Welkom

Welkom in het café! Hier kunt u onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles bespreken wat elders off topic is.

Klets gezellig mee, of start hier een nieuwe discussie. En oh ja, lees voor de lol ook eens onze huisregels!

Cafépraat (6227)

#662.1 beugwant - Reactie op #662

Ik heb ‘mijn’ raadslid met die link maar eens aan zijn jasje getrokken.
In het artikel worden de zomerse barbecues ook nog even genoemd. En dan wil ik de verkoop van ondeugdelijke tuinhaarden door de tuincentra niet onvermeld laten.
Het eigenlijke probleem is een jongetjesachtige oerdrift tot fikkie stoken, waarbij er daar sinds de brede verspreiding van centrale verwarming geen kennis en ervaring meer in is om dat ook rookvrij te doen. Maar sla in een stadswoning maar eens je brandhout eerst twee jaar op…

Nog te zwijgen over die pellethype, die in essentie ook gewoon houtstook is (waarbij ik wel benieuwd ben hoeveel energie in de productie van die pellets gaat zitten).

#662.2 Frank789 - Reactie op #662.1

Prachtig als het “grootste schaap over de dam is”.

Je ziet dezelfde ontkenningsfase als bij roken: “Mijn schoorsteen komt uit op vierhoog”, ja en die rook gaat zeker kaarsrecht omhoog naar niemandsland? In plaats van verticaal met de wind mee uitwaaierend in een trechtervorm, dus ook naar beneden?

Wel jammer dat de vuurkorf in het artikel niet genoemd wordt. Misschien dat ze de barbecue nog even niet willen noemen, maar ook die gaat klappen krijgen.

#662.3 Lethe - Reactie op #662

Het is een goed idee voor plezier stokers, idd als hieronder genoemde waardeloze tuinkachels. Of onnodige openhaarden
Een slecht idee om dat dan maar op z’n Hollands voor iedereen te laten gelden.

Ik preek voor eigen parochie hier, mijn (Duitse, hoog efficiënte houtkachel met rookfilter) is mijn hoofdverwarming. Ik heb ook een dieselkachel voor warm water, maar heb toch niet de illusie dat zoiets nu meteen milieuvriendelijker is als ik daar het hele schip mee ga verwarmen.

Het staat en valt natuurlijk ook wel met goed stoken. Soms is de haven veel te rokerig, dan zijn er weer mensen aan boord voor wie het geen dag dagelijkse bezigheid is, veel te snel kachel smoren, Etc.
Daar heb ik dan de smoor in, want wij zijn met zijn allen de klos, op deze historische schepen, als ook Rotterdam houtkachels generiek gaat verbieden.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #662
  • Vorige reactie op #662
#662.4 Frank789 - Reactie op #662.3

Ik ben bekend met het verschijnsel van kolenstook en houtstook op (historische) schepen in de oude binnenhavens.
Maar met 17 miljoen mensen op een kluitje moet iedereen er aan geloven. Ook vuurwerk, ook paasvuren.
En vast liggende schepen kunnen ook op aardgas aangesloten worden.

#662.5 Lethe - Reactie op #662.4

Het zijn geen vastliggende schepen. Zelfs geen water of telefoonlijn. Je kan wel water tanken natuurlijk, in tanks binnen, met je eigen hydrofoor. Anders was het wel echt bar.
Toilet is handpomp, maakt gebruik van havenwater.
Dus, Euh..? Sorry, gasaansluiting?

#662.6 Hans Custers - Reactie op #662.5

Een warmtepomp zou kunnen werken op een schip. De warmte haal je dan uit het water. Maar dan moet je wel een elektriciteitsaansluiting hebben. Volgens mij zijn die er wel bij de meeste ligplaatsen, maar of die voldoende capaciteit hebben weet ik niet. En je hebt er natuurlijk niks meer aan als je gaat varen. Ik weet ook niet of het betaalbaar is.

#662.7 Lethe - Reactie op #662.6

Ja, dat is fijn meedenken. Een warmtepomp. Zou theoretisch zelfs een bijzonder goed idee zijn.
Mocht ik een woonboot of ark hebben, was tie er vast al geweest.
Voor een varend schip (Het heet niet voor niets ‘Varend erfgoed’) is het helaas een ander verhaal.
Ontwikkelingen staan niet stil, dus blijf het in de gaten houden.
Ik heb wel een IR paneel in de roef, geen bijverwarming daar. Valt na twee winters wel op dat ze behoorlijk duur zijn in electriciteits verbruik. Maar geen directe vervuiling, behalve dat ik waarschijnlijk stroom gebruik van de kolencentrale op de Maasvlakte.

#662.8 Frank789 - Reactie op #662.5

Als je niet het grootste deel van het jaar met je schip op een vaste plek ligt met de nodige voorzieningen, dan ben je dus gewoon zelf verantwoordelijk voor je natje en je droogje zonder de omgeving daarmee te belasten.
Dan kun je bijvoorbeeld nog steeds met gasflessen verwarmen.
Jachthavens hebben steeds vaker de mogelijkheid om elektra van de wal te betrekken.
Een gasaansluiting voor woonarken en woonboten met vaste ligplaats is in vele steden heel normaal zoals jij vast wel zult weten.

[ Toilet is handpomp, maakt gebruik van havenwater.]
Ik neem aan dat je een vuilwatertank hebt en niet loost op het havenwater?

#662.9 Hans Custers - Reactie op #662.8

Ter verdediging van bewoners van schepen: ik woon aan een haven die volligt met historische schepen, bijna allemaal bewoond, en ik heb er nooit last van. Heel af en toe ruik ik wel eens een rooklucht, maar dat is het dan ook. En die lucht valt in het niet vergeleken met wat er soms in de zomer binnenwaait als er weer eens een clubje barbecueërs op de kade zit.

#662.11 Hans Custers - Reactie op #662.10

Nee, ik woon op een oude havenpier. Met schepen aan de noord-, west- en zuidkant van waar ik woon. Ik denk dat het vooral is wat #662.3 zegt: goed stoken. Die scheepsbewoners weten wat ze doen. De barbecueërs vaak veel minder. Dit kan ook nog wel eens behoorlijk roken, trouwens.

#662.12 Frank789 - Reactie op #662.11

[ Die scheepsbewoners weten wat ze doen. ]

Je hebt dus mazzel want o.a. in Groningen, Leeuwarden en Schiedam denken ze daar heel anders over.

Tja, een milieuvriendelijke elektrisch aangedreven hottug … met een houtgestookte jacuzzi.

#662.13 Rigo Reus - Reactie op #662.4

Maar we moeten juist van het aardgas af.

#662.14 Bookie - Reactie op #662

Mooi. Amsterdammers hebben zelf voor extreem links gekozen en dan krijg je automatisch vele ver- en geboden en minder vrijheid.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #662
  • Vorige reactie op #662
#662.15 Frank789 - Reactie op #662.14

Extreem links? Voor Bookie is alles links van de VVD extreem links.

[ en minder vrijheid. ]

Je bedoelt “meer bescherming tegen aso’s die onder het mom van “vrijheid” de gezondheid van een ander moedwillig schaden”.

#662.16 beugwant - Reactie op #662
  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #662
  • Vorige reactie op #662
#662.17 Frank789 - Reactie op #662.16

Mooi voorbeeld van ontkenningsfase, IKKE stook verstandig, de buurman echter…, het ruikt best lekker, het is toch gezellig enz.
Vervang “stoker” door “roker” en je lacht je een breuk van herkenning.

#662.18 beugwant - Reactie op #662.17

Dat is zo leuk aan Het Parool: die krant laat graag en geregeld mensen zichzelf in een hoek lullen.

#662.19 Frank789 - Reactie op #662.18

GVD vanmiddag alweer een buur ontdekt waar opeens een schoorsteenpijp net boven de schutting uitsteekt… Grrrr.

#662.20 beugwant - Reactie op #662.19

Purschuim :evil grin:

#662.21 Frank789 - Reactie op #662

Nog een aansluitend bericht:
Longfonds en artsen doen oproep aan nieuw kabinet: ‘Geef kinderen gezonde lucht’

https://nos.nl/artikel/2376433-longfonds-en-artsen-doen-oproep-aan-nieuw-kabinet-geef-kinderen-gezonde-lucht.html

#751 Emile M

Mooie analyse van de nieuwe procedure bij kabinetsformaties:
https://www.trouw.nl/politiek/dankzij-d66-kon-rutte-zijn-machtspositie-versterken~b2beb14e/

#715 Test

Je verwacht het niet …

Topman Ben Smith van Air France KLM heeft vorig jaar een aandelenbonus ter waarde van €2 miljoen toegekend gekregen. Het concern leed een nettoverlies van €5 miljard als gevolg van coronacrisis.

https://twitter.com/telegraaf/status/1380424370301108232

Hier wordt iedereen toch schijtziek van.

#715.1 Bismarck - Reactie op #715

Maar hij had wel een (renteloze?) lening van 1 miljard (en nog dik 2 miljard garantstelling) van de Nederlandse overheid weten los te peuteren. Voor zulk goed lobbywerk verdien je wel een dikke bonus, toch?

#715.2 Joost - Reactie op #715.1

Argh.

#715.3 Frank789 - Reactie op #715.1

[ Maar hij had wel een lening van 1 miljard … weten los te peuteren. ]

Daar is de bonus dan ook deels voor. Het zonder € leesbare NOS artikel geeft nuances.
Overigens heb ik al eerder betoogd dat bij zulke staatssteun iedereen zijn salaris naar het maximum ww bedrag zou moeten.
Hoe goed de topman ook gesaneerd heeft (wie zijn daarvan overigens het slachtoffer?), er is eigenlijk geen geld voor salarissen, dan ook niet voor een bonus, zelfs niet als het een langetermijnbonus van vóór de coronacrisis is.

“Hij krijgt de bonus onder meer voor het doorvoeren van bezuinigingen die nodig waren om steun te ontvangen voor Air France-KLM.

Air France KLM wijst er in een statement op dat een van de voorwaarden om de bonus definitief uit keren is dat 75 procent van de overheidssteun terugbetaald moet zijn.

Naast de voorwaardelijke toezegging van de aandelenbonus kreeg de Canadees verder circa 296.000 euro aan onkosten vergoed en een compensatie voor zijn verhuizing naar Frankrijk. Zijn basissalaris was vanaf 23 maart wel met 25 procent verlaagd.

De aandelenbonus valt onder de variabele compensatie voor de lange termijn. De kortetermijnbonus voor 2020 kwam vanwege de coronacrisis te vervallen na kritiek van onder meer minister Hoekstra van Financiën.

https://nos.nl/artikel/2375988-miljoenenbonus-voor-topman-air-france-klm-die-overheidssteun-regelde.html

#633 P.J. Cokema

Dat ligt voor de hand: Tjeenk Willink voorgedragen als informateur. PVV en FvD zijn tegen. Vanmiddag debat.

#633.1 beugwant - Reactie op #633

Volgens hem moet eerst duidelijk worden wat precies de feiten zijn en of de partijen het daarover eens zijn.

De formulering van die bijzin wekt de indruk dat alternatieve feiten een serieuze optie zouden zijn…

#633.2 Bismarck - Reactie op #633.1

Waarom wil Baudet die man dan nog niet als informateur???

#626 majava

Geen idee of dit een selectieve quote was, maar ik denk het haast niet, want de NOS koppenmaker maakt duidelijk wat de echte prioriteit is: “250 geiten omgekomen bij stalbrand, ook trouwauto’s verloren”
https://nos.nl/artikel/2375460-250-geiten-omgekomen-bij-stalbrand-ook-trouwauto-s-verloren.html

De onfrisse quote van de eigenaar: “”We wonen er vijf minuten vandaan. Mijn man griste de sleutels mee en wilde de auto’s uit de loods halen.”

Nu weet ik dat de Chrysler PT Cruiser op veel haat mag rekenen bij flink wat autoliefhebbers, dus die kunnen zich dubbel ergeren, maar om het ‘dure auto’s te noemen gaat erg ver. Dat waren en zijn het niet. Ik haat die dingen niet, maar wie wil er nu trouwen in zoiets?

Anyway, RIP geiten en aan alle andere dieren in de veehouderij: kom in opstand. Niemand die je helpt, behalve boeren, de vuurdood in. https://nos.nl/artikel/2373915-onderzoeksraad-voorkomen-stalbranden-heeft-bij-veeboeren-en-overheid-geen-prioriteit.html #MaarOnsBoerenImago

#626.1 Jooo - Reactie op #626

Toen ik zestien was moest ik stagelopen bij een bloemisterij. Daar hadden ze allerlei Cadillacs te huur voor bruiloften.

Jammer, telkens branden met ontzettend veel dierenleed. Verzekeringen willen meer regels, maar boerenlobby vindt alles te duur.

#626.2 beugwant - Reactie op #626

Omdat de brand gepaard ging met veel rook, werd omwonenden geadviseerd ramen en deuren gesloten te houden.

Weerbericht soms niet gelezen? Het is vandaag -ook in Achterveld- nat , koud en winderig.

Andere vraag: Wie wil er trouwen in een auto die naar beesten ruikt?

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #626
  • Vorige reactie op #626
#626.3 beugwant - Reactie op #626

Niet onbelangrijk detail: De eigenaar van de auto’s werd door de eigenaar van de geiten ingelicht. Andermans geiten redden kan dan -in elk geval theoretisch- als diefstal worden uitgelegd. Het eigenlijke probleem blijft natuurlijk de ontoereikende wettelijke veiligheidseis, waarbij een stal met levende beesten gelijk staat aan een loods oud ijzer.

#613 Frank789

Cookies out, FloC in.

“We stand at a fork in the road. Behind us is the era of the third-party cookie, perhaps the Web’s biggest mistake. Ahead of us are two possible futures.

In one, users get to decide what information to share with each site they choose to interact with. No one needs to worry that their past browsing will be held against them—or leveraged to manipulate them—when they next open a tab.

In the other, each user’s behavior follows them from site to site as a label, inscrutable at a glance but rich with meaning to those in the know. Their recent history, distilled into a few bits, is “democratized” and shared with dozens of nameless actors that take part in the service of each web page. Users begin every interaction with a confession: here’s what I’ve been up to this week, please treat me accordingly.

https://www.eff.org/deeplinks/2021/03/googles-floc-terrible-idea

#613.1 Rolands. - Reactie op #613

1x raden welke het wordt…

#613.2 Bismarck - Reactie op #613.1

Goed voor het Firefoxgebruik.

#613.3 Frank789 - Reactie op #613.2

Ik gebruik al 10 jaar Firefox en ik blijk tot een kleine minderheid te behoren.
Geen wonder dat ze bij Ziggo steeds roepen “in Chrome werkt het wel…”.

Wat is de aantrekkingskracht van Chrome dat mensen massaal in de zoveelste valkuil van Google trappen?

#608 Test
#608.1 Rigo Reus - Reactie op #608

‘Papa, als ik lieg kom ik dan in de hel?’
– ‘Nee jongen, in de regering….’

#561 beugwant

Wie nog niet genoeg kan krijgen van lange bestuursdebatten: Er is vandaag een provinciale remake: https://www.1limburg.nl/live-extra-statenvergadering-over-affaire-vrehen

#561.1 Bismarck - Reactie op #561

En volgende week nog eens…

#438 Hans Verbeek

Na corona en de oplopende spanningen tussen China en de VS, nu weer een nieuwe dreun voor de wereldhandel.
Er ligt een containerschip overdwars het Suez-kanaal te blokkeren :-D
De eerste reders zijn al om en besluiten weer de lange route om Kaap de Goede Hoop heen.
https://nos.nl/artikel/2374238-eerste-schepen-varen-om-maar-wat-bij-suez-ligt-kan-niet-een-twee-drie-keren.html

We weten allemaal dat de wereldhandel weer zal gaan krimpen. Het heen en weer slepen van spullen kost gewoon te veel energie en/of veroorzaakt te veel CO2-uitstoot. Maar dat het op deze manier zou gebeuren, daar sta ik dan wel weer van te kijken.

#438.1 beugwant - Reactie op #438

De boot is nu weer los, maat juich niet te vroeg want het is een lang kanaal…

Binnenkort wordt het dringen als ze allemaal tegelijk in de Rotterdamse haven aankomen. Zou die tot dusver werkloze Ceres-terminal in Amsterdam met dat doel voor ogen gebouwd zijn?

#438.2 Frank789 - Reactie op #438.1

De grote containerkranen van de Ceres-Terminal zijn vijf jaar gelden al verkocht.

https://www.nieuwsbladtransport.nl/scheepvaart/2015/08/27/amsterdam-neemt-afscheid-van-laatste-containerkranen-act/

Na het Covid-19 debacle met ontbrekende capaciteit voor mondkapjes, handschoenen, vaccins e.d. kondigt zich nu het zoveelste zwakke punt van “Just In Time” aan.

Een blokkade van het Suez kanaal is absoluut geen uitzondering, maar de impact is honderden malen groter dan in 1967 toen het kanaal 8 jaar op slot ging. Dat kon toen nog zonder grote gevolgen en leidde tot de ontwikkeling van supertankers voor olie.

#438.3 Hans Verbeek - Reactie op #438.2

De wereldhandelsvloot is voor het overgrote deel afhankelijk van aardolie als brandstof. Als de hoeveelheid olie, die geproduceerd wordt, verder afneemt, dan moeten er keuzes gemaakt worden.Willen we blijven vliegen en rijden of willen we miljarden tonnen aan grondstoffen, voedsel en goederen over de wereld blijven verslepen? Willen we achter de ontwikkelingen aanlopen of zullen wij ons alvast voorbereiden op een krimp van de wereldhandel?

#438.4 Bismarck - Reactie op #438.3

Het opraken van fossiele brandstoffen gaan we heel erg veel eerder/harder elders voelen (met name in de Portmonee en de kamertemperatuur) dan in handelsvloot. Die vloot stoomt desnoods nog verder op kolen, dat gaat wat moeilijker met vliegtuigen. Bovendien is er nog wel een ander fossiel gerelateerd probleempje (waar jij nogal neigt naar bagatellisering) dat de scheepvaart eerder in de problemen gaat brengen.

#438.5 Frank789 - Reactie op #438.3

[ dan moeten er keuzes gemaakt worden. ]

Die keuzes worden allang gemaakt, maar met uw oogkleppen wilt u die niet zien.
“Iets meer dan een op de zeven wereldwijd bestelde nieuwe schepen gaat varen op een alternatieve brandstof. LNG is daarbij duidelijk favoriet.”

https://www.nieuwsbladtransport.nl/scheepvaart/2020/12/01/een-op-de-zeven-nieuwe-schepen-vaart-op-alternatieve-brandstof/
https://www.portofrotterdam.com/nl/zakendoen/logistiek/lading/lng-liquefied-natural-gas/lng-als-brandstof

#438.6 Hans Verbeek - Reactie op #438.5

Maak je geen illusies, Frank. LNG is ook eindig.
Jij gaat het allemaal nog meemaken, de transitie weg van vloeibare brandstof. Heb jij al een elektrisch voertuig?

#438.7 Frank789 - Reactie op #438.6

[ LNG is ook eindig. ]

Wow! Nog meer open deuren, meester Verbeek?
Hier nog een: de zon is eindig! En toch worden er massaal zonnepanelen aangeschaft.
Zo worden er ook massaal LNG (transport)schepen gebouwd worden en leidingen gelegd.

Dus “die keuzes” worden allang gemaakt, maar u wilt u die niet zien. U mag zich als een baby achter het gordijn verschuilen voor de waarheid, maar niet liegen.

#562 lmgikke

De originele verkiezingsposter van D66 is uitgelekt.

https://ibb.co/WF7GGPP

Start een nieuwe discussie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*