Open Draad | Witte rook uit het Binnenhof

Foto: copyright ok. Gecheckt 17-10-2022

Het zal toch niet? Anderhalf jaar lang hebben we de zegeningen moeten proeven van een rechts patiëntentrio van een schizofrene partner (CDA) een partner met obsessieve ontkenningsdrang (VVD) en een schuimbekkende borderliner. We hebben anderhalf jaar lang de schade aangekeken die dit dolle trio veroorzaakte, omdat een links-liberale coalitie onmogelijk zou zijn.

Het kabinet is gevallen en binnen een week wordt de borderliner en zijn verdiensten vakkundig koudgemaakt en blijkt een christelijk-links-liberaal vijftal binnen twee dagen even een akkoord uit de grond te stampen. Eeeh, Mark, had je dit niet eerder kunnen verzinnen? Maar goed, er ligt een principe-akkoord. Nu weer veel gepost voor dichte deuren en vanavond een lekker debat. Tijd voor een open draad.

Om er meteen maar even met gestrekt been in te schieten: er is maar één man van het moment en dat is Jan-Kees de Jager.

Update 17.25 D66, CU, VVD en CDA zijn er al uit. Sap praat nog met de redactie.
Update 17.45 Dit zijn de hoofdpunten van het stabiliteitspact
Update 20.56 Iedereen springt over zijn schaduw heen. Geert gaat vol op de anti-Europese toer
Update 22.11 Het volledige pakket

Reacties (162)

#1 Jaap Zwanendal

Alles neemt de tijd die het krijgt. Alles krijgt de tijd die het nodig heeft. Alleen terugkijken is verloren tijd. En soms, als het heel griezelig wordt, vooruitkijken ook.

  • Volgende discussie
#2 jim

The mark of the beast (monsterverbond)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 jim

The Mark of the Beast

The mark of the beast is coming soon. Getting the mark of the beast will have eternal consequences.

Learn what the mark of the beast is, who will get it, and when they will get it.

What will happen to you if you get the mark of the beast? What if you refuse the mark of the beast?

Revelation 13 contains a Bible prophecy that will be fulfilled very soon. It will affect you and every other person on earth. Satan does not want you to know what the mark of the beast is. Take a few minutes to learn about this important Bible prophecy.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Olav

Man van het moment? Ook Jan-Kees is volledig medeplichtig aan de afgelopen 1,5 jaar. Hij en de andere leden van de regering maken zich wel erg ongeloofwaardig als ze nu ineens met heel ander beleid instemmen. En als het akkoord niet een heel ander beleid betekent, wat hebben we er dan aan?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Harm

“CDA-er Marcelo Mooren koesterde dinsdag in de Volkskrant de illusie dat CDA en VVD hun beleid kunnen redden door gewoon D66, GroenLinks en ChristenUnie aan te laten schuiven: ‘GroenLinks wordt in één klap salonfähig en kan daardoor grof stemmen trekken bij de PvdA. Zij zal zich weliswaar (sic!) neer moeten leggen bij de huidige sociaal-economische en financiële agenda, maar kan zich daarvoor bij haar kiezers prima verdedigen’. Hoe naïef kun je zijn?

Een herhaling van de traumatische Kunduz-route, door de PvdA rechts te passeren, zou voor GroenLinks electorale zelfmoord betekenen – reeds nu zijn ze daardoor in de peilingen gehalveerd en politiek gemarginaliseerd.”
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6178/Thomas-von-der-Dunk/article/detail/3246907/2012/04/26/Mijn-suggestie-aan-Ruth-Peetoom-zet-Hirsch-Ballin-op-een-en-Klink-op-twee-Of-omgekeerd.dhtml

http://www.youtube.com/watch?v=xIIqYqtR1lY

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 L.Brusselman

Was er al bang voor.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Steeph

De hoofdpunten (volgens RTL)
3 procent in 2013
Hoge BTW-tarief met 2 procent omhoog
Reiskostenforfait conform Catshuis-akkoord (1,2 miljard)
Nullijn ambtenaren, exclusief zorg en exclusief uitkeringen
overdrachtsbelasting op 2 procent
bezunigingen PGB en passend onderwijs worden teruggedraaid
bezuiniging Ontwikkelingssamenwerking (Catshuis) teruggedraaid
AOW: 1 maand omhoog in 2013, daarna een hoger tempo (mogelijk 2 of 3 maanden)
WW-duur: eerste 6 maanden door werkgever betalen
Ontslagrecht: wordt versoepeld, moet nog uitgewerkt worden
Verhoging alcohol-, frisdanken- en tabaksaccijns (ruim 600 miljoen euro)
Bezuiniging van zorg 1 miljard (onbekend verder wordt ingevuld)
De 9-euro-per-recept-regel is geschrapt
Bevriezen van loontabellen (indexeren, rond 1 miljard, 1e schijf, 2e schijf)
BTW op zonnepanelen omlaag (naar 6 procent)
BTW op uitvoerende kunsten omlaag (naar 6 procent)
200 miljoen euro voor natuur

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7.1 Bolke de big - Reactie op #7

Verhoging alcohol-, frisdanken- en tabaksaccijns (ruim 600 miljoen euro)

Wat een ongelovelijke sukkels zeg, dat hebben ze al eens geprobeerd met de 1 euro extra accijns bovenop sterke drank, gevolg was dat half Nederland zijn alcohol in Duitsland ging kopen en dat ipv 90 miljoen extra de overheid 110 miljoen minder binnen kreeg.

#8 Bolke de big

Fikse BTW verhoging, prima dan ga ik mijn spullen wel in Duitsland kopen, succes randstedelingen :D

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8.1 Harm - Reactie op #8

Leve het internet.

  • Volgende reactie op #8
#8.2 Bolke de big - Reactie op #8.1

Kan maar dan heb je verzendkosten

#8.3 Harm - Reactie op #8.2

En als je naar Duitsland rijdt om een kilo suiker te kopen heb je de benzinekosten.

Ja, ik weet het, je gaat niet naar Duitsland om een kilo suiker te kopen.
Het wordt gewoon wat meer rekenwerk in de toekomst:
loont het wel, loont het niet.

Zullen ze leuk vinden in Venlo (of was dat al verleden tijd?).
De enige reden dat ze nog komen is vanwege hun blow.

#8.4 Bolke de big - Reactie op #8.3

Verschil in brandstof prijs is al iets van 20 cent, 50 x 20 is al een euro of 10 en voor 10 euro kan ik makkelijk op en neer naar duitsland.
Tel daarbij op dat heel veel dingen in Duitsland goedkoper zijn dus doe je dan ook ff je grote boodschappen en als je een beetje oplet kan het je zo maar in tussen de 30 en 50 euro schelen.

  • Volgende reactie op #8.3
#8.5 Olav - Reactie op #8.3

Benzinekosten? Duitsland ligt voor mij op fietsafstand.

  • Volgende reactie op #8.3
  • Vorige reactie op #8.3
#8.6 M - Reactie op #8.3

Werkt de OV-shitkaart eigenlijk ook in Duitsland? Niet dat ik die heb, maar een extra “pakezel” voor allerlei goederen uit Duitsland, heeft die wel. Half uurtje treinen. :-]

  • Vorige reactie op #8.3
#8.7 majava - Reactie op #8

@Bolke: Ook al ben ik het met je eens over die btw verhoging, die ik alleen maar als remmend zie, hoe ga je dit opslaan in je korte termijn geheugen? Als de hand van GL?

  • Vorige reactie op #8
#8.8 Bolke de big - Reactie op #8.7

Opslaan in mijn korte termijn geheugen?

Hoe bedoel je?

#8.9 majava - Reactie op #8.8

Ik bedoel of het blijft hangen dat de VVD je dit flikt, of niet?

#8.10 Bolke de big - Reactie op #8.9

Ja natuurlijk geen van de 5 betrokken partijen hoeft op mijn stem te rekenen.

En dan niet eens vanwege de BTW (want die overleef ik wel hoor) maar eerder vanwege de AOW, hoe naai je weerloze ouderen.

Ik ben voor een AOW verhoging maar wel op een normale manier, dit is niet normaal.

  • Volgende reactie op #8.9
#8.11 majava - Reactie op #8.9

Dan heb je niet veel opties over. PVV en AOW leeftijd, dan moet je je iets langere termijn geheugen aanspreken om te weten hoe boterzacht de PVV eisen zijn/waren/weer terug zijn. Ik denk dat het SP zal worden voor je.

  • Volgende reactie op #8.9
  • Vorige reactie op #8.9
#8.12 Bolke de big - Reactie op #8.9

Afhankelijk van de plannen van de SP over de HRA (want dat kan me wel behoorlijk raken) zal het misschien wel SP worden ja.

Of gewoon blanco stemmen kan ook nog (biljet ongeldig maken)

Of de piratenpartij als die het lukt om mee te doen.

  • Vorige reactie op #8.9
#9 L.Brusselman

Gaat de veiligheidsobsessie van Opstelten nog een vervolg kijgen?
En hoe zit het met Rosenthal,mag die ook gewoon blijven zitten?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 frank

Deze quote van Dimitri zou ik graag voor willen dragen voor de Quote van het jaar

“een rechts patiëntentrio van een schizofrene partner (CDA) een partner met obsessieve ontkenningsdrang (VVD) en een schuimbekkende borderliner”

+++++++

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10.1 Asterix - Reactie op #10

Jammer, ik had hier juist de term “cognitieve dissonant” voor de VVD.

#11 Yevgeny Podorkin

De Jager kan uitstekend met dubbeltjes en centen omgaan en daar uitermate boeiend over vertellen maar lijkt me absoluut niet geschikt voor het politieke spel; het gewheel en gedeal in achterkamertjes. Hij wil voor zichzelf achteraf álles kunnen verantwoorden; je moet echter regelmatig wel eens beslissingen kunnen nemen die haaks staan op je eigen opvattingen…

Ik wou éérst zeggen rat…je zal af-en-toe een straathond moeten zijn, een flinkelhaak happen in een broekspijp en nog even heftig naschudden met de kop…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Kees

WW-duur: eerste 6 maanden door werkgever betalen.

Zijn uitzendbureaus ook too big to fail? Dit lijkt me wel pijnlijk voor hen (niet dat ik daarmee zit).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12.1 Bolke de big - Reactie op #12

En wat als de werkgever failliet is, wie betaald er dan?

Ik voorzie een hoop extra faillisementen want dat kan wel eens goedkoper zijn dan een ontslagronde.

#13 Bolke de big

Alsof de werkgevers daar mee akkoord gaan en als ze er al mee akkoord gaan dan is dat het definitieve einde van de normale contracten en krijgt iedereen gewoon een nul-uren contract.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Ernest

“zorgconsumenten” (In de details van het akkoord)
Wat een woord zeggen kan.
Ik hoop dat de personen die dat woord gebruiken, veel zorg gaan consumeren. Met suiker en melk?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 L.Brusselman

Hoop dat dit akkoord zich beperkt tot economische maatregelen ,en alle andere controversiele zaken echt zijn gecancelled.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15.1 majava - Reactie op #15

Huren gaan marktconform worden en HRA ook precies zoals uit het originele catshuisgekonkel. Die huizenmarkt gaat het niet redden. Had van mij wel prenataal-controversieel verklaard mogen worden.

#15.2 L.Brusselman - Reactie op #15.1

Daar gaan we al,juist een van de meest controversiele maatregelen gaat gewoon door.Want dit is niet zuiver economisch,dit is een ideologische maatregel.

#16 jim

Waar moet je straks nou nog op stemmen ? Ze gaan toch gewoon weer samen in de achterkamertjes zitten en stellen dan weer hun eigen zakenkabinet samen

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16.1 Yevgeny Podorkin - Reactie op #16

Wat is daar eigenlijk op tegen jimbo? Onder de huidige omstandigheden en versplinterd politiek landschap lijkt elke coalitie gedoemd te mislukken m.a.g. dat alles op de klippen loopt.

Laten we zo’n zakenkqabinet gewoon maar eens een tijdje proberen…

  • Volgende reactie op #16
#16.2 Harm - Reactie op #16.1

Jaaaaaaaaa, een zakenkabinet geleid door de banken…

Eindelijk duidelijkheid!

#16.3 Bolke de big - Reactie op #16.2

Och, nu worden de meeste banken geleid door ex-politici, tis weer eens wat anders he.

Kunnen we niet gewoon de doodstraf invoeren voor falende politici?

  • Volgende reactie op #16.2
#16.4 cor mol - Reactie op #16.2

Hebben we al, GL heeft de stemming over bankenbelasting uitgesteld.

  • Vorige reactie op #16.2
#16.5 Harm - Reactie op #16.4

Het is een grof schandaal en dat schrijf ik zonder ironie.

#16.6 Bolke de big - Reactie op #16

Piratenpartij, die willen mee doen

  • Vorige reactie op #16
#17 Olav

Jim: Waar moet je straks nou nog op stemmen ?

Goede vraag. Ik weet het ook niet meer. Ze lijken allemaal wel gek geworden daar onder de kaasstolp.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 jim

Kapitalistische dictatuur van een stelletje communisten uit Den Haag en Brussel

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Levi

Dit geeft de burger moed!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19.1 Harm - Reactie op #19

Hoezo, is er een massale opstand in de maak?

#19.2 Levi - Reactie op #19.1

Dat er bezuinigd moest worden om de 3% limiet te halen daar is iedereen het mee eens, behalve een stel mattenkloppe populisten. Maar dit pakket is veel socialer en groener dan dat er lag. De ellende die ons bespaard blijft nu de plannen voor passend Onderwijs zijn weggegooid is een enorme winst. Extra geld voor natuur, stimulans voor zonneenergie en een milieubelasting voor bedrijven zijn wijze toekomstgerichte plannen.

#19.3 Bolke de big - Reactie op #19.2

Ja hoor de burgers moeten de broekriem aanhalen maar we dumpen wel weer 200 miljoen in de natuur.

  • Volgende reactie op #19.2
#19.4 cerridwen - Reactie op #19.3

Jij had het oorspronkelijke Catshuisakkoord wel gesteund?

Die stuivers voor de natuur, daar moeten we het niet van hebben, dat weet jij ook.

De enige coherente lijn van kritiek is dat je de 3% verplichting niet steunt, omdat je bang bent dat de economie kapot bezuinigd gaat worden.

Het akkoord afschieten omdat je individuele maatregelen niet steunt is wat mager. Kom dan met een alternatief.

  • Volgende reactie op #19.3
#19.5 Bolke de big - Reactie op #19.3

Het gaat niet om het bedrag, maar om het principe, we gaan de burgers maximaal uitknijpen zodat de speeltjes van GL & CDA (milieu & OWS) gespekt kunnen worden.

Dat kan je domweg gewoon niet verkopen, ik voor zie een complete verkiezingsnederlaag voor deze 5 partijen.

Maar als jij het er mee eens bent moet je dat straks eens aan een 65 jarige bouwvakker uitleggen die in de bijstand moet omdat de AOW leeftijd ineens een stuk eerder verhoogt zodat er weer 200 miljoen naar milieu en de korting op OWS terug gedraaid kan worden.
Succes met het wegduiken voor een portie klappen van een (bijna) bejaarde.

  • Vorige reactie op #19.3
#19.6 mrt - Reactie op #19.2

Iedereen is het met bezuinigingen eens op een nobel prijs winnende econoom na…

http://www.nytimes.com/2012/04/16/opinion/krugman-europes-economic-suicide.html?_r=1

  • Vorige reactie op #19.2
#20 jim

@029 Piratenpatij = Libertarisch socialisme – Libertarisme .

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20.1 Martijn - Reactie op #20

Libertarisch socialisme? Dat is het tegenovergestelde van vrijemarktcommunisme?

#20.2 Olav - Reactie op #20.1

Nee hoor. Is al een heel oude stroming:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Libertarisch_socialisme

#20.3 Martijn - Reactie op #20.2

Proudhon en Goldman waren altijd gewoon anarchisten, net als Chomsky (hoewel dat stiekem nogal een autoritair mannetje is.) De term ‘libertarisch’ duidde altijd op de extremistische vorm van klassiek liberalisme die vooral in de Verenigde Staten populair is.

Iemand heeft de twee op een Wikipedia samengevoegd, maar er staat geen historie van het begrip bij en verder googlen op de term levert niet echt relevante resultaten op.

Maar ik ben geen politiek historicus…

#20.4 su - Reactie op #20.3

Het is het verschil tussen sociaal libertair en economisch libertair. Libertair socialisme hoort inderdaad in het rijtje van anarchisten, anarcho-syndicalisten en links-communisten.

http://infoshop.org/page/AnarchistFAQSectionA1#seca13

  • Volgende reactie op #20.3
#20.5 Harm - Reactie op #20.3

Martijn kan het weer eens niet nalaten on “stiekum” mensen verdacht te maken waar hij niet mee eens is.

Goed, behalve Assange staat dus Chomsky ook op zijn lijstje.
Niets aan te merken op zijn sexleven?

  • Volgende reactie op #20.3
  • Vorige reactie op #20.3
#20.6 su - Reactie op #20.3

In Nederland kenden wij trouwens begin vorige eeuw zelfs een Libertarisch-Socialistische partij:

http://books.google.nl/books?id=3fxUve0ElFMC&printsec=frontcover

  • Volgende reactie op #20.3
  • Vorige reactie op #20.3
#20.7 Olav - Reactie op #20.3

Effe sneren naar Chmosky, effe sneren naar Wikipedia. Het begrip libertarisme niet helemaal begrijpen of althans te beperkt uitleggen. En dan:

Martijn: Maar ik ben geen politiek historicus…

Dat is duidelijk. Libertarisch socialisme bestaat misschien al wel een eeuw.

  • Volgende reactie op #20.3
  • Vorige reactie op #20.3
#20.8 su - Reactie op #20.3

Libertarisch socialisme bestaat misschien al wel een eeuw.

Om en nabij de 160 jaar. Het rechts gebruik ongeveer 40 jaar.

  • Vorige reactie op #20.3
#21 Bolke de big

Het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding is een lastenverzwaring van zo’n 700 euro per jaar (en voor de mensen die het nog niet wisten, de onbelaste vergoeding voor het gebruik van het OV is daar aan gekopppeld, dus ook die gaat er aan.)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21.1 esgigt - Reactie op #21

Dat wordt dus LOONEISEN!

Minimaal €1000,- per werknemer jaarlijks erbij om dit gat op te lossen.

#22 Tuurlijk

Welja, in plaatst van bezuinigen belastingen verhogen… zo stimuleer je je economie!
Het wordt nu toch wel overduidelijk dat ze die 3% alleen willen halen om later een goed baantje in Europa of in een directie van een of andere bank te krijgen.
Als het zou zijn om te voorkomen dat Nederland als minder kredietwaardig wordt beschouwd en daardoor meer rente moet gaan betalen dan is een lastenverzwaring die economische groei remt natuurlijk het laatste wat je moet doen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Martijn

GroenLinks gaat om wat mineure puntjes te scoren mee in de 3%’s-waanzin van Rutte en De Jager. Lekker Nederland kapot bezuinigen… Ik ga denk in september voor het eerst in mijn leven maar PvdA stemmen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23.1 Olav - Reactie op #23

Wou je zeggen dat je eerder wel op GL stemde dan? Goh…

#23.2 Martijn - Reactie op #23.1

Sterker nog: ik was lid. Dit ondanks mijn afkeer van kruidenvrouwtjes – ik ben er van overtuigd dat we mede dankzij genetische gemodificeerde gewassen honger de wereld uit kunnen krijgen – en pacifisten – Nederland moet militair in Afghanistan blijven tot een acceptabel vredesakkoord bereikt is, al duurt het twintig jaar. Op de belangrijkste sociaal-economische punten bleef het de partij die het dichtst bij me stond. Sap en de partij bleven me echter veel te passief tijdens deze crisis terwijl de ene na de andere rechtse waanzinmaatregel werd afgekondigd. Toen heb ik mijn lidmaatschap opgezegd. Nu blijkt waarom de GL-fractie niets van zich liet horen: ze waren het er grotendeels mee eens.

#23.3 su - Reactie op #23.2

GL kijkt al sinds Van Es verlekkerd naar de regeringspluche.

  • Volgende reactie op #23.2
#23.5 Rob - Reactie op #23.2

Toevallig las ik in De Morgen vandaag een interview met een Europarlementslid voor de Groenen over zijn boek dat over GGO’s gaat.

http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milieu/article/detail/1430070/2012/04/27/Ggo-s-werken-honger-helemaal-niet-weg.dhtml

  • Vorige reactie op #23.2
#24 Bolke de big

En trouwens die maatregel dat werkgevers de eerste 6 maanden WW moeten betalen is een ordinaire greep in de WW kas door de roverheid.

Kan me vergissen maar de werkgevers betalen de gehele WW al via premie’s, nu moeten ze straks dubbel dokken, de premie’s EN de eerste 6 maanden, kan me echt niet voorstellen dat die hier mee akkoord gaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24.1 Martijn - Reactie op #24

Dat is eenmalige greep dan, als er sowieso nog wat in de kas zit met de crisis. Daarna gaan de premies uiteraard omlaag, want er hoeft minder uit de WW-pot uitgekeerd te worden. Misschien heeft de overheid wel voordeel van deze maatregel omdat ze in het huidige verzekeringssysteem als werkgever die relatief weinig mensen de WW instuurt meebetaalt voor meer cyclische bedrijfstakken. Maar het zou ook zomaar kunnen dat het UWV daar bij het bepalen van de premie al rekening mee houdt; ik begeef me nu op een terrein waar ik weinig verstand van heb.

#24.2 Bolke de big - Reactie op #24.1

Die premies gaan vast en zeker dalen, net zoals dat het kwartje van kok ooit eens terug zal komen.

#24.3 Martijn - Reactie op #24.2

De WW is een echte verzekering met premies die in een daarvoor bestemd, specifiek fonds gaan. Zit er veel geld in, dan gaan de premies omlaag, loopt het leeg, dan gaan ze omhoog. Verandert dat volgens het akkoord?

Wat betreft dat kwartje van Kok: prutser Zalm heeft daar meer dan genoeg voor gecompenseerd met frivole belastingverlagingen tijdens de dotcomzeepbel.

#24.4 Bolke de big - Reactie op #24.3

Het kwartje van kok zou weer van de benzine prijs af gaan, niet gecompenseerd worden via andere belastingen (dat was de echte belofte).

De overheid is echt niet betrouwbaar, die 6 maanden is fikse greep in de WW kas en dat niet 1 maal maar gewoon elk jaar weer.

#25 Rob

Ik vind het een mooi akkoord.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25.1 Harm - Reactie op #25

Waarom?

#25.2 Rob - Reactie op #25.1

Omdat er niks wordt genationaliseerd. Dat is pure winst.

#25.3 Harm - Reactie op #25.2

Heel erg grappig. Heb je ook nog een antwoord?

#25.4 Rob - Reactie op #25.3

Omdat de SP niet meedoet.

  • Volgende reactie op #25.3
#25.5 Harm - Reactie op #25.3

Rob laat even zien hoeveel diepgang hij heeft:
hij blijft drijven waar anderen nog niet eens kunnen pootjebaden.

  • Volgende reactie op #25.3
  • Vorige reactie op #25.3
#25.6 Rob - Reactie op #25.3

Goh Harm. Ondanks al het gekakel heb ik jou hier nou nog niets inhoudelijks over het pakket zien zeggen, dus vergeef me als ik je vraag en je slotopmerking niet helemaal serieus neem.

  • Vorige reactie op #25.3
#26 Bolke de big

FF snel gerekend, de gemiddelde nederlander gaat met dit pakket ’tussen de 1000 en 1500 euro per jaar inleveren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26.1 Diener - Reactie op #26

En dat is veel als je als uitzendkracht bij de post werkt of alleen bijstand of aow hebt. Voor de gemiddelde groen-voorheen-links stemmer met een goed salaris+eigen huis+een dak vol zonnepanelen valt het allemaal wel mee. En dan blijft de overdrachtsbelasting ook nog eens lekker laag!

#26.2 Bolke de big - Reactie op #26.1

Dat interreseert die Euro-fielen geen drol, ik voorzie grote sociale onrust als deze plannen werkelijkheid worden.

En knetterharde CAO onderhandelingen om deze ongein te repareren, echter AOWérs e.d. kunnen niks repareren.

#27 Diener

De naam Groen Links klopt nu echt niet meer. Over rechts zeilen is blijkbaar de gekozen strategie, kun je het mee eens zijn of niet, maar noem jezelf dan niet links.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 Harm

@54 – cor mol schrijft:

“GroenLinks heeft de stemming over bankenbelasting uitgesteld.”

Ja, waar is die bankenbelasting gebleven?

Nu zou ik in alle ernst wel eens willen weten wie van de aanhangers van Groen”Links” na vandaag nog op GroenRechts stemt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 mark3000

Ik vind het een mooi akkoord.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29.1 Harm - Reactie op #29

Waarom dan?

#29.2 mark3000 - Reactie op #29.1

Omdat Nederland nu niet hypocriet is nadat het Griekenland en anderen op de vingers heeft getikt (mbt 3%) en het pakket wat er nu uiteindelijk uitkomt stukken beter is als het originele catshuis-pakket. Ik ben blij met de zaken die GL/D66 eruit heeft kunnen halen: PGB, OWS, btw duurzame energie en natuur en nog een aantal andere zaken. Ik denk dat hierdoor een grote groep zwakkeren die eerst wel getroffen zouden worden nu ontzien worden en dat de grote sterke middenstand van Nederland collectief opdraait voor het begrotingstekort.

hier een fragment van Lubbers, Kok en Bolkenstein een half jaar geleden in nieuwsuur. Zij waren het er alle drie destijds over eens dat de uiteindelijke eurocrisis zijn oorsprong heeft in 2003 toen als eerste de twee groten (Frankrijk en Duitsland) zich niet aan de begrotingsregels hielden. Dit was later een vrijbrief voor andere landen.

#29.3 Bolke de big - Reactie op #29.2

Blijf dit riedeltje vooral hard opzeggen als straks de benzine 2 euro de liter kost, je brood 10% duurder wordt, je werkgever je de straat op mag trappen zonder ontslagvergoeding en het enige contract wat je nog gaat krijgen een nul-uren contract is.

#29.4 Rob - Reactie op #29.3

Doem en ellende.

  • Volgende reactie op #29.3
#29.5 Bolke de big - Reactie op #29.3

De keiharde realiteit, als je werkgevers laat opdraaien voor de eerste 6 maanden WW dan gaat die werkgever jou echt niet meer in vaste dienst nemen, die heeft daar namelijk geen zin in.

En 2% btw verhoging werkt op alle vlakken door, dat is niet alleen 2% meer op het eindproduct hoor.

Geen reisvergoeding meer (dus ook niet voor het OV)

  • Volgende reactie op #29.3
  • Vorige reactie op #29.3
#29.6 Harm - Reactie op #29.3

Ze denken dat het wel los zal lopen, in ieder geval voor henzelf.
En over een paar jaar is het: “Er was geen alternatief.”

Banken uitkopen.
“Er was geen alternatief.”

Je kunt net zo goed tegen stoelen en banken kletsen.

  • Volgende reactie op #29.3
  • Vorige reactie op #29.3
#29.7 Bolke de big - Reactie op #29.3

Ik heb het in de gaten ja, ik mag dan wel rechts zijn (2 verdieners met eigen huis, vaste baan en goede gezondheid), maar zelfs ik vind dit een ronduit asociaal akkoord.

Van mij mogen die 5 partijen gezamelijk 0 zetels halen, ik zal nog eerder op de SP stemmen dan op 1 van deze 5 partijen.

  • Volgende reactie op #29.3
  • Vorige reactie op #29.3
#29.8 mark3000 - Reactie op #29.3

Kijk Bolke, dat is dan een verschil tussen jouw en mij.

Ik ben blij als mensen zoals ik (en niet alleen ik, maar iedereen die zo’n goed en gezond leven heeft) collectief iets inleveren zodanig dat de allerzwaksten niet de dupe worden van het schaamteloze hebberige gedrag van investeerders, managers en financiele instellingen.

  • Volgende reactie op #29.3
  • Vorige reactie op #29.3
#29.9 majava - Reactie op #29.3

@mark3000, Bolke: ik ga toch wel een beetje mee met Bolke, die in de plannen maatregelen ziet die uiteindelijk tegen je gaan werken. Ja, tegen iedereen. Natuurlijk is het goed dat er wat onzin van tafel is en dat is dan te danken aan GL en D’66, maar dat valt in het niet met wat er aan scha(n)delijke bezuinigingsmaatregelen wel worden geslikt.

  • Volgende reactie op #29.3
  • Vorige reactie op #29.3
#29.10 Rob - Reactie op #29.3

Nou ja Majava, heel veel verder dan ‘het leven wordt duurder’ en ‘dit kost ons een flinke smak geld’ (vrij vertaald), komt Bolke ook niet. Het is een evidentie dat de begroting op een zeker moment sluitend moet worden gemaakt. Tekorten moeten worden teruggedrongen en dat betekent eenvoudigweg dat er moet worden gesneden of er meer centjes moeten meer binnenkomen.

De vraag die je vervolgens moet stellen is of andere maatregelen en opties op de korte termijn beter en haalbaarder waren geweest. Ten tweede, hadden we beter niet aan die 3% norm moeten voldoen? Ik zie toch verrassend veel Nederlandse economen bepleiten dat dit belangrijk is, en een aantal algemene artikelen van bijvoorbeeld Krugman en co die tegen forse bezuinigingen in het algemeen argumenteren verhalen natuurlijk niet over de situatie in Nederland of over dit specifieke pakket.

Bolke is ook boos omdat er geld wordt uitgegeven aan die zogenaamde linkse hobbies. Maar laten we wel wezen: dat is gewoon puur een rechts standpunt die ik als linkse gladiool niet deel.

Echt interessante opmerkingen over het pakket zijn er hier nog niet geleverd.

  • Vorige reactie op #29.3
#30 Bolke de big

Wordt die Pechtold ff afgezeken door de SGP zeg

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31 pom

Kan iemand mij uitleggen wat ‘de huren worden marktconform’ betekent?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31.1 Bolke de big - Reactie op #31

Da’s ongeveer het zelfde als met de OZB belasting, die blijft maar stijgen terwijl de huizenprijzen dalen.

Straks ook met de huren, die blijven stijgen terwijl je huurhuis verkrot.

  • Volgende reactie op #31
#31.2 vivian - Reactie op #31

SAP IS SLAP en ruikt even aan de macht..

  • Volgende reactie op #31
  • Vorige reactie op #31
#31.3 Bolke de big - Reactie op #31.2

Je zou je toch schamen als je op Sap stemt.

#31.4 Olav - Reactie op #31.3

Ja. Sap staat ongelooflijk te zwetsen. Gelukkig heb ik er nooit op gestemd. Op haar voorgangster wel.

#31.5 Martijn - Reactie op #31

Dat vond ik ook een erg eng zinnetje. Ik heb het gevoel dat Amsterdamse en Utrechtse woningbouwcorporaties met veel woningen in de juiste wijken daar anders over denken. Dat wordt straks geen Maserati voor de directeur, maar een Maybach.

  • Vorige reactie op #31
#32 Bolke de big

Hoor ik nu goed dat die sukkels rode diesel zwaarder gaan belasten?

Goh dan wordt voedsel dus nog duurder, rode diesel wordt voornamelijk gebruikt in de landbouw en bouwsector.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#32.1 DrBanner - Reactie op #32

geld moet rollen! omzet! Bolke

  • Volgende reactie op #32
#32.2 Bolke de big - Reactie op #32.1

Naar de Nederlandse burgers Dr., niet naar Den Haag en/of Europa.

#32.3 DrBanner - Reactie op #32.2

dat maakt helemaal niet uit.

#32.4 Bolke de big - Reactie op #32.3

Jawel want den haag verkwist alleen, burgers kopen er dingen voor bij lokale ondernemers, dat doet den haag niet.

#32.5 Rob - Reactie op #32

Laat maar.

  • Vorige reactie op #32
#33 vivian

Conform markt betekent natuurlijk HOGERE HUREN… maar deze wprden dan voor de lage inkomens weer betaalbaar door nog meer subsidie…toeslag…. of geef het beestje maar een naam.

SAP is SLAP

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#34 DrBanner

Heeft iemand ergens helder wat er nu met hypotheekrenteaftrek wel niet in het akkoord zit? Dit heeft de Kunduzcoalitie tot verkiezingsonderwerp willen behouden?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#35 Kalief

Het valt op dat SP/PvdA/PvvD zich vooral richten op hun ‘eigen’ vleugel, de min of meer progressive partijen die meededen met het begrotingsakkoord.

Dat laat zien waarom een progressieve coalitie nooit mogelijk zal zijn. De partijen zien elkaar als grotere concurrenten dan de partijen van de rechtervleugel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#36 Harry

Dit was EXIT GL. Wedden dat binnenkort een kiesdrempel van 5% ingesteld wordt. Gaat GL niet redden, hahahahaha

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#37 Bolke de big

BTW op 21% en geen subsidie meer op kolen = fiks hogere energie rekening voor de burgers.

Alle maatregelen zijn feitelijk allemaal lasten verzwaringen en geen enkele bezuineging.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#38 Olav

Die mevrouw van de dierenpartij had het helemaal goed. Het kabinet had gewoon naar huis gestuurd moeten worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#38.1 Christian - Reactie op #38

Briljant idee! Doen we in 2013 gewoon een keer geen begroting.

#38.2 Olav - Reactie op #38.1

Denk je dat dat veel uit zou maken? Deze begroting is voor de show.

Ouwehand zei er nog iets bij: er had een zakenkabinet geïnstalleerd kunnen worden dat zou blijven zitten tot, na de verkiezingen, een nieuw kabinet zou aantreden.

Ik zeg er ook iets bij: men had het zomerreces kunnen overslaan (ik vind al heel lang dat dat eigenlijk moet worden afgeschaft) zodat men alsnog tijd zou hebben om in de Kamer een begroting overeen te komen, zonder haastwerk zoals nu.

Rutte had hoe dan ook een motie van wantrouwen aan zijn broek moeten krijgen. Die had hij verdiend, maar nu lacht hij gewoon verder.

#39 esgigt

Eigenlijk alleen maar slechte maatregelen op een paar details na. Ik voorzie dat de economie door dit pakket nog verder in het slop (Slob) raakt en zeker een jaar meer nodig gaat hebben om tekenen van herstel te gaan tonen.

Op wie zullen we in September gaan stemmen? PVV? PvdA? Of?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#39.1 Olav - Reactie op #39

PvdA, PvdD, SP of Piratenpartij.

  • Volgende reactie op #39
#39.2 Harm - Reactie op #39.1

Als de Nederlandse piratenpartij grotendeels het programma van de Duitse piratenpartij overneemt, dan heb je eindelijk weer een partij waar je met goed fatsoen op kunt stemmen.

De SP is wel sympathiek, maar een tikkeltje te conservatief.

#39.3 Olav - Reactie op #39.2

Natuurlijk is de SP te conservatief.

De PvdA is te arrogant (en ook te conservatief/repressief, en teveel fouten gemaakt in het verleden, maar hoe dan ook altijd noodzakelijk als er een béétje fatsoenlijke coalitie gevormd moet worden).
De Dierenpartij is te wereldvreemd.
De Piratenpartij is nog te onbekend.

Toch zweef ik vanaf vandaag ergens tussen deze vier. GL is afgevallen: te onoprecht en regeringsgeil. Ik was daar overigens wel (net als Martijn) ooit lid van.

#39.4 Krekel - Reactie op #39.3

Lid van Martijn? Heh, jakkes! …

(#068, I know)

#39.5 Peter - Reactie op #39

PvdD!
Is het al iemand opgevallen dat zij hun zetels virtueel verdubbeld hebben? Als Sap zo doorgaat, gaan zij over GL heen.

  • Vorige reactie op #39
#39.6 Harry - Reactie op #39.5

Welnee, we blijven gewoon gehaktballen eten, daar doet de PvdD niets tegen!

#39.7 Peter - Reactie op #39.6

De man van Thieme (de vegetarische slager) maakt heerlijke gehaktballen.
http://www.devegetarischeslager.nl/shop/vegetarische-slager-lijn

#40 PolarWolf

Met droge ogen spreken over vertrouwen van de burger in de economie en de toekomst die een BTW verhoging krijgen te verstouwen, op een nullijn worden gezet en geen vaste baan meer kunnen vinden omdat de gemiddelde werkgever ook niet op z’n bolle kokosnoot is gevallen.

Verbazingwekkend.

Ik ben benieuwd hoe lang de nederlandse burger dit nog lijdzaam over zich heen laat komen vanuit den haag.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#41 majava

De Kunduzcoalitie is inderdaad een goede naam voor dit gezelschap die elkaar gevonden hebben. Een stel partijen met een begroting die net zo effectief is en evenveel draagvlak heeft onder de Nederlanders dan de missie in Afghanistan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#42 DJ

beter een beslissing dan geen beslissing

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#43 Bullie

Beter geen beslissing dan de verkeerde beslissing,
Staatsschuldje aflossen?

http://fd.nl/Print/Bijlage/FD_Extra_Pensioen/680287-1204/schaf-ambtenarenpensioenfonds-af_bron_fd_selections

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#44 Bullie

Samsom heb ik nog niet op een fout kunnen betrappen. Hij groeit met de dag. Fijn zo.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#44.1 Harry - Reactie op #44

Hij telt ook niet mee

#45 Levi

Met deze begroting wordt 1 miljard euro aan EU boete voorkomen, heel veel financiële malaise voor Nederlnd afgewend en de eurozone versterkt. Daar hoor je Swamsom en Roemer dan weer niet over.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#46 Bullie

Het enge is dat steeds meer mensen van links tot rechts dat elkaar maar na blijven roepen.
Hopelijk durft Samsom verder te kijken, naar emeritus hoogleraar Aart de Vos bijvoorbeeld. Deze deskundige zegt dat als je de reserves die zijn opgebouwd ten behoeve van de ambtenarenpensioenen optelt bij de staatsschuld, deze vrijwel non-existent blijkt te zijn.

http://www.mejudice.nl/artikel/791/nederland-puissant-rijk-maar-gierig-als-een-oude-vrek

Lezen!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#47 Bullie

De Vos: “Waarom accepteren we het Europese keurslijf dat de staatsschuld niet meer mag bedragen dan 60% van het nationaal inkomen terwijl zelfs in Wikipedia staat dat je voor zoiets als het ABP moet corrigeren? Dat moet voortkomen uit angst. Angst voor herhaling van het WAO drama uit de jaren tachtig, toen we de zieke man van Europa waren. Angst dat we domme dingen doen als we zeggen dat er geld is. De angst is zo diep geworteld dat we al ruim dertig jaar bezuinigen, zo lang dat niemand zich kan voorstellen dat het niet meer nodig is. We kweken maar overschotten met tekorten elders in Europa als logisch gevolg, verwaarlozen belangrijke overheidstaken als onderwijs en knijpen op ambtenarensalarissen en -pensioenen. We zijn de oude vrek van Europa, die zijn geld oppot en zijn kinderen niet naar school stuurt omdat dat te duur is.”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#48 Peter

Er bestaan nog maar 2 linkse partijen: SP en PvdD. De rest is midden, rechts of ultrarechts. Samson mag dan wel links zijn, zijn partij is dat allerminst. Maakt de keuze makkelijker.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#49 Bullie

Het programma van de PvdD komt voor 98% overeen met het PvdA-program. Als de PvdD-kiezers op programma hadden gekozen was er nu een zittend kabinet Cohen in plaats van een demissionair kabinet Rutte.
Kortom geef ons die kiesdrempel, voordat we weer vier jaar met piraten-, ouderen, -jongeren of andere one-issue partijtjes zitten opgescheept.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#49.1 Bismarck - Reactie op #49

Je liegt

#49.2 Bullie - Reactie op #49.1

Als dat zo is lieg ik in commissie van André Krouwels KiesKompas

#49.3 Bismarck - Reactie op #49.2

Verstop je maar achter anderen. Als je kijkt naar het stemgedrag dan zie je dat PvdD en PvdA op belangrijke punten (oa. als het over jouw privacy gaat) een heel verschillende track record hebben. Dat de PvdA nu in oppositie naar links uitwijkt is ook maar tijdelijke schijn (en vooral omdat ze in de broek poepen van de SP).

Los daarvan: Als er iets met de kiesdrempel moet gebeuren, dan is het wel dat ze naar beneden moet, zeker niet naar boven, want dat leidt hoe dan ook tot minder democratie. Ik vind het bovendien bijzonder kortzichtig dat je daar om politiek opportune reden om roept.

#50 Harm

Het lijkt mij dat Olav gelijk heeft als hij stelt dat deze begroting grotendeels voor de show is. Bovendien is de vraag of een demissionair kabinet wel zulke vergaande besluiten mag nemen.

De kans bestaat dat Nederland een aardige kater krijgt als de politici eenmaal klaar zijn met elkaar complimenten uit te delen en dat dezen, als de stofwolken eenmaal zijn opgetrokken, bij de komenden verkiezingen de rekening krijgen gepresenteerd.

En dan denk ik nog niet eens in de eerste plaats aan de PVV, maar vooral aan GroenRechts, want als je daar nog op stemt, dan geloof je echt in illusies:

alleen de naam is nog hetzelfde als vroeger.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#50.1 Olav - Reactie op #50

Harm: Het lijkt mij dat Olav gelijk heeft als hij stelt dat deze begroting grotendeels voor de show is.

Ik bedoelde natuurlijk, maar dat had je wel begrepen, een show voor Brussel en voor de “rating” terroristen.

Harm: Bovendien is de vraag of een demissionair kabinet wel zulke vergaande besluiten mag nemen.

Het is de Tweede Kamer die besluit. Dat recht heeft de Kamer altijd, ongeacht de status van een kabinet.

  • Volgende reactie op #50
#50.2 Harm - Reactie op #50.1

Vk.nl vroeg Philip van Praag, politicoloog aan de Universiteit van Amsterdam, om duiding.

Kan een kabinet dat demissionair is wel zulke maatregelen nemen?

‘Ik heb daar mijn twijfels over. Dit is een akkoord, dus er kan een brief naar Brussel. Je kunt wel zeggen dat je voor een verdere verhoging van de pensioenleeftijd bent, bijvoorbeeld, maar dat moet wel in wetten worden omgezet. En het is maar de vraag of er na de verkiezingen dezelfde partijen in de coalitie zitten.’

Dat lijkt mij ook: het kabinet is hoe dan ook demisionair. Mochten de verkiezingen nadelig uitvallen voor -in dit geval- de Kunduz-coalitie, dan heb je mogelijk een staatsrechtelijk probleem.

#50.3 Bullie - Reactie op #50

Dat zeg ik, GroenRechts is a deeper shade of Brown

  • Vorige reactie op #50
#51 TisMeWat

Ik kan toch een glimlach niet onderdrukken.

Dit gedrocht van een gedoog-kabinet had er eigenlijk niet moeten komen, maar het alternatief was herverkiezingen en dan had de PVV gegarandeerd nog meer stemmen gekregen, dus wat dat betreft, complimenten voor de VVD dat ze het dan toch doorgezet hebben.

Dat het dan tot deze baanbrekende omwenteling van Wilders komt waardoor eindelijk dit kabinet valt en dan ook nog onder omstandigheden waardoor ik eigenlijk alleen maar sterk kan vermoeden dat de PVV er niet sterker uit zal komen bij herverkiezingen, ja, dan ben ik hier blij mee.

Ook vind ik het buitengewoon dat het gelukt is dit voorelkaar te krijgen in zo’n korte tijd. Een zakenkabinet is dan toch het beste nu, en in deze midden-combinatie is het uiteindelijke pakket aan maatregelen een stuk beter dan wat het ook had kunnen zijn.

Hele interessante dag.

Nu is er nog best veel tijd om dit uit te laten werken tot de verkiezingen, en, volgens mij, worden die best spannend.

We hebben genoten.

TisMeWat

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#52 Yevgeny Podorkin

Sap moet wel voorkomen dat ze niet ergens op een bunga bunga- lijstje gaat prijken…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#52.1 Bullie - Reactie op #52

Interessante kontaminatie

#53 benjbenj

Ik heb net als TisMeWat ook genoten. De ergste onzin is uit het bezuinigingspakket gesloopt. In september kan het finetunen beginnen.

Het was een mooie dag.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#53.1 Harm - Reactie op #53

Jaaaaawel, schitterende bezuinigingen, gelukkig maar.

#54 Maxm

Wat een fopspeen voor Brussel. Ik noem het de Griekse begroting.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#55 L.Brusselman

Krijg toch de indruk,na bijna alle reacties te hebben gelezen, dat er op Sargasso heel wat petite bourgeois reageren die zelf de indruk hebben dat ze links zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#55.1 majava - Reactie op #55

Ik denk dat linkse en rechtse reaguurders beide weinig zien in deze crisisbegroting, ook al gaat het om deels verschillende zaken. Nu is de links-rechts discussie al vaak gevoerd en die wil ik niet overdoen, maar er spelen hier volgens mij 2 dingen een rol. Ten eerste zijn een aantal regelmatige reaguurders zich vaak dieper aan het ingraven dan ze eigenlijk zouden moeten gebaseerd op hun principes. Zo weet ik bijna zeker dat de meesten hier die het debat aangaan over islam of moslims en ageren tegen de bagger uit de hoek van Wilders, zelf helemaal niets op hebben met welke vorm van religie en geloofsbelijders dan ook. En voor je het weet sta je op een linkse barricade stenen te gooien naar de overkant.

En ten tweede is het zo dat de kiezer is veranderd, maar de politieke stromingen nauwelijks, ook al lijkt het zo. Populisme is een saus die je over elke partij kunt gieten, dus dat schiet ook niet op. Ik denk dat de kiezer gewoon uit armoede dan maar iets oppikt uit de lange lijst waar een partij mee loopt te adverteren en de rest dan maar op de koop toe neemt. Een slechte zaak.

En daarom denk ik dat op Sargasso de soep minder heet is dan ‘ie opgediend wordt. In werkelijkheid zitten we dichter bij elkaar dan we denken. Dit crisisbudget is bijna een soort Christmas truce. ;)

#55.2 Harm - Reactie op #55.1

We zijn er uit, we zijn er uit, we zijn er uit!
Zelden is er zo juichend bezuinigd.

#56 Bismarck

Wanneer gaan die 6% BTW op zonnepanelen eigenlijk in? Ik zit al behoorlijk lang te twijfelen of ik mijn dak ermee ga betegelen (als ik het ga doen, dan ook goed). Zo’n korting van 12% haalt me wel over de drempel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#56.1 mark3000 - Reactie op #56

Dan zullen ze bij Scheuten Solar wel balen. Die zijn namelijk net failliet.

#57 Joop

Dit was de laatste mogelijkheid van het minderhedenkabinet om wat terug te doen voor de steun aan de Kunduz-missie. Niets meer en niets minder.

Maar dan zie ik wel op een foto van het overleg als secundant van mevrouw Sap de enige tegenstemmer van de missie, mevrouw Van Gent.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#58 Christian

Eerste opiniepeiling na akkoord: GroenLinks grote winnaar; PVV, PvdA en VVD verliezers.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#58.1 Rob - Reactie op #58

Interessant. Puur op inhoud zou ik D66 als de grootste winnaar zien.

#58.2 Vreemde Vogel - Reactie op #58.1

D66 heeft denk ik weer last van zijn eeuwige tweede-keus-syndroom.

#58.3 Bismarck - Reactie op #58.2

D66 wint toch ook in de thermometer?

#59 Vreemde Vogel

Makkelijk hoor, hard roepen dat het allemaal ontzettend k*t is.
Voor zover ik als leek het kan beoordelen vind ik het best een aardig verhaal. Verre van ideal, maar met het oog op de politieke realiteit echt zo slecht niet. Ik ben altijd al wel d66/groenlinks-ig. En ik heb niet echt reden om daar vanaf te stappen. pvda/sp moeten sowieso niet zo zeuren. SP zit weer lekker in zijn oude rol, heel hard roepen dat het allemaal zo slecht is. En de pvda doet zijn best om het nog harder te roepen.

Het vervelendst aan dit verhaal vind ik vooral de 0-lijn voor ambtenaren, net iets te gemakkelijk.
Dat de HRA afspraken nogal laf zijn is niet bijster verbazingwekkend. Betwijfel uberhaupt of daar ooit iets uitkomt dat met terug werkende kracht effect heeft. Het zal eerder neer komen op beperkinging in de toekomst. Jammer maar helaas.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#59.1 esgigt - Reactie op #59

Het is K*T, zwaar K*T zelf. Wat deze plannen behelzen is het volgende:

– Overheid bezuinigt nauwelijks.
– Grootste deel van de kosten wordt op de burger afgewenteld om de 3% te halen.

Dit heet in “Den Haag taal” ombuigingen, maar is economisch gezien de dood in de pot, omdat de consumptie sterk afgeremd wordt en dus OOK de economische activiteit. De triple-dip is bij deze ingezet!

Iemand met gezond verstand en middelbare schoolniveau Economie kan dat beredeneren, alleen de politici denken dat de economische wetten anders werken. Maar van politici kan gesteld worden dat hun analytisch denkvermogen minder dan gemiddeld is.

Let op mijn woorden: de economische shit in Nederland wordt nog groter dan die al is.

#60 L.Brusselman

De capatulatie van burgerlijk “links”
Ik ben blij dat mijn goede vader dit niet meer hoeft mee te maken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#60.1 esgigt - Reactie op #60

Yep…

Witte rook uit het Binnenhof, een zwarte wolk over het land.