-
Burgers voor het klimaat
Vrijdag 29 november wordt de volgende landelijke staking voor klimaatmaatregelen verwacht. Tot nu toe zijn in 14 plaatsen acties aangekondigd. Ongeacht hoe groot de… Lees verder
-
Europese grensmuren zijn goudmijn voor militaire en security-industrie
Wapenhandelaren, die verdienen aan de gewapende conflicten, repressieve regimes… Lees verder
-
Meer dan 11.000 wetenschappers waarschuwen voor klimaatcrisis
27 jaar geleden, in 1992, publiceerde de ‘Union of Concerned Scientists’, samen met meer dan… Lees verder
-
Hoeveel ruimte krijgt Big Brother?
De ontwikkeling en toepassing van gezichtsherkenningssoftware roept vragen op in Europa en de VS. Lees verder
-
Thierry Baudet is dé klimaatontkenner van 2019!
Het was een spannende race, en ook in het redactielokaal waren de voorkeuren tot het einde verdeeld. Bij de online stemming… Lees verder
-
Burgers voor het klimaat
Vrijdag 29 november wordt de volgende landelijke staking voor klimaatmaatregelen verwacht. Tot nu toe zijn in 14 plaatsen acties aangekondigd. Ongeacht hoe groot de… Lees verder
-
Europese grensmuren zijn goudmijn voor militaire en security-industrie
Wapenhandelaren, die verdienen aan de gewapende conflicten, repressieve regimes… Lees verder
-
Meer dan 11.000 wetenschappers waarschuwen voor klimaatcrisis
27 jaar geleden, in 1992, publiceerde de ‘Union of Concerned Scientists’, samen met meer dan… Lees verder
-
Hoeveel ruimte krijgt Big Brother?
De ontwikkeling en toepassing van gezichtsherkenningssoftware roept vragen op in Europa en de VS. Lees verder
-
Thierry Baudet is dé klimaatontkenner van 2019!
Het was een spannende race, en ook in het redactielokaal waren de voorkeuren tot het einde verdeeld. Bij de online stemming… Lees verder
- Uitgelicht
- Data
- Algemeen
- Cultuur
- Economie
- Groen
- Kennis
- Leven
- Politiek
- Privacy
- Rechtsstaat
- Sark & Soto
Waan van de Dag
-
SG-café vrijdag 06-12-2019
6
Dit is het Sargasso-café van vrijdag 06-12-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
-
SG-café donderdag 05-12-2019
5
Dit is het Sargasso-café van donderdag 05-12-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
-
Met NL bsn-nummer toch als illegaal in gevangenis
45
Via Apoftegma: Daniël Buter, negentien jaar oud, op zijn derde door zijn Dominicaanse ouders in Nederland achtergelaten. Opgegroeid in Nederland, naar de basisschool in Nederland, naar de HAVO in Nederland en toen hij een paspoort nodig had voor zijn vervolgstudie ICT belande hij ineens als illegaal in de gevangenis in Rotterdam. Als niemand wat doet, wordt hij uitgezet naar de Dominicaanse Republiek, waar hij – voor de duidelijkheid – niet is geboren en nooit is geweest. Teken petitie hier. Meer achtergrond in Het Parool: Buter werd op 3-jarige leeftijd achtergelaten door zijn ouders, allebei van Dominicaanse komaf. Ze gingen ‘op vakantie’, maar kwamen nooit meer terug. Hij kreeg bij zijn geboorte wel een burgerservicenummer en werd bijgeschreven in het Nederlandse paspoort van zijn ouders. Toen die daar afstand van deden had Daniël dus geen Nederlandse documenten. Hij groeide op bij zijn oma en werd met zijn oude bsn-nummer ingeschreven in de scholen die hij volgde (op advies van een gemeente-ambtenaar). Ook al had dat zo niet behoren te gaan (de overheid had het bsn-nummer ongeldig moeten verklaren), gaat het nu dus ineens fout. Met de petitie willen zijn vrienden bewerkstelligen dat Daniël Buter zijn proces (in februari) in vrijheid mag afwachten.
-
SG-café woensdag 04-12-2019
7
Dit is het Sargasso-café van woensdag 04-12-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
-
SG-café dinsdag 03-12-2019
44
Dit is het Sargasso-café van dinsdag 03-12-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
-
Burgers laten Nederlandse bewindspersonen CO2-neutraal naar Madrid vliegen
4
Momenteel vindt de 25e klimaatconferentie plaats in Madrid. De Nederlandse bewindspersonen reizen per vliegtuig heen en terug. De afstand Schiphol-Madrid vv. bedraagt 2925 kilometer. Een vlucht tussen de 700-2500 kilometer stoot 200 gram CO2 per reizigerskilometer uit. Dat maakt 585 kilogram CO2 per kilometer. Premier Rutte en de Nederlandse overheid lijken niet in staat om deze CO2 uitstoot te compenseren, of doen dat alleen via aankoop van CO2-credits. Op initiatief van Andy van den Dobbelsteen, Hoogleraar Climate Design & Sustainability aan de TU Delft, heeft een gelegenheidscoalitie van 7 twitteraars 7 ton CO2 gecompenseerd via Carbon Killer. https://twitter.com/dobbelska/status/1201927756180836352 De compensatie via Carbon Killer zorgt ervoor dat er 7 ton CO2 uit het Europees Emissiehandelsysteem afgeboekt is. Waarmee de beschikbare emissieruimte voor de industrie is gedaald. Ondergetekende heeft nog een ton CO2 extra mogen compenseren via Carbon Killer ter compensatie van domme rekenfouten over de hoeveelheid CO2 compensatie die Klaas Dijkhoff van zijn wachtgeld zou kunnen betalen.
-
Mijnbouwers plukken miljarden van Pakistan
6
Pakistan moet twee mijnbouwbedrijven 5,9 miljard dollar betalen. Dat is het resultaat van een arbitragezaak bij de Wereldbank; die bank is opgericht om ontwikkelingslanden te helpen. Het gaat om een schadevergoeding voor investeringen in een project dat Pakistan nooit heeft goedgekeurd en dat nooit is uitgevoerd. “Het is ruim tweemaal zoveel als Pakistan uitgeeft aan gezondheidszorg voor 200 miljoen mensen, in een land waar 7 procent van de kinderen voor hun vijftiende verjaardag sterft”, schrijft Sachs, professor aan de Columbia University. Bij internationale investeringsrechtbanken kunnen bedrijven, buiten de reguliere rechtbank om, een zaak beginnen tegen landen die hun belangen zouden schaden. Dergelijke arbitrage is een omstreden onderdeel van vrijhandelscontracten zoals CETA (tussen de EU en Canada). In Nederland is de goedkeuring van CETA uitgesteld omdat er onvoldoende steun voor lijkt te zijn in de Tweede Kamer.
-
SG-café maandag 02-12-2019
2
Dit is het Sargasso-café van maandag 02-12-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
-
SG-café zondag 01-12-2019
6
Dit is het Sargasso-café van zondag 01-12-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
-
SG-café zaterdag 30-11-2019
38
Dit is het Sargasso-café van zaterdag 30-11-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
Laatste reacties
-
Ongehoord
Door:
Michiel de Pooter
"Ongehoord" is natuurlijk een hypothese,…
-
SG-café vrijdag 06-12-2019
Door:
beugwant
@5: Nou, als ik ergens moet zijn, zet ik mijn autootje bij voorbaat op zo'n voor de directie gereserveerde parkeerplek. Want zonder klanten hebben ze geen bestaansrecht. Dat zal die hoge pieten leren!
-
Nieuw onderzoek: klimaatmodellen voorspellen klimaatverandering al decennia correct
Door:
Hans Verbeek
@49: 2020: 405 ppm en 1980: 340 ppm [q]Maar waar je niet op in gaat is de vraag of je een onderbouwing kunt geven op je bewering dat de natuur een grote factor is in deze stijging. Kan je die alsnog geven?[/q] De menselijke bijdrage varieerde tussen 2011 en 2017 tussen 32 en 33,5 Gigaton, een redelijk constante waarde. (zie: https://drive.google.com/file/d/1a8OCHcarHXaTzt84LtF7OQ1WhsxgKzer/view?usp=sharing) Maar de jaarlijkse stijging van de CO2-concentratie is niet constant, maar varieert…
-
Nieuw onderzoek: klimaatmodellen voorspellen klimaatverandering al decennia correct
Door:
Frank789
@47: [ De Paaseilanders zijn bijna uitgestorven toen hun energievoorziening (voedselvoorziening ging haperen. ] Hmm: "More recently, a picture has emerged of a prehistoric population that was both successful and lived sustainably on the island [....] up until European contact." Ratten, die de Polynesiërs zelf (ongewild) meebrachten vernietigden de bomen op het eiland. De bewoners pasten zich aan op vissen en andere landbouwmethoden. "The real answer is more sinister. Throughout the…
-
SG-café vrijdag 06-12-2019
Door:
Krekel
@3: Daar zit zeker iets in, maar toch. Ooit waren Nederlanders best wel tot actie bereid, maar door het lot van Johan en Cornelis de Witt zijn onze heersers enorm laf geworden: in 1848 werd Willem II immers "in één nacht liberaal" nadat er slechts een [i]gerucht[/i] van een opstand ging, en ook vandaag nog is een paar trekkers op het Malieveld al voldoende om het beleid volledig naar je hand te zetten. Dus misschien ligt het niet zozeer aan de makheid van de Nederlandse bevolking, maar meer…
-
SG-café vrijdag 06-12-2019
Door:
beugwant
Alvast happy birthday, [url=https://nl.wikipedia.org/wiki/Noam_Chomsky]Noam[/url]!
-
Ongehoord
Door:
Kwint Bonkhorst
Eddy Terstall die een column krijgt bij De Telegraaf. Artur van Amerongen die schrijft voor De Volkskrant. Constant Kusters die onderwerp van een documentaire op NPO is. Dat zijn de Popperiaanse bewegingen waardoor het maatschappelijk discours ondanks extremistisch activisme en deplatforming links en rechts midden op de rails blijft. De toekomst is, zoals altijd, aan het midden.
-
Ongehoord
Door:
Cerridwen
@14: [q]Als de anti-fascisten, die doorgaans ook uiterst links stemmen, ook meer aanhang zouden krijgen, dan zou je dat moeten terugzien in de steun voor bijvoorbeeld SP. [/q]Dat is een denkfout. Verandering aan steun voor de randen van het politieke spectrum zegt niets over waar het gemiddelde heen beweegt. De extremistische randen zijn maar een minderheid van de bevolking. Je moet naar de uitkomsten kijken. De opinies van mensen vallen niet één op één samen met de partijen waar ze op…
-
Nieuw onderzoek: klimaatmodellen voorspellen klimaatverandering al decennia correct
Door:
AltJohan
@Hans Verbeek: De wereld is verslaafd aan fossiel. Het is moeilijk af te kicken. Ik ben ook voorstander van flink afbouwen van fossiel en uiteindelijk een moratorium.
-
Nieuw onderzoek: klimaatmodellen voorspellen klimaatverandering al decennia correct
Door:
joostdev
@47: "Het zal gepaard gaan met een grote versobering en daar is men kennelijk nog banger voor dan voor klimaatverandering." En zou je bezwaren hebben als er nu al nationale en mondiale maatregelen worden opgelegd die het uitputten van fossiele brandstoffen stoppen?
-
Nieuw onderzoek: klimaatmodellen voorspellen klimaatverandering al decennia correct
Door:
Frank789
@47: [ De Vikingen zijn van Groenland verdwenen toen het klimaat veranderde en ze geen voedsel meer konden verbouwen. ] De klimaatverandering konden ze nog wel aan: "After all, they remained in Greenland for at least a century after the climate changed, so the onset of colder conditions alone wasn’t enough to undo them." Ze bleven dus gewoon. Want ze hadden zich vanaf het begin al aangepast van boeren naar vissers. Hun enorme cash cow was ivoor van de walrustanden, dat ze via…
-
Ongehoord
Door:
Hans Custers
@12 [q]Ik denk dat het bij Ongehoord veel meer gaat om afscherming van de eigen extreemrechtse bubbel. Men wil geen tegenspraak. [/q] Precies. Ze willen geen weerwoord. Want dan worden de leugens blootgelegd en wordt de holle retoriek doorgeprikt. Ze willen Fox-Newsje spelen: de zendtijd volledig vullen met onversneden propaganda en het publiek wijsmaken dat dat objectieve journalistiek is. Dat "Ongehoord", het slachtoffergedrag is al jarenlang de (soms bewust, vaak ook onbewust)…
-
Nieuw onderzoek: klimaatmodellen voorspellen klimaatverandering al decennia correct
Door:
Hermie
@47: Vreemd dat jij +65 ppm ziet waar ik 80 ppm aflees.... Maar het zou evengoed best kunnen dat deze stijging iets achterblijft bij scenarios die in 1980 gemaakt zijn. Groeimodellen, maar ook maatregelen die effect hebben gehad. En de respons is ook nog een dingetje. Maar waar je niet op in gaat is de vraag of je een onderbouwing kunt geven op je bewering dat de natuur een grote factor is in deze stijging. Kan je die alsnog geven?
-
SG-café vrijdag 06-12-2019
Door:
beugwant
@1: Op een bijeenkomst in de begindagen van 'Loesje' zei iemand eens: "In Parijs houden bij demonstraties twee man de metropoortjes open en iedereen loopt er zonder betalen doorheen, want ze zijn boos. Als wij in Nederland gaan demonstreren gaan we braaf in de rij staan om een treinkaartje te komen, dat door de drukte toch niet wordt geknipt." Ik denk dat dit nog steeds waar is. Het rumoer van 1848 is ook al aan ons kikkerlandje voorbij gegaan, er werd wel een grondwet herzien.
-
SG-café vrijdag 06-12-2019
Door:
Hans Verbeek
Gaan er nog eens 14 duizend Amerikaanse militairen naar het Midden-Oosten? #oil #perpetualwar https://edition.cnn.com/2019/12/05/politics/pentagon-troop-boost-mideast-iran/index.html Of moeten we eerst nog wachten op de volgende "Iraanse" aanval?
-
Nieuw onderzoek: klimaatmodellen voorspellen klimaatverandering al decennia correct
Door:
Hans Custers
@47 [q]Ik doel op de discrepantie tussen de werkelijke stijging (+65 ppm sinds 1980) en de voorspelling van sommige wetenschappelijke modellen (+110 ppm over de periode 1980-2020).[/q] Godallemachtig. Gewoon weer hetzelfde stupide gelul waar je alleen al in deze draad zeker 5 keer op bent gewezen. Die toename is [b]geen voorspelling[/b]. En al zeker [b]geen voorspelling van modellen[/b]. Het zijn scenario's die doorgerekend worden door modellen. Model-input, geen ouput En je…
-
Ongehoord
Door:
KJH
De meeste mensen hebben niet of nauwelijks een mening over de meeste onderwerpen. Dat is ook helemaal niet nodig, want de meeste mensen doen gewoon hun dagelijkse ding. Als ze dan over een bepaald onderwerp uit de tent gelokt worden (bijvoorbeeld door een wat meer activistisch ingesteld persoon), dan geven ze het sociaal wenselijk antwoord. Wat dat is, hangt ontzettend af van de context waarin die mensen gewoonlijk opereren, en wat ze denken dat de vrager wil horen. Daarnaast willen ze…
Actief
- Met NL bsn-nummer toch als illegaal in gevangenis (45)
- Nieuw onderzoek: klimaatmodellen voorspellen klimaatverandering al decennia correct (54)
- Ongehoord (19)
- SG-café vrijdag 06-12-2019 (6)
- Geef burgers maar de schuld (15)
- Closing Time | Baby (show me your love) (4)
- SG-café donderdag 05-12-2019 (5)
-
Britten tussen VS en EU (1)
Laatste reacties door: Cerridwen
Oog om oog, allebei blind!
‘Het wordt al jaren bepaald door de twee spiegelbeeldige vocabulaires van het negationisme en het alarmisme, waardoor voor redelijke twijfel en genuanceerde standpunten geen ruimte meer is.’
Kijk kijk. Iemand die zegt hoe het zit. Da’s zeldzaam.
Waren het maar fouten waarover ze hadden gepubliceerd…
Kan het IPCC niet gewoon een “tweede herziene druk” uitbrengen, waarin het zich verre van koffiedikkijken laat.
“‘Het wordt al jaren bepaald door de twee spiegelbeeldige vocabulaires van het negationisme en het alarmisme, waardoor voor redelijke twijfel en genuanceerde standpunten geen ruimte meer is.’
Aan die polarisatie zijn de klimaatwetenschappers volgens hem mede schuldig. Ze hebben de neiging onzekerheden te bagatelliseren en de zaken al te dramatisch voor te stellen. ”
Sic!
Klimaatwetenshappers doen niets anders dan hun onderzoeksresultaten publiceren, als de buitenwereld daar niet mee kan omgaan door gebrek aan kennis of gebrek aan tact, nuance en integriteit is dat een probleem van de buitenwereld.
“Het wordt al jaren bepaald door de twee spiegelbeeldige vocabulaires van het negationisme en het alarmisme, waardoor voor redelijke twijfel en genuanceerde standpunten geen ruimte meer is.”
Negationisme, denialists, ontkenners, skeptici, morosofen,…..
Schier oneindig deze lijst aanduidingen voor “de vijand”!
Very academic
:-)
Klaplong alsof “false sceptics” ook maar een beetje geïnteresseerd zijn in hoe het klimaat werkelijk werkt, kom op zeg. Ben benieuwd met wat voor onzin ze komen als de opwarming doorzet.
Waarom de nadruk alleen maar op fouten Klaplong? Is dat wetenschappelijk? Wat voor beeld ontstaat er dan? Nou?
@ MP
Die argumentatie hoor ik telkens van jou.
Het lijkt wel alsof in jouw perceptie, de aanwezigheid van een bepaalde groep mensen die het volgens jou niet best voor heeft met jou en de wereld, de mogelijkheid blokkeert om zelf een beter mens te worden door oprechte introspectie en zelfkritiek.
Ik zie de verbanden die jij legt niet zo, maar ik leg dan misschien de nadruk ook wel te sterk op autonomie en eigen verantwoordelijkheid.
@Waar kwamen de agw-ers eigenlijk mee toen de temperatuur flink achterbleef bij veel ipcc scenario’s ? ” hide the decline”?
seven, je kletst, dit had niks met “achterblijvende temepratuur te maken” maar dat is je al zo vaak vertelt…
@klaplong,
De autonomie en eigen verantwoordelijkheid om jezelf te informeren over de wetenschappelijke feiten?
Ik zal het nog eens uitleggen Klaplong, je kunt het dan wel winnen met allemaal desinformatie en non-science in de media en in de publieke opinie, moeder natuur heeft daar gewoon schijt aan. Duidelijk genoeg? Of nog steeds niet?
@ MP
“je kunt het dan wel winnen”
Moet ik daarmee aannemen dat je mij ook onder ‘de tegenpartij’ schaart, in jouw strijd waarin het winnen of verliezen is?
@MP Je bent nu wel bezig met een flink staaltje framing MP.
Alsof er geen wetenschap is die de natuurlijke en dus de sceptische kant ondersteund. 500 publicaties in grl, nature,science enz
De natuur voelt hier trouwens vandaag erg koud aan MP. Kom je nog wel eens buiten?
@16: Ik neem aan dat jij niet in IJsland of Groenland woont dan? Om maar eens even jouw behoorlijk oneigenlijke argument te gebruiken.
@seven
“@Waar kwamen de agw-ers eigenlijk mee toen de temperatuur flink achterbleef bij veel ipcc scenario’s ? ” hide the decline”?”
Ben je nou echt zo dom, of doe je zo dom? (Hint: Wanneer werd “hide the decline” geschreven…)
Lees de alinea “Het klimaat” uit deze Spil eens
Ik denk dat je beter naar Elsevier kan kijken. Die doen niets anders dan klimaatsceptici opgeilen. Fair and balanced, yeh right.
Tientallen wetenschappers in Nederland protesteren vandaag tegen ‘climategate’ in een open brief.
http://nos.nl/artikel/135677-open-brief-wetenschappers-over-klimaat.html
Ik bedoelde Groenland.
De brief (PDF): http://www.sense.nl/uploads?&func=download&fileId=936
@Hal http://www.vkblog.nl/bericht/290362/Climategate:_Hide_the_decline
Ik snap de insinuatie van het artikel niet. Collaboratie? Is het publiceren over gemaakte fouten een verderfelijke bezigheid?
Het klinkt mij in de oren of er maar één verhaal verteld mag worden en dat is geen wetenschap maar religie.
Ik ben er voor om een klimaat futures markt op te zetten. Als mensen zo goed weten hoe het in de toekomst zal gaan, kunnen ze hun geld naar hun grote mond zetten ook. Dit geldt voor voor- en tegenstanders, wat je ook ‘voor-‘ of ‘tegenstand’ noemt. Volgens mij wordt het dan heel snel, heel stil.
Kan me zelfs als klimaatskepticus goed vinden in de kern van deze brief. De inhoud benadrukt echter ook toevallig de zaken waar nog te weinig publiekelijk over gediscussieerd is…
Ondanks de geconstateerde fouten blijven de eerder geschetste robuuste hoofdconclusies van het IPCC overeind staan.
Door de toename van broeikasgassen verandert de balans van de warmtestraling van de aarde, waardoor deze zeer waarschijnlijk opwarmt.
Zij doen echter niets af aan de hoofdconclusie dat de mens het klimaat zeer waarschijnlijk verandert, met op termijn ingrijpende gevolgen.
De alarmisten/co2hypers hebben erg dogmatische trekjes. Zelfs een grapje vatten ze niet meer of worden boos. Relax eens zeg, er is niets extreems aan de hand. We komen uit een ijstijd, logisch dat het dan warmer wordt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_ijstijd
De 0,0388 % CO2 in de atmosfeer veroorzaakt dat echt niet allemaal.
@25
Het is een titel van VN zelf en er staat een ‘?’ bij.
@seven
Voor de slechte verstaander dan:
Toen Mann ‘hide the deline’ schreef bleven de temperaturen nog helemaal niet achter bij de voorspellingen. Zo duidelijk?
@28
Lolpost.
@Hal; Volgens begrijp je Seven verkeerd. Hij heeft het niet over warmte. Hij heeft het over de oorzaak.
@KJ
seven/ #11: ““@Waar kwamen de agw-ers eigenlijk mee toen de temperatuur flink achterbleef bij veel ipcc scenario’s ? ” hide the decline”?””
Gaat om een eerdere comment, seven koppelt twee zaken aan elkaar die niet bij elkaar horen. Is een gekende truc. Ik heb het al eerder tegen seven gezegd: quoteminen.
(De temperatuur=warmte toch?)
hoaxende kwalitietsjournalisten die hun handen in onschuld wassen, klimaatontkenners die achteraf roepen dat het allemaal een grapje was, ga vooral zo door… als de wereld dan toch kapot moet laten we het dan totaal krankzinnig surrealistisch doen! ben ik voor! wie doet mee!
Die brief van die wetenschappers is gewoon goed. Niet dat gedoe met denialists etc.. (@MP dat bedoel ik dus)
@33 Het gaat vooral om het eerste deel, 2e deel is een por richting MP. (? gemist) Kennelijk slaat dat wat je anderen aanwrijft vooral op jezelf? De paniek zit er kennelijkoed in. Of is dat toneel gaat het meer om het grote co2 subsidie en cap&trade geld? http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/originals/climate_money.pdf
KJ heeft een goed punt. Opwarming alleen zegt op zichzelf inderdaad (zoals door mij vaak aangegeven) niets over de oorzaak.
@Carlos “ totaal krankzinnig surrealistisch”
Dat doe je toch al maanden? ;)
@seven
“Kennelijk slaat dat wat je anderen aanwrijft vooral op jezelf?”
Ik citeer jouw hele comment, niets gewijzigd.
Je begrijpt het (http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacy_of_quoting_out_of_context ) echt niet, best treurig.
Nu is kennelijk mijn conclusie dat het ‘tweede deel’ een antwoord op het ‘eerste deel’ zou zijn uit de lucht gegrepen en volslagen onlogisch. Hoe kon ik het toch denken…? Zoals de fan tegen San Marco zei: Pannekoek!
*sevenmodus*
In januari is het ijs op de Noordelijke IJszee met zo’n 34.000 vierkante kilometer per dag gegroeid. Daarmee ligt het tempo zo’n tweederde lager dan in 1980 en iets onder het gemiddelde van het eerste decennia van de 21e eeuw. Kortom: het gaat te langzaam.
http://www.scientias.nl/komende-zomer-veel-smeltend-ijs-op-noordpool/3944
@Hal zucht, diepe.. (tm S.(hint: de zin @18 met je zoveelste ad hominem slaat op jezelf, dommie)
@39 Haalt het niet bij de echte. PS Jij schrijft nooit iets inhoudelijks, je verschuilt je vooral achter makkelijke meelopers kritiek op anderen. Te moeilijk voor je om een eigen standpunt in te nemen of gewoon te laf?
Om nog maar eens de onverbeterlijke betweter uit te hangen: Een ‘ad hominem’ is een drogreden. Een constatering op de man met een (gefundeerde) onderbouwing is dan ook geen ‘ad hominem’.
een ad hominem is een aanval op de man, Hal. Pak de Quintilianus er nog maar eens bij, al weet jij als echt hollands progressief opgeleid man niet wat dat is, laat staan dat je er eens een kijkje in hebt genomen. (Om maar helemaal te zwijgen over de mogelijkheid dat jehem gelezen en wel op de boekenplank hebt staan)
@41
Ik lees vooral mee Seven en af en toe als je domheid me genoeg irriteert plaats ik een opmerking.
Je hebt gelijk dat ik niet de pseudowetenschapper uithang. Maar ik weet vaak verhalen/bronnen wel op waarde te schatten en heb een klein beetje een idee van wat wetenschap inhoud.
Jij komt met allerlei onsamenhangende bagger aanzetten van pseudowetenschappelijk en pseudosceptische websites en plempt het maal factor 100 hier neer. Daarbij je mantra ‘er is niets aan de hand – het is een hoax oh en Al Gore is evil’ herhalend.
ps: Je hebt gelijk dat ik het niet haal bij de echte spambot ‘Seven’.
@Klaplong
Het Vossius was best een traditionele school. Daarna ben ik natuurlijk wel in het progressieve Gomorra van UvA terecht gekomen…
@44 Hou het maar bij meelezen, Stick inhoudelijk ben je de zelf overschattende pruttel, pruttel fase inderdaad nog niet voorbij. ;) /stickmodus
@ 45
Dat blijkt, anders zou je wel weten waar je het over hebt.
Het probleem is niet dat klimaatonderzoeken of -ers niet deugen, maar dat de zogenaamd objectieve samenvatting voor de poltiek niet zo objectief is als gewenst.
Het IPCC-verhaal lijkt op veel punten gekleurd te zijn door wat ik maar even ‘mensen uit de milieubeweging’ noem. Dat levert op veel punten een dramatischer beeld op dan de stand van de wetenschap kan ondersteunen. Dat betekent echter niet dat de hoofdboodschap van het IPCC niet klopt en zeker niet dat klimaatwetenschappers niet deugen.
@Klaplong,
Nee hoor, ik denk dat je meestal zwijgt wanneer “sceptici” met tenenkrommende onzin langskomen.
Jij hebt blijkbaar moeite werkelijkheid, wetenschap en politiek te scheiden. Bij het laatste gaat het er vooral om de publieke opinie te bewerken. Ik wijs je er fijntjes op dat het winnen van de publieke opinie t.a.v. van klimaatverandering en de oorzaken ervan geen invloed heeft op die klimaatverandering (tenzij ingegrepen wordt uiteraard). Ik heb er echt geen problemen mee wanneer nieuwe gegevens leiden tot nieuwe inzichten.
Ben jij het niet die mij in een hokje probeert te stoppen?
Ik ben blij met de brief, wat er afgelopen maanden is gebeurd kan ik niet anders zien dan een regelrechte aanval op het hart van de wetenschap.
@ MP
Die scheiding tussen politiek en wetenschap dáár gaat het me om. Dat begint met het onwijken van onbehoorlijke predicaten voor andersgezinden.
Dat begrijp je best, MP.
En “fijntjes”, MP, dat ziet er heel anders uit dan wat jij doet. Tenzij je de klaagzang van een varken op de slachtbank als uitdrukking van het hem aangedane leed, “fijntjes” vind.
Klimaatwetenschap is te veel met de politiek vervlochten http://www.trouw.nl/opinie/podium/article2984397.ece/Klimaatwetenschap_heult_met_de_politiek.html (merk ook de oude kop verborgen in de url op. Goed verhaal.
@seven
1. een stuk van Rozendaal wordt niet minder eenzijdig door het in Trouw te plaatsen
2. dat er problemen zijn met vermenging van milieulobby en ipcc lijkt aannemelijk, maar …
3. … dat betekent niet dat alles wat het ipcc zegt onzin is, maar eerder dat je ipcc-beweringen standaard 10% moet afzwakken
4. … dat het ipcc niet meer helemaal lijkt te zijn wat het had moeten zijn (een objectieve samenvatter voor de politiek)
5. … dat DUS de stand van de wetenschap niet moet worden afgemeten aan het laatste ipcc rapport.
6. De stand van de wetenschap lijkt toch echt hele sterke aanwijzingen te hebben voor het bestaan van door menselijk handelen beïnvloede global warming. daar kan een groene lobby net zo weinig aan veranderen als Rozendaal en consorten
@ MP
En ik zwijg meestal als die lieden langskomen omdat ik het niet de moeite waard vind, er is geen discussie te voeren met die mensen, laat staan enige uitwisseling van gedachten tot stand te brengen.
@52 Inderdaad seven, goed verhaal van Simon in Trouw. Ik ben het geheel eens met de strekking: niet in blinde paniek onze welvaart wegpissen aan flauwe kul projecten wel rationeel energiebeleid voeren.
@klaplong,
Nog een keer dan, denk jij dat wanneer het publiek van mening is dat er geen sprake van opwarming is en dat de mens geen invloed op het klimaat kan hebben, dat dit dan ook werkelijk zo is? m.a.w. het publiek dicteert de werkelijkheid?
En mag ik er jou even fijntjes op wijzen dat het predicaat “scepticus” een zelf aangemeten predicaat is. En dat dit tamelijk problematisch is omdat mensen die deze term voeren over het algemeen uitermate selectief zijn in hun scepsis. Ik draag mensen die “true scientific skeptic” zijn een warm hart toe.
@seven
Waarin Roozendaal weer die claim van Daily Mail over prof Lal herhaalt, die is ontkracht. Lekker geloofwaardig.
@klaplong#54,
Ja maar die dicteren nu wel de agenda…
@Klaplong,
Jij kan er gewoon niet tegen dat iemand je tegenspreekt (dan is het al snel een klager), geef het nou maar toe. Je bent zelf aan het klagen over het feit dat mensen die met een politieke agenda moedwillig het wetenschappelijke klimaat verzieken het predicaat klimaatontkenner krijgen. Een woord wat ik zelf nog nooit in de mond heb genomen, maar dat was je vast even ontgaan in jou o-zo objectieve en gebalanceerde benadering van het klimaatdebat.
@Hal,
Roozendaal kan geen geloofwaardigheid verliezen
OLO @MP
BBQ http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/02/milieumaffia_schreef_mee_aan_i.html
@Klaplong,
“Die scheiding tussen politiek en wetenschap dáár gaat het me om. Dat begint met het onwijken van onbehoorlijke predicaten voor andersgezinden.”
Prima eis, geldt deze voor iedereen of is het weer een eenzijdige eis van je. “andersgezinden” (slachtoffers) moeten vooral beschermd worden tegen al die gemene wetenschappers.
@46
Ik kijk inderdaad wel uit om me zo onsterfelijk belachelijk te maken Seven.
Daar heb jij, zo valt mij op, geen enkele moeite mee.
Zie bv waar je nu weer in #62 mee komt aanzetten. Beetje selectieve verontwaardiging er in. Maar wat blijkt: er is alleen maar beleidsmatig meegeholpen met het formuleren van oplossingen. Door vier personen die een link hebben met milieuorganisaties? Heb je ook nog iets inhoudelijks? Zoals jou al vaker gevraagd is om een proefschrift te schrijven over dit onderwerp. Want je bent zo overtuigd van je zaak. Wat let je; help de wetenschap vooruit met jouw inzichten.
:)
@seven,
zou het echt waar zijn 109 “alarmisten” vs 1 “scepticus”?
Ben benieuwd wat Klaplong vindt van dit woordgebruik bij elsevier en geenstijl.
*wacht in spanning af*
@MP Grappig die verhouding bij het ipcc
Nu de werkelijkheid;
42% van de klimaatwetenschappers staan Niet achter het verhaal dat menselijke uitstoot van CO2 voornamelijk schuldig is aan de opwarming. Ondanks dat ze vaak bestaan dankzij het ipcc en de subsidiegevers napraten http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/originals/climate_money.pdf en dat was jaren geleden al zo, nu blijft de verdere opwarming al vele jaren uit dus zou het beeld vast nog sceptischer zijn. (Ergo Cramer heeft de 2e kamer en de burgers voorgelogen met haar opmerkingen dat 99 procent aan haar kant staat. Puur gelogen, genoeg reden om haar het feit van onjuist informeren van de kamer te verwijten. (Sterker, slechts een magere 9 % staat glashard achter die kern stelling)
Kernvraag:
“Climate change is mostly the result of anthropogenic causes.” – with 1 representing “strong agreement” and 7 “strong disagreement” http://blogs.nature.com/climatefeedback/chart.JPG
Bron peer reviewed onderzoek PDF http://dvsun3.gkss.de/BERICHTE/GKSS_Berichte_2007/GKSS_2007_11.pdf
http://blogs.nature.com/climatefeedback/chart.JPG
bij kolom 5 zie je me duidelijk uit een kleine ijstijd komen.
“Nu de werkelijkheid”? Door ‘JoNova’?!? En ik weet niet wat jij zou lezen?! Ik weet wel wat je niet wil lezen en dat is gewoon alle kanten van het verhaal en niet slechts de onderkant. Dat onderzoekje van von Storch heb je geloof ik al een keer 5 gebruikt met steeds weer dat zelfde grafiekje. Dit gaat echt vervelen.
Hier de consensus: http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_change
’t Is zoals Coutinho enkele waanlinks lager zegt: media willen zo graag twee tegengestelde meningen laten horen zonder partij te kiezen, en dan denken ze dat ze aan Journalistiek doen. (Niet dat Coutinho het patent had op dat inzicht, vind z’n speech buitenmate matig.)
@seven,
“Climate change is mostly the result of anthropogenic causes.”
Is een zeer slecht geformuleerde vraag als je wilt weten of antropogene CO2 uitstoot een belangrijk aandeel heeft gehad in de recente opwarming.
En verdere opwarming blijft niet al jaren uit, waar baseer je dat toch op? Toch niet op de 1998 El Nino piek he? Wat ga straks zeggen als de 2010 El Nino piek boven die van 1998 uitkomt, dat er toch opwarming plaatsvindt?
check ch05 van UAH
http://discover.itsc.uah.edu/amsutemps/execute.csh?amsutemps
tik ook even 20-year records high and low aan, februari gaat zeer waarschijnlijk de warmste februari worden in deze reeks.
Collaboreerde Vrij Nederland met de klimaatsceptici door te publiceren over fouten van het klimaatpanel?
Nee dus.
– ‘Voor redelijke twijfel en genuanceerde standpunten is geen ruimte meer’
@68 Door von Storch and Bray natuurlijk. (Schijnt pas een nwe enquête te hebben gedaan) SSPI is goed voor de meer politieke kant en moneytrails cq lobby.
De voorzitter/guru van het IPCC komt zelf uit India, waarom zou India al vaarwel tegen het ipcc hebben gezegd? Charlatans worden natuurlijk het eerst in eigen land doorzien.
*Check bankrek. om te zien of Exxon de lobbyvergoeding voor feb. al heeft overgemaakt * ;)
Seven het is warm in Vancouver
http://www.remss.com/msu/msu_data_monthly.html?channel=tlt
@seven
Science and public policy is hardly objective.
@74: Dat feit bewijst even hard de opwarming van de aarde als de huidige koude periode hier een komende ijstijd. Het enige bewijs dat de twee fenomenen leveren is dat het weer grillig is.
@75: Politici liegen om de waarheid te verdoezelen. Hun core-business is zogezegd liegen. Wetenschappers proberen soms nog weleens de waarheid te achterhalen.
@MP Heeft toch te maken met de recentelijk negatieve AO ? http://wattsupwiththat.com/2009/12/28/the-arctic-oscillation-index-goes-strongly-negative/
Meer koude hier vanuit de pool en daar juist aanvoer van zuidelijkere warmere lucht?
@esgigt
SPPI is dan ook geen wetenschappelijk instituut, maar een denktank. Exactly my point zogezegd.
“Dat feit bewijst even hard de opwarming van de aarde als de huidige koude periode hier een komende ijstijd. Het enige bewijs dat de twee fenomenen leveren is dat het weer grillig is.”
Behalve natuurlijk dat vrijwel de hele Aarde rood is (op deze momentopname).
Natuurlijk is dat zo esgigt…maar seven vond het zo koud buiten