“De jongens presteren op de Nederlandse middelbare scholen ver onder hun kunnen. Ze glijden in grote aantallen af naar de havo, waar ze zich zonder enige inspanning naar hun diploma klieren. Huiswerk maken voor een opleiding komt niet in ze op.”
Zonder enige inspanning naar hun diploma klieren!!1!
Nou misschien mag het onderwijs op VWO/gymnasium niveau dan weer eens wat uitdagender? Misschien wat minder de nadruk op het beschrijven van de inhoud van een pak wasmiddel en gewoon weer wat meer écht voorbereidend wetenschappelijk onderwijs bieden? (écht waar, eigen ervaring dat van die wasmiddelen)
Bij techniek geen theelichtjes maken of bordjes beschilderen maar misschien iets met techniek doen? (Wederom écht waar!)
Misschien wat meer vragen naar zelfstandig en autonoom denken in plaats van naar reproductie?
De nadruk weer wat meer leggen op creativiteit en competitie in plaats van subordinatie en gehoorzaamheid, dat zal er wel voor zorgen dat er een smak vrouwen uitvallen, maar als dat ons onderwijs redt, moet het toch maar?
Het is leuk hoor, emancipatie van vrouwen door het strooien met papiertjes waarop een vermeende kwaliteit wordt bewezen, maar echt effect heeft het niet. Dat weet iedereen.
Wederom uit eigen ervaring: tot en met de derde klas ging het prima op het gymnasium(uitsluitend 8 of hoger), tot het moment dat ik de kinderlijke gehoorzaamheid afschudde en kritische vragen begon te stellen. Het vierde jaar was een ramp, bijna blijven zitten en er zat naar mijn smaak niks anders op dan te vluchten en binnen een jaar het gymnasium af te maken. Viel geen lol meer aan te beleven en dat gold volgens mij voor meer jongens in mijn klas. Als het onderwijs zo weinig uitdagend is en er zo weinig van gevraagd wordt, zakken sommige leerlingen als een pudding in elkaar. Dat zullen overwegend jongens zijn omdat die vaak wat forser autoriteit uitdagen.
(Dit alles puur uit eigen frustratie met onderwijs, geen verstand van zaken behalve de persoonlijke ervaring op de middelbare school)
Overigens wordt er wel het nodige gedaan nu geloof ik in samenwerking met universiteiten om talentvolle scholieren wat extras te bieden. En als ik hiervan had geweten: http://www.uwc.org/
Dan had ik het zo gedaan! Echt het moment om te vluchten uit hollandse middelmatigheid en wat van de wereld te zien.
#4
d.ducksie
was er niet al een artikel in antwoord beide NRC stukjes waarin werd gezegd dat jongens al sinds het vroegste tijdstip waarop dit soort dingen werd gemeten onder de maat presteerden?
Meiden maakten 30 jaar geleden al veel beter huiswerk, waren gedisciplineerder en haalden hogere cijfers. Alleen nu zijn we op het punt gekomen dat we er daadwerkelijk om geven, mede omdat je op deze manier binnenkort een nieuwe onderwijs vernieuwing erdoor kunt jassen om je doortastendheid als bestuurder te bewijzen.
#5
zmc
“Jongensprobleem”. Tsk. Wat een zwaktebod. Zo’n 50% van de leerlingen van het VWO is jongen. Als er dus iets mis gaat met jongens op het VWO, dan zit dat probleem in het VWO en niet in de jongens. Meer precies zit het in de afstemming van het aanbod op de leerling. Die bestaat namelijk niet. Althans, niet toen ik lang geleden nog op het VWO zat.
En me dunkt dat de oorzaak van het “probleem” precies is wat Klaplong en Ducksie zeggen. Onwaarschijnlijk trage saaiheid. Op je stoel zitten, je bek houden en je tempo verlagen tot dat van je traagste klasgenoot. Allemaal onder de misplaatste superieuriteit van de nietswetende docent. Superleerzaam!
#6
d.ducksie
ik wilde niet zeggen dat het een probleem van de huidige staat van het onderwijs is.
Ik bedoelde te zeggen dat ondanks alle grappen en grollen van de afgelopen 50 jaar nooit is aangetoond dat er een systeem was waaronder jongens beter presteerden dan de meiden en dat dit soort nieuws hoogstens een excuus is voor een bestuurder om zich weer te profileren met een reddingsplan.
Hoewel de opmerking dat we onze kinderen veels te vroeg het vakkenpakket laten kiezen wel degelijk hout snijd. Mijn schoonzusje moest op haar 14e al kiezen wat ze wilde doen op haar 18e. Dat is echt een eeuwigheid weg op die leeftijd.
#7
d.ducksie
addendum:
de vraag is natuurlijk of al deze zaken aantonen dat jongens slechter af zijn. De kern van het idee dat lagere cijfers voor jongens een ramp is, gaat uit van het idee dat al je persoonlijke ontwikkeling op school gebeurd en dat je al je kennis daar ook vandaan haalt.
Als je met het mininum aan inspanning het vwo haalt omdat je het in je vrije tijd leuker vind om te programmeren (ik noem maar een dwarsstraat) en die kennis meeneemt in een daarop aansluitende vervolgopleiding is er niets mis met het feit dat je een laag cijfer hebt gehaald.
Reacties (7)
Tja, wie is er nu eigenlijk de baas in huis ?
“De jongens presteren op de Nederlandse middelbare scholen ver onder hun kunnen. Ze glijden in grote aantallen af naar de havo, waar ze zich zonder enige inspanning naar hun diploma klieren. Huiswerk maken voor een opleiding komt niet in ze op.”
Zonder enige inspanning naar hun diploma klieren!!1!
Een nog oudere link : http://www.nrc.nl/binnenland/article1858755.ece/Voorsprong_van_meisjes_is_een_jongensprobleem
Nou misschien mag het onderwijs op VWO/gymnasium niveau dan weer eens wat uitdagender? Misschien wat minder de nadruk op het beschrijven van de inhoud van een pak wasmiddel en gewoon weer wat meer écht voorbereidend wetenschappelijk onderwijs bieden? (écht waar, eigen ervaring dat van die wasmiddelen)
Bij techniek geen theelichtjes maken of bordjes beschilderen maar misschien iets met techniek doen? (Wederom écht waar!)
Misschien wat meer vragen naar zelfstandig en autonoom denken in plaats van naar reproductie?
De nadruk weer wat meer leggen op creativiteit en competitie in plaats van subordinatie en gehoorzaamheid, dat zal er wel voor zorgen dat er een smak vrouwen uitvallen, maar als dat ons onderwijs redt, moet het toch maar?
Het is leuk hoor, emancipatie van vrouwen door het strooien met papiertjes waarop een vermeende kwaliteit wordt bewezen, maar echt effect heeft het niet. Dat weet iedereen.
Wederom uit eigen ervaring: tot en met de derde klas ging het prima op het gymnasium(uitsluitend 8 of hoger), tot het moment dat ik de kinderlijke gehoorzaamheid afschudde en kritische vragen begon te stellen. Het vierde jaar was een ramp, bijna blijven zitten en er zat naar mijn smaak niks anders op dan te vluchten en binnen een jaar het gymnasium af te maken. Viel geen lol meer aan te beleven en dat gold volgens mij voor meer jongens in mijn klas. Als het onderwijs zo weinig uitdagend is en er zo weinig van gevraagd wordt, zakken sommige leerlingen als een pudding in elkaar. Dat zullen overwegend jongens zijn omdat die vaak wat forser autoriteit uitdagen.
(Dit alles puur uit eigen frustratie met onderwijs, geen verstand van zaken behalve de persoonlijke ervaring op de middelbare school)
Overigens wordt er wel het nodige gedaan nu geloof ik in samenwerking met universiteiten om talentvolle scholieren wat extras te bieden. En als ik hiervan had geweten: http://www.uwc.org/
Dan had ik het zo gedaan! Echt het moment om te vluchten uit hollandse middelmatigheid en wat van de wereld te zien.
was er niet al een artikel in antwoord beide NRC stukjes waarin werd gezegd dat jongens al sinds het vroegste tijdstip waarop dit soort dingen werd gemeten onder de maat presteerden?
Meiden maakten 30 jaar geleden al veel beter huiswerk, waren gedisciplineerder en haalden hogere cijfers. Alleen nu zijn we op het punt gekomen dat we er daadwerkelijk om geven, mede omdat je op deze manier binnenkort een nieuwe onderwijs vernieuwing erdoor kunt jassen om je doortastendheid als bestuurder te bewijzen.
“Jongensprobleem”. Tsk. Wat een zwaktebod. Zo’n 50% van de leerlingen van het VWO is jongen. Als er dus iets mis gaat met jongens op het VWO, dan zit dat probleem in het VWO en niet in de jongens. Meer precies zit het in de afstemming van het aanbod op de leerling. Die bestaat namelijk niet. Althans, niet toen ik lang geleden nog op het VWO zat.
En me dunkt dat de oorzaak van het “probleem” precies is wat Klaplong en Ducksie zeggen. Onwaarschijnlijk trage saaiheid. Op je stoel zitten, je bek houden en je tempo verlagen tot dat van je traagste klasgenoot. Allemaal onder de misplaatste superieuriteit van de nietswetende docent. Superleerzaam!
ik wilde niet zeggen dat het een probleem van de huidige staat van het onderwijs is.
Ik bedoelde te zeggen dat ondanks alle grappen en grollen van de afgelopen 50 jaar nooit is aangetoond dat er een systeem was waaronder jongens beter presteerden dan de meiden en dat dit soort nieuws hoogstens een excuus is voor een bestuurder om zich weer te profileren met een reddingsplan.
Hoewel de opmerking dat we onze kinderen veels te vroeg het vakkenpakket laten kiezen wel degelijk hout snijd. Mijn schoonzusje moest op haar 14e al kiezen wat ze wilde doen op haar 18e. Dat is echt een eeuwigheid weg op die leeftijd.
addendum:
de vraag is natuurlijk of al deze zaken aantonen dat jongens slechter af zijn. De kern van het idee dat lagere cijfers voor jongens een ramp is, gaat uit van het idee dat al je persoonlijke ontwikkeling op school gebeurd en dat je al je kennis daar ook vandaan haalt.
Als je met het mininum aan inspanning het vwo haalt omdat je het in je vrije tijd leuker vind om te programmeren (ik noem maar een dwarsstraat) en die kennis meeneemt in een daarop aansluitende vervolgopleiding is er niets mis met het feit dat je een laag cijfer hebt gehaald.