Zorg(en) door criminelen

OPINIE - een gastbijdrgae van Frans Kuijpers, eerder verschenen op zijn eigen weblog.

“Wij zouden graag zien dat gemeenten en verzekeraars nadenken hoe ze de instroom van malafide zorgbedrijven kunnen verlagen.” Het antwoord van officier van justitie Marjolein Verwiel en beleidsmedewerker bij het Openbaar Ministerie Timon van de Kraats op de vraag wat er gedaan kan worden om de zorgfraude te verminderen. Beiden staan: “bekend als de zorgfraudejagers van het OM”,  zo lees ik in een artikel (betaalmuur) van Judith Spanjers en Klaas den Tek bij Follow the Money. Ik moest weer denken aan een passage uit het boek De steden de Mensen. Nederland 1850-1900 van Auke van der Woud.

Wat is er aan de hand? “Een berg geld, een versnipperde structuur, gebrekkig toezicht en onervaren bestuurders. Het is een ideale cocktail voor kwaadwillenden om hun slag in de zorg te slaan,” zo lees ik. En dat zien ze ook bij het Openbaar Ministerie. “We gaan ervan uit dat er met 10 procent van de 100 miljard euro die jaarlijks in de zorg omgaat, wordt gefraudeerd. Tien miljard euro op jaarbasis dus,” zo betoogt Van de Kraats.

Hoe die fraude werkt? “De hoofddaders maken gebruik van stromannen om zelf buiten beeld te blijven. Crimineel A – die wij kennen – schakelt persoon B, C en D in, die wij nog niet in beeld hebben. Die gaan naar de Kamer van Koophandel en starten zonder probleem een nieuw zorgbedrijf, dat vervolgens gaat declareren. Pas als de fraude aan het licht komt en we onderzoek gaan doen, merken we dat B, C en D door crimineel A worden aangestuurd.”  Daarbij worden geregeld: “criminelen op de loonlijst (…)  gezet (die) vervolgens krijgen uitbetaald, terwijl ze niet werken. Het contante geld van een criminele activiteit wordt daarmee legaal gemaakt.

De oorzaak van het probleem: “te veel partijen gaan over een klein stukje van de geldstroom. Verzekeraars, gemeenten, de rijksoverheid: ze weten van elkaar niet precies wie wat wanneer doet. .. Daarbinnen kan een crimineel opereren zonder snel tegen de lamp te lopen.” Hoe dat kan? “We hebben met meer dan driehonderd gemeenten te maken. Als je in de ene gemeente wordt betrapt op fraude, ga je gewoon naar een andere toe. Gemeenten kunnen elkaar niet massaal waarschuwen. Daarbij is het nog maar de vraag of ze voldoende capaciteit en kennis hebben om fraude te bestrijden. Sommige gemeenten hebben niet eens een toezichthouder; anderen moeten soms in hun eentje honderden aanbieders controleren.”

‘De instroom van malafide zorgbedrijven verlagen’ dat zou het probleem verkleinen. Daar is geen speld tussen te krijgen. Maar hoe doe je dat? Dat begint, zo betoogt Verwiel met het checken van essentiële zaken: “googlen met wie je zaken doet. Zoek uit met wie je te maken hebt, ga kijken bij het pand waar het zorgbedrijf zit. Als je gaat trouwen, weet je ook met wie je in zee gaat; als je een huis koopt, wil je weten wie de verkoper is.” Dat lijkt eenvoudig maar biedt geen garantie. Zo eindigt, ondanks de controle met wie je gaat trouwen, 40% van de huwelijken in een echtscheiding. En ook een bedrijfspand zegt niet alles over het erin gevestigde bedrijf.

Zoals in de eerste alinea gezegd, moest ik denken aan een passage uit het boek De steden, de Mensen, Nederland 1850-1900 van Auke van der Woud. In het boek beschrijft hij de ontwikkeling van Nederland tussen 1850 en 1900. De periode dat de basis werd gelegd voor het Nederland zoals we het nu kennen. In 1850 was er, net zoals de afgelopen jaren, een bijna onbegrensd vertrouwen in de werking van de vrije markt. In navolging van Adam Smith was de algemene opvatting en overtuiging dat de markt er automatisch ervoor zorgde dat de bakker ons goed brood bezorgd en het meel niet deels vervangt door zaagsel. Een halve eeuw later dacht men er toch iets anders over. En dat beschrijft Van der Woud treffend:

“De staathuishoudkundige handboeken van 1850, 1860 leerde dat de economie zich logisch, systematisch, ordelijk ontplooit, omdat ontwikkeling het karakter van een natuur wet heeft. Het natuurbeeld dat daar impliciet bij hoorde was dat van de Ark van Noach, waarin alle dieren van de schepping vreedzaam bij elkaar waren. Aan het eind van de negentiende eeuw was echter in de hele westerse wereld zichtbaar wat bij de staatshuishoudkundigen van 1850 niet veel aandacht had gekregen: in de natuur leven ook roofdieren, parasieten en bloedzuigers. [1] In die vijftig jaar had de markt vaak voor inferieure producten gezorgd en voor ondernemers die trusts en kartels vormden en zo de prijzen van producten opdreven. Onze voorouders leerden dat Smith ernaast zat. Dat de markt met mensen die hun eigen belang najagen, niet automatisch tot een ideale wereld leidde. Dat een markt ook tot ‘parasieten’ kon leiden, tot misbruik van macht.”

Eigenlijk precies dat gedrag dat in het Follow the Money artikel wordt beschreven.

Ja, dan kun je maatregelen gaan bedenken om ‘de instroom van malafide bedrijven’ te beperken. Dat kan en leidt tot bureaucratie, tot een flink controleapparaat om toe te zien op de naleving van de regels en tot bemensing van het Openbaar Ministerie om misbruik en fraude te vervolgen. Dat zal allemaal leiden tot minder fraude. Maar ook tot geklaag over de Bureaucratie, controle en inspectie. Want ja, daar leiden ook de goeden onder.

Een andere mogelijkheid is een einde maken aan het verdienmodel van de fraudeurs door de instroom van malafide bedrijven te voorkomen. Een einde maken door de zorg te ‘nationaliseren’. Dan is er geen mogelijkheid meer voor malafide zorgbedrijven om in te stromen Geen markt meer met bedrijven met andere belangen dan de zorg voor mensen. Belangen zoals het maken van winst en uitkering ervan aan de eigenaren of aandeelhouders. Geen mogelijkheid meer om crimineel geld wit te wassen door criminele vriendjes op de loonlijst te zetten. Maar geen controleapparaat om ‘instroom van malafide bedrijven’ te voorkomen. Sterker nog, inkoop en alle ermee gepaard gaande bureaucratie is in één klap overbodig. Dan hoeft er geen winst meer te worden gemaakt en uitgekeerd aan eigenaren en aandeelhouders. Dan moeten Verwiel en Van de Kraats zich op andere misdaden richten.

[1] Auke van der Woud, De steden de mensen. Nederland 1850-1900, pagina 382-383

Reacties (9)

#1 Emile M

Als onbezoldigd bestuurder van een in de zorg actieve stichting voel ik mij niet prettig bij dergelijke algemeen geformuleerde aantijgingen. Ik doe mijn uiterste best om aan alle verplichtingen te voldoen en ik word telkens met de grootst mogelijke achterdocht bejegend. We zien weer een patroon waarbij criminelen, Bulgaren of een andere groep als probleem wordt benoemd waarna niemand meer kijkt naar het zorgbehoevende kind in het badwater.

  • Volgende discussie
#1.1 petronella - Reactie op #1

u hoeft u niet aangesproken te voelen aangezien (ik in ieder direct aanneem dat) u niets te verwijten valt. maar het geconstateerde probleem van fraude gaat niet vanzelf weg. de burgers betalen allemaal een behoorlijke zorgpremie en voelen mee met hulpbehoevenden en verwachten daarom een eerlijke gang van zaken. in het artikel wordt beschreven hoe valkuilen makkelijk kunnen worden vermeden en er door de zorg eenvoudigweg te ‘nationaliseren’ zelfs nog geld overblijft.
uw goede naam gered en de behoeftige mensen professioneel geholpen.
daar kan toch niemand tegen zijn.

  • Volgende reactie op #1
#1.2 Emile M - Reactie op #1.1

Ja, natuurlijk moet de overheid de besteding van geld dat ze uitgeeft monitoren. Daar hebben we inspecties voor. Nu reeds voorsorteren en het Openbaar Ministerie het voortouw laten nemen op basis van beeldvorming lijkt op het begin van de toeslagenaffaire. We laten het OM ook niet alle belastingaangiften onderzoeken zonder voorafgaande toets door een inspecteur. Tien procent is een belachelijke aanname. Het grootste deel van het zorgbudget gaat naar grote instellingen zoals ziekenhuizen. Verder gaat veel geld naar huisartsen. Het scenario van de sturende criminelen klopt daar niet. De fraude zou dan vrijwel allemaal bij de kleine aanbieders zitten. Dat zouden ze dan bijna allemaal moeten zijn. Dit is gewoon goedkope beeldvorming.

#1.3 Co Stuifbergen - Reactie op #1

Emile,

Blijkbaar is de inspectie niet in staat te voorkomen dat patiënten aan criminelen overgeleverd worden.

Heeft u een idee hoe de perverse prikkels uit het systeem gehaald worden moeten?

Hoe kan het dat criminele fraudeurs cliënten onder hun hoede krijgen?

  • Volgende reactie op #1
  • Vorige reactie op #1
#1.4 Emile M - Reactie op #1.3

Investeren in inspecties is door iedere VVD’er geweigerd maar dat wat er moet gebeuren. De FIOD en het OM zijn hier niet voor. De markt regelt niet volledig en de verzekeraars falen als regisseurs. Om je vraag te kunnen beantwoorden zou ik de aard van de fraude moeten weten. Er is hoe dan ook sprake van een grijs gebied. Er zijn bijvoorbeeld zorgverleners die verslavingszorg aanbieden in het buitenland tegen een idioot hoge kostprijs. Verzekeraars hoeven met hen geen contracten te sluiten maar ze vergoeden het vaak wel. Is dat fraude of is het die onvolprezen marktwerking? Fraude beperkt zich niet tot het declareren van niet-verleende zorg of kwakzalverij. Daar staat tegenover dat het rigide dbc-systeem creatief boekhouden aanmoedigt.

#1.5 Co Stuifbergen - Reactie op #1.4

Bedankt voor de uitleg.

Ik betwijfel dat uitbreiding van de inspecties voldoende zal zijn.

Een oorzaak van de huidige problemen lijkt mij dat gemeenten geen lange relatie met de zorginstellingen hebben.
En dat zorginstellingen personeel inhuren via uitzendburo’s. (Het is niet moeilijk om een uitzendburo voor zorgpersoneel te starten, dus als een malafide bedrijfje sluiten moet, kan de crimineel makkelijk een nieuw buro oprichten.)

#1.6 Hans Custers - Reactie op #1

Als die leidt tot stigmatisering van kleinere organisaties in de zorg, is dat inderdaad een probleem. Helemaal terecht dat je daarop wijst.

Aan de andere kant kan dat natuurlijk geen reden zijn om een probleem niet te benoemen. En te zoeken naar oplossingen. De vraag in hoeverre dit samenhangt met het neoliberale geloof in marktwerking is dan onvermijdelijk. Zorg voldoet namelijk niet aan alle criteria voor een goed functionerende markt. Consumenten/patiënten hebben bijvoorbeeld vaak niet de informatie en kennis om in te kunnen schatten welke keuze het beste voor ze is. Terwijl een verkeerde keuze enorme gevolgen kan hebben. In die situatie kan informatie-ongelijkheid makkelijk leiden tot machtsongelijkheid. Dat dat nietsontziende criminelen en geldwolven (de bemoeienis van private equity met de zorg lijkt me zeker zo verontrustend als de criminaliteit) aantrekt, spreekt voor zich.

Vermarkting van de zorg was nooit een goed idee, en we zien daar nu meer en meer de consequenties van. Dat een grote meerderheid van de zorgverleners integer is, doet daar niets aan af.

  • Vorige reactie op #1
#2 Nina

Een beetje ongerelateerd maar wel leuk: ik heb eens gelezen dat de huidige veelgebruikte interpretatie van ’the invisible hand’ niet overeenkomt met hoe Adam Smith dat bedoelde. Zie bijv. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1477388020300323

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Petronella

interessante verder info: https://www.sp.nl. /campagne-in-met-nationaal-zorgfonds.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie