19-2-2014: item aangepast n.a.v. opmerkingen Bismarck.
Vorige maand werd bekend dat winkeliers hun bezoekers volgen via wifi. Philips heeft een systeem ontwikkelt waarbij bezoekers via de led-verlichting gevolgd kunnen worden. Het verschil met tracking via wifi is wel dat er een speciale app op de smartphone geïnstalleerd moet zijn, waardoor winkelend publiek zelf kan kiezen of de winkelier hun kan volgen. Het voordeel voor de winkelier is volgens Philips:
that retailers do not have to invest in additional infrastructure to house, power and support location beacons for indoor positioning. The light fixtures themselves can communicate this information by virtue of their presence everywhere in the store.
Philips is overigens niet de enige die zich richt op instore tracking van winkelend publiek, onder andere Apple en ByteLight werken ook aan systemen hiervoor.
Reacties (5)
Als ik de techniek goed lees, is het geen volgen. Het is eenwegcommunicatie van winkel naar smartphone. Om ervan te kunnen profiteren moet je trouwens je smartphone ook uit je zak/tasje halen, want het ding moet de lichtsignalen opvangen.
Ik zou dus niet willen stellen dat Phillips een stapje verder is. In tegendeel, dit lijkt me een aanmerkelijk privacyvriendelijker vorm van communicatie dan tracking.
Philips heeft het licht weer eens gezien.
Maar eigenlijk bedoelde ik: “bedankt Philips, dit was nu net het laatste ontbrekende stukje van mijn volmaakt levensgeluk”.
Misschien thema en tags even aanpassen. Dit is geen tracking en heeft ook niets met privacy(inbreuk) te maken.
@4: aangepast.