COLUMN - gastbijdrage van Harry Bleeker
Aan de VU in Amsterdam is er deze zomer weer een mooi cursusaanbod, waaruit ik er één heb gekozen: die over Francis Fukuyama en zijn nieuwe boek ‘Het liberalisme en zijn schaduwzijden’. De titel van dit nieuwe boek wekt voor mij de suggestie dat de maatschappelijke en politieke problemen van dit moment zijn ontstaan door een verkeerde interpretatie van het liberalisme. De hierna volgende quote uit een willekeurige recensie stipt dit ook aan.
“Het klassieke liberalisme verkeert in een staat van crisis. Dat dit systeem, dat is gebaseerd op fundamentele beginselen van gelijkheid en de rechtsstaat en dat de rechten van individuen om hun eigen vormen van geluk na te streven benadrukt, niet altijd zijn eigen idealen waarmaakte, is geen geheim.”
Ik denk dat juist het liberalisme ons op de route naar vernietiging van onze beschaving heeft gezet. De vrijheid om winst boven welzijn te stellen zonder daarvoor ter verantwoording te worden geroepen, heeft de mensheid in de situatie gebracht waarin we nu verkeren.
Veel meer op zijn plaats zou op dit moment de titel van het boek van Fukuyama uit 1992 zijn: ‘Het einde van de geschiedenis en de laatste mens’. Met als belangrijke toevoeging; ‘De slotscene’.
De datum van het verschijnen van dit boek uit 1992 is er één die ik voor de opbouw van mijn betoog goed kan gebruiken. Want ongeveer op hetzelfde moment, begin jaren negentig werd, volgens mijn informatie, binnen Shell de notie duidelijk en ook vastgelegd in rapporten, dat de verbranding van fossiele brandstoffen ernstige gevolgen voor het klimaat zou hebben.
Daar werd de gevaarlijke opwarming waar we nu mee te maken hebben mee bedoeld. De leveranciers van vervuiling wisten dus echt wel waar ze mee bezig waren maar winst is en was belangrijker dan het klimaat.
Ik geef hier niet alleen de situatie in Amerika maar ook die in Europa weer, die dankzij meer dan 30 jaar neoliberalisme, is ontstaan. Ik kan me steeds minder aan het idee onttrekken dat Amerika een neo-feodale staat dreigt te worden en Europa daar, zoals gewoonlijk, achteraan hobbelt. Dat maakt het er makkelijker op om te constateren dat het liberalisme een vlag is die de lading niet meer dekt.
Het is een onderdeel van wat JK Galbraith omschrijft als “The modern conservative is engaged in one of man’s oldest exercises in moral philosophy; that is, the search for a superior moral justification for selfishness.”
Waarom is er niet ingegrepen, waarom hebben we niet eerder de broodnodige verandering in gang gezet? Heel eenvoudig omdat de factor kapitaal de dienst uitmaakt in Amerika en ook in Europa. Iedere poging tot matiging of zelfs ter discussie stellen of beperken van de macht van het kapitaal in Amerika wordt door zenders als FOX weggezet als communisme of links geleuter, terwijl daarin toch onze redding ligt.
Het is toch de nietsontziende en intens vervuilende macht van het kapitaal die ons in deze doodenge situatie heeft gebracht waarin we nu verkeren. Het kapitaal dient derhalve gedisciplineerd te worden en wel op zeer korte termijn voordat het te laat is.
Het liberalisme, dat wil zeggen de vrijheid van de mens, is daar niet strijdig mee. Namelijk daar waar de vrijheid van de één de vrijheid van de ander beperkt of teniet doet (de vrijheid om slaven te mogen houden) ligt de grens.
Die grens ligt er ook daar waar een groep mensen zo rijk is, dat ze de vrijheid en het democratisch recht van anderen, de facto, beperken omdat democratie een farce is als 100.000 mensen mogen stemmen die niets bezitten en 1 iemand alles bezit. Naar wie wordt er geluisterd denkt u?
Derhalve dient bezit in hoogte beperkt te worden, als we een gezonde liberale democratie willen behouden. Dat hebben we nagelaten. Teveel geld wakkert de zucht naar macht aan. Het door Fukuyama gebruikte begrip thymos is niets anders gebleken dan opportunistisch egoïsme. Niet echt een pré, noch constructief lijkt mij, maar juist iets waar grenzen aan gesteld had moeten worden, iets wat duidelijk niet heeft plaatsgevonden en ons in de precaire situatie heeft gebracht waarin we ons nu bevinden.
Ook in Nederland heeft de factor kapitaal zijn invloed en macht versterkt ten kostte van de democratie en de burger. De 10% die meer dan 60% of de 1% die 26% van alles bezit, heeft dit kunnen doen in twee zeer vervuilende eeuwen. Niet de factor die het meest geprofiteerd heeft van de vervuiling, de factor kapitaal, maar Jan met de pet, de factor arbeid, mag de rekening voor deze vervuiling betalen.
De factor kapitaal is de laatste decennia, tijdens het neoliberale beleid van Markt Rutte, schandelijk ontheven van de plicht om bij te dragen aan de samenleving, waaraan zij wel willen verdienen, maar niet bijdragen. De arbeidsinkomensquote laat dat ook zien. Maar het is nog erger want een aantal zaken zoals belastingontwijking en -trucs, maken dat deze quote nog ongunstiger uitpakt voor de factor arbeid dan hij nu al doet.
Tel daarbij dat de intellectuelen, zo mogen universitair geschoolden toch genoemd worden, in de financiële sector en het bedrijfsleven, zich aan ethiek, oftewel de maatschappelijke controletaken die zij namens de overheid moeten uitvoeren, niks gelegen laten liggen (gezien de recente rapporten over Ethiek en dividendfraude). Het mag duidelijk zijn dat we aan de vooravond van een Catharsis staan, die voorkomen had kunnen worden als mensen met echt verantwoordelijkheidsgevoel voor de samenleving als geheel, dus niet alleen met woorden als rentmeesterschap, maatregelen hadden genomen die de uitstoot van Co2 en andere vervuiling maar ook de schadelijke accumulatie van kapitaal hadden teruggedrongen.
De dictatuur van het kapitaal heeft ons zover gebracht en lapt ook de verworvenheden van de verlichting en de Franse revolutie aan zijn laars. Het zijn voor die democratische waarden dat de burger zich weer sterk moet maken.
Het is tijd voor een fundamentele verandering van ons economisch denken. Van de dodelijk focus op groei moeten we af. Helaas zijn bijkans veel economen in West Europa geïndoctrineerd met de Angelsaksische mantra, dat economische groei nodig is. Naast dat er groei nodig is, daar waar bevolkingsgroei is, is ook nog een verborgen reden voor de onontkoombaarheid van groei, dat door groei het vermogen van de zittende rijken niet wordt bedreigd of aangetast, omdat er door de groei nieuwe rijken bij kunnen komen. De kosten van de groei voor het klimaat, en gezondheid voor de bevolking als geheel worden helaas niet meegenomen.
Er moet dus gewerkt gaan worden met een veel breder welvaartsbegrip en met grenzen zoals als het Donutmodel van Kate Raworth aangeeft.
Als ze verantwoordelijkheid zou betonen, is het kapitaal aan zet om de wereld te redden. Maar geheel in lijn met het eerder genoemde “opportunistisch egoïsme” principe laat ze het afweten en trekt zich terug in zijn of haar “fiscale forten” en “gated communities”. Het lijkt me dus de hoogste tijd voor het in gang zetten van, de door econoom Schumpeter gelanceerde economische term, ‘creative destruction’ van de macht van het kapitaal. En dan zeg ik het nog netjes. De banken gaan ons namelijk niet beschermen. Het is maar dat u het weet.
Naarmate je ouder en wijzer wordt kan je soms op je schreden terugkeren op eerder ingenomen standpunten. Dat mag ik denk ik uit de navolgende quote van Francis Fukuyama (uit een interview in The New Statesman, 17 oktober 2018) wel opmaken:
[Staats]Eigendom van de productiemiddelen, ik denk niet dat dat gaat werken, behalve op terreinen waar het echt noodzakelijk is, zoals nutsbedrijven. [Maar] Als je herverdelingsprogramma’s bedoelt waarmee de ontstane grote onbalans in inkomen en rijkdom wordt geprobeerd te herstellen, ja dan denk ik dat het niet alleen terug kan komen, het zou ook terug moeten komen. De lange periode, die begon met Reagan en Thatcher, waarin bepaalde ideeën over de voordelen van niet-gereguleerde markten ingang vonden, heeft in veel opzichten een rampzalig effect gehad. Op dit moment lijkt het me dat bepaalde dingen die Karl Marx heeft gezegd waar blijken te zijn
Ik ben benieuwd naar de cursus en misschien krijg ik ook nog wel antwoorden, maar ik vrees van niet.
Reacties (40)
Er zijn meer mensen dan ooit, die in grotere welvaart leven dan ooit te voren.
Geen slechte situatie lijkt me zo.
En als liberalisme dan de schuld krijgt van de huidige situatie, moeten we misschien in overweging nemen dat het liberalisme eigenlijk wel goed uitpakt, over het geheel genomen.
En mensen die dat overboord willen gooien moeten we dan ook beschouwen als gevaarlijk.
D’r leven er ook meer op of onder het bestaansminimum. Wat er aan welvaart te verdelen valt is veel ongelijker verdeeld. Een bar slechte situatie, lijkt me zo. En mensen die dat willen verdedigen moeten we dan ook beschouwen als gevaarlijk.
Dit is simpelweg niet waar, het aantal mensen in (extreme) armoede daalt niet alleen relatief, maar ook absoluut
https://ourworldindata.org/grapher/distribution-of-population-between-different-poverty-thresholds-up-to-30-dollars
De vraag is hoe erg het eigenlijk is dat de welvaart ongelijker verdeeld is dan vroeger, als de pot met geld zo ongelofelijk veel groter is geworden.
Bovendien is het goede nieuws dat de wereldwijde ongelijkheid inmiddels aan het dalen is, en de verwachting is dat deze trend zich zal doorzetten.
https://ourworldindata.org/the-history-of-global-economic-inequality
Dus een bar slechte situatie? De mensheid heeft er nooit beter voorgestaan dan nu.
En ja, mensen die dit niet inzien zijn gevaarlijk, want die gaan allemaal veranderingen voorstellen aan zaken die deze enorme verbeteringen hebben veroorzaakt.
“World’s 26 richest people own as much as poorest 50%, says Oxfam”
Omdat enkele van die miljardairs de democratie ondermijnen.
Bill Gates bepaalt zelf wel even waar ontwikkelingsgeld naar toe gaat.
Zuckerberg en Cook bepalen zelf wel hoeveel belasting ze betalen en waar.
Donald Trump weet met zijn geld president te worden.
Rupert Murdoch heeft ongelooflijk veel schadelijke politieke invloed in de US, UK en Australië. Hij maakt of breekt rechtse presidentskandidaten.
Elon Musk bepaalt welke politicus een wereldwijd podium krijg en of Oekraïense troepen aan het front internet hebben of niet.
De pendule van armoede gaat al een paar jaar in omgekeerde richting…
Preliminary estimates produced by researchers at the World Bank suggest that the number of people in extreme poverty rose by around 70 million in 2020 – the first substantial rise in a generation –
The global extreme poverty rate reached 9.3 percent, up from 8.4 percent in 2019.
En wat zou er in 2020 gebeurt kunnen zijn dat dit heeft veroorzaakt? Was er meer of minder economisch verkeer?
Crisis, door corona. En daarna werd de energie duur. En zoals we hebben kunnen zien zijn de armsten extra de lul bij zo’n crisis, terwijl veel rijken er zelfs aan verdienen. Des te meer reden om je kop niet in het zand te steken voor mogelijke toekomstige crises.
En waarom zorgde corona voor een economische crisis?
Ik denk wel dat we daar wat dingen van kunnen leren over, ik noem maar wat, het belang van soepel economisch verkeer voor het voorkomen van armoede.
En in dit artikel hebben we weer iemand die vindt dat we af moeten van economische groei. Gevaarlijk.
En weer ga je compleet voorbij aan de gevaren van economische groei en de schade die ze al veroorzaakt hebben. Neem eens een kijkje naar ‘life at both sides’.
Je zou kunnen zeggen: omdat de decadente braspartijen waarbij er aardig wat kruimeltjes van tafel vielen stopten. Maar dat is nog steeds geen reden waarom de armsten genoegen zouden moeten nemen met niet meer dan die kruimeltjes als ze wel vallen. Laat staan dat wij ze zouden vertellen dat ze dat zouden moeten doen. Al helemaal niet nu weer eens is gebleken hoe kwetsbaar ze zijn als het feestje even stopt.
Economische groei, en zeker in het decadente westen, is eigenlijk alleen nog houdbaar én ethisch als dat resulteert in fors minder gebruik van fossiele brandstoffen en andere bronnen die we nu misbruiken of min of meer afpersen van de armeren.
Dus groei door windmolens en zonnepanelen, ja.
Groei door meer plantaardig eten, Ja.
Groei door industrieel vleeskweken, ja.
En groei van veel grotere waarde is welzijnsgroei.
Dus minder vervuiling, minder Schiphol, meer seniorenwoningen, meer vaccins ezovoorts.
Het gevaar zit juist in het negeren van de kwalijke effecten van neoliberalisme. Die moeten even serieus genomen worden als de positieve effecten, want ander raken mensen buiten beeld die hulp van politiek en samenleving nodig hebben.
Dream on
“Er zijn meer mensen dan ooit”
Dat is nou niet bepaald per se een positief gegeven.
Eh, een grote en groeiende populatie is een teken dat het goed gaat met een soort. Dat is voor mensen niet anders dan voor andere soorten.
Dus als je iets wil beweren over hoe de mens er voor staat, dan is dit een positief teken. Zeker als je het combineert met het feit dat het niet alleen kwantitatief, maar ook kwalitatief goed gaat met de mens.
Bijzondere reactie omdat niet echt wordt ingegaan op de klimaatcatastrofe noch de stap naar neofeodalisme die beiden worden vergoedelijkt met we hebben het toch beter. Hetgeen ik ten zeerste betwijfel. Mijn waarschuwing is dat het sociaal contract onder druk staat en als dat dor grote groepen wordt opgezegd wat dan?
Een grote en explosief groeiende populatie, waarvan een minderheid bezig is zijn eigen leefomgeving én die van de meerderheid naar de gallemiezen te helpen, niet willens maar wel wetend.
De totale populatie is te groot is en de gebruikte technieken van de minderheid buitennatuurlijk en schadelijk voor de leefomgeving.
Dat is een teken dat het explosief groeiende organisme niet meer door andere natuurlijke organismen in bedwang gehouden kan worden zoals voorheen in de evolutie gebruikelijk was.
De evolutie heeft een pseudo-intelligent monster gecreëerd dat een gevaar is voor de gehele natuur en uiteindelijk dus ook voor het monster zelf.
Kwalitatief lijkt het goed te gaan met de mens…
“Eh, een grote en groeiende populatie is een teken dat het goed gaat met een soort.”
Niet bepaald. Het betekent over het algemeen dat er sprake is van ecologische instabiliteit.
Ecologische instabiliteit op systeemniveau is iets anders dan het welzijn van een specifieke soort, in dit geval de mens.
Niemand zal betwisten dat het uitstekend gaat met de amerikaanse rivierkreeft, om maar iets te noemen.
Beter dan nu heeft de mensheid er nog nooit voorgestaan. En willen we in de toekomst dat het nog beter gaat, dan is het belangrijk dat mensen zich dat realiseren. Anders ontstaat er een verwrongen idee over wat werkt, en wat niet werkt, met alle schadelijke gevolgen van dien.
Niemand zal betwisten dat het uitstekend gaat met de rivierkreeft? A) dat weet je niet zeker. Bovendien is de groei van het aantal rivierkreeften uiteindelijk ook schadelijk voor de soort zelf. B) je bent toch wel op de hoogte van de schade die groei van de rivierkreeft nu al betokkend?
Ik ben in ieder geval wel op de hoogte van de schade die groei van de wereldbevolking heeft berokkend, maar dan specifiek dat rijke bevolkingsdeel in het westen dat met open ogen het klimaat en milieu verziekt heeft met mogelijk fatale gevolgen.
Maar volgens Cerridwen heet dat “kwalitatief goed”.
En toch… in de jaren 60 en 70 had je geen daklozenopvang, geen voedselbanken, geen schoollunches.
Something is rotten…
Je noemt een lijstje maatregelen die problemen moeten helpen verlichten, die er nu wel zijn maar vroeger niet. Dat lijkt me vooruitgang.
Die problemen, daklozen, te laag inkomen om voedsel te kopen en lunches aan de kinderen mee te geven, waren er in de jaren 60 en 70 vrijwel niet, nu wel.
Dat is achteruitgang
Ik vermoed dat jij een wat te rooskleurig beeld hebt van de jaren 60 en 70 in Nederland. Je hoeft er niet aan te twijfelen dat de levensstandaard in Nederland nu veel hoger is dan in de jaren ’60 en ’70.
Goede longitudinale data op deze onderwerpen ontbreekt / is lastig te vinden, dus is er veel ruimte voor allerlei beweringen, maar waar we wel data hebben zien we eigenlijk steeds hetzelfde beeld: vooruitgang.
Deze grafiek van het inkomensverloop uitgesplitst naar generaties laat dat mooi zien:
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/diversen/2021/inkomens-verdeeld-40-jaar-in-vogelvlucht/8-inkomenslevensloop-van-generaties
Kans op armoede ligt nu lager dan eind jaren 70 (eerder geen data):
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/diversen/2021/inkomens-verdeeld-40-jaar-in-vogelvlucht/6-risico-op-armoede
Ik vermoed dat jij géén beeld van NL in de jaren 60 en 70 hebt.
In feite blijf je maar praten over geld, over welvaart als totaal plaatje in plaats van naar de ongelijkheid te kijken. Toen hoefde je met een bijstandsuitkering of AOW niet naar de voedselbank. Mensen werden niet dakloos omdat ze gingen scheiden en vanwege de hypotheekschuld op straat kwamen te staan.
Als ik 100 verdien en jij 500, en 50 jaar later verdien ik na inflatiecorrectie 100 en jij 5000, dan ben jij trots op de economische groei, maar je wilt niet weten dat ik met 100 naar de voedselbank moet en blij ben met schoollunches voor de kinderen.
Telkens als jij zo hardnekkig probeert te ontkennen dat de ongelijkheid er is en slecht is, vraag ik me af of je nou liberaal bent of libertariër.
Het grote probleem van liberalisme is dat alles wat het bestreed nooit is verdwenen en altijd bezig is het liberalisme te herdefiniëren in het voordeel daarvan. Om het op Nederland te betrekken, de vvd is al decennia lang een aartsconservatieve partij. Je hoort hooguit in de verte in de jongere afdeling nog af en toe een paar liberale ideeën pruttelen. Zodra ze verantwoordelijkheden krijgen binnen de partij wordt dat er razend snel uitgeknepen. Dan kan je dat wel liberaal blijven noemen en denken dat liberalisme het probleem is maar dat is is natuurlijk niet het probleem.
Dat is vrijwel in de hele westerse wereld zo gegaan. Andere niet op liberalisme geschoeide systemen hebben soortgelijke problemen. communisme, fascisme, autoritarisme zijn allemaal veel minder weerbaar gebleken tegen de negatieve eigenschappen die inherent lijken te zijn aan de neiging tot hebzucht, machtswellust en egoïsme in de mensenmaatschappij. Vrijheid, gelijkheid en broederschap is tot nu toe veruit het beste uitgangspunt voor een maatschappij dat we als mensheid hebben kunnen bedenken. De schaduwzijde is dat we als maatschappij langzaam vergeten liberalisme als uitgangspunt te nemen en oude fouten herhalen die ons terug brengen naar een tijd waarin we liberale revolutie nodig hebben. Om één van mijn favoriete auteurs te citeren: “Ka was like a wheel, its one purpose to turn, and in the end it always came back to the place where it had started.”
Ik ben het eens met veel kritiek die je levert op het neoliberale model. Dat model is gepromoot door Reagan, Thatcher en onze Ruud Lubbers. Het heeft geleid tot een grote inkomensongelijkheid in de wereld en ook in Nederland. Je spreekt over de macht van het kapitaal. Karl Marx zag dat al anderhalve eeuw geleden en spreekt over uitbuiting van arbeiders. Maar de wereld is sindsdien behoorlijk veranderd. Bij Marx waren de meeste werknemers laag geschoold. In de huidige maatschappij is de kennis en ervaring zeer gespecialiseerd en zijn burgers hooggeschoold. Je kan zeggen dat ‘kennis is macht’. Maar die macht wordt niet gesteund door invloed en stemrecht. Daar ligt een kernfout van het neoliberale systeem via het aandeelhoudersmodel. Werknemers moeten gelijkwaardig worden beloond als de aandeelhouders. Dat herstelt de inkomensongelijkheid. Maar werknemers moeten dan ook de flexibiliteit opbrengen om mede ondernemingsrisico te dragen. Werknemers moeten dan wel zeggenschap krijgen in de aandeelhoudersvergadering.
Ik verwijs dan naar mijn artikel: https://sargasso.nl/van-aandeelhoudersmodel-naar-gelijkwaardigheidsmodel/
En dus halen we massaal laaggeschoolde werknemers uit Polen en Roemenië om de bouw, de vleesindustrie, Schiphol, supermarktdistributie, aspergeteelt, tuinbouwsector, Tata Steel enzovoorts overeind te houden.
“De huidige maatschappij” in Nederland, maar niet de maatschappij in Polen of Roemenië, en niet dat deel van de Nederlandse maatschappij met het zware ongeschoolde werk…
Ik beschouw LBO en MBO ook onder hoogopgeleid. Het zijn kwalitatief goede opleidingen die invulling geven aan maatschappelijke behoeften. Veel werk in de bouw kan alleen worden gedaan door vakmensen. De supermarkt bestaat uit veel meer dan vakken vullen. Tuinbouw bestaat uit veel meer dan alleen asperges plukken.
Gelukkig zijn er nog Polen en Roemenen die bepaald werk nog willen doen waar Nederlanders hun neus voor ophalen. Bepaald werk dat niet meer in Nederland (rendabel) kan worden gedaan, verdwijnt vanzelf naar het buitenland. Zo is de hele textielindustrie verdwenen. Dat hoort bij economie. Philips maakt geen lampen meer, maar complexe medische systemen omdat het opleidingsniveau zo hoog ligt. Maar het is een kwalijke zaak dat werkzaamheden waar behoefte aan is nog onvoldoende kunnen worden ingevuld (loodgieters, bouwvakkers, schilders, chauffeurs, zorgmedewerkers, etc.). De economie heeft daar ook een oplossing voor. Veel loodgieters, schilders, chauffeurs kunnen steeds hogere lonen vragen voor hun werk, soms meer dan veel academici binnen brengen.
Met een ladder? 😉
Hmmm.
Dat gold toen voor scheepsbouw en textielfabricage en schoenfabrieken, het buitenland kon het immers goedkoper. De vraag is of men toen ook voor dat werk tuinduizenden ongeschoolden naar NL zou halen als het kon (als het ijzeren gordijn niet bestond, EU nog niet bestond etc.).
Je kunt ook redeneren dat tuinbouw in kassen en aspergeteelt niet rendabel is tenzij je er ongeschoolden voor importeert, kolonialisme vanachter het bureau. Terwijl dat soort werk veel beter geëxporteerd zou kunnen worden naar Polen of Roemenië. Hup, al die kassen naar Marokko, kippen- en varkensfabrieken plus de slachterijen naar Polen, asperges kweken in Roemenië.
Breng het werk naar de (laaggeschoolde) werknemers toe als het kan.
Ja, we kopen op die manier ook talent uit de ontwikkelingslanden. Behalve IT’ers halen we daar ook artsen en verpleegkundigen vandaan, vakmensen die eigenlijk ter plekke hard nodig zijn. Weet je hoe duur de bouwvakker in Polen is geworden? Als die er nog is.
De economie heeft een k*t-oplossing.
Mooi voorbeeld van de verplaatsing van arbeid: toen Nederland uit hygiënische overwegingen het garnalenpellen vanuit huis verbood, dreigde de arbeidskosten te verveelvoudigen. Als je arbeiders in dienst neemt, zit je immers aan allerlei extra kosten vast.
Garnalenverwerkers hebben daar een handige oplossing voor bedacht. Ze hebben productiehallen laten plaatsen in een of andere uithoek van Marokko, waar jonge vrouwen bereid zijn lange diensten op onregelmatige tijden te draaien voor een paar honderd euro per maand. Rechtsbescherming van werknemers is daar ook een stuk minder.
Dus nu worden de Nederlandse en Belgische garnalen eerst naar Marokko gereden, daar gepeld, en vervolgens weer teruggereden. De extra transportkosten wegen kennelijk niet op tegen de enorme besparing op arbeidsloon.
Gevolg trouwens is wel dat de garnalen voor het invriezen gemarineerd moeten worden een cocktail van conserveringsmiddelen, waardoor de smaak verandert. En je garnaal is dus eerst ingevroren, daarna ontdooid om gepeld te kunnen worden, en daarna nogmaals ingevroren. Vers is anders.
Klopt, je kunt niet alle soorten werk exporteren, zoals de bouw bijvoorbeeld.
Maar we kunnen wel stoppen met steeds werk te importeren met het binnenhalen van EU-instituten of distributiecentra.
Dertig jaar geleden klaagden de Zwitsers al over Duitse aardappelen die in Zuid Italië geschild werden. Met vrachtwagens dwars door het Alpenland.
De garnalenpelmachine werd al in 2016 aangekondigd, maar blijkbaar is dat te duur of zo, de kinderziektes zouden er nu toch uit moeten zijn.
Dit soort vrachtverkeer zou je moeten verbieden, het milieu betaalt weer eens de prijs.
Maar oorspronkelijk waren de werknemers die dit werk wilden doen, er dus wél, die thuiswerkers van vóór Covid 19.
https://www.cornelisvrolijk.eu/nl/nieuws/cornelis-vrolijk-neemt-een-belang-in-garnalenpelcentrum-kant-in-lauwersoog/
https://www.cornelisvrolijk.eu/nl/nieuws/alle-hollandse-garnalen-bij-albert-heijn-gepeld-door-gpc-kant/
Ja, soms kunnen zaken beter worden overgebracht naar andere landen als Polen. Zo heeft Whirlpool haar fabriek in Frankrijk gesloten en een nieuwe fabriek gebouwd in Polen. In Oecraine zijn hele kippenfarms uit de grond gestapt.
Ieder land beschermt echter zijn eigen industrie zo veel mogelijk. Veel kaswerk in Nederland verplaats je niet zomaar naar Oost-Europa. Achter al dat kaswerk zit een hele infrastructuur van veilingen en transportketens en export. Zelfs rozen uit Kenia komen eerst naar Nederland om vervolgens verder te worden geexporteerd.
In Engeland is de komst van Polen afgeremd. Dat heeft gezorgd dat niet alle aardbeien meer zijn geplukt. Misschien is er een Engelse ondernemer die zo wijs is de teelt naar Polen over te brengen. Maar ja, die Poolse taal en levensgewoonten……
Nederland moet het steeds meer hebben van complexe diensten als IT en biotechnologie. Daarvoor trekt men mensen aan die ongetwijfeld in eigen land nodig zijn. Meer handen aan het bed via verpleegkundigen uit Indonesie en Philippijnen, ja Nederland betaalt beter dan in de thuislanden. Het is oneerlijk, maar dat zijn economische verschillen tussen landen.
Wach effe… Je verplaatst het zogenaamd niet zomaar naar oost Europa, maar we hebben het wél allang naar Kenia verplaatst???
Ja, precies, dat is nog het grootste schandaal! Bloemen die met teringherrie en vervuiling op Schiphol landen om de volgende dag weer met teringherrie en vervuiling te vertrekken naar Dubai. Je kunt allang digitaal verhandelen op elke plek van de wereld en de goederen rechtstreeks naar hun bestemming sturen ipv via Aalsmeer. Het zou me trouwens niets verbazen als die bloemen uit Kenia alleen hier landen om het winstgevende stempel “Aalsmeer” te kunnen krijgen. Het milieu en de omwonenden betalen de prijs.
Als Nederland verpleegkundigen de afgelopen 40 jaar veel beter had betaald hadden we helemaal geen tekort. De regeringen bezuinigen structureel op essentiële beroepen en gaan dan staan janken dat er geen verpleegkundigen, leraren of agenten meer zijn en dat de jeugd voor beter betaalde en tegelijk minder zware beroepen kiest.
En daar wordt Indonesië dan de klos van en dat vindt jij “nu eenmaal economische verschillen”, alsof het een onontkoombaar natuurverschijnsel is. Het is man-made.
Ik zie de nodige maatschappijkritiek. Dan wordt het politiek om zaken te veranderen. Zelf vind ik dat arbeid beter moet worden betaald dan kapitaal (zie mijn publikatie https://sargasso.nl/van-aandeelhoudersmodel-naar-gelijkwaardigheidsmodel/ ). Ook vind ik dat grote vermogens zwaarder mogen worden belast. Hierdoor komt er ruimte vrij voor betere beloning voor verpleegkundigen, leraren, militairen en politie. Maar dat zijn politieke keuzes.
Dat er rozen worden gekreekt in Kenia hangt af van slechts een of enkele investeerders die het aandurven om in Kenia rozen te gaan kweken. Dat is vast niet uit politieke overwegingen, maar meer uit commerciele doelen om gebruik te maken van de lage lonen aldaar. Maar het levert ook de nodige problemen op.
Dit stuk suggereert meer dan het waarmaakt.
Dhr. Bleeker wil een zomercursus over een boek van Fukuyama aan de UvA volgen. Vervolgens neemt hij alvast een voorschot op die cursus door afgaand op de titel en een citaatje uit een recensie in te vullen wat Fukuyama wel over het onderwerp zal betogen.
(Maar dat is dus giswerk, want om daar achter te komen zou je eerst of die serie hoorcollegs moeten hebben gevolgd, of het desbetreffende boek hebben gelezen.)
Aan zijn – nogal wankele – veronderstellingen over Fukuyama’s denkontwikkeling hangt Bleeker vervolgens zijn eigen gepeperde kritiek op het neoliberalisme/grootkapitaal op.
Dan denk ik als lezer: zou het niet raadzaam zijn geweest om toch maar even te wachten tot die vier hoorcolleges zijn afgerond, om op grond daarvan tot een meer gefundeerde beschouwing te komen? Ik leer nu meer over Harry Bleekers voorstelling van zaken dan over Fukuyama (titel, foto en inleiding doen anders vermoeden en zetten mij als lezer dus op het verkeerde been).
Ik heb het boek van het einde van de geschienis van fukuyama uit 1992 gelezen .
Heb daarna de volgende 30 jaar meegemaakt en op die 2 zaken is het artikel geschreven.
Ik vraag me af prediker deze boeken gelezen heeft. Het is gewoon gemakkelijke framing.
Prediker (aanvulling)
Acht ja framing zou een aparte leergang in de journalistiek moeten zijn.
Mijn stuk over Fukuyama is een inventarisatie op basis van zijn oude boek uit 1992, welk boek ik toen al gelezen heb en 30 jaar neo-liberale (Neo feodale) economische politiek.
Dus geen goedkoop voorbarig oordeel over zijn nieuwe boek. Alhoewel mijn verwachtingen niet hoog gespannen zijn.
Na mijn eerste cursusdag vrees ik dat ik net zo wereldvreemde cijferaar moet worden als Cerridwen, om optimist te blijven.
Gemiddeld inkomen in Nederland is omhoog gegaan.
Maar wat kun je er voor kopen, geen huis dus.
Ik heb er 100.000 bij gekregen en jij 2000 = gemiddeld toch wel 51.000. Please!
Het liberalisme werkt! De mensheid heeft vooruitgang geboekt.
Hangt wel af van de definitie, echter.
Maar ik behoud me het recht voor pas achteraf met een definitief oordeel te komen.
Wat ik dus wel mis is de “conditio sine qua non” oftewel liberalisme of niet is alleen opportuun als de aarde leefbaar blijft.