Boodschappen, nieuws en feiten.

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
, ,

Na de invoering van de euro, is meermalen geklaagd dat die munt  het leven duurder maakte. Dat valt reuze mee, zegt de Telegraaf. De doorsnee boodschappen zijn tussen 2002 en nu slechts 2 procent duurder geworden. Dat mag nieuws heten, want eerder constateerde de Telegraaf heel andere feiten.

15 november 2011: Boodschappen ruim 15 procent duurder, kopt diezelfde Telegraaf. Drie jaar eerder, 18 augustus 2008, zijn volgens de Telegraaf, de boodschappen 10 procent duurder dan het jaar ervoor. Tussendoor, in augustus 2010, vond de Telegraaf de dagelijkse boodschappen nog steeds aan de dure kant, dit keer zonder cijfers te publiceren.

Als die percentages over de langere periode uiteindelijk op de twee procent komen, dan moet het in de overige jaren wel erg goedkoop zijn geweest.
We kijken even bij het CBS en inderdaad: ten opzichte van 2002 waren de gemiddelde prijzen voor voedingsmiddelen 1,9 procent gestegen. In de boodschappenkar van het CBS zit wel een heel ander pakket dan De Telegraaf heeft ingeslagen. Het CBS keek naar 13 gangbare voedingsartikelen, waaronder aardappelen, eieren, melk, maar ook koffie, thee en suiker. De Telegraaf deed er ook toiletpaper en andere zaken bij.

Het CBS heeft ook cijfers over voedingmiddelen alleen. In 2011 waren die ruim 8 procent duurder dan in 2002. Volgens De Telegraaf moet je toch echt een lading frisdrank en wasmiddelen in je boodschappenkar storten om op die 2 procent te komen. Mits die producten in de aanbieding zijn.
Gooien we de boodschappentas van het CBS vol met groente, fruit, brood en wasmiddelen, dan zie je dat die wasmiddelen in 2011 zo’n 18 procent goedkoper zijn dan in 2002. Het hele pakket is echter ruim 4 procent duurder geworden.

Nog steeds zijn de cijfers hierboven gerelateerd aan 2002, het jaar waarin de euro een feit werd. Maar om te zien of die euro een rol speelt, lijkt meer een vergelijking met de jaren ervoor, de gulden jaren, meer relevant.
Ten opzichte van 2001 is het CBS-pakket 7,76 procent duurder. Ten opzichte van 2000 zijn de prijzen 17,24% duurder. Dat is toch wat anders dan het Telegraafpakket dat volgens de krant in 2002 78,90 euro kostte en in 2011 80,56 euro. Dat is inderdaad een verschil van 2,1 procent.
In 2002 was het CBS-pakket 3,24 procent duurder dan in 2001.

Als je al die jaren net zo weinig last hebt gehad van prijsstijgingen als de Telegraaf, dan heb je dus waarschijnlijk meer wasmiddelen dan groenten en fruit geconsumeerd. In hoeverre dat ook nog met de euro te maken had en niet met wereldwijd stijgende voedselprijzen (graan, rijst) dat laat de Telegraaf buiten beschouwing. Die spullen komen waarschijnlijk amper voor in het boodschappenkarretje van de krant.

Het valt wel op dat er meerdere berichten met ‘verzachtende informatie’ circuleren. De kans om uit de bijstand te komen is toegenomen. De nuance moet je bij het CBS halen. De 65+korting is nergens voor nodig, want de ouderen zijn rijker dan ooit. De korting op hun pensioenen kunnen ze dus best hebben.
En de topper van al dat optimisme is het bericht dat de treinen nog nooit zo op tijd reden als in 2011.

De reactie? De Amsterdamse beurs opent vandaag hoger. Heeft onder andere te maken met een licht herstel van de euro. Men gelooft in een oplossing van de schuldencrisis, aldus een woordvoerder van een bedrifje in vermogensbeheer met de toepasselijke naam Harmony.
Maakt u zich nog ergens zorgen over, of gaat u even rustig slapen als u dat ook andere nachten doet?

Reacties (7)

#1 AB

Werkloosheid stijgt, vertrouwen onder vriespunt, maar Telegraaf is milder dan ooit. Nee, dat is inderdaad geen toeval.Die verzachtende, positieve berichten bestaan sinds de vorige verkiezingen.

  • Volgende discussie
#2 Rob

Niet om vervelend te doen, maar ik vind het stuk bij vlagen nogal onduidelijk. Zelf-geproduceerde grafiekjes en tabelletjes zijn welkom want die linkjes naar het CBS vereisen nog steeds enig rekenwerk voordat ze betekenis krijgen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 JSK

Prijzen zijn hoger, niet duurder.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3.1 Bismarck - Reactie op #3

Je weet maar nooit wat tien jaar euro met de prijs van prijsstickertjes, kasaa’s en reclamefoldertjes heeft gedaan…

#4 Share

Precies. Chic als duurder prijziger wordt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Mark3000

Eerst…

We kijken even bij het CBS en inderdaad: ten opzichte van 2002 waren de gemiddelde prijzen voor voedingsmiddelen 1,9 procent gestegen.

en daarna…

Het CBS heeft ook cijfers over voedingmiddelen alleen. In 2011 waren die ruim 8 procent duurder dan in 2002.

???

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5.1 P.J. Cokema - Reactie op #5

Verschil wordt verklaard door welke voedingsmiddelen in de berekening zijn meegenomen. Klik de links.