Crisis heeft geen vat op duurzaam voedsel

DATA - Hoezo crisis? De consumptie van duurzaam voedsel is afgelopen jaar flink gestegen. Alleen met de vleesvervangers schiet het niet zo op.

We eten meer duurzaam voedsel. Terwijl de bestedingen aan ‘normaal’ voedsel tussen 2011 en 2012 met iets meer dan een procent toenam (mede door minder restaurantbezoek), stegen de bestedingen aan duurzaam voedsel met bijna een kwart. Dat blijkt uit cijfers van het Landbouw Economisch Instituut (LEI), een onderdeel van de Universiteit van Wageningen.

Duurzaam voedsel is voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met dierenwelzijn, het milieu en sociale aspecten dan wettelijk verplicht.

De stijging doet zich voor over de gehele linie van producten en vrijwel alle producenten profiteerden van de groei. Zeer opvallend is de enorme stijging van de verkoop van duurzaam vlees. Tussen de eerste helft van 2011 en de eerste helft van dit jaar steeg de verkoop met bijna tachtig procent tot bijna 170 miljoen euro.

Vleesvervangers

Opvallend is ook dat de bestedingen aan vleesvervangers iets zijn teruggelopen.  Tussen 2009 en 2010 steeg het bedrag dat er werd uitgegeven aan duurzame vleesvervangers nog, maar sindsdien daalt het. Tegelijk schommelt de opbrengst van biologische vleesvervangers rond de 7,5 miljoen euro en stijgt de verkoop van de reguliere vleesvervanger: van 55,4 miljoen in 2006 naar 70,6 miljoen in 2011. Een exacte verklaring voor de daling van de verkoop van producten gemaakt van bijvoorbeeld duurzame soja en tofu, valt niet te geven. ,,Het zou kunnen dat ze meer in maaltijden worden verwerkt en dus minder los worden gekocht. Bovendien staat de productie van soja soms ter discussie. Maar dit is puur gefilosofeerd’’, benadrukt Johan Bakker van het LEI.

Stichting Wakker Dier heeft nog een andere verklaring voor de daling van de verkoopcijfers. ,,We zien sinds enkele jaren dat er minder vleesvervangers in de aanbieding zijn bij supermarkten. In 2010 stond er per supermarkt nog 167 keer per jaar een vleesvervanger in de folders, in 2012 zal dat uitkomen op ongeveer 145 keer’’, aldus een woordvoerster.

Uit dezelfde Monitor Duurzaam Voedsel blijkt dat elk ander duurzaam voedingsproduct juist meer verkocht wordt. In enkele gevallen steeg de verkoop met tientallen procenten qua opbrengst. De snelste stijger is duurzaam vlees. De hoeveelheid geld die daaraan werd uitgegeven, steeg met bijna 80 procent, scharrelvlees zelfs met 171,4 procent.

Toch is volgens Bakker een theorie dat mensen overstappen van de duurzame vleesvervangers naar duurzaam vlees niet steekhoudend. ,,Mensen die vegetarisch eten, zijn overtuigde niet-vleeseters. Of dat nu duurzaam is of niet.’’

Blijft de vraag waarom duurzaam vlees ineens zo stijgt in populariteit. Heeft de Albert Heijn daar wellicht iets mee van doen?

Voor wie wil: de cijfertjes

  1. 1

    Niet iedereen wordt getroffen door de crisis dat blijkt maar weer uit dit bericht. Waarschijnlijk blijven de rijken buiten schot en kunnen ze zich deze uitgave best veroorloven.

  2. 2

    AH biedt inderdaad een breder met een “Beter leven” sticker voorzien assortiment duurzame vis/vlees e.d. Bloemen voor AH en voor diegenen die de prijs kunnen ophoesten. Daar t.o. staat een nog hardere campagne met plofkip-hamsteraanbiedingen* waar uiteraard, en u voelt hem al aankomen, de bonusmarges liggen…

    * door duurzaam extra te promoten (in een loze hoek o.i.d. een schap voor in te ruimen) kan men dit ook nog eens verantwoorden

  3. 3

    Ik neem aan dat duurzaam vlees ook niet volgepompt wordt met water met melkeiwit en andere toevoegingen en dus ook nog gewoon naar vlees smaakt, i.t.t. die rubberen lappen waar al dat water in de pan weer gewoon uitlekt.

    Een vriend van mij werkt bij CFS, Consumer Food Services, die samen met Stork machines maakt om van een kip verpakte schaaltjes filet, drumsticks en wat al niet meer te maken. Hun leverancier van enorme injectiebalgen (of hoe noem je zoiets) wist trots te vertellen dat ze zonder problemen 1L water aan 1kg wisten toe te voegen zonder dat de consument in de supermarkt kon zien.

    (Een reactie op mijn eigen blogje, een paar weken geleden, toen ik in een vlaag van verstandsverbijstering eens kipfilet in de aanbieding had gekocht en naar aanleiding waarvan ik een stukje schreef over hoe ongelofelijk vies dat eigenlijk wel niet was.)

  4. 4

    @1: ik betaal mijn biologisch vlees door vaker vegetarisch te eten.

    Overigens vind ik het zot dat biologisch eten een bewuste keuze moet zijn: ik wil gewoon eten in mijn karretje kunnen mikken dat vanzelfsprekend met respect voor de natuur is gekweekt. Als dat de norm is, wordt het bovendien vanzelf goedkoper.
    Maar blijkbaar is de consumentenprikkel hier onvoldoende sterk voor, is het dan toch wenselijk dat we de emissieregels van agrarische bedrijven gaan aanscherpen? Dan is nu het moment, nu de agrolobby van de CDA voorlopig is uitgespeeld.

  5. 5

    Een exacte verklaring voor de daling van de verkoop van producten gemaakt van bijvoorbeeld duurzame soja en tofu, valt niet te geven.
    Het spul is nog steeds niet te vreten. Succes marketing managers.
    Vlees is geen core bizniz van Appie ,lastige handling en opslag , men moet maar liever niet.
    C1000 verkoopt veel meer.