1. 1

    https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/30/vliegveld-maastricht-weer-in-handen-provincie-a3978508

    „Met schonere vliegtuigen kan de luchtvaart tot 2050 nog verdubbelen. Luchthavens zijn daarbij een schaars goed.”

    Die schonere vliegtuigen ook, want eerst moeten de oude op. En schoon klinkt mooi, maar stil zou ook wel wat wezen. Vooralsnog dreunt hier bij het opstijgen van een A330 of groter het servies in de kast en ik twijfel wel eens of ik toch maar de wekker zet of op Corendon kan vertrouwen…

    Het zou me niets verbazen als al dat overheidsgeld dat in al die zuiver voort het prestige aangehouden vliegvelden wordt gepompt meer dan genoeg is om het OV blijvend gratis te maken.

  2. 2

    @1: Schaars goed? In Nederland hebben we er al 6(?) . En ze vliegen allemaal op subsidie.

    Dan hebben we het nog niet over ‘net-over-de-grens’ daar in Duitsland en Belgie.

  3. 3

    De verzamelde Gedichten van Menno Wigman, Boek van de Maand bij DWDD. Daarom hier het gedicht:

    Bij de Gemeentekist van Mevrouw P.

    Slaapt ze? Ze slaapt. Na drieëntachtig jaar,
    driehonderdvijfenzestig keer per jaar,
    haar haar gekamd te hebben, op ik weet niet hoeveel
    schoenen door de stad te zijn gelopen,
    steeds maar weer die veters, vorken, lepels,
    mensen, wat voor mensen, waar dan, slaapt ze.

    Ze slaapt en ik, morbide als ik ben, denk aan
    haar kam, haar nagelschaar en wenkbrauwstift,
    hoe alles, nachtcréme, bankpas, tijdsgewricht,
    wordt weggeworpen, uitgewist. En dit,
    is dit beschaamde slepen een begrafenis?
    Alsof je ongemerkt een munt verliest,

    op een verveeld station je krant vergeet. Zoiets.
    Noem het tragiek, noem het ritme, de tijd,
    die vuile carnivoor, zorgt steevast voor een eind
    dat stinkt. Maar ze slaapt nu, ze slaapt.
    Dus dek haar toe en zorg dat haar vermoeide voeten
    nooit meer de straat op hoeven.

    – Menno Wigman-

  4. 5

    En (zomaar, nergens om) een klassieker van Ton Lebbink:

    Klaarblijkelijk wordt een dik deel der dichters gedragen door zonnebrillen.
    Daar doe ik lekker niet aan mee

    Cambodja, Cambodnee
    Japan, Neepan
    Nepal, Japal
    India, Indinee
    Nieuw Guinea, Nieuw Guijanee
    Indonesie, Indojasie
    Kenia, Keninee
    Tunesie, Tujasie
    Jamaica, Neemaica
    Libanon, Libaqui
    Columbia, Columbinee
    Bolivia, Bolivinee
    Korea, Korenee
    Nederland, Jaderland.

    -Ton Lebbink-

  5. 6

    @4: Ik neem aan dat met “schonere vliegtuigen” vliegtuigen bedoeld worden die minder CO2 uitstoten (en dus ook minder kerosine verbranden). Als die aanname klopt, betekent een verdubbeling van de luchtvaart zeker geen verdubbeling van de hoeveelheid kerosine. Niet dat ik daar hard in geloof, in werkelijkheid zal de kerosineproductie gewoon nog flink toenemen, om de groei in de luchtvaart (inclusief vervuiling en geluidsoverlast) te accommoderen. Fuck de Beugwants en anderen die onder de aanvliegroutes wonen.

  6. 12

    @1: „Met schonere vliegtuigen kan de luchtvaart tot 2050 nog verdubbelen. Luchthavens zijn daarbij een schaars goed.”

    Ik ga er maar van uit dat hij de gehele luchtvaart in NL bedoelt en niet die van Maastricht alleen.

    Maar ongeacht Nederland vs Maastricht, als er geen extra CO2 of stikstof o.i.d. meer bij mag komen, hoe kom je dan in vredesnaam aan een verdubbeling?
    Behalve dat het 20 jaar duurt voordat die vliegtuigen zijn uitgefaseerd, lopen besparingen altijd in de paar procenten t.o.v. vorige vliegtuigversies.
    Een liter kerosine levert 2,5 kilo CO2 op die je met 2,7 mag vermenigvuldigen voor het effect hoog in de atmosfeer. Er gaat echt niet minder CO2 uit een liter kerosine komen.

    Als alle nieuwe vliegtuigen elk jaar 3% zuiniger worden, dan nog duurt het 25 jaar vóór het vliegtuig 50% zuiniger is dan het zuinigste vliegtuig van 2020. En dan moet je nog al die vliegtuigen vervangen die nu actief zijn én die de komende 25 jaar nog gaan komen. Vergeet ook de wet van de afnemende meeropbrengst.

    Het is gewoon onmogelijk wat die man zegt met kerosinevliegtuigen.

  7. 13

    @12: Volgens mij gebeurt er voorlopig helemaal nix. Remkes is ook bezig met een onderzoek naar de luchtvaart hoorde ik vandaag, en zijn rapport moet dit jaar klaar zijn. Is zelfs naar voren gehaald. Ik durf niet te vroeg te juichen, maar het lijkt erop dat de uitstoot van die sector toch mee gaat tellen.

  8. 15

    @14: Tja, als dat je definitie van discriminatie is, dan is voetbal één en al discriminatie; Als je je tegenstander hard onderuit schopt, wordt je ook geschorst, terwijl als je hem netjes overeind helpt als ie is gevallen niet. Discriminatie zou inhouden dat de ene godslasteraar wel en de andere niet wordt geschorst.

  9. 16

    @15
    De regels in het voetbal volgen de wet in Italië. Voor de gelovigen kennen ze vrijheid van religie, maar voor ongelovigen geldt dat niet. Is gewoon discriminatie van een minderheid.
    Italië staat niet voor niets erg laag op de ranglijst van landen met vrijheid voor atheïsten. Nederland en België op 1, Italië ergens rond de 170.
    Het zou in de EU niet mogelijk moeten zijn minderheden te discrimineren, maar helaas is dat niet zo.

  10. 17

    @9: Blijkbaar kunnen de activisten 2 maanden vooraf zich organiseren, en kan de regering van Chili dat niet.
    Dat is overigens niet verbazend, want klimaatactivisten denken per definitie meer dan een jaar vooruit.

  11. 20

    @17:

    Toen het definitieve woord over de top binnenkwam, lieten we de bel op het dek klingelen en riepen wij iedereen bij elkaar”, vertelt De Pater. “Iedereen ging in crisismodus, dat was heel interessant om te zien”, lacht de activist. Ze vertelt dat overal op het schip laptops en telefoons tevoorschijn kwamen.

    kostelijk. :p

  12. 21

    @19: Ik begrijp wel dat het organiseren van een VN-top lastig wordt als er dagelijks demonstraties zijn.
    Het lijkt mij een verstandig besluit van de Chileense regering.

    Maar Sikbock moet natuurlijk wel begrijpen dat activisten gewoon mensen zijn die vooruit denken.

  13. 22

    @20: Ja apart. Wat voor magische krachten moeten daar aan boord aanwezig zijn geweest? Ze mogen nog boffen dat er niet ineens overal koelkasten en wasmachines tevoorschijn kwamen.

  14. 24

    “Ze vertelt dat overal op het schip laptops en telefoons tevoorschijn kwamen”

    Net als de XR-kids, willen de activisten een systeem omverwerpen met behulp van het systeem. Altijd lastig hoor. Maar het blijft lachen natuurlijk. Dat dan weer wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren