Zo bericht nu.nl.
Want een Nederlandse diplomaat zou aan verschillende ministeries hebben doorgegeven dat een paar dagen voordat MH17 werd neergehaald, ook een Oekraïens transportvliegtuig dat op meerdere kilometers hoogte vloog werd neergeschoten.
En dus krijgen we nu Kamervragen van Pieter Omtzigt (CDA) en Sjoerd Sjoerdsma (D66).
Echter, dat neergeschoten Oekraïense transporttoestel was toentertijd algemene kennis: iedereen wist ervan – en dus ook de luchtvaartmaatschappijen die zogenaamd niet geïnformeerd zouden zijn.
De Nederlandse overheid heeft, net als vele andere regeringen, achteraf gezien een verkeerde inschatting gemaakt door de nationale luchtvaartmaatschappij niet te adviseren het Oost-Oekraïense luchtruim te mijden.
Maar de suggestie van met name Omtzigt dat cruciale informatie niet zou zijn doorgegeven, is kul. En dat weet hij zelf ook.
Reacties (8)
https://www.youtube.com/watch?v=VYlQJbsVs48
Oeps, verkeerde draad…
Waarom al die aandacht voor publiciteitsgeile kamerleden?
@3: dat heeft te maken met al die aandacht voor de slachtoffers en de nabestaanden.
Jij wilt toch ook dat de onderste steen boven komt.
De Nederlandse regering, de regering van Oekraïne en de luchtvaartmaatschappijen van Malysia Airlines en KLM hebben risico’s genomen. Zoveel is duidelijk. Ik vind het daarom wel goed van Omtzigt en Sjoerdsma dat ze blijven vragen naar de gang van zaken in juli om te kunnen beoordelen hoe groot de verantwoordelijkheid was van deze partijen voor de ramp met de MH17
Het gaat allang niet meer om verantwoordelijkheid maar om aansprakelijkheid (in andere woorden, schadevergoeding dus).
Zeker voor Malysia Airlines is dat van belang want die moet in eerste instantie de slachtoffers schadeloos stellen maar als ze op hun beurt die schade bij de NL regering kunnen verhalen voor het achterhouden van informatie dan zullen ze dat niet nalaten.
(lees als de verzekerings maatschappij van Malysia Airlines zal dat doen).
@6:
Losstaand van het oordeel over het Nederlandse handelen.
(Ik vond het optreden van Opstelten en Rutte nogal onbevredigend)
De Maleise regering heeft ook geen waarschuwing gegeven.
Ik ben geen jurist en vraag me het volgende af:
Kan een land een buitenlandse maatschappij verbieden over ander buitenland te vliegen??
@7: Volgens mij ja en nee, volgens mij moet een vliegmaatschappij een vluchtplan indienen, elk land in die in dat vluchtplan staat kan volgens mij dat vluchtplan afkeuren cq verbieden op te stijgen cq overvliegen.