Welkom

Welkom in het café! Hier kunt u onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles bespreken wat elders off topic is.

Klets gezellig mee, of start hier een nieuwe discussie. En oh ja, lees voor de lol ook eens onze huisregels!

Cafépraat (6382)

#132 Hans Verbeek

En? Is de Russische invasie van Oekraïne al begonnen vandaag?
Of is het allemaal afleiding van de torenhoge inflatie en de totaal mislukte vaccinatiecampagnes?
Wie gelooft de bronnen van de NAVO en de Amerikaanse inlichtingendiensten nog na hun leugens over Irak?
https://www.cbsnews.com/news/russia-ukraine-news-donbas-rebels-shelling-putin-response-us-proposals/

#132.1 Frank789 - Reactie op #132

[ Of is het allemaal afleiding van de torenhoge inflatie ]

“Waar moet al die ‘volkswoede’ naartoe, nu de beperkende maatregelen rond het coronavirus in hoog tempo worden opgeheven?

Er is een voor de hand liggende kandidaat om het virus op te volgen. En dat is de huidige inflatiegolf, die alles mee heeft voor protest en complot. De oorzaak is systemisch, wereldwijd en complex. De gevolgen zijn direct voelbaar en persoonlijk. En de maatschappelijke impact is het grootst voor de onderkant van de samenleving”.

“Je zou kunnen zeggen dat hierna een dynamiek op gang is gekomen die je de ‘Wet van behoud van complot’ (WBC) kunt noemen”.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/16/truckers-tegen-inflatie-een-kwestie-van-tijd-a4090277

#132.2 Hans Verbeek - Reactie op #132.1

Prima, Frank, maar denk je dat die aangekondigde invasie nog doorgaat?

#132.3 Frank789 - Reactie op #132.2

Geen idee, mijnheer Verbeek, bent u weer eens aan het vragen naar dingen die u zelf allang overdacht heeft maar achter wilt houden tot een ander de eerste zet doet?

Overigens is dit blufpoker op het hoogste niveau.
Waar Biden in eerste instantie blunderde door te zeggen geen Amerikaanse troepen te sturen, heeft hij keihard teruggeslagen met een voortdurende stroom van voorspellingen van wat Putin gaat doen. Met die voorspellingen neemt hij Putin die mogelijkheden uit de hand want dan zou Putin de facto erkennen dat Biden excellente spionage uitvoert. Putin dacht wel even wat te kunnen forceren zoals in de tijd van De Krim, maar dat is mislukt nu de Amerikanen eindelijk weer eens echt weerstand bieden.
Het grootste probleem voor Putin is gezichtsverlies naar de wereld en vooral binnenlands waar Putin vooral de aandacht van democratie wil afleiden door het machtige Tsarenrijk te herstellen. Zelfs de slager Stalin is gerehabiliteerd.

#132.4 Hans Verbeek - Reactie op #132.3

ik weet net zoveel als jij, Frank. Ofwel jij weet net zo weinig als ik ;-)
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5289071/oekraine-rusland-verenigde-staten-biden-poetin-waarschuwingen
Steeds meer mensen denken dat de Amerikaanse regering met het wijzen naar Rusland een andere bedoeling heeft.

Maar Biden houdt ook een oogje op peilingen in zijn eigen land. “De president is erg ongeliefd, mensen zijn boos over hoge prijzen en inflatie. Dan kan een buitenlandse afleiding soms goed werken. Dan zie je dat de president graag wat extra leunt op dat onderwerp, zodat het in de Amerikaanse media gaat over zijn harde taal en niet over falende pogingen om prijsstijgingen onder controle te krijgen.”

#132.5 Frank789 - Reactie op #132.2
#132.6 Hans Verbeek - Reactie op #132.5

Russell Brand wijst ons op de partijen, die profiteren van de wapenleveringen aan Oekraïne.
https://www.youtube.com/watch?v=ENAxvQwhNiM
Welke nieuwsberichten kun je nog geloven en wanneer wordt het disinformatie?

#132.7 Joost - Reactie op #132

Drie mooie zinnen heb je bij elkaar geveegd, Hans! Wat moeten wij ermee?

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #132
  • Vorige reactie op #132
#132.8 Hans Custers - Reactie op #132.7

Wat moeten wij ermee?

Blijven herhalen hoe doorzichtig dat suggestieve gezwam is, misschien? Al vrees ik dat het muntje dan nog steeds niet zal vallen.

#132.9 basszje - Reactie op #132.8

Verbeek en velen anderen zijn de nuttige idioten waar o.a. Russia Today zich op richt. Des te meer twijfel, des te verder men kan gaan. Daarom wordt extreem-rechts ook deels betaalt natuurlijk.

Het gevaar van die soort vriend-vijand retoriek is dat dergelijke verstehers liever een vrij land zouden uitleveren aan de barbaren.

Verbeek weet zelf ook wel dat er zat betrouwbare bronnen te vinden zijn -die niet in zijn straatje passen vermoed ik zo- maar komt liever hier ieders tijd verspillen met dergelijke lauwe retorische vragen.

#132.10 Hans Verbeek - Reactie op #132.9

Zijn die bronnen, die destijds ook beweerden dat Saddam Hoessein massavernietigingswapens gemaakt had, nu wel betrouwbaar, Bas? Geen retorische vraag deze keer.

Nuttige idioten zoals ik zien heus wel dat de wapenindustrie momenteel geen afzet heeft. De strijd tegen IS en tegen de Taliban is gestreden. Er zijn partijen, die zeer veel geld kunnen verdienen aan een dreigende oorlog.
Het moet zelfs jou opgevallen zijn dat er vooral wapens naar Oekraïne worden gestuurd en juist geen militairen.

Vroeger werd er op Sargasso nog wel kritisch gekeken naar de wapenlobby:
https://sargasso.nl/?s=wapenindustrie

#132.11 Hans Verbeek - Reactie op #132.9

Zijn die bronnen, die destijds ook beweerden dat Saddam Hoessein massavernietigingswapens gemaakt had, nu wel betrouwbaar, Bas? Geen retorische vraag deze keer.

Nuttige idioten zoals ik zien heus wel dat de wapenindustrie momenteel geen afzet heeft. De strijd tegen IS en tegen de Taliban is gestreden. Er zijn partijen, die zeer veel geld kunnen verdienen aan een dreigende oorlog.
Het moet zelfs jou opgevallen zijn dat er vooral wapens naar Oekraïne worden gestuurd en juist geen militairen.

Vroeger werd er op Sargasso nog wel kritisch gekeken naar de wapenlobby:
https://sargasso.nl/?s=wapenindustrie

#132.12 basszje - Reactie op #132.11

Simpelweg omdat Oekraine geen Irak is. De rest van de post slaat ook kant nog wal.

Waar was u trouwens meneer Verbeek rond de Irak-oorlog? Ik vermoed op een bureaustoel zelfvoldaan allerhande samenzweringen te plaatsen ipv meelopen in de vele demostraties tegen die oorlog.

Vroeger las het aantal trollen op sargasso ook een stuk lager. Misschien is er wel een verband te leggen. Hoe meer trollen, hoe meer wapens. De wereld verbeteren begint dan bij uzelf, heer Verbeek.

#132.13 Hans Custers - Reactie op #132.11

Zijn die bronnen, die destijds ook beweerden dat Saddam Hoessein massavernietigingswapens gemaakt had, nu wel betrouwbaar, Bas? Geen retorische vraag deze keer.

Zo kennen we onze wappies. Zelf verspreiden ze permanent bullshit, of suggestief gezwam. Zonder daar ooit iets van terug te nemen, of te corrigeren. Maar als een andere informatiebron zich in 2003 een keer voor de gek heeft laten houden, en dat later uitgebreid heeft gerectificeerd, dan is en blijft die bron onbetrouwbaar. Zoals de waard is….

Overigens is het wel degelijk een retorische vraag, hoe hard je dat ook ontkent. Laat nou eens tot je doordringen hoe doorzichtig je spelletjes zijn.

#132.14 Hans Verbeek - Reactie op #132.7

Je hoeft het alleen maar te lezen, Joost, verder helemaal niets.

#132.15 Joost - Reactie op #132.14

Ik hoef niks, Hans.

#132.16 Bismarck - Reactie op #132

“En? Is de Russische invasie van Oekraïne al begonnen vandaag?”
Vandaag dus wel, precies één dag na het einde van de Olympische spelen, zoals afgesproken met Xi.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #132
  • Vorige reactie op #132
#132.17 basszje - Reactie op #132.16

De Russische invasie is begonnen in 2014. Dit is de volgende kieteling om te kijken wanneer Europa meer om principes gaat geven dan geld & gas.

Wachten wat de volgende hap wordt en dan herhaalt het hele circus weer.

Zuur als je er per ongeluk vandaan komt, maar we kunnen niet allemaal een supergaaf land hebben natuiurlijk.

#132.18 Michiel de Pooter - Reactie op #132.17

Erst das Fressen dann die Moral. Wat dacht je anders ?

#132.19 cerridwen - Reactie op #132.17

Dit is de volgende kieteling om te kijken wanneer Europa meer om principes gaat geven dan geld & gas.

Deze vind ik te makkelijk. Het is niet zo eenvoudig om een goede reactie te geven op het aggressieve power play van Poetin. Onlangs benoemde je zelf dat we als Westen niet moeten interveniëren om democratische regime change te bewerkstelligen, dat dit vanuit de bevolking zelf moet komen.

Wat zie jij dan precies voor je als Europese reactie die draait om principes? De Europese reactie is nu praten en een enorm sanctiepakket inregelen om Putin te weerhouden in te grijpen, en een aantal Europese landen sturen wapens en geld om Oekraïene met de eigen verdediging te ondersteunen. Dit pakket brengt de gaslevering aan Europa in gevaar, dus dit gaat wel degelijk in tegen ‘geld en gas’, in elk geval op de korte termijn. Maar de kans is groot dat het niet genoeg is. De volgende stap is dan zelf het gevecht om de verdediging van Oekraïene aangaan. De consequenties daarvan zijn niet te overzien, dus ik snap best dat Europa daar voor terugschrikt. Aan de andere kant, het wordt ook steeds duidelijker dat je ergens een grens moet trekken richting Putin, en die kan misschien maar beter in Oekraïene zijn dan in de Baltische staten, de volgende op het lijstje.

Kortom, het is ingewikkeld, en aangezien Europa een verzameling landen is op buitenlands beleid zie je de ingewikkeldheid terug in allerlei discussies tussen haviken en duiven en is het resultaat te vaak passiviteit. Dat is niet omdat ‘Europa’ niet zou geven om principes, maar omdat het lastig is overeenstemming te bereiken over beleid dat rechtdoet aan die principes.

#132.20 basszje - Reactie op #132.19

Ten eerste, Democratische regime change is helemaal nergens aan de orde. Ik stel ook helemaal niet dat Europa een heel leger moet gaan sturen. Deze strijd gaat ook niet op het ‘slagveld’ gewonnen worden en dat weet Putin ook heel goed.

Je stelt dat er een ‘enorm’ sanctiepakket gaat komen. Als ik Rutte recentelijk goed heb gehoord over ‘republiekjes’ en dergelijke doet in elk geval een heel deel van Europa nog steeds alsof het een soort van ver-weg-show is.

Begrijp dat de Putin-steun in Rusland afhankelijk is van de oligargische elite daar, die min of meer georganiseerd is als een grote maffia-familie met interne vetes en steun. Die basis moet je aanpakken en dat is ook goed mogelijk. Dat geld gaat via de zuidas veelal richting landen als Engeland, Frankrijk, Malta ( voor paspoorten ), Cyprus ( tot recentelijk ). Hun kinderen zitten allemaal op universiteiten in Europa.

Dat is allemaal op basis van geld uit corruptie, via Europese banken, dat je gewoon kan aanpakken. Als de consequentie is dat dergelijke lieden niet meer lekker het hele jaar kunnen rondhangen in London / Parijs / Cote d’azur / wintersport in de Alpen met de Europese rijkelui, dan wordt de discussie in Rusland ook ineens heel erg anders.

De beste manier dus om te ‘helpen’ is gewoon om de eigen compliance op een hoger niveau te brengen. Pak je misschien als bonus ook nog wat Oekrainse oligarchen mee, dan is iedereen erg dankbaar. Die zijn ook vaker onderdeel van het probleem dan de oplossing.

De enige die geeft om die rare tsaristische groot-Rusland droom is de grote leider zelf en misschien wat ex-KGB-kliek. De consequentie en kosten van niets doen gaan veel hoger worden, want het stopt niet vanzelf. En er zijn ook nog baltische staten, je weet niet wat daar de plannen mee zijn. Reken maar dat de rijkdromers ook watertandend naar de kaart daar kijken.

https://putinwallets.org/
https://www.bbc.com/news/world-europe-47370408

#132.21 Co Stuifbergen - Reactie op #132.16

Maar Poetin heeft duidelijk gezegd dat de Volksrepublieken van Donetske en Loegansk onafhankelijke staten zijn.

Dus als we nu de grenspalen verplaatsen in plaats van de doelpalen verplaatsen, heeft Hans Verbeek nog steeds gelijk.

#132.23 Lethe - Reactie op #132.22

Jah.. “vredesmissie”.
Vergelijkbaar met politieke groepen die “vrijheid” en/of “democratie” in hun naam hebben.

#234 Hans Custers

Een tijd terug had ik het hier over eHerkenning. Het van de pot gerukte verzinsel waardoor ik, als penningmeester van een stichting, verplicht zoiets moet kopen bij een commercieel bedrijf, om BTW-aangifte te kunnen doen. Er is nieuws. Een uitspraak van de rechter:

De rechtbank is van oordeel dat de Belastingdienst deze naheffingsaanslag niet had mogen opleggen, omdat er geen wettelijke basis is om de belastingplichtige te verplichten eHerkenning aan te schaffen.

En er zijn Kamervragen:

Herinnert u zich dat uw ambtsvoorgangers meerdere keren stellig verklaard hebben dat er een wettelijke grondslag is om ondernemingen te verplichten aangifte te doen met eHerkenning (…)
Hoe verklaart u het feit dat bijna alle politieke partijen, inclusief de coalitiefracties, grote twijfels hadden over de wettelijke grondslag en het kabinet toch gewoon doorging, zelfs zonder de Kamer tijdig en volledig te informeren? (…)
Hoe groot is het financiële en organisatorische risico voor de Staat van de uitspraak (…)
Beseft u dat het Ministerie van Financiën door wederom (vergelijkbaar met box3) ten onrechte te volharden in een eigen gelijk, de Belastingdienst als uitvoerende organisatie onterecht en onnodig met extra hersteloperaties opzadelt?

Ofwel, het zoveelste voorbeeld van arrogant wanbeleid (inclusief negeren van waarschuwingen en onvolledig informeren van de Kamer) van de bende van Rutte.

#210 Frank789

[ En dat er nu geen betaalbare woningen zijn, komt doordat de regering al bijna 10 jaar de woningbouwverenigingen aan het uitzuigen is. ]

Ja, en ons land is te klein, de Randstad is vol, elke meter heeft een rotsvast bestemmingsplan, vergunningen duren te lang, stikstofruimte te kort, bezwaarschriften en zo voorts.

Kan iemand mij dit dan uitleggen?
– [ Germany] in the third quarter of this year, house prices rose by an average of 12 percent … the largest price increase since records began in 2000.
– Average house prices increased over the year in England (9.8%), Wales (12.1%), Scotland (11.4%) Northern Ireland (10.7%)
– For January 2022, the average home price in Canada’s housing market was $748,439, up 20% from last year.
– Home prices in the USA increased by 16.2% from 2020 to 2021.

In Canada of America heb je toch veel minder regeltjes en oneindig veel ruimte?
Waarom is het vrijwel overal hetzelfde liedje?
Of moet ik op zoek naar een wereldwijd complot van de banken om ons financieel slaaf te maken ten behoeve van de top 1%?

#210.1 Co Stuifbergen - Reactie op #210

Ik denk dat Frank reageert op #160.6.

Dus ik reageer:
Er zijn inderdaad meer oorzaken van de hoge prijzen van woningen.

Het gaat mij erom dat als de SP kiezers van de PVV en FvD weg trekken wil, de SP niet hoeft te jammeren dat GroenLinks of de PvdA geen respect voor extreem-rechtse kiezers heeft.
Een linkse partij (dus ook de SP) moet duidelijk maken dat de gewone burger niet beter wordt van PVV of FvD.
De verhuurdersheffing is daarvan een simpel voorbeeld.

#210.2 Frank789 - Reactie op #210.1

Nee, ik reageerde op het gangbare beeld dat we hebben van onze “unieke” woningmarkt, terwijl het bijna overal zo is.

Over de SP wil ik het helemaal niet hebben, daarom dus niet als reactie op #160.6 geplaatst.

#210.3 basszje - Reactie op #210

Denk dat je dat per regio moet bekijken. Je kan ongetwijfeld ergens goedkoop op een rots in Schotland gaat zitten maar de meeste mensen moeten toch naar werk in een kantoor / fabriek / winkel / oid. Dat clustert ongetwijfeld allemaal ergens rond de grote steden waar de prijzen hoog liggen.

Er is een historische relatie tussen werk en woonplek. Maximaal ongeveer 1.5 uur, dus de locatie (locatie,locatie,locatie) zal daar wel sterk mee te maken hebben.

Ik denk dat voor heel veel mensen een eigen huis bouwen ergens ook lastig is. Je zit vaak met regels, kosten, weten hoe, en het zit niet echt meer in de cultuur om dat zelf te doen. Dan ben je dus afhankelijk van grotere projecten en bijbehorende stroperigheid.

#210.4 Frank789 - Reactie op #210.3

[ Dat clustert ongetwijfeld allemaal ergens rond de grote steden ]

In een tijd dat velen van huis uit werken en willen blijven werken?
Als de bevolking nu sterk groeit kan ik me dat voorstellen, maar bijvoorbeeld in Duitsland of Frankrijk is er nauwelijks bevolkingsgroei.
Gaat iedereen scheiden? Blijft men alleen wonen?
Ik zie nergens een volledig plaatje.

IMF research indicates that low interest rates contributed to the boom in house prices, as did policy support provided by governments and workers’ greater need to be able to work from home.
https://blogs.imf.org/2021/10/18/housing-prices-continue-to-soar-in-many-countries-around-the-world/

#160 Janos

Interessante aanpak van de SP dit! Vernieuwend ook. Ik denk dat ze met dit gedurfde narratief veel kiezers terug gaan winnen!

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politiek/2791c8e7-3971-48da-ba25-76e3d08a0368/sp-leider-marijnissen-d66-en-groenlinks-kijken-neer-op-de-kiezers-fvd-en-pvv

#160.1 Jos van Dijk - Reactie op #160

De grote uitdaging is om mensen die het vertrouwen in de politiek hebben verloren weer naar de stembus te krijgen. Goed dat de SP deze uitdaging aanneemt. Jammer dat de partij gesplitst is.

#160.2 Hans Custers - Reactie op #160.1

Misschien begrijp ik het niet goed, maar ik heb het idee dat er een behoorlijk dosis sarcasme in #160 zit. En daar ben ik het wel mee eens. Marijnissen neemt hier de retoriek van FvD en PVV (deels) over en ik denk dat ze die partijen daarmee in de kaart speelt. Je bestrijdt (extreem)rechts niet door hun frames te kopiëren.

#160.3 beugwant - Reactie op #160.2

Als het weggelopen deel van hun electoraat daar gevoelig voor is en je wint ze daarmee terug zonder anderen ermee weg te jagen, dan is dat winst. Alles beter dan dat ze op die pisnazi’s stemmen.

#160.4 Cees Kuijlaars - Reactie op #160

Ik heb een gedeelte van het interview gehoord. Prima insteek. Vroeger was links gelijk aan sociaal en dus de mens. Dat is al lang niet meer het geval . De gewone mens is uit beeld en bij ‘links’ gaat het nu om grote thema’s met grote investeringen waar de ‘gewone’ man veel moeite mee heeft. Zie ook alle overheids affaires, de groeiende kloof, het wantrouwend behandelen van minder bedeelden, het uitkleden van de volkshuisvesting etc. Tijd om weer echt sociaal te stemmen

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #160
  • Vorige reactie op #160
#160.5 Co Stuifbergen - Reactie op #160.4

Bedoelt u met “grote investeringen” het bestrijden van de CO2-uitstoot?

Dat is typisch bedoeld voor “de mens”: klimaatverandering leidt tot problemen met de voedselproductie, en daardoor vermoedelijk oorlogen en vluchtelingen.

Dat de overheid niet links is, is niet de schuld van de linkse partijen. De meerderheid in ons parlement is nou eenmaal rechts.

#160.6 Co Stuifbergen - Reactie op #160

Ik heb niet het interview beluisterd, dus ik ga af op de tekst bij het artikel, dus mijn beeld zal wat vertekend zijn.

Ik vind een beetje flauw om te zeggen dat GroenLinks of PvdA op PVV-stemmers neerkijkt.
Dat ze niet met PVV of FvD regeren willen, betekent gewoon dat de doelen van de partijen te ver uit elkaar liggen.

Ik geloof best dat sommige politici neerkijken op wappies, of op racisten, of op arbeiders, of op werklozen, of op buitenlanders…
Het is erg flauw van Liliane Marijnissen om dan naar een linkse partij te wijzen.

Het is ook een zwakke houding:
Marijnissen hoeft niet iemand over z’n bol te aaien omdat hij/zij PVV of FvD stemt.

Ze kan ook zeggen:
Een politicus die het prima vindt als mensen in de middellandse zee verdrinken, interesseert het ook geen moer als je je huis uitgezet wordt.
En dat er nu geen betaalbare woningen zijn, komt doordat de regering al bijna 10 jaar de woningbouwverenigingen aan het uitzuigen is.
(verhuurdersheffing, sinds 2012)

#127 Emile M

Zeker heb ik bewondering voor Hueting die zich uitsprak in de jaren zestig maar nog meer voor Poncke Princen die op het moment zelf aan zijn gedachten gevolgen verbond.
https://www.trouw.nl/binnenland/de-klokkenluider-die-gelijk-kreeg-over-indonesie-er-werd-verschrikkelijk-gemarteld~b9c39275/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Poncke_Princen

#127.1 beugwant - Reactie op #127

Rutte gaat namens de regering door het stof*, maar als hij dit keer had gezegd dat hij er geen actieve herinnering aan heeft, had hij voor een keer eens niet gelogen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5288960/nederlandse-regering-biedt-officieel-excuses-aan-voor-het-geweld

*Intussen kan het eraf, de meeste weduwen zullen intussen ook wel dood zijn…

#975 Bismarck

Wat een ontzettende naapers ook. We gaan lekker net als in Canada de omwonenden van het parlement lastig vallen met ons getoeter. De smoes: “De demonstranten zeggen te protesteren tegen coronamaatregelen als de toegangsbewijzen en mondkapjes, maar ook tegen klimaatwetten en de digitale euro.”

#975.1 Frank789 - Reactie op #975

Het zijn geregisseerde naäpers:
“What’s unfolding in Ottawa is not a grassroots protest that has spontaneously erupted out of the frustration of local lorry drivers.
Rather, it’s an astroturfed movement – one that creates an impression of widespread grassroots support where little exists – funded by a global network of highly organised far-right groups and amplified by Facebook’s misinformation machine.
The drama may be centred in Canada, but what is unfolding has repercussions for us all”.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/feb/08/ottawa-truckers-protest-anti-vaxx-canada

https://twitter.com/DrJHAmsterdam/status/1492427175403921411/photo/1

#975.2 Hans Verbeek - Reactie op #975.1

Het is een complot, Frank :-D

#975.3 Frank789 - Reactie op #975.2

Ja, het is geen complottheorie, mijnheer Verbeek, het is een echte samenzwering.

Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse bevolking zou ageren tegen boeren die met trekkers Den Haag en Schiphol lamleggen en de facto de opheffing van de democratie eisen, en daarvoor nota bene worden betaald door extreem rechtse Duitsers.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/14/canada-onthutst-door-6-januari-in-slow-motion-a4088634

#975.6 Lethe - Reactie op #975.5

Over welke freedom/vrijheid hebben ze het dan?
De vrijheid om egoïstisch te zijn en blijven? De vrijheid om anderen de dood in te jagen? De vrijheid om zich druk te maken en zgn te strijden over onderwerpen die niet bepaald in het voordeel zijn van een groot deel van de groep?

#975.7 Bismarck - Reactie op #975.6

De vrijheid om je zaak te moeten sluiten omdat er de hele tijd wappies naar binnenlopen om je personeel lastig te vallen en je klanten weg te jagen. De vrijheid om thuis continue getoeter van vrachtwagens te moeten horen en ’s nachts niet te mogen slapen. De vrijheid om de openbare weg niet op te kunnen voor werk of inkopen, omdat die door barrikades geblokkeerd wordt. Vrijheidskonvooien? Oppressiekonvooien!

#975.8 Lethe - Reactie op #975.7

Ha, ja. Ik kan de lijst nog langer maken.
Maar dat, ja!

#975.9 Micowoco - Reactie op #975.6

George Monbiot zei er ook iets van. Mij bevalt de vergelijking met de Posse Comitatus.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/feb/16/solidarity-sovereign-citizen-protests-ottawa-truck-blockade

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #975.6
  • Vorige reactie op #975.6
#975.10 Hans Verbeek - Reactie op #975.6

Over welke freedom/vrijheid hebben ze het dan?

Ik denk de vrijheid om te zeggen dat 2+2 vier is.
Vrijheid is slavernij. ;-)

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #975.6
  • Vorige reactie op #975.6
#975.11 Hans Custers - Reactie op #975.10

Man, je hebt alle vrijheid om te zeggen dat twee plus twee vier is. En je hebt zelfs de vrijheid om te zeggen dat het vijf is, of twaalf, of zeventien. Alleen, als je eindeloos blijft herhalen dat het zeventien is, dan komt er een moment waarop geen zinnig mens je nog serieus neemt. Of waarop iemand je duidelijk probeert te maken dat je jezelf gigantisch voor lul zet.

(En als je in het onderwijs zou werken heb je misschien wat minder vrijheid van rekenkundige meningsuiting. Of als je accountant bent.)

#975.12 Hans Verbeek - Reactie op #975.11

Kennelijk is mijn inzicht aan jou niet besteed, Hans.
Ik wens je een fijne dag met gezellige mensen en alvast een fantastisch weekend.

#975.13 Frank789 - Reactie op #975.6

Ik vertelde de rechter dat ik de vrijheid had om te zeggen dat dat bovenste lampje groen is en dat onderste rood.
Ik kreeg meteen een vrijheidsstraf.

#975.14 Hans Verbeek - Reactie op #975.13

Er is jou heel duidelijk uitgelegd dat wanneer het bovenste lampje brandt, je moet stoppen. Pas als het onderste lampje brandt, mag je weer oversteken.
Wees voorzichtig in het verkeer, Frank en let alsjeblieft goed op wat je hier neerschrijft.

#975.15 Frank789 - Reactie op #975.14

Er is u blijkbaar nooit uitgelegd dat in het pikkedonker niet zichtbaar is of de bovenste of onderste lamp brandt.
Let u überhaupt wel een beetje op? Overigens zijn we wel gewend dat taalgrapjes niet aan u zijn besteedt.

#86 Hans Custers

Rijkswet Onderzoeksraad voor veiligheid, artikel 3:

De raad heeft, met het uitsluitende doel toekomstige voorvallen te voorkomen of de gevolgen daarvan te beperken, tot taak te onderzoeken en vast te stellen wat de oorzaken of vermoedelijke oorzaken van individuele of categorieën voorvallen en van de omvang van hun gevolgen zijn en daaraan zo nodig aanbevelingen te verbinden.

Ofwel, de onderzoeken zijn bedoeld om te leren van gemaakte fouten. Maar dan heb je wel bestuurders nodig die groot genoeg zijn om te erkennen dat er fouten zijn gemaakt. Dat valt nog niet mee:

De Jonge niet eens met conclusies OVV-rapport: te weinig naar samenhang maatregelen gekeken

(Natuurlijk is het met de kennis achteraf veel makkelijker om te zeggen wat er had moeten gebeuren. Maar juist daarom heeft een analyse achteraf toegevoegde waarde. Je kan ermee voorkomen dat dezelfde fouten nog een keer worden gemaakt. Als je de resultaten van zo’n analyse accepteert.)

#86.1 Bismarck - Reactie op #86

Ik heb me er nog niet hard in verdiept, maar op de nieuwsgeving afgaande, denk ik dat het OVV het ook gewoon bij het verkeerde eind heeft.

#86.2 Hans Custers - Reactie op #86.1

Het zou best kunnen dat er ergens iets niet klopt. Maar ik lees ook dat het volgens De Jonge moeilijk zou zijn:

om de context van destijds, de grote onzekerheid, de enorme schaarste, de hoge verwachtingen, de paniek en de emotie, de tijdsdruk en de in zeer korte tijd gemaakte beleidskeuzes scherp te krijgen

Dat lijkt wel heel erg op het aanvoeren van excuses voor beslissingen die achteraf beter hadden gekund. Excuses die op zich best legitiem kunnen zijn. maar daarmee nog geen reden om de uitkomst van een analyse achteraf af te wijzen. Die analyse is namelijk niet bedoeld om schuldigen aan te wijzen, maar om te leren van wat er niet goed is gegaan.

#86.3 Michiel de Pooter - Reactie op #86

“Je kan ermee voorkomen dat dezelfde fouten nog een keer worden gemaakt”

Dat lijkt me onzin, omdat verschijningsvormen van onverwachte evenementen maar zelden hetzelfde zijn. We leven niet meer in de middeleeuwen, maar in een hypertechnologische, complexe werkelijkheid, met steeds meer verschillende variabelen en processen die we niet beheersen en nooit zullen beheersen. De z.g. verantwoording die bij analyses achteraf wordt afgelegd is vals, want de direct verantwoordelijken ondervinden maar zelden nadeel, zoals je dat veel ziet bij beslissingen die genomen zijn in een politieke sfeer. Bevindingen accommoderen meestal een betekenisloze, bureaucratische afvinkcultuur, met doorgeschoten maakbaarheidsaspiraties en verdwijnen meestal ergens onder in een la en waar nooit meer naar wordt omgekeken.

#86.4 Hans Custers - Reactie op #86.3

Dat jij niet gelooft in leren van je fouten verbaast me niets. Je laat dat al jaren zien.

Maar in de wereld van risico-beheersing en crisismanagement is het een cruciaal principe. Natuurlijk is elke crisis uniek en dus niet 100% voorspelbaar. Maar daarmee is een crisis nog niet 100% onvoorspelbaar. Leren van fouten is wel degelijk mogelijk, zeker voor mensen die in staat zijn om op een wat hoger abstractieniveau te denken.

#48 Arduenn

Denemarken, wat doe je nou? http://tinyurl.com/denemarkenwatdoejenou (Datagraver)

#48.1 Janos - Reactie op #48

Ja echt he? En dat de regering dan even denkt “goh laten we het een paar weken aankijken”, maar nee hoor, alles open! What could possibly go wrong?

#48.2 Lethe - Reactie op #48.1

Nou..dan kunnen we hier wachten (verwachten) dat het hier ook gaat gebeuren..

@0 coole link, dank!

#48.3 Frank789 - Reactie op #48.2

Voor het geval je het niet weet, dat is Stephan -Steeph- Okhuijsen / Datagraver

https://sargasso.nl/author/steeph/

#48.4 Lethe - Reactie op #48.3

;)

#50 Janos

Sjesus… de Roemenen die in ‘onze’ slachthuizen het vuile werk moeten opknappen:

“Ze wonen met veertig man in een huis, delen soms met veertien mensen (mannen en vrouwen) één toilet en douche waarin de schimmel en kakkerlakken welig tieren. Daarvoor moeten de arbeidsmigranten 100 euro per week aan huur betalen. In een van de huizen lag bovendien een varkenskop te rotten.”

https://www.gelderlander.nl/duitsland/invallen-in-grensregio-politie-stuit-op-roemeense-slaven-die-in-nederlandse-slachthuizen-werken~a55c1776/

#50.1 Lethe - Reactie op #50

Ooof, deze verhalen gaan natuurlijk al langer rond. Maar ze lijken weinig mensen te bereiken, mens onterende omstandigheden.
Is het gebrek aan controle of gebrek aan regels?

#50.2 Janos - Reactie op #50.1

Geen idee… maar als ik moet gokken beide, op basis van wat ik meekrijg uit de media speelt gebrek aan controle al heel langer in deze sector, en zo te zien zijn de regels ook niet optimaal en te ontduiken door zo’n ‘wonen in het buitenland’ constructie. Maar het is waarschijnlijk ook gewoon gebrek aan politieke wil: enerzijds de ‘we laten zo veel mogelijk aan de markt over inclusief het toezicht’ van een VVD gecombineerd met het beschermen van de (boeren)achterban van het CDA.

#50.3 beugwant - Reactie op #50.2

Die boeren zitten door schaaldwang ook zelf vaak in de tang en krijgen te weinig voor hun product. Dat CDA schermt met boeren, maar dient eerder de voedingsindustrie die de ingrediënten ondanks allerlei landbouwsubsidies nog goedkoper wil hebben.

Aan het begin van de pandemie, toen inheems Nederland nog met samengeknepen billen thuis zat, is in Nuth nog een heel slachthuis stilgelegd omdat het personeel uit de Balkan zowel ’thuis’ als op het werk niet aan besmetting kon ontkomen.
Der NVWA kampt met een chronisch personeelsgebrek, en dan lopen ze ook nog liever elke week bij een klein eenmansbedrijfje dat ambachtelijke ongepasteuriseerde kaas maakt de deur plat dan bij de grote producenten die dagelijks tonnen erdoorheen jagen.

Wat het voor de bewuste consument zo moeilijk maakt is dat het gewoon niet te controleren valt. Als een product veel te goedkoop is (primark of kiloknallervoer) dat wéét je dat er iemand anders op toelegt, maar Nike laat bv. ook doodleuk de duurste verzamelschoenen voor datzelfde hongerloontje produceren.

#50.4 burne - Reactie op #50.1

> Is het gebrek aan controle of gebrek aan regels?

Ja.

#50.5 Hans Verbeek - Reactie op #50

De mensen, die de tomaten, ananas en tonijn inblikken, hebben het waarschijnlijk nog slechter.

Je kunt tegenwoordig ook rechtstreeks van de boer vlees kopen. Ik ken de boer (Jan) persoonlijk en ook de slager (ook Jan), die voor hem werkt.
Hetzelfde gaat overigens op voor plantaardig voedsel: koop het direct bij de tuinder, zodat je hem kent en kunt vragen of hij er gif op spuit en of hij vindt dat hij een eerlijk loon krijgt.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #50
  • Vorige reactie op #50
#50.6 Frank789 - Reactie op #50

[ juridische stappen tegen dit bedrijf ]

Als voor dit geen daders de gevangenis in gaan blijft het bestaan, het is te lucratief.
Het zal wel een simpel economisch delict zijn in plaats van schending van de mensenrechten, slavernij.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #50
  • Vorige reactie op #50
#50.7 Micowoco - Reactie op #50

Verschrikkelijk. Maar voor VVD-ers valt slavernij natuurlijk onder ‘kansen pakken’.

#50.8 Lethe - Reactie op #50.7

Ja, de mazen in de wetten. Bij elkaar in de broekzak, of zelfs diep in andere plekken zitten. Niet alleen de VVD, ook CDA zit graag in de plaatsen waar de zon niet schijnt.
Alleen voor eigen goed, niet voor allen.

#10 Janos

Fuckin hell… klimaatleugenaars Clintel hebben van de belastingdienst een ANBI-status gekregen (algemeen nut beogende instelling).

https://twitter.com/hotzehofstra/status/1492940505386303491

#10.1 Hans Custers - Reactie op #10

Ja, al dat soort clubs heeft de ANBI-status. De Stichting Milieu, Wetenschap en Beleid (die o.m. achter climategate.nl zit) en de Groene Rekenkamer ook, bijvoorbeeld.

#10.2 Janos - Reactie op #10.1

Zit daar geen check op? Als ik morgen een stichting opricht ter bevordering van het schoppen van puppies kan ik dan ook een Anbi-status aanvragen? Over algemeen nut zegt de website “De instelling moet volledig gericht zijn op het algemeen nut. Dit moet onder andere blijken uit de statutaire doelstelling en de voorgenomen activiteiten.” Maar daar zit geen definitie bij. Als ik in mijn statuten zet dat ik puppies schadelijk vind voor de samenleving (want geluidsoverlast en hondepoep) en ze bestrijden vind bijdragen aan het algemeen nut, en ik heb als voorgenomen activiteit een landelijke puppyschopdag die ik ga organiseren, voldoe ik dan?

Nu zou ik niet willen beweren dat puppies schoppen algemeen nut dient (teampuppies), maar doet liegen over klimaat ook niet. Vandaar dus mijn vraag. (en jajajaja ik snap dat dierenmishandeling verboden is bij wet dus dat het iets anders is maar mijn punt is duidelijk vermoed ik).

#10.3 Hans Custers - Reactie op #10.2

Er zal vast een of andere beoordeling zijn op zo’n aanvraag, maar wat de criteria precies zijn weet ik niet.

Het lijkt met ook wel weer goed dat die criteria niet te streng zijn. Want je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat de anti-milieubeweging net zoveel recht heeft op die status als de milieubeweging. En er zijn wel meer activistische groepen die zo af en toe (al dan niet bewust) wat onzorgvuldig omgaan met (wetenschappelijke) feiten.

Een toetsing in hoeverre de werkelijke activiteiten en de communicatie daarover overeenkomen met de officiële doelen van zo’n club zou misschien wel goed zijn. Het lijkt me bijvoorbeeld niet onredelijk om te vragen dat clubs als Clintel of de Groene Rekenkamer voldoende duidelijk maken dat ze actiegroepen zijn (of misschien lobby-organisaties, dat is niet helemaal duidelijk), en dat het dus niet wenselijk is als ze zich voor proberen te doen als objectief en onafhankelijk wetenschappelijk instituut.

#10.4 Frank789 - Reactie op #10

Enorm veel oplichters en kwakzalvers hebben of hadden een anbi status:

– Antiprikkers NCKP 2012-2018
– STICHTING VACCINATIERAAD 2011 – 2018
– Amma Resonance Healing Foundation, claimt met quasi-homeopathische middelen ernstige ziekten te kunnen behandelen FHCH 2009 – nu
– STICHTING DUTCH-BELGIAN RESEARCH INSTITUTE OF CHIROPRACTIC DBRIC 2020 – nu
– KONINKLIJKE VERENIGING TOT BEVORDERINGDER HOMEOPATHIE IN NEDERLAND 2008 – nu
– STICHTING REIKI WERELD WIJD 2001 – nu

Maar:
Pastafarians krijgen geen ANBI-status

Volgens de fiscus dient de zelfbenoemde kerk, die mensen wel officieel mag trouwen, het algemeen belang niet voldoende, zo meldt de beweging op haar site. Schenkingen kunnen dan ook niet worden afgetrokken van de belasting. De meeste christelijke kerken en islamitische instellingen hebben wel een ANBI-status.

Begin dit jaar erkende de Kamer van Koophandel de Kerk van het vliegend Spaghettimonster als kerkgenootschap [na eerdere weigering ]

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/anbi_zoeken/

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #10
  • Vorige reactie op #10
#10.5 Co Stuifbergen - Reactie op #10

Het wordt tijd om de aftrekbaarheid van giften af te schaffen.

Dat levert extra belasting op, en dan kan de overheid zelf steun geven aan goede doelen.

#10.6 Hans Verbeek - Reactie op #10.5

dan kan de overheid zelf steun geven aan goede doelen.

;-)

Start een nieuwe discussie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*