Wens politie: geen auto ongezien door Rotterdam

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

De politie Rotterdam-Rijnmond heeft in 2009 geprobeerd om de verkeerscamera’s, die gebruikt worden voor verkeersmanagement, aan te sluiten op het eigen systeem voor kentekenherkenning (ANPR). Daarmee zou haast geen auto ongemerkt meer door Rotterdam kunnen rijden. Of de koppeling uiteindelijk tot stand is gebracht, is niet bekend.

De aantallen en een deel van de locaties van de camera’s zijn terug te vinden in een rapport van de politie Rotterdam-Rijnmond. Het document bevat een opsomming van alle projecten om de toepassing van Automatic Number Plate Recognition uit te breiden. Het rapport werd openbaar gemaakt naar aanleiding van een verzoek op de Wet openbaarheid van bestuur.

Door de politie zijn alle oeververbindingen in de regio Rotterdam afgedekt. In de Maastunnel hangen sinds eind 2007 vier statische camera’s die op elk moment de kentekens van de passerende auto’s vastleggen. Ook de Erasmusbrug en Willemsbrug in het centrum zijn voorzien van camera’s die de passerende auto’s registreren. Buiten het centrum zijn de grote toegangs- en uitvalswegen voorzien van ANPR camera’s, zoals de Suurfhofbrug, de Harmsenbrug, de Thomassentunnel, de Calandbrug, de Hartelbrug, de Botlektunnel, de Beneluxtunnel en de Van Brienenoordbrug. In totaal zijn het 68 camera’s. Op de Botlekbrug, direct naast de Botlektunnel, zijn eind 2009 nog geen camera’s opgehangen. De projectgroep van de politie adviseert om dat “lek” te dichten.

Maar, er is meer. Vialis levert diensten op het gebied van verkeersmanagement aan de gemeentelijke dienst dS+V. Het bedrijf heeft op 55 belangrijke verkeersknooppunten 350 camera’s hangen die het verkeer registreren ten behoeve van de analyse van verkeersstromen. Die camera’s zijn nodig om te kunnen achterhalen hoe auto’s door de stad bewegen en hoe lang een automobilist er over doet om van de ring in het centrum van de stad te komen.

De Rotterdamse politie onderzocht in 2009 of het mogelijk was om ook deze camera’s aan te sluiten op het eigen systeem. Daarmee zou de dekkingsgraad van camera’s van de politie explosief stijgen. De camera’s van de politie herkennen 98% van de kentekens van de passerende auto’s. De camera’s van Vialis zijn in staat om 90% van de kentekens van de passerende auto’s te herkennen, maar blijven daarmee nog net boven het minimum van de politie. Vialis zou de politie overigens alleen de kentekens leveren, geen beelden van de auto’s. De politie heeft ingeschat dat daarvoor 5 Terabyte aan opslagcapactiteit voldoende moet zijn. Technisch bleek het koppelen van de systemen geen probleem. Eind 2009 moest gewacht worden op bestuurlijke afstemming. Hoe de situatie nu is, is niet bekend. De politie kan de gegevens overigens ook gewoon vorderen als het echt nodig is.

De gemeente Rotterdam heeft ook camera’s voor het detecteren van vervuilende vrachtwagens die de milieuzone inrijden. De politie wilde ook de kentekens die daarmee vastgelegd worden gaan gebruiken. Technisch gezien zou dat geen probleem zijn, zo wezen testen uit. Nadat de gemeente was overgestapt op een andere backoffice functionaliteit bleek koppeling niet langer mogelijk.

Uit het rapport blijkt verder dat de politie ook twee aanhangers, vijf herkenbare en twee onopvallende auto’s en een motor voorzien heeft van camera’s die kentekens kunnen registreren. Tenslotte beschikt de politie ook over een “James Bond”-bus: een Mercedes Sprinter met twee ANPR-units met elk vier camera’s en een eigen generator. De politieambtenaren hadden vermoedelijk liever de Aston Martin.

Lees dit en andere stukken bij Rejo Zenger.

Reacties (17)

#1 T

Hoe staat het eigenlijk met de DODLab database? Kunnen we al een route plannen van A naar B zonder gezien te worden?

  • Volgende discussie
#2 Bismarck

Iets met koppen, moeten, Rotterdam, bij, de politie en rollen, maar dan in de juiste volgorde.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Yevgeny Podorkin

Zonder nu eerst alle linken door te nemen: waar staat een lijstje welke zaken de politie allemaal in het oog kan gaan houden (buiten verkeers- milieuovertreders/ onverzekerden enz.)? Poolse- en Roemeense arbeiders monitoren?

En vanuit Limburg naar de hoeren gaan (Keileweg) zou ik voortaan ook niet meer doen Bismarck…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Olav

Yo, Bismarck, no kidding.

Aux armes, citoyens!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Bismarck

@3: Sinds de OV-chipkaart inderdaad beter van niet, nee. Wat nummerbordherkenning daar mee te maken heeft weet ik verder ook niet. Maar ben gerust, ik ben al meer dan tien jaar niet meer in Rotterdam geweest en heb ook niet binnen afzienbare tijd de intentie om er heen te gaan. Desalniettemin gun ik de arme stakkers die er wel moeten zijn niet dat ze voor straf ook nog eens in een illegale politiedatabase verdwijnen. Dus vandaar, dit soort initiatieven moeten gewoon keihard afgestraft worden. Namen, rugnummers en ontslagbrieven wil ik zien. Kamervragen mogen eventueel ook, mits ze tot het voorgaande leiden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 L.Brusselman

In de binnenstad van Rotterdam kan de politie, als ze willen,iedere willekeurige voetganger via cameras in de peiling houden.In Rotterdam is het recht op privacy niet meer vanzelfsprekend.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Olav

Privacy niet meer vanzelfsprekend? Klinkt eerder als: reeds volledig om zeep.

De Stasi zou jaloers zijn geweest op dit soort mogelijkheden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 L.Brusselman

Het is inderdaad een understatement.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Harm

Fuck, de volgende keer dat ik 200 kilo coke moet ophalen in die rothaven doe ik dat wel met een huurwagen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 vandriel

Voor wie mocht denken dat dit een uitsluitend Rotterdamse inbreuk is op onze privacy.. goedemorgen! http://slimbekeken.nu/index.cfm?DOSSIER=185&PAGE=actueel
De camera’s op deze site geven overigens live beeld. Les: spreek nooit af met een geheime geliefde op de brug bij CS..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 esgigt

@9: zou je dat nou wel doen? Nog meer sporen achterlaten? Gewoon jatten en daarna in de fik..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Harm

@11 – Ik rij altijd met rubberen handschoenen aan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 john s.

dat iemand nog vrijwillig een blauwe vmboa-er wil worden… to serve and protect, dienstbaar en waakzaam. men is slechts een willoze pion van idealistische dromers die zo hun heilstaat in elkaar knutselen.
valse kentekens, kentekens op namen van bedrijven, buitenlandse kentekens, gehuurde, gestolen en geleende auto’s… ja hoor…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Vin

marja boet zegt:Frits vd Ven deed mijn blik op de weerld veraderen toen ik als student detoneelschool bezocht in maastricht.de liefde voor elkaar met elkaar, in vrede leven, sinds dien probeer ik de liefde uittedragen.Wat ik ook doe en waar ik ook ben.Frits is daarin mijn voorbeeld.Een heel bijzonder mens die ik heb mogen ontmoetenop mijn pad door het leven.Dank.marja boet

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Derex

auto insurance quotes 8-DDD life insurance =]] free car insurance quotes 974 auto insurance 753

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie