WW: Eindelijk een vliegende auto?

De woensdagmiddag is op GeenCommentaar Wondere Woensdagmiddag. Met extra aandacht voor de nieuwste ontwikkelingen in Wetenschap- en Techniekland.

Vliegende auto (Foto: Flickr/Sonal And Abe)

Het idee ligt zó voor de hand, dat een van de grootste concurrenten van de Wright Brothers er al één probeerde te bouwen en volgens de toekomstvoorspellers uit het verleden had ‘ie er al lang moeten zijn: de vliegende auto. Waarom rijden we nu dan nog steeds op en neer naar het vliegveld in onze standaard autootjes als we het luchtruim in willen?

Elke dag vragen miljoenen jongetjes wereldwijd zich af waarom er niet iemand die vliegende auto ontwerpt en wachten ze tot ze groot zijn zodat ze het dan maar zelf kunnen uitvinden. En pogingen daartoe worden zoals gezegd al sinds het begin van de vorige eeuw ondernomen. Zo was daar naast de Wright Brothers rivaal Glenn Curtis ook ene Henry Ford, geen kleintje in de autowereld, die een kleine vliegende auto, genaamd de “sky flivver” wilde bouwen. Na twee jaar en een omgekomen testpiloot hing hij zijn plan in de wilgen.

In de jaren na de Tweede Wereldoorlog kwam met de opkomst van de science fiction, ook de ontwikkeling van een vliegende auto in een stroomversnelling maar alle uitvindingen kwamen niet voorbij de prototype-fase, niet in het laatste omdat ze gehinderd werden door de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten. Zij vonden het vooruitzicht van files en opstoppingen in de lucht toch niet al te rooskleurig. Maar al die jongensdromen blijken moeilijk uit te roeien en vandaag de dag zijn er een meerdere serieuze projecten ter ontwikkeling van de vliegende auto.

Eén daarvan is het Transition project van het door een stelletje MIT-bollebozen opgerichte bedrijfjeTerrafugia. De Transition moet een twee persoons vliegtuigje (spanwijdte 8.4 meter) worden dat met ingeklapte vleugels volledig geschikt is voor de openbare weg (breedte 2.0 meter). De produktie van de Transition begint in 2009 maar hij is nu al te reserveren, dus wees er snel bij!

Op Slashdot werd de aankondiging van de Transition met hoongelach onthaald. De Transition zou verschrikkelijk onveilig zijn, nooit door de FAA regulering heen komen, hij zou veel te lang op de tekentafel gelegen en daardoor bij voorbaat verdacht zijn. Na zoveel kritiek mocht Terrafugia CEO Carl Dietrich zijn produkt verdedigen. Hij hamert erop dat het meerendeel van de scepsis te danken is aan de misconceptie dat het hier gaat om iets dat automobilisten de lucht in zou sturen. De Transition is dus niet zozeer flying car, maar over een drivable aircraft. Flauw hoor, maar stiekem blijf ik straks in de file op de Route Soleil gewoon dromen over een vliegende auto die mij hoog boven het gepeupel naar Zuid-Frankrijk voert.

  1. 2

    Ik ontwikkelde de onbemande (autonomous flight) minihelicopter die zelfstandig opstijgt, een route vliegt (via Google-maps in te plannen) en landt. Het is een (relatief) kleine moeite zo’n heli iets groter te maken zodat er een mens in past, en ook wielen te geven zodat je er mee de weg op kunt. Maar eigenlijk is dit niet echt nodig. Want je kunt landen op je bestemming, dus waarom nog verder willen rijden? Overigens ben ik op zoek naar een investeerder. Iemand nog een paar miljoen liggen?