Recensie Zomergasten 2025 Özcan Akyol

Serie:

RECENSIE - Ik dacht, ik ga me niet voorbereiden en alles gewoon over me heen laten komen. En daar kwam me toch een stoet! Ik vond Eus altijd al sympathiek, maar dat hij zo dicht bij mijn eigen levenshouding zou staan had ik niet verwacht. Natuurlijk, zijn achtergrond is heel anders, 2e generatie Turks-Nederlands, Aleviet (vrijzinnig islamitisch) – wat binnen de Turkse gemeenschap weer een minderheidsgroepering is, en daardoor had hij altijd het gevoel nergens bij te horen. Maar door die achtergrond heeft hij wel geleerd om zich binnen verschillende sociale groepen te bewegen, en tegelijk heel erg op zichzelf te vertrouwen. Hij was altijd een buitenbeentje, eigenzinnig. En daar kun je ver mee komen, heb ik ook ervaren.

Met het eerste fragment van Jan Cremer in New York maakt hij meteen dat punt; ook die werd in de literaire wereld gezien als ordinair, een branieschopper, een indringer. Maar hij schopte het toch maar mooi tot bestsellerschrijver. Erkenning kwam niet van de “eigen groep”, maar van buiten, van de lezers.

En erkenning is wat we allemaal zoeken, eigenlijk de rode draad door deze hele uitzending. Tegelijkertijd zoekend naar eigenheid, júist niet conformeren aan de bestaande mores.

Je kiest niet je eigen uitgangspunt. Zoals Eus, jongste zoon in een Turks afwijkend gezin, geboren na de dood van een halfzusje – zijn moeder had liever een meisje gehad, een goedmaakkindje, maar het was Eus, helaas, helaas.

Een volgend fragment gaat over Salman Rushdie’s Duivels Verzen; er braken rellen uit, en in het huis van Eus was paniek. Hij mocht weken niet naar buiten, niet omdat hij er iets mee te maken had, maar omdat hij als Turk door buitenstaanders in dezelfde groep werd gepropt als de islamisten die zich zo druk maakten om dat boek. Maar de Turkse “gemeenschap” is dus niet homogeen, hij en zijn familie vielen buiten het Soennitische  bootje. Discriminatie van twee kanten, ga er maar aan staan.

Maar Eus maakt van de nood een deugd. Toen in de jaren ’80 de werkloosheidscrisis aanbrak – we zien een fragment van de documentaire Deventer Blik (over een blikvoerfabrikant) – wilde zijn pa wel met een oprotpremie terug naar Turkije. . Maar daar stak mams toch mooi een stokje voor. En passant maakt hij het punt dat migratieproblemen altijd aan politiek links worden toegeschreven, terwijl het toch echt een volstrekt ondoordachte graai-actie was van rechtse kapitalisten. Het woord slavenmarkt viel zelfs, waar mannen in bruine pakken in Turkije wanhopige mannelijke arbeiders oppikten. Zonder enig nadenken over de impact op de samenleving die de vreemdelingen wel eens zouden kunnen hebben. Eus’ moeder leerde nooit goed Nederlands, bijvoorbeeld.

Zijn vader had, zoals Eus het zelf zegt, geen talent voor het vaderschap. Die vond de kids maar lastig. Hij was gefrustreerd, dronk en werd agressief…en toch heeft Eus wel compassie voor hem – en daar vinden we elkaar. Ik heb ook ouders die, uh, niet om door een ringetje te halen waren, zeg maar. Daar word je wel sterk van, en het geeft je inzicht. Ook grappig: mijn ouders (en ik, als meissie) zaten bij een revuegezelschap. En volgens Eus vond zijn vader zichzelf een artiest, en zong zijn moeder de sterren van de hemel in de huiskamer.

Een kort fragment van Nigella Lawson, die ’s nachts een stuk vlees uit de koelkast snaait, snijdt een ander thema aan: sociale status. Vlees werd en wordt gezien als luxe en dat wil je laten zien, en dat wil je hebben, die koelkast (of ijskast, afhankelijk van je sociale klasse…ik hou het op koelkast) en dat ongegeneerde nachtelijke snaaien. Dat gevoel van “dit is het goede leven”. Ja dat heb ik ook – niet zozeer dat vlees een statussymbool is, maar meer dat ik niet de eindjes aan elkaar hoef te knopen zoals mijn moeder vroeger. Hoewel Eus wel iets gevoeliger lijkt te zijn voor status dan ik, maar laat ik het niet teveel over mezelf hebben.

Want ik heb zeker niet de ervaring die de volgende fragmenten bieden.  Gegen die wand is een Duitse film over een Turkse man en vrouw die een verstandshuwelijk aangaan, zodat vooral zij een vrij leven kan leiden. Een schrijnend voorbeeld van groepsdruk en hypocrisie binnen (in dit geval) de Turks islamitische gemeenschap. De mannen praten onderling over hoeren en neuken, maar zodra de hoofdpersoon vraagt waarom ze hun eigen vrouw niet gewoon neuken, breekt de pleures uit; zo praat je niet over ónze vrouwen! Eus heeft nogal een hekel aan dat conservatieve geleuter, en betreurt het dat die groep wel dominant is in Nederland. Waar hij zelf dus regelmatig bij ingedeeld wordt, want Turk, duh. Terwijl hij in feite nergens echt bij hoort. Wat hij overigens ook niet wil, hij heeft schijt aan de mores, vertrouwt op zichzelf en gruwt van groepsdenken.

Toch ontkomt ook hij niet aan hokjes. Hij komt zelf uit de “lagere sociale klasse” en voelt zich daar ook het meest thuis. Het heeft hem gevormd.

Een fragment uit Menace II society toont goed aan hoe dat je levenshouding beïnvloedt. Een zwarte jongen in da hood krijgt van zijn opa de vraag: “Do you care whether you live or die?” I don’t know”, is het antwoord. Als het leven kut is en je nix meer te verliezen hebt, word je nihilistisch. Fuck it, just go with the flow, whatever.

Eus is ook in het criminele circuit beland. Kreeg van een reclasseringsambtenaar te horen dat ie zijn leven aardig verneukt had met een strafblad. Het was door te kijken naar anderen, kunstenaars, schrijvers, artiesten, dat hij zich realiseerde dat hij best nog wat van zijn leven kon maken.

En dat brengt me bij het volgende fragment, van voetballer Ronaldinho. Ik háát voetbal, maar potverdriedubbeltjes, die Eus heeft me zomaar doen genieten van de capriolen van die spring in het veld! Ja, ik snap wel dat je bewondering hebt voor die gast. En de wijze les die erachteraan kwam: voetbal verbindt. Waar komt de arbeider nog de dokter tegen? Bij het voetbal! Daar is geen speld tussen te krijgen. Al zul je mij evengoed met geen 10 paarden een stadion in krijgen, doei, maar dit terzijde.

Waar ik ook geen ervaring mee heb, maar waar ik me wel heel goed bij kan inleven, is de noodzaak van migrantenkinderen om voor hun ouders te tolken, zoals in het fragment van Favoriten (alweer een Duitse film, wat is dat toch…?), over een schoolklas van migrantenkinderen en het oudergesprek met de juf. Eus heeft die ervaring dus wel, en niet alleen op school natuurlijk. Het meest schrijnende verhaal gaat over de huisarts, waar moeder Ökyal met Eus als tolk heen ging omdat ze “last had van alles”. Daar kan een huisarts niks mee, maar zie maar eens om via zo’n kind te achterhalen wat precies het probleem is. Eus raadde dokter aan om maar gewoon een receptje voor paracetamol uit te schrijven, zodat ze het gevoel had serieus genomen te worden. Jaren later is er een arts met Turkse achtergrond, en blijkt dat moe al die jaren depressief is geweest…ja, dan heb je last van “alles”, ik kan erover mee praten. Heeft dat mensie dus jarenlang mee rondgelopen, maar gelukkig krijgt ze nu goede medicijnen.

Nu moet ik zeggen wat ik níet met Eus deel, en dat is zijn muzieksmaak. Hiphop; bleh! We krijgen Chris Brown voor onze kiezen. Nou ja, heel slecht is het ook niet, en inderdaad is het visueel wel een spektakel.

Het gaat nog even over “gecancelde” collega’s, zoals Matthijs van Nieuwkerk, die wat Eus betreft morgen weer aan het werk mag. Mjah, mag van mij ook wel hoor, ik neem aan dat ie die grote bek inmiddels wel een beetje heeft ingeslikt na alle toestanden. En het is natuurlijk waar; dat iemand iets vervelends of slechts gedaan heeft, doet niet per se iets af aan zijn werk. Soms wel, soms niet, en je moet mensen ook wel een tweede kans gunnen.

Zoiets schijnt ook aan de hand te zijn met ene Charles Bukowski, nooit van gehoord, maar een schrijver, dichter, die blijkbaar prachtig schreef maar ook antisemiet werd. Aangezien ik geen flauw idee heb over wie en wat dit gaat, laat ik een oordeel maar achterwege. Net als Eus heb ik een hekel aan mensen die zich zonder kennis of kunde een mening aanmeten.

We hebben ook gemeen dat we allebei niet stil kunnen zitten. Altijd bezig zijn, anders voelt het als spijbelen, of zo. Al zoekt Eus naar eigen zeggen steeds naar nieuwe hobby’s om zich in te storten; daar ben ik allang mee opgehouden, ik heb er genoeg en daar ben ik tevreden mee. Zal de leeftijd wel zijn.

Het een na laatste fragment is uit een documentaire die ik beslist nog een keer helemaal wil zien: Het woord heeft mij gered, over Rodaan Al Galidi, naar eigen zeggen “Asielzoeker des vaderlands”. Wat een heerlijke, charmante, optimistische en hilarische man! Met een gedicht over vla! Humorrr! Ik ga het fragment niet helemaal uittekenen, maar de clou die Eus over wilde brengen is dat je zulke mensen nodig hebt, die vanuit een heel ander standpunt naar onze samenleving kijken en bijzondere observaties doen en een inzicht hebben dat we zelf ontberen. Rodaan vertelt dat hij 12 mensen (asielzoekers) gekend heeft die zelfmoord gepleegd hebben. Waarom hij er nog wel is? Volgens Eus is dat omdat “hij het woord heeft”. Hij heeft zich onze taal eigen gemaakt en kan zich dus goed uitdrukken. En hij is mild, brengt zachtheid. Of Eus dat zelf ook als missie heeft? Ja, best wel, al gaat ie er ook met gestrekt been in als het moet. Maar uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde; gewoon een fijn leven. En daarvoor heb je verbinding nodig, en daarvoor heb je empathie nodig. Dus.

Een van de laatste vragen van Griet (die ik eigenlijk helemaal buiten dit verhaal heb gelaten, sorry daarvoor, maar ik ben gebiologeerd geweest door Eus…) is waar hij het meest trots op is. Het verrassende antwoord is dat “ik niet mijn vader ben geworden”. Hoewel dat een negatieve insteek lijkt, kan ik helemaal invoelen wat hij bedoelt; trauma’s en dat soort dingen worden nogal eens generationeel. Maar daar heeft hij zich mooi aan ontworstelt.

Het laatste fragment van de avond is van rapper Fresku met het Metropool Orkest. Wow, ja ook weer helemaal niet mijn smaak qua muziek, maar potjandorie wat indrukwekkend! Niet alleen vanwege de tekst, over o.a. Palestina, 4 jaar geleden al (!), maar ook vanwege de samenwerking tussen een rapper en een wereldberoemd klassiek orkest. En daarmee is de cirkel rond; er kunnen mooie dingen ontstaan als verschillende groepen uit verschillende milieus bij elkaar komen.

Reacties (22)

#1 Ixie

Beste Karin, niet Bukowski maar Ferdinand- Louis Cèlin werd antisemiet. Verder goed artikel. Ik was ook verrast door de interviewster vooral mbt vragen over Matthijs van Nieuwkerk.

#1.1 Spam - Reactie op #1

Charles Bukowski, nooit van gehoord

Ook verrassend voor iemand die schrijft voor haar beroep.

#2 Peter Jong

Karin, bedankt voor je geweldige recensie c.q. samenvatting van het interview gisteravond van (de eerste) zomergast Eus door Griet.
Eus: feminien (afkeer van machogedrag!), empathisch, geweldige denker en analyticus (zie zijn columns), blijvende verbondenheid met de onderklasse (herkenbaar: je oorsprong), levenswijs, leesbevorderaar (net als mijn oudste dochter Claudia Jong, die schoolschrijver is). Ik heb ook andere muziekvoorkeur (dankzij mijn ouders?): klassiek, romantisch.

#3 Fransje

Wij hebben ons doodgeërgerd aan interviewster Griet. Ze liet hem geen moment uitpraten en maakte continu zijn zin af. Arrogant, met bijna rollende ogen. De vragen over Mathijs van Nieuwkerk waren agressief en kwamen uit het niets, als een aanslag. Knap dat Eus de regie heeft weten te houden. Wij dachten echt, zo meteen stapt hij op!

#3.1 Tineke - Reactie op #3

Helemaal mee eens!

#3.2 Maarten - Reactie op #3

Wij hadden vooral het idee dat ze verschrikkelijk zenuwachtig was. Zo erg dat ze haar lichaam amper onder controle had en dan met name haar hoofd. Het zag er heel raar uit.

#4 Virginia

Prima uitzending met Eus! Vond Karin van der Stoop erg vervelend met haar potverdriedubbeltjes recensie. Vergelijken met je eigen leven is prima maar niet een recensie lang, over wie ging het nou eigenlijk. Irritante schrijfwijze!

#5 Pieter

Ik vraag me af of ik nu een recensie heb gelezen of een persoonlijke vergelijking vanuit het ik-perspectief die de plank volledig misslaat.

#6 carolien

beste Karin, dank voor de samenvatting , kan me er helemaal in vinden.
Het was/is een zachtmoedige, empatische zomergast, dat kwam via zijn gekozen fragmenten goed over.

#7 Afke Toren

Ik vond dat Eus super was in de analyse van zichzelf.Hij hield zijn eigen interview.Daar was ik blij mee,want Griet was zeer irritant aanwezig.Onverstaanbaar …met grote gebaren sloeg ze heel vaak de plank mis.Ze had zo haar eigen mening over alles.Mattheys kwam niet uit het niets …want dat was een stuk van haar zelf ,toen ze bij M.zat en niet werd geloofd .Heel slecht zoiets.Even dacht ik hij stapt op….maar hij herpakte zich.Het was een ontroerend beeld wat Eus van zichzelf liet zien.

#7.1 Hennie - Reactie op #7

Zeer irritante interviewster, onverstaanbaar dat Belgische praten. Ze liet Zeus ook niet uitpraten

#7.2 Ro - Reactie op #7.1

Cursus interview techniek kan geen kwaad, of is zelfs noodzaak.
Griet ontpopt zich als een van de slechtste interviewers ooit in de historie van Zomergasten. Ze liet Eus niet uitpraten, drong haar mening hinderlijk op en reageerde op een kinderlijke manier op zijn uitspraken. Eus liet zich nauwelijks van de wijs brengen. En trakteerde de kijker op een mooie avond. Dat had hij zonder de geborneerde Griet op den Beek óók en wellicht nog beter gekund. Basismateriaal voor alle journalistieke opleidingen in Nederland en België.

#8 Mike van der ploeg

Eus, de man die zijn vriend mathijs heeft verraden. Nou nou wat een leuke man…😵😵

#9 Reinaert

Ik begrijp niet zo goed waarom Eus zomergast was. Een brave Hendrik die op dit moment van zijn leven tevreden is over dat leven. Erg saai voor bij een kopje thee.

#10 Spam

Ik vond het teleurstellend. Vooral de interviewster. Kortaf, irritant interrumperend terwijl de gast gewoon antwoord geeft op haar vraag, en nauwelijks echt luisterend naar de antwoorden. Het Mathijs-verhaal was illustratief maar helaas niet de enige zwakke episode. Er was duidelijk een opdracht van de redact om toch ook even kritisch te zijn. Anders ben je blijkbaar geen echte interviewer. Maar in haar aggresieve aanpak vergat ze te luisteren en na te denken. Er is niets inconsistent aan het waarderen van het werk van een muzikant, terwijl je een deel van zijn persoonlijke gedrag veroordeelt en het waarderen van een vriend en zijn werk terwijl je een deel van zijn persoonlijke gedrag veroordeelt.

En dan is er ook nog het zonder verdere uitleg wegbezuingigen van de aansluitende film. Dat was voor mij toch altijd een integraal onderdeel van het concept. Ik had toch graag nog eens naar Gegen die Wand gekeken.

Ik hoop dat de gasten en hun fragmenten dit seizoen nog een beetje redden. Ik vrees het ergste.

En krijgen we volgende week gewoon weer een recensie van Max? Dit was natuurlijk gewoon een lang en saai verslag met oninteressante bespiegelingen op het eigen leven van de schrijfster.

Zo. En dan nu weer even mijn mopperpet afzetten.

#10.1 Tim - Reactie op #10

De film “Gegen die Wand” wilde ik ook graag zien. Niet te koop en niet on Demand. Maar hij is te downloaden op de ouderwetse manier. Zelfs met Nederlandse ondertiteling!

#10.2 Maarten - Reactie op #10.1

Op Marktplaats staat er een aantal te koop.

#11 Tinette Tijsma

Ik vond het een boeiend interview met 2 mensen die helemaal zichzelf zijn. Ook de samenvatting vind ik grappig en treffend. Ik denk dat we allemaal wel iets herkennen in het verhaal van Eus en dat maakt het ook zo interessant en aangenaam om naar te luisteren.

#12 Wout

Helder stuk over jezelf, Karin. Ik ben de tel kwijtgeraakt mbt het woord ‘ik’ wat je gebruikt.

Allicht kan je in jouw volgende recensie ook aandacht besteden aan de geïnterviewde? Alsmede de interviewer?
Dit zou interessant zijn!

#13 Jantine

Beste Karin,
Je geeft een goede samenvatting van het gesprek. Het relateren aan je eigen ervaringen, ideeën en opvattingen heeft weinig toegevoegde waarde voor de lezer.
De uitzending met Eus heeft me geboeid, omdat hij zich open en kwetsbaar opstelt en ook goed weet wat hij wil vertellen. De interviewstijl van Griet is wat staccato en inderdaad kapt ze het gesprek soms af. Waarschijnlijk om de tijd te bewaken. Het mag wat soepeler. Al met al een knap debuut van haar in deze rol. Ik kijk uit naar de volgende uitzending.

#14 Herminia

Interviewster kan niet luisteren en laat prachtige gelegenheden om door te vragen aan haar voorbijgaan; doodzonde.
Ik vond haar jasje ook niet gepast voor de gelegenheid.

#15 Maarten

Een recensie is m.i. wel iets meer dan een opsomming van, in dit geval, vertoonde fragmenten. Het lijkt wel een opstel geschreven door een 15-jarige HAVO-puber die er kirrend achterkomt dat ze veel overeenkomsten heeft met het beschreven onderwerp. En ik zeg expres 15 jaar, want een schrijfster die Bukowski niet kent…
Niets over de interviewster, voor mij de grootste deceptie van de avond. Kortom, een gemiste kans deze ‘recensie’.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*