OV-chipkaart: tijd om uit te checken

Reizigersorganisatie Rover beklaagt zich er vandaag in Trouw over dat de OV-chipkaart een faliekante mislukking dreigt te worden. Het reizen is er niet eenvoudiger op geworden. En ook niet goedkoper. Rover drukt zich nog voorzichtig uit. Het wordt tijd dat de reizigers in verzet komen tegen dit betaalgedrocht.

ov chipkaartMaandagavond gebruik ik voor het eerst mijn anonieme chipkaart. Ik stap in op station Weesperplein en reis twee metrohaltes af naar station Amstel. Ik haal mijn pas weer langs de paal en ben vier euro armer. Pardon? Vier euro voor twee haltes? Ik woon in New York en daar betaal je een flat rate van 2,25 dollar, of je nu twee minuten of twee uur met de metro reist. Ongelooflijk. Afzetters.

In het boek Check in/Check uit: de digitalisering van de openbare ruimte geven de auteurs van het Rathenau Instituut een fantastisch overzicht van de ontwikkeling van de OV-chipkaart. Ze kijken daarbij naar de oorspronkelijke doelen, de (technische) implementatie en wat het nu allemaal heeft opgeleverd. De conclusies zijn ontluisterend. Kijkt u even mee?

De doelstellingen van de OV-bedrijven en de technologie-aanbieders waren:

1) Eerlijke en actuele verrekening van kosten en opbrengsten (onderling)

2) Betere managementinformatie

3) Tariefdifferentiatie

4) Betere sociale veiligheid

5) Betaalgemak voor de klant (proest)

6) Mogelijkheden voor aanvullende diensten (lees marketing, advertenties verkopen met uw reisgegevens)

De reizigersorganisaties trokken al snel aan de bel. Waar worden de belangen voor de reizigers behartigd in dit verhaal, vroegen zij zich terecht af. Zij stelden in 2005 11 eisen op waar de kaart aan moest voldoen. Leest u weer mee:

1) De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker

2) De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV niet duurder

3) Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk

4) De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten

5) De prijsberekening van een reis is voor de reiziger transparant, voorspelbaar en controleerbaar

6) Aan de kaart zijn voor de reiziger geen kosten verbonden

7) De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat

8) De OV-chipkaart en de toegangspoortjes beperken de toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet

9) De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn helder en evenwichtig

10) Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke manier geregeld

11) De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem

Het is een understatement om te zeggen dat met deze punten niet zoveel is gedaan. Wat hebben we wel gekregen? Een duurder, ingewikkelder systeem. Daarnaast ook een controlerend systeem, aldus het Rathenau. ,,We zien hier de ontwikkeling van een sterk controlerend net: alle bewegingen zijn zichtbaar vanuit één punt, wat mogelijkheden biedt voor controle en sturing, met alle privacy- en veiligheidsproblemen van dien. Door reizigers, voertuigen en haltes aan nummers en tijdstippen te koppelen, ontstaat een rijk beeld van reizigersidentiteiten: wie was waar op welk tijdstip en wat heeft hij op welke manier betaald.”

,,Het net is echter niet sluitend. Op veel locaties wordt vooralsnog de strippenkaart gehandhaafd, abonnementhouders zien het nut niet van in- en uitchecken, kaarten kunnen worden vervalst en het valt nog te bezien hoe het systeem werkt op treinstations. Zo vallen veel reizigersbewegingen buiten het zicht van het centrum en worden veel van de oorspronkelijke doelen niet gehaald. De vervoerders blijven voorlopig vastzitten aan de Wroov-verdeelsleutel voor inkomsten en kosten, zij moeten hun managementinformatie aanvullen met reizigersonderzoeken en zullen zwartrijders op een andere manier moeten weren.”

Als we ons als reizigers nu op een echt vrije markt bewogen, dan stapten we gewoon over op een aanbieder die wel goed presteerde tegen een normale prijs. Dat kan niet. Er zit dus maar één ding op: stemmen met de voeten. Of op de fiets of met de auto. Het GVB Amsterdam? Daar reis ik voorlopig maar even niet meer mee. Ik check even uit.

  1. 1

    Het grootste bezwaar vind ik het uitgangspunt dat het aan de reiziger is om actie te ondernemen als er iets fout gaat. Poortje kapot als je wilt uitchecken? Dan moet IK moeite doen om mijn geld terug te krijgen, terwijl het HUN fout is. Hoe simpel die procedure ook mag zijn (en bij de NS is het simpel), het is van de zotte dat zij in eerste instantie mijn geld inhouden.

    Het betaalgemak vind ik overigens top: met automatisch opladen ben ik altijd verzekerd van voldoende saldo.

  2. 2

    Wat een kortzichtige reflex. Natuurlijk heeft de OV-chipkaart nadelen en kost het tijd om deze te ontwikkelen. Als het al 30 jaar duurt om Hoog Catharijne en Vredenburg in Utrecht te ontwikkelen, dan mag het ook even duren voordat een dergelijk systeem perfect werkt.

    Maar nee, volgens de auteur van dit stukje moet het direct perfect werken. Geef het 10 jaar en alle kinderziektes zijn eruit. Tot die tijd mag jij lekker fietsen.

  3. 3

    Misschien heb ik geluk gehad, maar mijn NS-abonnementskaart werkt prima. Even wennen aan uitchecken, maar wel relaxed verder, scheelt tijd en gedoe.

    …maar ik zal vast de uitzondering zijn. Met Ziggo heb ik ook nooit problemen terwijl ik de hele tijd hoor over enorme problemen daar. Wat doe ik goed?

  4. 4

    @Vosje: Dus jij wil 10 jaar lang te veel, ondoorzichtig, niet-anoniem etc. etc. reizen met het openbaar vervoer?
    Als iets fout gaat en dan ook op geen enkel punt de oorspronkelijke doelstellingen haalt moet je niets zeggen, volgens jou?

  5. 5

    Ik kan nog steeds niet bevatten waarom ik als abonnementhouder in- en uit moet checken op open stations, zonder poortje. Volkomen zinloos.
    Ik heb een geldig vervoersbewijs, en dat laat ik zien als een controleur er om vraagt. Maar verder kan ik dat ding toch gewoon in mijn zak laten zitten?

  6. 6

    Beste Vosje,

    je geeft de chipkaart 10 jaar om alle fouten eruit te halen. Maar je wist misschien niet dat ze al sinds 1992 bezig zijn met het ontwikkelen van dit systeem. Mijn advies: stekker eruit; het wordt het nooit wat.

  7. 7

    @ 4. Nee, natuurlijk niet. Het gaat me ook niet om het aankaarten hiervan, het gaat om de onderliggende toon: als het nu niet snel geregeld is, stop ik met de trein en de rest van het openbaar vervoer.

    Processen als het invoeren van de OV-chipkaart duren jaren, misschien zelfs decennia. Dus: verbeterpunten aandragen prima, de conclusie trekken dat het een flutmiddel is en in deze tijd van digitaal terug willen stappen naar een strippenkaart vind ik kansloos. Het lost namelijk niets op en er is ook nog zoiets als gezonken kosten. En die zijn nu behoorlijk.

  8. 8

    @6

    Je hebt gelijk; het werd pas een beetje tastbaar vanaf ongeveer het moment dat ik een pasfoto moest inleveren die ik nooit meer terug heb gezien.

    Het gaat er om dat het idee achter het systeem prima werkt, maar dat je er even aan moet wennen en de (misschien grote) kinderziektes er uit moet halen. Dat mag van mij inderdaad best even duren.

  9. 9

    Vosje: Ga eens dood. Momenteel kan ik met de tram graag met een strippenkaart. Werkt prima. Overstappen op een OV-chipkaart betekent van tijd tot tijd ‘gestraft’ worden voor vergeten uit te checken (maar jij bent natuurlijk zo’n perfect figuur wat zich altijd braaf onderwerpt aan de meest bizarre regeltjes die boekhouders en automatiseerders bedenken). De OV-chipkaart betekent ook dat je gekoeieneerd wordt door bureaucratische procedures als je ov-chipkaart (of een paaltje) kuren heeft. Waarom moet ik uren van m’n privetijd inleveren als *hun* hardware niet deugt? En dan heb ik het nog niet gehad over het hele anti-privacy-gebeuren.

  10. 10

    Oh, en @vosje, ik ga een dezer dagen m’n tramabonnement omzetten in een fietsvergoeding. Juist vanwege dat OV-chipkaartgedoe.

  11. 11

    Het gaat er om dat het idee achter het systeem prima werkt, maar dat je er even aan moet wennen en de (misschien grote) kinderziektes er uit moet halen.

    Je praat poep, en je weet niet waar je het over hebt. Een werkend systeem zou betekenen dat je — net zoals vroeger, met die strippenkaart– gewoon vooraf betaalt voor een reis. In plaats daarvan is er gekozen voor een absurd complex systeem waar er wordt bijgeouden waar je in- en uit-checkt, zodat achteraf bepaald kan worden hoeveel je moet betalen.

    Daarnaast wordt er –in automatiseringstermen– heel erg gefocussed op de identiteit van de reiziger, terwijl die helemaal niet zo interessant is (tenzij je natuurlijk hele andere bedoelingen hebt, zoals crowd control). ‘Kunnen reizen’ is domweg een attribuut, ‘heb ik betaald of niet’.

  12. 12

    “Ik haal mijn pas weer langs de paal en ben vier euro armer. Pardon? Vier euro voor twee haltes? Ik woon in New York en daar betaal je een flat rate van 2,25 dollar, of je nu twee minuten of twee uur met de metro reist.”

    Mmhhhh. Een korte search op ov9292 leert dat het 0.96euro had moeten kosten. Maar het geeft wel de puinhopen van de chipkaart aan.

    Bij de kosten kun je nog zeggen: soit. Bij de privacyschendingen kun je nog zeggen: een groot deel van de Nederlanders is nu eenmaal op de hand van Teeven. Maar dat vervolgens alle voordelen ook BS blijken te zijn, dat vind ik dan wel erg. En nog erger dat er niemand aanspreekbaar is. Jeltje van Nieuwenhoven is ook keihard van haar voetstuk geflikkerd, wat dat betreft.

    Het is een geweldig voorbeeld van hoe bij publiek-private samenwerking uiteindelijk het publiek de dupe is: de overheid en de NS krijgen allebei de database om in te neuzen, maar geen van beide is aanspreek op de implementatie, noch hoe hij gebruikt gaat worden.

    *slaat snel een enorme stapel datumloze treinkaartjes in*

  13. 13

    Als NS-kortingkaarthouder vind ik het een geweldig systeem. Ik pak in m’n eigen stad makkelijker de bus nu ik niet meer iedere keer een strippenkaart hoef te kopen.

    Ik snap het ongerief voor de traject- abbonementshouders – maar voor incidentelere reizigers met het OV is het wel degelijk beter geworden. In principe zou het aanschaffen van een deeltraject-abbonement je moeten vrijwaren van deelname aan het permanente reizigersonderzoek ‘check-in, check-uit’. Zowel OV-chipkaart als Reizigersorganisaties hebben gefaald in het bedienen/behartigen van dat deel van hun klanten (geen van de 12 punten gaat specifiek over hen, er zijn wel punten over gehandicapten en bejaarden). Dus de Dimitri’s onder hen zijn aan het klagen en dreigen geslagen. Het lijkt me allemaal makkelijk te fixen. Wees wat constructiever en wijs de reizigersorganisaties op prioriteiten.

  14. 14

    Los van alle (tijdelijke) gebreken van de OV-chipkaart zou ik krachtig willen stellen:

    Ik ben zo blij dat dat blauwe gedrocht weg is uit mijn stad.

    Die ene extra strip als voorrijkosten vond ik altijd al belachelijk,
    het geklooi om uit te vinden hoeveel ‘zones’ je rijdt, slechte vage stempels, scheve stempels,
    een strippenkaart met nog maar één strip die je wekenlang samen met een nieuwe strippenkaart in je portemonnee meedraagt, bij declaratie van je strippenkaart gelijk je hele privé reisleven openbaren aan je werkgever, eerst weer naar een boekhandel of automaat voordat je op de metro stapt, ombuigende strippenkaarten voor de automaat, gesloten automaten, ga zo maar door…?! En dan heb ik het nog niet eens over de fraude gevoeligheid van het blauwe vod…

  15. 15

    @13 “Het lijkt me allemaal makkelijk te fixen.”
    Dat is het ook, maar men weigert het simpelweg. We hadden ook gewoon het Oyster-systeem van de Britten over kunnen kopen en niet alle data op hoeven slaan.

  16. 16

    @12
    Bij het inchecken: 4 euro eraf
    Bij het uitchecken: 3.04 ct terug erbij.

    en als je dan nog een keer de pas er langs haalt,
    opnieuw 4 euro eraf, en dan boos een stukje op sargasso gaan lopen intikken ;)

  17. 17

    – Ik kan geen gezin op eem (1) chipkaart laten reizen.
    – Ik kan geen verhaal halen op slechte of niet werkende (computer-) administratie.
    – Ik heb geen direct en overduidelijk inzicht in deze administratie.
    – Anoniem reizen is duurder (WTF?)
    – Overstappen tussen verschillende vormen van OV werkt niet zoals het zou horen. Ik zou gewoon van tram naar trein naar bus willen en 1 keer in- en 1 keer hoeven uit-checken.
    – Allerlei vormen van fraude (niet alleen ‘op de chip’ maar ook gewoon simpele ‘collusion’ tussen twee reizigers) zijn mogelijk.

  18. 18

    @8: ‘Het gaat er om dat het idee achter het systeem prima werkt’.

    Nee, het gaat er nu juist om dat het systeem erachter juist níet werkt. Het ontwerp zelf is slecht, de belabberde uitvoering is daarvan slechts het logische resultaat.

  19. 19

    Wat ik dus volstrekt niet begrijp is dat ze hier in Londen al jarenlang eenzelfde systeem hebben als de OV-chipkaar, namelijk de Oyster Card.

    Dat werkt volstrekt probleemloos en voldoet mijns inziens aan alle hierboven geformuleerde eisen (privacy is natuurlijk altijd een issue, maar dat kan je eventueel oplossen door gewoon een ongeregistreerde kaart te nemen en die steeds met cash op te waarderen).

    Men is dus in Nederland vele jaren bezig geweest om het wiel opnieuw uit te vinden en nog krijgen ze het niet rond. Heeft niemand eraan gedacht dat het veel makkelijker is om gewoon bewezen technologie uit het buitenland aan te schaffen?

  20. 20

    @9 Gronk. Fijn dat werkgevers zulke beschaafde mensen in dienst nemen. Misschien dat je de frustatie van je kantoorbaantje er uit kunt fietsen?

    Inhoudelijk: je noemt nu precies de kinderziektes. Naast het non-argument dat ik braaf de regels volg, is het op deze manier mogelijk om nog eerlijker te beprijzen. Dat is misschien vervelend met in- en uitchecken, maar dat is wel sneller dan dat de buschauffeur iedere keer moet afstempelen of contant moet afrekenen.

    De hardware; kwestie van tijd, dat zou op den duur moeten gaan werken. En ja, dat is vervelend, maar ik voel me niet gebukt gaan een onder bureaucratische last. Je kunt ook je verlies accepteren en beter opletten de volgende keer als je uit moet checken. Heeft me 20 euro gekost, maar nu vergeet ik het nooit meer.

  21. 21

    De grootste (en IMHO enige) fout van de strippenkaart was die extra strip die je altijd moest stempelen. Typisch Nederlands ik-pak-toch-nog-net-even-wat-extra kruideniers-gedrag. Wees gewoon een vent en maak dan de kosten per strip wat duurder.

    Nou ja, dat, en het gedrag van de vervoers-maatschappijen eromheen. Ik vind het gestoord (en het stoot me echt af) dat de OV-gestapo stads-gebieden af kan zetten en als eigen territorium kan claimen en eist dat je (ook al hebben ze nog geen prestatie geleverd) al geld inlevert (m.a.w. dat belachelijke stempelen op het perron).

    Alleen omdat ze niet bereid zijn om te controleren in het voertuig zelf, en omdat ze te soft zijn om het tuig dat niet wil betalen en dat soms gewelddadig is, horizontaal door het raam naar buiten te meppen.

  22. 22

    @2 Ontroerend, dat vertrouwen in instituten en de overheid! Er wordt al ruim 10 jaar gewerkt aan de OV-chipkaart (eerst : chipper). Er is beknibbeld en dus gekozen voor inferieure technologie, waar teveel voor is betaald. Daar wordt de reiziger nu de dupe van. De maatschappelijke en werkelijke kosten van dit systeem zijn vele malen hoger dan de opbrengsten.

  23. 24

    De grootste (en IMHO enige) fout van de strippenkaart was die extra strip die je altijd moest stempelen.

    Neuh, de grenzen van de zones waren nogal willekeurig getrokken. Dat was Byzantisch dom. Reizen vanaf de bushalte voor mijn deur was een strip duurder dan reizen van de bushalte honderdvijftig meter verderop.

    Overigens hebben ik zelden zo vaak gratis gereisd als dit jaar, omdat de vervoersmaatschappijen hun chipleesapparatuur zo slecht op orde hebben.

  24. 25

    @23 “You need an OV-chipkaart!””OK, where can I get one?” “ehm..”
    Vorig jaar nog op advies van een NS-medewerker een strippenkaart voor de tram gekocht omdat hij me niet kon uitleggen hoe ik met drie kinderen goedkoper dan voor 25 euro van metrostation Amstel naar Artis kon komen.

  25. 26

    @ 22. Zeker. Noem het maar naief. Maar ik denk dat een dergelijk systeem toch de toekomst heeft. Kwestie van de lange adem.

    En ja; het is te duur, het kan beter, de privacy kan beter worden gewaarborgd. Allemaal oplosbare problemen. Er nu mee stoppen zou volstrekt zinloos zijn. Over maatschappelijke kosten gesproken.

    Er is in ieder geval mee begonnen en dat kun je over bijvoorbeeld de kilometerheffing niet zeggen.

  26. 27

    Ter informatie: feitelijk is die eerste strip er nog steeds: je betaalt in bus/tram/metro sowieso het basistarief (75 cent), ongeacht de gereisde afstand.

  27. 28

    De toekomst: niet meer blindelings vertrouwen op door industriële lobby’s gepushte techniek.

    Inzet van menskracht in plaats van technologie. Zodra grondstofbelasting loonbelasting vervangt, en dat is echt de toekomst, wordt arbeid goedkoper, is de stationschef weer te betalen, evenals de TV-reparateur en de schoenlapper. Mensen zijn nog altijd een stuk intelligenter dan de intelligentste chiptechnologie.

  28. 29

    @20: ook fijn dat werkgevers zulke zuigertjes als jij aannemen.

    Je kunt ook je verlies accepteren en beter opletten de volgende keer als je uit moet

    Waarom moet *ik* mijn verlies accepteren? Ik heb d’r echt geen enkele moeite mee om zo’n paaltje te slopen als ’t ding niet werkt maar wel saldo afschrijft — he, als ik m’n verlies moet nemen, dan neemt ovchipkaartBV het ook maar. Of is dat opeens ‘niet beschaafd’? Is ‘eigen verantwoordelijkheid’ alleen maar iets wat je gebruikt als het jou handig uitkomt?

    In wat voor wereld leef jij eigenlijk, dat je probleemloos betaalt voor beroerde producten die je opgedrongen krijgt, ‘die misschien ooit wel eens beter worden’, en tot die tijd moet je d’r maar mee leven.

  29. 31

    Het is niet alsof de strippenkaart nou zo’n uitkomst was (zie bijv. http://ilja.posterous.com/simplicity-is-soooo-20th-centu).

    Maar de OV-chipdinges slaat wel alles, wat des te vervelender is omdat elders soortgelijke systemen WEL werken (Londen, Lissabon, etc.). Om te beginnen het uitchecken. Dat werkt prima in de metro (want poortjes) maar daarbuiten is een extra handeling wanneer je *ophoudt* een dienst af te nemen niet echt intuïtief.

    Wat me echter het meest tegen de borst stuit is dat er geen gebruik wordt gemaakt van de meerwaarde die een ‘intelligent’ systeem zou KUNNEN hebben. Waarom ‘weet’ mijn kaart niet wanneer ik met korting met de trein kan reizen en wanneer niet, of ik eerste of tweede klas reis, of ik met NS, Syntus of Noordnet reis? Waarom kunnen we de gegevens van auto’s aflezen die over de A4 sjezen, maar niet iemands kaart als hij in- en uitstapt? Als de kaart op die manier extra functionaliteit had kunnen meebrengen had je veel minder negativiteit gehad. Maar nu zitten we met een duur systeem dat ontworpen lijkt om handig te zijn voor de vervoerders, zonder dat de reiziger er veel voordeel van ondervindt.

  30. 32

    @20 “In wat voor wereld leef jij eigenlijk” – dezelfde als ik, vermoed ik. Ik word omringd door beroerde producten waar ik weinig keus in heb. En leef er mee.

    Anyway, wanneer beginnen de eerste rechtszaken? Als ik het zo hoor hier zou dat wel gerechtvaardigd zijn.

  31. 33

    @ 29

    Gronk, wat ben je agressief en niet opbouwend. Probeer het eens op argumenten zonder me uit te maken voor wereldvreemde zuiger. Dat valt wel mee.

    Probleemloos betalen voor beroerde producten? Ik wil niet in de rij staan met mijn ouderwetse en outdated strippenkaart. Ik wil volautomatisch in- en uit checken met een saldo van 100 euro. Waarom? Omdat het kan. En omdat het in andere landen ook feilloos werkt.

    Als het systeem dan geimplementeerd is, verder kijken hoe we de fouten eruit kunnen halen.In die fase zijn we nu.

  32. 34

    @33: Dus jij wilt een systeem van een commercieel bedrijf gaan uittesten, terwijl je er zelf voor moet gaan betalen? Ik wil best een betatester zijn voor een nieuw systeem, maar dan zonder eigen kosten.

  33. 35

    @ 34 Commercieel bedrijf? Kom zeg. Dat is wel heel erg veel eer voor regionale monopolisten. Er is niets te kiezen, dus ja dan moet er getest worden op bestaande klanten.

  34. 36

    Ik wil niet in de rij staan met mijn ouderwetse en outdated strippenkaart

    @33: Prima dat jij er jaarlijks 20 euro voor over hebt om ‘hip’ en ‘bijdetijds’ te zijn, maar laat mijn keuze aan mij, OK?

    En ‘verder kijken hoe we de fouten eruithalen’: wat is er mis mee om direct een goed systeem neer te zetten, zeker als mensen daar al vanaf 1992 mee bezig zijn? De fouten die d’r in zitten zijn systeemfouten, geen kinderziektes. Systeemfouten gaan niet over, tenzij je het hele systeem overboord gooit en opnieuw begint.

    En waarom zou je 20 euro per jaar neer tellen om proefpersoon te zijn voor een gammel systeem, terwijl het oude systeem *werkt*?

  35. 37

    “Waarom ‘weet’ mijn kaart niet wanneer ik met korting met de trein kan reizen en wanneer niet”
    mijn kaart weet dat wel.

  36. 38

    Kan ik ook een familie-chipkaart kopen ? Waarmee automatisch wordt berekend aan twee volwassenen en drie kinderen ? De technologie zou het m.i. in elk geval niet in de weg moeten staan.

  37. 41

    OV chip “GRANDIOOS” ’n beter middel is nog nooit gebruikt. Zeker met automatisch opladen een vreugd om mee te reizen. Absoluut een geweldige vinding. Dagelijks geniet ik weer van de eenvoud en gemak van in en uit checken.

  38. 42

    @40: Ook als een project zo ver gevorderd is? Heb je voorbeelden? Lijkt me nu financieel onverwantwoordelijk (en bovendien onrealistisch) om alles compleet terug te draaien. Flink aanpassen, ok, dat kan en moet ook wel. Maar tot die tijd ben ik vooralsnog best tevreden.

  39. 43

    Nog een puntje voor de discussie. Bij de invoering van de strippenkaart heeft de minister beloofd dat een strippenkaart altijd geldig zou blijven. Dit was omdat men vooraf geld betaald voor diensten die in de toekomst afgenomen worden. Deze belofte was reeds geschonden toen de strippenkaart nog maar 1 jaar na tariefswijziging geldig bleef, maar toch.

  40. 44

    @7: Dat zulke “processen” zo lang duren ligt er aan dat men (De OV bedrijven) doelen opstelt en die vervolgens volkomen naast zich neer leggen en hun eigen prioriteiten opstellen.

    Dan die “maatschappelijke kosten”. De kosten zijn al gemaakt voor dat systeem. Dus dat is wederom een argument waar ik niks mee kan.

    De strippenkaart was niet ideaal, maar dat was dan ook een systeem dat ons eveneens was opgedrongen.

    Waarom kon men ons niet eerst vragen wat wij willen? Waarom niet reizigersorganisaties vragen stellen? Waarom niet reageren als VOOR de invoering van de OV chipkaart al fouten aan het licht zijn gekomen?

  41. 45

    @42: Ik heb niets tegen de ov-chipkaart als electronisch vervoerbewijs. Dus, dat je een pasje oplaadt met saldo en dat je dan een reis (of meerdere reizen) kunt afboeken. Ik vind ’t dan ook al te makkelijk om tegenstanders neer te zetten als ‘mensen die tegen vernieuwing zijn’. De bedoeling van vernieuwing moet zijn dat het voordelen heeft tov de oude situatie. Dat zie ik niet bij de OV-chipkaart.

    En voorbeelden van systemen die zwaar op de schop gingen of de nek werden omgedraaid: polisadministratie (lukte bij het UWV pas toen ze een stel automatiseerders van buiten aantrokken), P-direct (salarisbetalingssysteem voor hele rijksoverheid), kilometerheffing (d’r werd begin jaren 2000 al gewerkt aan een compleet systeem, is nooit in gebruik genomen.)

  42. 47

    De bedoeling was toch om controleurs weg te bezuinigen, want met die fan-tas-tische waterdichte ov-chipkaart en dito poortjes kon je toch helemaal niet meer zwartrijden?

  43. 49

    @30: huh?

    Ook ik rijd vaak gratis in de Randstadrail, simpelweg omdat de kaartautomaten (ja, ik ben nog OV-chipkaartloos, althans hij zit wel op mn voordeelurenabo maar ook na herhaalde zoekpogingen kan ik maar nergens vinden hoe ik dat ding moet activeren en gebruiken, en een fatsoenlijke FAQ heb ik ook nog nergens gevonden) buiten bedrijf zijn. In zo’n geval kan ik niet betalen voor de tramrit, ook al wil ik dat wel.

    In een betere wereld zou ik dan die tram niet moeten nemen en wachten op een rijtuig waarin de kaartjesautomaat het wel doet, maar ja…

  44. 50

    Reis met dat ding op saldo met automatisch opladen erop… ik wil echt nooit meer zonder. Is een abonnement zonder de nadelen van een abonnenment (vaste kosten): Ik kom nooit meer bij een ticketautomaat.

  45. 51

    Hele dag op pad geweest, in A’dam en Utrecht en ja met het OV. Zelfs chipkaart in Utrecht gebruikt, ging hartstikke goed.

    Idee achter chipkaart is prima. Betaalgemak en laten we idd die strippenkaart uit ons leven verbannen.

    Gaat er alleen om dat de chipkaart voor de reiziger moet zijn (die daar ook flink voor betaalt) en niet een speeltje voor de bedrijven die op deze manier nog meer geld uit onze zakken klopt, zonder daar iets noemenswaardig tegenover te stellen.

  46. 52

    En dezelfde reis kost telkes weer een ander bedrag, reis regelmatig en de ene keer is de reis 0,96 cnt 2 dagen later kost dezelfde reis 1.17 en een andere keer 1.78 snap het niet wil het niet snappen ik wil gewoon een duidelijk systeem

  47. 53

    – Nooit meer die ticketautomaten van de NS die 10x je pinpas weigeren.
    – Nooit meer uren puzzelen hoeveel zones een reis ook alweer is.
    – Nooit meer belachelijk veel moeten betalen voor een ritje van drie haltes omdat het toevallig net een zonegrens overgaat.
    – Nooit meer geklooi met stempelautomaten waar de strippenkaart niet in wil.
    – Nooit meer moeten bedenken dat je nog een strippenkaart moet kopen

    Als inwoner van Rotterdam heb ik al erg lang de OV-chipkaart en ik heb nog nooit meegemaakt dat een poortje niet werkte. Zelfs al was dat het probleem: er zijn er altijd meerdere vlak bij elkaar.

  48. 54

    @Dimitri Tokmetzis:

    Dat ritje Weesperplein-Amsterdam Amstel kost gewoon €0,96. Je hebt echter hoogstwaarschijnlijk niet uitgecheckt bij een paal van de GVB maar bij een paal van de NS. Hierdoor ben je die €4,00 kwijt en het betekent ook nog eens – als ik me niet vergis – dat je €20,00 kwijt bent voor inchecken en niet uitchecken bij de NS.

    Een begrijpelijke fout, want het verschil tussen die palen zie je niet wanneer je haast hebt, even niet oplet of niet weet dat er sprake is van twee vervoerders die willen dat je apart afrekent. En voor de toerist is er helemaal geen touw aan vast te knopen. Jammer! In potentie is zo’n chipkaart ideaal en ik wil helemaal geen azijnpisser zijn, ook niet bij kinderziektes, maar dit systeem deugt gewoon niet.

  49. 55

    @martijn: het punt is niet dat die poortjes niet werken, ’t punt is dat die poortjes iets te goed werken. ‘Dubbel afstempelen’ is iets wat je met strippenkaarten en treinkaartjes helemaal niet hebt.

  50. 56

    Wacht maar tot u een storing heeft aan uw kaart. U krijgt dan allerlei administratiekosten voor uw kiezen en indien u toevallig een saldo van minder dan € 5,- heeft, dan bent u dat ook kwijt.
    Dit ervoer ik nadat mijn 14 jarige dochter me vanuit de stad opbelde nadat ze geconfronteerd werd met een “kapotte” OV chipkaart. Ik kon haar ophalen, ben blij dat er mobieltjes bestaan anders was ik heel wellicht ook nog mijn dochter kwijtgeweest.

  51. 57

    Fantastisch, die verhalen dat het allemaal zo geweldig werkt. Natuurlijk is de potentie ook goed. Het komt er niet uit, je hoort vaak van fouten (en voor de fouten ben ik als gebruiker altijd de sjaak), men kan ons fijn traceren (niks te verbergen ofzo).

    Als je zo’n kaart hebt en je komt in een vreemde stad en je kan alles doen met die vertrouwde kaart is dat fijn. Totdat je dus je saldo checkt en plots ziet dat er heeeeel rare tariefen gebruikt zijn.Of zoals in het verhaal van @56 en @54 (van de zotte dat je 1 kaart hebt, maar niet een slim genoeg systeem om via 1 paaltje dan ook af te kunnen rekenen onafhankelijk van de vervoerder)

  52. 58

    En het feit dat die kaart eerst € 7,50 kost, vervolgens een (minimum) saldo van € 20 moet hebben voor je de trein in mag en ook nog € 2,50 moet betalen als je je eigen geld wil doorzetten naar een nieuwe kaart (omdat de oude z’n geldigheid heeft verloren of storing heeft of iets dergelijks).
    Een strippenkaart kan je helemaal opmaken. Een OV-sjip-gedrocht niet.
    Zie @56, een uitstekend voorbeeld waarom die kaart (voorlopig) afgeschaft moet worden, in elk geval tot dit soort schrijnende wansituaties zijn opgelost.
    (Wat doe je als alleenstaande moeder met twee kinderen en een klein loontje? Je betaalt je helemaal het apelazerus om een keertje met de kinderen van Driebergen naar Utrecht te kunnen, namelijk 3x €27,50 – een prachtig voorschot op wat misschien ooit nog verder gaat gebeuren).
    Opzouten met dat ding!
    Ik ga weer lekker fietsen/lopen en heeeel veel autorijden!

  53. 59

    Ik heb het sterke vermoeden dat hier en op enkele andere sites waar ik wel eens kom wordt geastroturft voor de ov-chipkaart (#41, #50). Iemand zin om dat uit te zoeken?

  54. 60

    Was van de week op stap met het kind van een kennis, mazzel dat k 2 “anonieme”ovchips heb. Kon nergens een kinderkaart kopen. Bij navraag kreeg ik te horen dat kinderen een persoonsgebonden kaart kunnen/moeten aanvragen

  55. 61

    Juist omdat dit een falikante mislukking aan het worden is, ben ik bereid te wedden dat het systeem blijft en in negatieve zin wordt uitgebreid. Leek mij een safe bet.

  56. 62

    Ik snap echt niet waarom ze het zonodig moesten veranderen.

    Laatst, rende ik voluit om mn tram te halen. Stap ik op de tram, hou ik mijn chipkaart ervoor en ga dan lekker fijn zitten. Ik nietsvermoedend zie de controleur komen, pak mn chipkaart weer uit mn tas. Schijnt het dat er onvoldoende saldo op mijn kaart stond. Bam! Verhoogd tarief van 25 euro. Als ik wist dat ik geen saldo had ik heus wel een kaartje voorin gekocht.

    Ik reis nu alleen nog maar met een strippenkaart. Dan kunnen dit soort dingen ten minste niet meer gebeuren.

  57. 64

    Vosje, jij werkt zeker voor de ov-chipkaart? Die mensen gebruiken ook graag het woord kinderziektes.
    Als je het systeem wilt verbeteren moet je zelf voor de kosten opdraaien, en dat niet de reizigers later doen doordat het allemaal niet goed werkt.
    Elke maand check ik wel ergens in waar er storing is en wordt er dus bij mij 4 euro afgeschreven. Daarnaast wordt er regelmatig geld afgeschreven omdat ik niet ingecheckt hebt alleen uitgecheckt en dan wel op een plaats waar het vergeten van inchecken niet mogelijk is, omdat er namelijk poortjes staan!!! Hmmm vreemd. Ov chipkaart is diefstal!! En helemaal niet transparant. Studenten zien in Amsterdam niet hun saldo als ze uitchecken. Dus als student moet je altijd een uitdraai maken als je er tenminste achter wilt komen of er ‘toevallig’ weereens te veel geld is afgeschreven. En doe dit vooral niet in het weekend erna als je erachter komt dat die 10 euro van vorige keer weer op is, want dan kan je niet meer zien wat er is gebeurd. Je ziet alleen 10 reizen en dit is inclusief gratis reizen. En die haal ik door de weeks wel.

  58. 65

    P.s. voor de automatische opladers:

    Weleens aan gedacht dat jullie nu helemaal niet meer zien wat er wordt afgeschreven. Automatisch opladen is zeker handig, altijd geld op je ov-chipkaart, maar je merkt niet dat die 20 euro die je anders vorige keer op je kaart zou hebben gezet binnen 2 dagen weg is. Slim bedacht van die mensen van de ov-chipkaart! Ze verdienen niets voor niets een half miljoen aan mensen die zogenaamd vergeten uit te checken.