De command-and-control structuur van alle diensten die in NL samen moeten werken bij grote rampen laat nogal te wensen over. Een cruciaal element hierin is de informatiehuishouding.
Met de komst van C2000 dacht men de zaken eenvoudiger te maken. Maar daarmee zijn ze te makkelijk voorbij gegaan aan de versnippering van de taken bij rampen over de verschillende partijen:
26 politieregio’s, diverse ambulance- en brandweerregio’s die op plaatsen afwijken van de overige regio’s, meerdere meldkamers, KMar landelijk en Schiphol, Justitie met verschillende organen, Binnenlandse Zaken (BZK) met verschillende organen (waaronder rampenbestrijding), Defensie en gemeentes (burgemeesters) met hun verantwoordelijkheden.
Dus is er een Actieprogramma Coördinatie Informatievoorziening Rampenbestrijding opgezet door de regering. De rapportage daarover stemmen niet hoopvol:
Bij de uitvoering van het kabinetsstandpunt ACIR gaat momenteel veel aandacht uit naar de organisatie van bestuurlijke samenwerking. De huidige bestuurlijke structuur en verantwoordelijkheidsverdeling in de sector veiligheid maakt het niet eenvoudig om op alle terreinen tot snelle resultaten te komen. Met die realiteit heeft ook ACIR te maken. Het kabinetsstandpunt gaat over multidisciplinaire informatievoorziening en dient te worden gerealiseerd binnen een complex werkgebied. Er dient afstemming met vele partijen met dito belangen plaats te vinden. Met de instelling van de Raad MIV en de Stuurgroep ACIR zijn duidelijke stappen
gezet om te komen tot gestructureerde inhoudelijke afstemming en bestuurlijke besluitvorming.
Ook de vorming van de veiligheidsregio’s, de oprichting van de Voorziening tot Samenwerking Politie Nederland en de ontwikkeling van de nieuwe Politiewet zijn belangrijke ontwikkelingen, die nauw verweven zijn met het project ACIR.
In gewoon Nederlands staat daar dat er nog heeeeel veel gesproken moet worden alvorens er iets verandert.
Wel is inmiddels maar weer een Raad in het leven geroepen: Raad voor de Multidisciplinaire Informatievoorziening Veiligheid.
Lees de letter-of-intent waarin de opzet beschreven staat. Volgens mij wordt er alleen maar een extra praatlaag toegevoegd waardoor de overlegketens nog langer worden. Misschien moet de eerste grote ramp nog maar even wachten.
Wellicht is het beter om iets aan de organisatie van alle partijen te doen i.p.v. nog een extra partij toe te voegen? In dit licht is het verhaal van bijvoorbeeld 1 landelijk politiekorps zo gek nog niet.
Hier een zeer vereenvoudigd plaatje van het aandachtsgebied (sommige cirkels moeten met een factor 25 tot 500 vermenigvuldigd worden):
En ik ga weer over tot de orde van de dag.
KSTn = Selectie uit recente KamerSTukken.
Reacties (4)
Kamerstukken?
Ga toc met reces! Van alle leuke dingen die men kan doen om 3.33 ’s nachts in de tweede hittegolf van het jaar…
Als er nu trouwens een ramp zou uitbreken zouden de circels allemaal de helft kleiner kunnen.
Hoe houdt Nederland eigenlijk zijn bejaarden koel op dit moment?
Er zit een paradox in rampen willen bestrijden op voorhand. Begrijpelijk, maar toch.
Hoezeer men zich ook indekt, de administratieve soep zal steeds dikker worden, uit de aard der zaak.
En een ramp is pas een ramp als ze onvoorzien was.
En de bestrijding van het onvoorziene is natuurlijk prima betaald.
Toch zou ik liefst in Nederland wonen als de unexpected shit the fan hits, eerlijk gezegd.
och.
Als in Nederland de pleuris uitbreekt zit ik hier goed, maar ook als het in China mis gaat. Op dat moment gaat namelijk het wel aardig werkende teampje van Buza en ambassade/consulaat werken en zit ik waarschijnlijk binnen een week weer in Nederland. Zie nu Libanon bijvoorbeeld. Kosten nog moeite worden gespaard.
Natuurlijk is een en ander redelijk opportunistisch, maar het werkt wel zo…
Je moet hier doorheen kijken. Veel te ambitieuze regeltheorie vertaald in bijna werkbare praktijk, lees ICT.
Beter was: bestaande draaiboeken aanvullen met de laatste ICT verworvenheden, en blijven oefenen. En blijven leren.