Wat wil Asia Pulp & Paper van me?

,

Al ruim twee maanden wordt de Nederlandse televisiekijker geconfronteerd met een STER-spotje van het bedrijf Asia Pulp & Paper (APP). Het spotje wijkt af van de reguliere STER reclame in die zin dat het geen product aanprijst dat de consument de volgende dag in supermarkt om de hoek kan kopen. Het is een nagesynchroniseerd promotie-filmpje waarin medewerkers uitleggen hoe goed deze papier- en pulpproducent het voor heeft met de mens en de natuur. Die natuur bevindt zich ook al niet om de hoek want APP heeft het hier over de tropische bossen van Indonesië. Voor menig kijker zal het APP spotje daarom een soort onbegrijpelijke sensatie zijn, “wat zag ik nou.. zag jij dat ook?”.

Sommigen kijkers zullen echter wel de link leggen met concrete producten waar APP de grondstoffen voor levert: kartonnen verpakkingsmateriaal voor Lego steentjes en Barbie poppen. Dit weten ze dankzij een geslaagde Greenpeace campagne die de vernietiging van natuur voor aanleg van APP plantages aankaart (factsheet.pdf). In de Greenpeace campagne maakt Ken -het vriendje van- het uit met Barbie met de tekst: “Barbie: it’s over. I don’t date girls that are into deforestation”. Asia Pulp & Paper kapt dus soortenrijk natuurlijk bos om er vervolgens een monocultuur van acacia plantages neer te zetten, maar in haar STER spotje spreekt het bedrijf enkel over het planten van miljoenen CO2 opslurpende bomen.

Inmiddels heeft de producent van Lego toegezegd geen karton meer af te nemen bij het omstreden Asia Pulp & Paper. Andere speelgoedfabrikanten zoals Mattel, makers van Barbie, en Hasbro, de makers van de Transformers, en Disney hebben volgens Greenpeace tot nu toe nog geen duidelijk beleid geformuleerd om ontbossing te voorkomen. Alhoewel verpakkingsbedrijf Interpack meent dat Mattel al in juli de banden met APP heeft verbroken is de strijd tegen fout karton dus nog niet gestreden.

In plaats van dat Asia Pulp & Paper na de beschuldigingen van Greenpeace maatregelen heeft getroffen tegen haar betrokkenheid bij illegale ontbossing is het bedrijf de aanval ingegaan om de gunst van het publiek. Al ruim twee maanden is vrijwel iedere avond het APP spotje op de buis en deze week stond er een grote advertentie in de Telegraaf. Dit is voor een dergelijk bedrijf een ongebruikelijke actie omdat de consument doorgaans niet denkt in handelsketens, grondstofproducenten, halffabricaten en afnemers, die ziet alleen het product dat hij koopt in de winkel. De bal ligt daarom bij bedrijven als Mattel en Disney om aan de consument uit te leggen dat hun verpakkingen deugen.

In Indonesië zelf is vooralsnog niks veranderd. In juli werd een Sumatraanse tijger in een strik gevonden in een kapconcessie van APP, de schokkende video ging de wereld over. Sumatraanse tijgers zijn ernstig bedreigd, er zijn er waarschijnlijk nog minder dan 400 van over in het wild. APP ontkende onmiddellijk betrokkenheid, maar het voorval laat zien hoe de APP plantages oprukken in het laatste leefgebied van ernstig bedreigde diersoorten. Ook de orang oetan wordt bedreigd door de activiteiten van APP. Hoe cynisch is het dan dat het bedrijf deze week een advertentie met een tijgerpoot afdruk in de Telegraaf plaatst om het publiek te laten denken dat APP zo goed voor tijgers is?

Ongetwijfeld is Nederland niet het enige land dat zich momenteel mag verheugen op de aandacht van Asia Pulp & Paper. Een dergelijke campagne om vertrouwen te kweken bij consumenten moet het bedrijf velen miljoenen euro’s kosten. Het laat zien waar de prioriteiten van APP liggen. Liever investeert deze papier en pulp producent in een weinig effectieve mediacampagne, dan dat het misstanden in haar bedrijfsvoering aanpakt. Vooralsnog vliegt Asia Pulp & Paper onder de radar van Reclame Code Commissie, maar hopelijk steekt iemand binnenkort een stokje voor deze nutteloze volksverlakkerij die nog dagelijks tussen DWDD en Fort Boyard de huiskamer invliegt.

Reacties (9)

#1 Toni

Als je zo’n reclame ziet, weet je toch meteen zonder onderzoek te hoeven doen dat je met een fout bedrijf te maken hebt. Waarom zou een bedrijf anders reclame maken om een positief imago te krijgen.

  • Volgende discussie
#2 Martin

Hoewel ik sympathie heb voor Carlos’ standpunt, kan ik niet ontkennen dat er ook gewoon mensen hun brood verdienen met het kappen/planten van een monocultuur.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#2.1 Carlos - Reactie op #2

Ja mensen verdienen er ook aan, dat weet ik ook wel. Dat is ook belangrijk. Waar het om gaat is het offer dat gebracht wordt: het uitsterven van de Sumatraanse tijger en de orang oetan. En het perspectief op de toekomst wat biedt uiteindelijk meer: een monocultuur die een paar bosbouwers aan het werk houdt en ondertussen de bodem uitput of een gevarieerd ecosysteem rijk aan biodiversiteit waar tal van jagers, vissers, bosbouwers, agro-forestry boeren werken en toerisme kan plaatsvinden. Keuzes zijn niet zo zwart wit, en elk voordeel heb z’n nadeel, maar een ding is zeker: wat nu vernietigd wordt komt niet meer terug.

#2.2 Kok - Reactie op #2.1

maar een ding is zeker: wat nu vernietigd wordt komt niet meer terug.

Jawel hoor. Dat zal alleen zijn nadat de mens zichzelf heeft uitgeroeid -zal niet al te lang meer duren- en de natuur tijd heeft om te herstellen en/of opnieuw te beginnen.

#3 Toko_Senang

Het is nog erger. APP kapt oerwoud, noemt dit land dan ongecultiveerd en ongebruikt en verklaart dan dat ze de natuur dienen door er bomen te planten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 kees kodde

Greenpeace dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen deze ubergreenwash. Zitting waarschijnlijk in oktober

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 penderie

Een van de consultants die APP helpen met de greenwash is Patrick Moore, één van de eerste leden en trekkers van Greenpeace:

http://www.guardian.co.uk/environment/georgemonbiot/2010/dec/02/sumatra-rainforest-destruction-patrick-moore

Walter Berglund uit Freedom is er niets bij…..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie