ONDERZOEK - Gossie…. Een excuusmail van een ambtenaar omdat een Wob-verzoek ergens onbeantwoord is blijven slingeren. Dat gebeurt niet vaak. Dat wil zeggen: dergelijke excuses. Dat rondslingeren, dat is schering en inslag.
En de kwestie? Weet u nog? Op 16 januari schreef ik dat ik de ‘bordendiarree’ langs de snelwegen wel een beetje beu ben. En ik diende een Wob-verzoek in om, kort gezegd, de locatie van alle snelheidsaanduidingen langs de A4 in kaart te brengen. Dat verzoek ging richting minister van Infrastructuur & Milieu. De wettelijke beantwoordingstermijn is vier weken, ergo op Valentijnsdag had er antwoord moeten zijn.
Noppes.
Geen ontvangstbevestiging, geen verzoek om uitstel van de beantwoordingstermijn, laat staan een inhoudelijk besluit. Op 28 februari nog steeds niks, helemaal nada, waarna ik een zogeheten ‘ingebrekestelling’ stuurde. Zeg maar: een dwangsom instelde.
Weer niks. Oorverdovend stil. Nou had ik de dwangsom lekker door kunnen laten lopen à 40 tot 50 euro per dag, tot een maximum van 1260 euro. Makkelijk verdiend. Desondanks de telefoon gepakt en de persvoorlichting van het ministerie gebeld om te vragen wat er toch aan de hand was. Daarop kwam enkele uren later een mailtje terug van de verantwoordelijke jurist van Rijkswaterstaat. ‘Bij de behandeling van uw verzoek zijn twee diensten van Rijkswaterstaat (RWS) betrokken, omdat de A4 zowel in het beheersgebied van RWS West-Nederland Zuid (voorheen RWS Zuid-Holland) als in het gebied van West-Nederland Noord (voorheen RWS Noord-Holland) loopt. Door een intern misverstand – dat voornamelijk aan mij te wijten is – heeft echter geen van beide diensten het verzoek adequaat opgepakt en is eveneens verzuimd u een ontvangstbevestiging te sturen, terwijl dat uiteraard wel gebruikelijk is. Ik wil u mijn verontschuldigingen aanbieden voor de gang van zaken.’
Da’s fideel. Heb ik de goede man ook laten weten. Iedereen maakt foutjes.
Het probleem is, dat dit staande praktijk is bij Wob-verzoeken. Ik durf de stelling aan dat 80 procent van alle verzoeken buiten de wettelijke termijn wordt beantwoord. Met andere woorden: de Wob-structuur in Nederland is gewoon niet goed. Met als gevolg dat zeer veel Wobbers ontmoedigd raken en gewoon afhaken. In dit geval bijten we door. Inhoudelijk bericht waar die borden in de snelwegjungle allemaal staan, laat nu dus nog enkele weken op zich wachten. Het ministerie maakt bij de beantwoording van het verzoek geen snelheidsovertreding, zullen we maar zeggen.
Het in mijn vorige stukje aangekondigde bezwaar bij het CJIB tegen de bekeuring is – geheel conform verwachting – afgewezen. Daarmee is de weg vrij voor het proefproces. Wordt vervolgd.
Reacties (10)
Smullen :)
Was het niet Zweden waar alles online terug te vinden moet zijn volgens de wet? Scheelt veel wobjes en ergernis (aan beide kanten). Oh wacht, de Staat der Nederlanden en ICT (en openheid).
Iemand weet meer:
http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/verhoging_maximumsnelheid/kaart/
Al staat er een aardige disclaimer bij ;)
OT, sorry
Fuck toch op met dat gezeik over die bordendiarree, wie trekt zich daar nou ook nog maar iets van aan. 300 km/u over de A44, geen probleem…….. En dan komt het voorwieltje nog even los ook van het asfalt.
@4: Daan,
i.p.v. maximum-snelheden moeten ze alleen aangeven waar de radars staan.
@4: En niemand die er last van heeft als je 300 rijdt: andere automobilisten die vanuit het niets opeens gepasseerd worden (links of rechts), mensen in de buurt van de snelweg die de heerlijke dampen die uit jouw machine komen mogen inademen na het genieten van het heerlijke motorgeluid. En tientallen jaren later hoeven we nog altijd de kachel ietsje minder hoog te zetten, in verband met de extra CO2 uitstoot.
@4 als je zo hard rijdt op een motor, is er slechts één die je inhaalt: darwin
@4: ik schrijf dit niet lichtzinnig op, en ik wens je niet dood, maar als je werkelijk meent wat je schrijft, is voor mensen zoals jij maar één oplossing: een eenzijdig ongeval die ervoor zorgt dat jij een héle lange tijd niet achter het stuur kunt kruipen.
”Met als gevolg dat zeer veel Wobbers ontmoedigd raken en gewoon afhaken.”
En dat is dan ook precies de bedoeling.
Ik zal er wel mee in problemen komen en sommigen van jullie vinden dat ik dit niet mag zeggen. Maar willen jullie meer verkeersborden of minder?
MINDER – MINDER – MINDER
Dan regelen we dat.