en dat kan zeker door de rekenmethode komen), maar voor de korte afstand zijn ze onmogelijk kort. Tot wel de helft of een derde van de werkelijke tijd (wat zich in absolute waardes ook vertaalt tot een uur minder dan in werkelijkheid). Op die manier lijkt de conclusie “OV is traag op lange afstanden” wel te kloppen, maar nogmaals: de meetgegevens kloppen dus totaal niet.
Ik zou toch eens gaan praten met die specialisten van Goudappel Coffeng om het naadje van de kous te krijgen.