Surrealistisch dit is. Oliemaatschappijen in het noorden (bv Canada en Alaska) zijn afhankelijk van wegen over de permafrost. Nu het seizoen dat de toplaag bevroren is steeds korter wordt, door klimaatverandering, is de handel in gevaar. Dus stoppen ze nog wat extra energie in het bevriezen van de wegen.
Reacties (11)
Dat is beste gebruikelijk, e-auto’s krijgen ook meer accu’s, waardoor deze minder vaak hoeven op te laden, doch waarmee het energieverbruik per km stijgt. Met vliegtuigen geldt voor steeds langere afstanden hetzelfde. Rendements verbetering leidt vaak tot meer gebruik, Jevons paradox.
@1: Ja dat is precies hetzelfde.
Briljant. Is het Elfstedencomité hiervan al op de hoogte gebracht?
Wegen op permafrost leggen veroorzaakt op zichzelf dat de permafrost ontdooit.
@4: bron?
@5: Geloof me nou maar gewoon :)
@5: Laat maar, hij is hier niet om mensen wijzer te maken, te helpen, maar om te treiteren als een klein kind: “vertel ik lekker niet”.
Je verstoort evenwicht in de grond met wegen en huizen.
In bergen bleek dat stalen balken om lawines tegen te houden de warmte de grond in geleidden zodat de permafrost verdween. Soortgelijke dingen gebeuren met palen voor pijpleidingen e.d.
Canada: Roads and seismic lines damage permafrost
http://environmentalresearchweb.org/cws/article/news/54403
@7: Kijk, dat is interessant. Dat met stalen balken klinkt wel logisch omdat metaal geleidend is, maar van asfalt niet – zonder de materie te kennen – perse logisch. Bedankt! Ik heb idd wat geleerd vandaag.
@8: Een laag (donker) asfalt, als die al wordt aangelegd, geleidt de warmte van de zon beter naar beneden dan gras of bos.
Blijkbaar worden wegen al langer geïsoleerd:
https://www.youtube.com/watch?v=iLv5m9egRYk
@4: Het effect van de opwarming van Alaska (die groter is dan de gemiddelde opwarming in Amerika) beperkt zich (in tegenstelling tot de wegen) echter niet tot ontdooiing van permafrost in de directe omgeving van de wegen.
@9: In Alaska (en andere Arctische gebieden) worden veel wegen niet van asfalt gemaakt, maar bestaan ze uit (tijdelijk) vrijgemaakte/geschaafde stukken bevroren bodem, eventueel met aangestampte sneeuw erop (of als het over rivieren en meren gaat, letterlijk ijs). Dat is ook waar de waanlink over gaat. Zodra het begint te smelten is het op die wegen gedaan met mobiliteit.
@10: [ worden veel wegen niet van asfalt gemaakt ]
Vandaar: “Een laag (donker) asfalt, als die al wordt aangelegd,”
Zie ook de eerder verstrekte link die gaat over verstoord evenwicht in de bodem.