Closing Time ging gisteren over hét disco-nummer bij uitstek “I feel love” van Donna Summer. Het werd geproduceerd door Giorgio Moroder, die de synthesisers en een vergelijkbaar opzwepend ritme eerder dat jaar al had gebruikt in een uiterst dansbaar nummer, “From Here to Eternity”.
“Godfather of disco”, schreven de muziekjournalisten later, want clichés als “onverwachte geluidserupties”, “briljant” en “pompend ritme” zijn nooit genoeg. Maar het is een gaaf nummer.
Reacties (20)
Kijk, dan zie dat een producer geen echte muzikant is. Moroder is waarschijnlijk een bedekking van zijn echte naam: marauder?
@1: Aan je reactie is echt geen touw vast te knopen.
@0: Ik denk dat hij eerder bij de pioniers van de elektronische muziek (in Europa dan, samen met bv. Jean Michel Jarre en Kraftwerk) hoorde.
@2: plaats achter het woord ‘zie’ het woord ‘je’. Helpt dat?
@1: Laat nou Moroder zijn echte achternaam zijn, maar Giorgio niet zijn echte voornaam…
@2: Zowel, als….
@3: Nee, helpt niets.
@4: Is toch echt zijn (2e) voornaam.
Hij maakt nog muziek:
@6: Oh
@7: Dank. Kijk zoiets bedoel ik dus. Giorgio is techie gadget liefhebber die geluids en visuele effecten uit probeert. Dat is iets anders dan een muzikant.
@8: Nou nee, dat is precies wat een muzikant is (iig voor de geluidseffecten, al heb je ook muzikanten die klakkeloos de noten spelen die door zo’n probeerder op papier zijn gezet). Maar los daarvan negeer je ook nogal de geschiedenis van deze man.
@1: Moroder is een veel voorkomende naam in het gebied waar hij geboren is (Zuid-Tirol).
@9: Maar los daarvan negeer je ook nogal de geschiedenis van deze man.
Nee hoor. Ik hoor iets en daar vind ik wat van. Dat zet ik om in een commentaar. Daar kun je het niet mee eens zijn. Dat mag. Maar muziek is nou net lekker subjectief. Ik vind Moroder als muzikant minder geslaagd dan als tech gadget operator. En dat mag ook. En dat vind jij niet goed. Dat mag ook. Maar dat verandert niet mijn mening. En dat mag dan ook weer. Heerlijk toch die subjectiviteit.
En dat alles laat trouwens onverlet zijn historische rol. Maar dat maakt hem nog geen muzikant.
Oh, en in het algemeen vind ik elektronische muziek – op zichzelf of als deel van andere geluiden dan wel muziek – soms best goed hoor.
En @algemeen:
Ik riep in #1 gewoon wat nav wat ik vind van zijn muziek, los van zijn reputatie of historische betekenis. Ik zette dat om in een ‘grapje’ over zijn naam (muzikanten hebben vaak artiestennamen) – sorry was blijkbaar niet eens leuk. Ik krijg reacties – nav zijn muzikantigheid en naamigheid – die ik niet had verwacht.
Ik zie mezelf niet als trol, maar begin die techniek nav dit draadje wel goed te begrijpen (na al die jaren!).
Uitsluitend schriftelijk communiceren leidt vroeger of later tot problemen.
@11
Wat mij betreft heeft #9 wel een punt. Productie en arrangement (waar de grens tussen die twee ligt is niet altijd even duidelijk) zijn al lang integraal onderdeel van muziek. Klankkleuren en effecten en de sfeer die daarmee wordt opgeroepen zijn net zo belangrijk als melodie, ritme en harmonie. Produceren is dus ook gewoon muziek maken en een producer is ook een muzikant.
Het kan natuurlijk best dat dat aspect van muziek voor jou niet zo belangrijk is. Maar dat is een andere kwestie.
@6: Ah, nooit eerder gezien. Bedankt voor die rechtzetting
@Hansr heeft gewoon zijn eigen (enge) definitie van muziek. Zolang hij maar niet roept dat die definitie dé definitie is heb ik daar geen problemen mee. Oh wacht…
@14: Aan je reactie is echt geen touw vast te knopen.
@11: “Maar muziek is nou net lekker subjectief.”
Wat je goede of slechte muziek vindt is wellicht subjectief. Maar wat muziek, het produceren van muziek en daarmee wat een muzikant is, is helemaal geen subjectief onderwerp. Dat zit netjes in definities gegoten. Objectief is Moroder een muzikant, geen discussie over mogelijk.
“Ik riep in #1 gewoon wat “
Dat bleek wel, vandaar alle reacties die je niet verwachtte. Ik weet wel een forum waar je eventueel naar toe kunt als je gewoon wat wil roepen, maar hier kun je verwachten dat je dan wat “onverwachte” reacties gaat krijgen.
@16: Maar wat muziek, het produceren van muziek en daarmee wat een muzikant is, is helemaal geen subjectief onderwerp.
Inderdaad, ik kan in een encyclopedie of woordenboek best opzoeken wat muziek of een muzikant – persoon die muziek maakt – is.
Maar als ik – je, men – in het dagelijks bestaan een slechte muzikant hoor(t) – dwz iemand die slecht muziek maakt – dan kan ik in de wandelgangen roepen : ‘die persoon is geen muzikant’ (met wanhoop in de ogen en misbaar met de armen, u ziet het voor zich? Nee?).
Dat heeft niets met definitie of woordenboeken te maken, dat heeft te maken met … ja, en daar scheiden de geesten.
@17
Alleen zei of impliceerde je in #1 helemaal niet dat Moroder een slechte producer/muzikant zou zijn, maar zei je gewoon dat “een producer geen echte muzikant is”.
Overigens kun je, tot op zekere hoogte, best onderscheid maken tussen je eigen smaak en de kwaliteit van muziek. Ik ben absoluut geen liefhebber van disco, maar desalniettemin twijfel ik er niet aan de Moroder tot de top behoort, in dat genre. Prima muzikant dus, al zal ik er nooit voor mijn plezier naar gaan zitten luisteren.
maar zei je gewoon dat “een producer geen echte muzikant is
My bad, point taken.
@19, als je maar kunt dansen.