In de artistieke krochten van Sargasso is Banksy misschien wel de meest genoemde kunstenaar. We zouden hem dus links kunnen laten liggen, omdat herhaling verveelt. Maar dit nieuws is weer te leuk om te laten lopen.
Banksy heeft bevestigd dat een muurschildering in het Britse Hull van zijn hand is. Het trekt veel trots publiek dat, getuige de commentaren in dit BBC-item, de kennis als kunstcriticus er lustig op los laat. Op één (?) zuurpruim na.
Het werk werd een paar dagen geleden gevandaliseerd, maar weer gerestaureerd door een ramenlapper. De man werd tot held uitgeroepen.
Banksy doet, trouw aan zijn imago, geheimzinnig over wie hij is en wat de prent in Hull te betekenen heeft. Het werk staat echter stijf van interpretabele symboliek. Is het kind Ivanhoe, Robin Hood of Batman? Wat moet dat vergiet op het hoofd? Hoe moeten we de tekst ‘draw the raised bridge’ lezen?
De strijd om een Banksy: tekenend voor de tijd?
Reacties (5)
Dank je wel :-)
Inderdaad veel te mooi om te laten lopen.
Leuke, maar laat dat maar aan de Engelsen over, woordspeling ook.
Die zuurpruim is wel zo’n typische ouwe lul: ‘all graffiti is damage’ en ‘not real art’, want ‘echte kunst’ staat blijkbaar alleen op canvassen.
Ik vond Banksy heel leuk, en heb ook zwaar genoten van ‘Exit through the Gift Shop’, maar ben naar zijn tentoonstelling in Amstelreuteledam geweest en – meh. Kreeg toch iets te veel echo uit tijden van ‘Fuck Thatcher, fuck the police’ mee.
Grappig hoor een plaatje met een playknop plaatsen *grrr*