“Redacteur Chris van Alem van de Gelderlander heeft de cijfers in het artikel gebaseerd op een persbericht van Essent. Hij kon het onderzoek van Essent niet achterhalen omdat ze dat niet prijsgaven. “Als het wel kon, had ik het onderzoek wel opgevraagd. Bij zulke cijfers moeten we er dus vanuit gaan dat het klopt.” Toch worden dit soort berichten volgens hem altijd geplaatst. “We vinden de nieuwswaarde van dit soort berichten belangrijker dan de commerciële belangen.”
Die conclusie over nieuwswaarde en commerciële belangen moet, gezien Van Alem’s argumentatie dus precies andersom gelezen worden.
Kranten hebben momenteel hard inkomsten nodig. Als het niet normaal kan, dan maar zo. Heb er niet zoveel problemen mee, zolang de krant maar niet vol met advertorials komt te staan.
#3
Dimitri
Maar kom op: Essent geeft een persbericht uit en wil vervolgens het achterliggende onderzoek niet vrijgeven. Na zo’n reactie moet het persbericht dan toch direct de prullenbak in?
Je kunt dit soort cijfers niet zomaar vertrouwen. Het is immers geen voorlichting wat Essent hier doet, het is marketing.
#4
Taco Zip
@2: Waarom zou ik nog betalen voor een krant die langzaam in een sponsored magazine verandert?
#5
Bismarck
Ach, ook de NOS doet al aan dit soort journalistiek.
#6
Climax
Kan iemand me uitleggen waarom commerciele bedrijven, zoals gas- en elektriciteitleveranciers, hun klanten ertoe aan zouden zetten om minder produkten bij hen af te nemen?
Reacties (6)
De reactie van De gelderlander is bedroevend:
“Redacteur Chris van Alem van de Gelderlander heeft de cijfers in het artikel gebaseerd op een persbericht van Essent. Hij kon het onderzoek van Essent niet achterhalen omdat ze dat niet prijsgaven. “Als het wel kon, had ik het onderzoek wel opgevraagd. Bij zulke cijfers moeten we er dus vanuit gaan dat het klopt.” Toch worden dit soort berichten volgens hem altijd geplaatst. “We vinden de nieuwswaarde van dit soort berichten belangrijker dan de commerciële belangen.”
Die conclusie over nieuwswaarde en commerciële belangen moet, gezien Van Alem’s argumentatie dus precies andersom gelezen worden.
Kranten hebben momenteel hard inkomsten nodig. Als het niet normaal kan, dan maar zo. Heb er niet zoveel problemen mee, zolang de krant maar niet vol met advertorials komt te staan.
Maar kom op: Essent geeft een persbericht uit en wil vervolgens het achterliggende onderzoek niet vrijgeven. Na zo’n reactie moet het persbericht dan toch direct de prullenbak in?
Je kunt dit soort cijfers niet zomaar vertrouwen. Het is immers geen voorlichting wat Essent hier doet, het is marketing.
@2: Waarom zou ik nog betalen voor een krant die langzaam in een sponsored magazine verandert?
Ach, ook de NOS doet al aan dit soort journalistiek.
Kan iemand me uitleggen waarom commerciele bedrijven, zoals gas- en elektriciteitleveranciers, hun klanten ertoe aan zouden zetten om minder produkten bij hen af te nemen?