Etniciteit niet relevant voor jeugdcriminaliteit

Trouw:

Een aanpak van jeugdcriminaliteit puur gericht op een bepaalde etnische groep, bijvoorbeeld op Marokkanen of Antillianen, heeft geen enkele zin. Etniciteit speelt namelijk een veel kleinere rol dan wordt gedacht in de ontwikkeling richting criminaliteit. De vriendengroep en de buurt zijn veel belangrijker, blijkt uit […] onderzoek […]

Van huis uit zijn autochtone jongeren soms iets minder crimineel dan hun Marokkaanse of Antilliaanse leeftijdsgenoten, blijkt uit politiegegevens van twaalf- en veertienjarigen. Bij achttienjarigen zijn ze soms even crimineel en tussen de veertien en achttien jaar soms zelfs crimineler, zo blijkt uit het onderzoek. “Omdat deze verschillen klein en variabel zijn, voegt kennis over de herkomst van de jongeren nauwelijks iets toe aan een voorspelling van hun criminele gedrag”, zegt Driessen.

Er zijn volgens het onderzoek wel aanzienlijke verschillen tussen de etnische groepen wat betreft hun normen en waarden. “Jongeren van niet-westerse afkomst zijn meer georiënteerd op religie, maken meer onderscheid tussen mannen en vrouwen en zijn minder individualistisch ingesteld”, zegt de onderzoeker. “Maar juist deze normen en waarden doen voor crimineel gedrag helemaal niet ter zake. […]

Niet wat een jongere denkt, is belangrijk voor de ontwikkeling van crimineel gedrag, maar met wie hij of zij optrekt, is uit het onderzoek op te maken.

Maar niettemin weten we gewoon we dat het in het echt helemaal anders zit. En bovendien moeten we in geen geval de gevoelens van de weldenkende burger negeren.

Open waanlink

  1. 1

    @Jeroen: ik denk dat je sarcastische opmerking aan het einde aan dovemansoren is gericht. Beter gezegd: de mensen, die dat ‘weten’ zullen zich door jou opmerking eerder gesterkt voelen in hun ‘overtuiging’ dan dat ze in zullen zien, dat dat niet is wat je bedoelt.

    Aan de andere kant: we moeten tegenwoordig zo verd*md politiek correct zijn als we het over die groep hebben… Als we een verkeerd woord gebruiken worden we daar op aangevallen en is inhoudelijke discussie vaak al bijna meteen niet meer mogelijk.

  2. 2

    Het onderzoek brengt eigenlijk niets nieuws naar boven. Is reeds bekend dat opvoeding, buurt, vrienden, omgeving, economische en sociale status, persoonlijkheid, leeftijd en geslacht veelal de oorzaak zijn van crimineel gedrag, niet je etniciteit.
    Eens met Pedro dat die ‘sneer’ op het einde waarschijnlijk aan dovemansoren gericht is. De reden is mijn inziens omdat het een valse representatie is van een deel van de mensen die je probeert te raken.

  3. 3

    @0

    “Een aanpak van jeugdcriminaliteit puur gericht op een bepaalde etnische groep, bijvoorbeeld op Marokkanen of Antillianen, heeft geen enkele zin.”

    Puur theoretisch klopt dat, het gaat om een straatcultuur die niet zoveel verschilt tussen Antillianen, Kaapverdianen en Marokkanen. In de praktijk kan het echter best zo zijn dat via de persoonlijke discretie van de betrokken hulpverleners (of hoe ze ook heten) de etnische aanpak al neerkomt op een aanpak van die straatcultuur, of heel makkelijk die kant op kan worden gestuurd zonder, behalve de naam, veel aan het programma te veranderen.

  4. 4

    Puur theoretisch klopt dat, het gaat om een straatcultuur die niet zoveel verschilt tussen Antillianen, Kappverdianen en Marokkanen.

    En dát is het hem dus.

    Ethniciteit/(een nominale) religie maakt het soms wel erger in de zin dat allochtone jongeren zich, nog meer dan autochtone straatschoffies, ‘buitengesloten’ gaan voelen. Dat ze ook nog in dezelfde wijk wonen versterkt dat effect, Ze denken dat de samenleving het op hen gemunt heeft, waardoor ze zich ook vijandiger tegen die samenleving op gaan stellen. Dat is ook waarom ze soms brandweerlieden en ambulancepersoneel aanvallen: zij zijn ‘hen’, de ‘anderen’, deel van ‘het apparaat dat “ons” onderdrukt’.

    De enige permanente oplossing is een omslag in de straatcultuur. Maar ja, hoe begin je daaraan?

  5. 5

    @4

    Ja, dat buitenstaander zijn heeft dus wel invloed maar de details van je cultuur maken weinig uit (hoewel een macho-cultuur wel bijdraagt aan een straatcultuur, maar dat is iets dat zo wijdverspreid is dat het niet meer verbonden is aan een bepaalde etniciteit). Het zou zomaar kunnen dat we over 10-20 jaar een groep Poolse straatschoffies krijgen, kinderen van de Poolse arbeiders die de afgelopen jaren naar Nederland zijn gekomen.

  6. 6

    @4:

    Ja, dat buitenstaander zijn heeft dus wel invloed maar de details van je cultuur maken weinig uit (hoewel een macho-cultuur wel bijdraagt aan een straatcultuur, maar dat is iets dat zo wijdverspreid is dat het niet meer verbonden is aan een bepaalde etniciteit). Het zou zomaar kunnen dat we over 10-20 jaar een groep Poolse straatschoffies krijgen, kinderen van de Poolse arbeiders die de afgelopen jaren naar Nederland zijn gekomen.

    Dat is zeker zo. Helemaal mee eens. Vaak zie je ook dat die schoffies van Marokkaanse komaf helemaal geen vrome moslims zijn (ze drinken alcohol, eten spek, houden er minnaressen op na, etc) en ze hebben geen echte binding meer met de Marokkaanse cultuur en samenleving, maar toch houden ze daar nominaal aan vast omdat ze dan nog steeds ‘anders’ zijn en niet worden als de boze ‘hen’. Het gaat dus niet om specifieke culturen, maar meer om het anderszijn. En dat is zo of ze uit Polen of Turkije komen.

    De schoffies van ethnische komaf hebben vaak een gemeenschappelijke cultuur, en dat is die destructieve straatcultuur die je zowel bij autochtone als allochtone delinquenten tegenkomt. En die aanpakken wordt lastig.

  7. 7

    @6

    Het zal gekanaliseerd moeten worden (waarschijnlijk helpt sport daarbij, maar ook minder betuttelend doen t.o.v. schijnbaar risicovol gedrag: waarschijnlijk doet 1 dag per jaar vuurwerk afsteken als uitlaatklep meer dan 1000 straatcoaches zouden kunnen doen) en het neerzetten van geloofwaardige rolmodellen. We moeten ons er ook bij neerleggen dat het nooit helemaal verdwijnt want ook roomblank, slaperig Nederland in de jaren ’50 had een kleine straatcultuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren