Historische canon

Een aantal zeer geleerde historici mochten van minister Van der Hoeven van Onderwijs bedenken welke belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis in de hoofden van alle schoolkinderen geprent moesten worden.

Hieruit is de Historische Canon voort gekomen met de 50 belangrijkste gebeurtenissen. Het zijn vooral oude geschiedenis zaken en weinig nieuwe tijd. Zo geen hippiebeweging, krakers of andere roerende gebeurtenissen uit onze hedendaagse geschiedenis.
Deze lijst staat niet voor altijd vast, men wil elke 5 jaar deze lijst herzien. Dat wordt een mooie uitdaging.

Ik zag een gesprek in het NOS Journaal en op hun site staat een quiz. Handig om je kennis te testen. Met mijn kennis was niet zoveel mis, de quiz vond ik niet heel uitdagend, maar dat zal niet voor iedereen gelden.

  1. 2

    Wel een strak keurslijf om daar precies 50 dingen in te moeten gooien. Temeer omdat een onderwerp behandelen als Erasmus ietsje meer tijd kost dan het insignificante Indonesië.

    /sarcasme

  2. 3

    Ach hoe Nederlands is Nederland?

    Zo’n canon is een mooi streven, maar wie gaat er wat mee doen? Wat moet je met deze 50 zaken, weet je dan alles over de Nederlandse geschiedenis. Trouwens de voorzitter van de commissie is een Neerlandicus, ook een beetje vreemd.

  3. 5

    ppfff, ik word al depressief van het lezen van de bovenstaande reacties. Wat is er nu mis mee?
    – je zet vijftig gebeurtenissen of personen op een rijtje die de lijdraad/keerpunten vormen in de Nederlandse geschiedenis en niet zonodig de hele geschiedenis beschrijven.
    – dit kan een kapstok zijn voor verder onderwijs/interesse of whatever. Ik mis in ieder geval niks. En dat “gepolder” over dat het ene item belangrijker is dan de andere, diskwalificeert de canon nog niet.
    – en @Steeph: wat een azijngepis. Als je hem nog niet begreep (en die indruk wek je wel): en toen nu.

    wil de volgende met (onderbouwde) kritiek even melden hoe/wat het dan wel had moeten zijn in plaats van te mierenneuken?

  4. 6

    Geen idee. Ik hoef toch ook niet te kunnen voetballen om het Nederlands elftal bagger te vinden?

    Ik vind alleen dat met deze opzet de onterechte suggestie wekt dat alle onderwerpen even belangrijk of veelomvattend zijn.

  5. 7

    @5; op uwer verzoek (een poging): Dat 1/3 in de laatste eeuw ligt is mi sterk overdreven. Een grote overschatting van onze eigen invloed.

    Gezeik over multiculturele samenleving (is nog geen geschiedenis), heb t eens over de hugenoten.

    De nadruk ligt mi teveel op de ontwikkeling van ethiek (slavernij? bv NL heeft vnl geld verdient met nootmuscaat ed (overigens niet bedoeld om discussie slavernij de bagetelliseren, denk bijv. dat MaxH wel belangrijk is)).

  6. 8

    MaxH heeft niets met slavernij te maken, lees ergens een samenvattinkje ervan.
    Dat 1/3e van de belangrijkste gebeurtenissen in de laatste eeuw liggen is logisch: dit correleert de hoeveelheid gebeurtenissen aan de hoeveelheden Nederlanders. (Eenzelfde verband is er wereldwijd)

  7. 9

    @12 Om die metafoor dan door te trekken: als jij niks van voetbal weet, moeten we dan naar jouw betoog luisteren over of het Nederlands elftal 4-3-3 of 4-4-2 moet spelen? Welk onderwerp belangrijk is, is aan degene die er door geintrigeerd raakt. Dat is volgens mij het doel van de hele canon. Bovendien is dat erg subjectief: in de ons omringende landen zou WOI nooit ontbreken, bij ons is het slechts een voetnoot. Zo zal het binnen Nederland en tussen individuen niet anders zijn.

    @7 in het item deze site staat juist dat men een aantal dingen uit deze eeuw mist en de nadruk (te) veel op het verre verleden ligt. Dat bedoelde ik met gepolder: iedereen vindt er het zijne van en het is nooit goed.

    Mijn punt is dus juist dat het een goede aanzwengeling is in kennis over de Nederlandse geschiedenis en dat het het hele spectrum (zowel chronologisch als qua thematiek) wel bestrijkt. En de rest is geneuzel.

  8. 11

    @9: Ik ben inderdaad geen expert betreffende onze vaderlandse geschiedenis. Daarom doe ik ook geen uitspraken over wat we dan wel moeten leren.

    Ik constateer echter wel dat de onderwerpen qua grootte en belang soms nogal verschillen.

    Positief is dan weer wel dat onze vriendjes vanaf nu eens per 5 jaar bij elkaar komen. Kan je vanaf nu volgen wat we in de loop der tijd belangrijk vinden. Kan je ook meteen zien dat de geschiedenis maakbaar is :-)

  9. 12

    Nou, dan mag ik me wel een expert noemen want ik ben een afgestudeerde historicus. Ik heb niet voor niets het bericht geplaatst zeker vanuit mijn eigen interesse in mijn vakgebied ook al werk ik totaal niet meer in deze sector. Ik ben ook 1 van die 1ste graads leraren die destijds het onderwijs hebben verlaten vanwege de bedroevende beloning en dito zware werkdruk, maar heb op deze wijze wel kennis van hetgeen in de klas onderwezen wordt. Daarom denk ik wel recht van spreken te hebben …

    Ik vind het zeker belangrijk dat alle kinderen in Nederland een goed historisch besef meekrijgen. Aangezien de overheid de kerndoelen bepaald en als zegt niets te doen met het canon, vraag ik me dus af wat er dan van terecht komt.
    Wat de 50 gebeurtenissen betreft, het kan nooit iemand helemaal bekoren, zo werkt het ook niet. Een aantal dingen vind ik ontbreken, zoals eerder genoemd vind ik ook dat de multiculturele samenleving te veel aandacht krijgt, terwijl de jaren ’60 een grote invloed op het heden hebben gehad en niet genoemd zijn. Zo kun je meer aanstippen, maar ergens moet je natuurlijk beginnen.
    Alleen moet er ook iets mee gedaan worden en vrijblijvendheid daar leert uiteindelijk niemand wat van.

  10. 13

    @8 MAxH geen slavernij? haaarkloverij want uitbuiting (zonder vluchtoptie) was wel degelijk zijn bijdrage. Daarnaast gaat het over de geschiedenis van NL en slavernij. In NL hebben we er weinig gehad en het heeft daarbij ook maar weinig invloed in dit land gehad (alleen financieel vandaar de link naar nootmuscaat maar onze voksaard heeft dat niet geraakt). De echte geschiedkundige gebeurtenis die ons land gevormd heeft en gerelatieerd aan slavernij of menselijkheid is Max Havelaar en natuurlijk Aletta.

    Misschien had men beoogd zich daarop te focussen. De grote invloeden op de vorming van het NL cultereel erfgoed (ergo laatste 30jaar hoort daar NIET bij).

    De euro bijv. waar is dan de florijn of de omschakeling van goud naar papiergeld…. geen gevoel voor relatieve omvang. EN als je dan toch in de jaren na 1940 iets mee moet nemen… Er is toen een enorme sociale revolutie geweest (einde ancieniteit e.d., zeer belangrijk voor t besef wanneer huidige westerlingen in contact komen met landen waar die ontwikkeling niet heeft plaatsgevonden).

    Maar anderzijds is dit ook enorm bekrompen. “Nationale historie” alle buitenlandse invloeden worden even niet benoemd omdat ze niet binnen de getrokken lijnen vallen. Om even in te haken op de som @8. Als bevolking aantallen positief correleren met de belangrijkheid noemenswaardigheid van geschiedkundige gebeurtenissen moet wanneer ik op een wereldse schaal denk wel heeeeeeel weinig notie nemen van deze site. Beter had men het oude paspoort met het stripverhaaltje kunnen handhaven. Voor iedereen toegankelijk en nog handig ook.

  11. 14

    @prometeus: Mij hoor je niet over de canon zelf. Dat vind ik in essentie een goed idee.
    Alleen jammer dat ze dan in de uitwerking zo’n populistische truuk met een .nu domein moeten doen.
    En nee, ik weet geen betere zo snel. Dat is mijn goed recht als criticaster.