Welkom

Welkom in het café! Hier kunt u onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles bespreken wat elders off topic is.

Klets gezellig mee, of start hier een nieuwe discussie. En oh ja, lees voor de lol ook eens onze huisregels!

Cafépraat (6210)

#99 Test

De verluiing van de samenleving. Nog ongezonder eten, nog minder beweging, nog meer overgewicht, nog hogere ziektekosten enz. Erg triest …

https://www.nu.nl/economie/6195248/supermarkten-kunnen-niet-om-flits-en-maaltijdbezorgers-heen-vanwege-marktaandeel.html

#99.1 Hans Verbeek - Reactie op #99

Niet iedereen doet hier aan mee, Test.
Het glas is halfvol

#99.2 beugwant - Reactie op #99.1

Voorheen deed niemand het, Hans.
En ik zit niet te wachten op nog meer idioten op de weg.

#99.3 Hans Verbeek - Reactie op #99.2

Die flitsbezorgdiensten draaien op geïnvesteerd kapitaal en maken geen winst. Ik geef ze nog een paar jaar en dan vallen de meesten om. Alleen degene met de langste adem blijft dan over, maar zal nog altijd verlies draaien.

#99.4 Frank789 - Reactie op #99.3

[ Die flitsbezorgdiensten draaien op geïnvesteerd kapitaal en maken geen winst. Ik geef ze nog een paar jaar en dan vallen de meesten om. Alleen degene met de [ GEDULDIGSTE DURFINVESTEERDERS ] blijft dan over, ]

Goh, u beschrijft het business model om concurrenten met prijsdumping uit de markt te werken om als enige de markt te domineren.

[ maar zal nog altijd verlies draaien. ]

Ai, gaat u toch nog de fout in op de valreep.
De (vrijwel) enige overblijvende monopolist bepaalt de steeds hogere prijs en heet Uber, Airbnb, Booking, Facebook, Thuisbezorgd enz.

#99.5 Hans Verbeek - Reactie op #99.4

O, ga ik in deze discussie in de fout? Wat is er dan precies fout?

De (vrijwel) enige overblijvende monopolist bepaalt de steeds hogere prijs en heet Uber, Airbnb, Booking, Facebook, Thuisbezorgd enz.

Volgens mij is zelfs de monopolist nog altijd afhankelijk van de klanten. Als er niet genoeg klanten zijn om winst te kunnen maken, dan draai je nog altijd verlies en zul je kapitaal moeten blijven lenen. Dat is altijd vervelend bij oplopende rente.
Staatsobligaties leveren binnenkort weer een aardig rendement op (als je niet voor inflatie corrigeert)

Denk je echt dat de flitsbezorgdiensten over 5 jaar voldoende klanten zullen hebben om winst te kunnen maken? :-D
Ik denk van niet.

#99.6 Frank789 - Reactie op #99.5

[ dan draai je nog altijd verlies en zul je kapitaal moeten blijven lenen. ]

Waar haalt u deze kapitale denkfout nu weer vandaan?
Als je als monopolist verlies draait én het aantal klanten blijft afnemen, dan is er geen normaal mens, investeerder of bank die geld aan je gaat lenen.

#99.7 beugwant - Reactie op #99.5

Wie goed kan lullen, krijgt altijd wel een investeerder zover. De denkfout zit in het punt dat de klanten bij een monopolist geen keus meer hebben. Voor sommige keuzes moet ik als consument intussen echt moeite doen, waar een ander het gemak van een Amazon, Zalando of Mediamarkt verkiest.
Of die ene overgebleven flitsbezorger, die de rest heeft weggeconcurreerd.

#87 beugwant

De schrijver kan dan wel de directeur van een bijlesinstituut zijn, maar hij heeft verdorie wel gelijk. Dus nog even de vinger op de zere wonde: https://www.parool.nl/columns-opinie/opinie-steeds-meer-leerkrachten-hebben-zelf-ook-een-zwakke-basis-op-taal-en-rekengebied~b2d83647/

Zorg en onderwijs zijn geen salesafdeling waar je de opbrengst meteen in klinkende munt ziet, maar dat is nog geen reden het zo erg te laten verrotten.

#87.1 Co Stuifbergen - Reactie op #87

Als ik het mij goed herinner, zetten juist allochtonen hun kinderen op bijles.
Blijkbaar beseffen zij dat leren niet vanzelf gaat.
(En autochtone ouders kunnen misschien zelf hun kinderen helpen).

#87.2 beugwant - Reactie op #87.1

Het onderwijs zo zo goed moeten zijn dat bijles niet nodig is.

#88 Test

Oh wat is het toch moeilijk voor Rutte…. Volgens mij is het heel simpel: kijk eens waar het geld zit. De multinationals, de brievenbus firma’s, de vermogenden.

https://www.nu.nl/politiek/6195025/megapuzzel-voor-coalitie-en-kabinet-omgooien-begroting-kost-miljarden.html

#88.1 Maggi - Reactie op #88

“Kabinet: extra belasten bedrijven en vermogen niet te voorkomen”

Rutte: “Pijnlijk”
Weldenkende mensen: “Eindelijk”

#88.2 burne - Reactie op #88

Sorry, maar heb je echt ook maar een moment gedacht dat Rutte iets anders was dan een sokpop voor ultrarijken? Dat is toch al vanaf het eerste moment duidelijk?

#95 Rigo Reus

Jammer dat de vorm van het sonnet, 4 regels, 4 regel, 3 regels, 3 regels, verdwijnt in de internetopmaak, (er er ook nog ‘ns, nondeju, een advertentie tussendoor staat), maar het is een bitter maar mooi gedicht van Ilja Leonard Pfeijffer in de NRC van vandaag, dat je hartgrondig vloekend ermee instemt.

Sonnet voor Boetsja
Waarin het Russische leger burgers afslacht

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/04/15/sonnet-voor-boetsja-a4113500

#95.1 Lethe - Reactie op #95

Ooof.
Dank.

#82 Hans Custers

Copying the far right doesn’t help mainstream parties. But it can boost the far right. Dus!

(Al moet ik wel bekennen dat ik het onderzoek waar dit artikel over gaat niet in detail heb bekeken.)

#29 Frank789

De politie laat boeren met trekkers al ongemoeid, maar nu mogen automobilisten ook gewoon demonstranten aanrijden met hun auto en de politie doet niks?

https://twitter.com/OmropFryslan/status/1512376709827416066

#29.1 Co Stuifbergen - Reactie op #29

Het lijkt alsof die auto daar niet eens op de weg reed, want de wielen slipten.
Of zijn de wegen in Friesland zo slecht?

#29.2 beugwant - Reactie op #29.1

Het is een bermtoerist.

#29.3 Frank789 - Reactie op #29.1

De weg lijkt me geblokkeerd, dus de automobilist zal gedacht hebben “dan ga ik toch lekker over het gras”.

#29.4 Jos van Dijk - Reactie op #29

Ongelooflijk, waar hebben we agenten voor? Ik mag toch hopen dat deze dienders op rapport geroepen zijn.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #29
  • Vorige reactie op #29
#29.5 P.J. Cokema - Reactie op #29

Zou die automobilist soms een agent zijn?

#4 Co Stuifbergen

Zhirinovski, zeg maar de Russische Wilders, is overleden.

(ik omschrijf hem als “de Russische Wilders” wegens de volgende overeenkomsten:
– hij gebruikte grovere taal dan onder politici gebruikelijk is
– hij steunde, als het erop aankwam, de regering
– hij was openlijk nationalistisch en xenofoob, en baande hiermee de weg voor regeringspartijen
)

Fighting, scandals, public rudeness toward your opponents — it’s all become the norm of Russian politics. Everyone today operates like he did. Just look at our diplomats and listen to them. Now they talk exactly like Zhirinovsky

https://meduza.io/en/feature/2022/04/07/the-clown-prince-of-russian-politics-is-dead

#4.1 Bismarck - Reactie op #4

Zijn gedachtegoed lijkt inmiddels in ieder geval Kremlin-beleid te zijn geworden.

#4.2 Co Stuifbergen - Reactie op #4.1

Inderdaad.
Ook om die reden noemde ik hem “de Russische Wilders”.

#55 Hans Verbeek

De Food Price Index van de FAO is in maart weer flink gestegen: van 141,4 naar 159,3.
https://www.fao.org/worldfoodsituation/foodpricesindex/en/

Om meer voedsel te produceren is er vruchtbare landbouwgrond nodig. Geen datacenters, geen bredere snelwegen, geen vinex-wijken.

#55.1 Hans Custers - Reactie op #55

Als gebrek aan landbouwgrond al de belangrijkste oorzaak zou zijn – wat niet zo is, want dat is de oorlog – dan zou er een veel effectievere en gezondere oplossing zijn: meer plantaardige en minder dierlijke producten eten met zijn allen.

#55.2 beugwant - Reactie op #55.1

Op voorhand het aantal eters in de perken houden is een stuk humaner dan ze later in de bloei van hun leven af te schieten.

#55.3 Hans Verbeek - Reactie op #55.1

De oorlog begon op 24 februari, Hans. De prijsstijging tussen juni 2020 en februari 2022 heeft waarschijnlijk een andere oorzaak.

#55.4 Hans Custers - Reactie op #55.3

De oorlog begon op 24 februari, Hans

Ja, en ik reageerde hier op:

De Food Price Index van de FAO is in maart weer flink gestegen: van 141,4 naar 159,3.

Valt maart dit jaar voor of na 24 februari, Hans? (Je trollenspelletjes zijn veel te doorzichtig, maar dat is je al honderdduizend keer uitgelegd. Hier laat ik het bij.)

#16 Test

PostNL is weer eens naatje bezig:

https://www.nu.nl/economie/6194046/we-hebben-u-gemist-briefje-van-postnl-verdwijnt-voortaan-alleen-online.html#coral_talk_wrapper

En hoe moeten de mensen zonder internet dan zien of ze een pakket hebben gemist?

#16.1 Frank789 - Reactie op #16

[ Ook scheelt het papier: zo’n 70.000 kilo per jaar, ofwel 206 esdoorns, aldus het postbedrijf. ]

Alsof zij niet meewerken aan een enorme berg karton plus (plastic) opvulmateriaal plus plastic plakband.
Een briefje was nog een bewijs dat ze langs geweest waren, nu kunnen ze gewoon doorrijden of meteen bij de buren afgeven zonder dat ze ooit bij jou aangebeld hebben.

Ik zou een verplichting opleggen dat als de email niet gelezen wordt er alsnog een briefje/kaartje per post gestuurd moet worden. Kan makkelijk met de huidige automatisering.

#16.2 beugwant - Reactie op #16.1

De winkels die nu nog als depot fungeren zullen daar dan ook wel snel mee ophouden, omdat ze domweg niet meer de ruimte voor al die pakketten hebben.

W.B: geen briefje: Supermarkten hebben daar ook een handje van: onder het mom van dat kutmilieu krijg je de kassabon alleen nog mee als je er expliciet om vraagt. Je mocht eens weten wat je betaald hebt. Maar ik ben een poppenhuis aan het behangen, dus hier met die rol!

#16.3 Frank789 - Reactie op #16.2

[ Je mocht eens weten wat je betaald hebt ]

Dan moet je dat schermpje beter bestuderen. Alhoewel daar al snel een leeg schermpje verschijnt. Beter als het op je mobieltje verschijnt.
Maar 9 van de 10 keer is dat thermisch papier zoals vroeger wel in de fax of stencilmachine zat en dat kan niet bij het oud papier dus dat mileu klopt gewoon. Lijkt me ook niet echt prettig spul voor een poppenhuis.

#16.4 Test - Reactie op #16.1

Al met al is het natuurlijk de zoveelste maatregel in de ‘race to the bottom’: er zijn ontzettend veel pakketjes die afgeleverd moeten worden. Daardoor komen de bezorgers in tijdnood. Dan bedenkt men een work around om geen briefje meer af te geven. Dus als de bezorger in tijdnood zit, slaat hij gewoon de nog resterende adressen over en brengt de hele zooi naar het afhaalpunt. Want hij is de slechte arbeidsvoorwaarden al lang zat.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/04/05/tegen-schijnzelfstandigheid-wordt-door-fiscus-nauwelijks-opgetreden-a4107483

#16.5 Frank789 - Reactie op #16.4

[ en brengt de hele zooi naar het afhaalpunt ]

Een bezorger in loondienst wordt dan niet meer ingeroosterd en een zzp’er krijgt per bezorgd pakket uitbetaald dus ze hebben alleen zich zelf er mee. Dat hebben die slavendrijvers heus wel afgedekt hoor.

#16.6 Bismarck - Reactie op #16

Hoe hebben mensen zonder internet dat pakket dan kunnen bestellen? Verder, mensen zonder internet? Really?

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #16
  • Vorige reactie op #16
#16.7 Frank789 - Reactie op #16.6

Volgens mij kun je een bedrijf bezoeken of bellen om iets naar jou op te sturen zonder dat je op internet zit.
Volgens mij kun je een pakket versturen zonder een emailadres van de ontvanger in te vullen.
Volgens mij kun je nog steeds fysiek naar een Postnl-lokatie en daar ter plekke een pakket afgeven om te versturen en af te rekenen.

[ Verder, mensen zonder internet? Really?]

Ben jij hier de wereldvreemde die denkt dat 100% internet heeft?

#16.8 Bismarck - Reactie op #16.7

Volgens mij kun je een bedrijf bezoeken of bellen om iets naar jou op te sturen zonder dat je op internet zit.
Heb je bewijs? Ik denk van niet en iig niet zonder emailadres op te geven (om niet te zeggen dat het overgrote deel van de pakjes besteld wordt bij bedrijven waar je uitsluitend via een website of smartphone-app kúnt bestellen).

Ben jij hier de wereldvreemde die denkt dat 100% internet heeft?
Er zijn misschien nog een handjevol mensen zonder elektriciteit en een enkele extreem principiële grefo/mennoniet die zelfs de smartphone afwijst, maar de trend wijst toch behoorlijk richting 99,nogwat% (in 2019 was het percentage al naar 97% gestegen, tegen 92% vier jaar eerder en we zijn inmiddels weer drie jaar verder). In ieder geval lijkt me het overgebleven deel niet de hier tentoongespreide opwinding waard, als je bedenkt dat er meer mensen/huishoudens zonder auto zijn, terwijl daar zelfs de overheid weigert rekening mee te houden (denk milieuperrons waar je maar magisch zwaar afval moet zien af te leveren en gemeenteloketten die inmiddels al vaak op uren reisafstand zijn als je geen auto hebt).

#16.9 Frank789 - Reactie op #16.8

[ Heb je bewijs? Ik denk van niet ]

Ga eens bellen met bv Coolblue, kun je bestellen en zelfs achteraf de factuur betalen.

[ nog een handjevol mensen zonder ]

Ga eens wat vaker bij 70-plussers op bezoek. Of bij blinden en slechtzienden.

[ In ieder geval lijkt me het overgebleven deel niet de hier tentoongespreide opwinding waard ]

Ja, krabbel maar alvast terug.

#16.10 Bismarck - Reactie op #16.9

“Ga eens bellen met bv Coolblue”
Ik dacht het al, “ga zelf maar bewijs voor mijn stelling zoeken.”

“Ga eens wat vaker bij 70-plussers op bezoek. Of bij blinden en slechtzienden.”
Wekelijks lijkt me voldoende. Die hebben ook gewoon internet hoor.

#16.11 Frank789 - Reactie op #16.10

[ Ik dacht het al, ]

Dat denk je verkeerd.
Ik heb geen bandopname van mijn gesprek + bestelling met Coolblue, maar je kunt gewoon op de website zien dat je telefonisch kunt bestellen.
Het volgende opzoeken is toch niet te moeilijk voor je?:
“Klantenservice – Coolblue – alles voor een glimlach
https://www.coolblue.nl › klantenservice
Heb je een vraag? Vind hier direct het antwoord of neem contact op met onze Klantenservice. We zijn elke dag tot 23.59 uur bereikbaar.
‎Garantie en reparatie · ‎Bezorgen en installeren · ‎Ruilen en retourneren · ‎Bestellen”
.
Verder zijn er ook mensen die voor hun verre nichtje een cadeautje voor hun verjaardag kopen en opsturen en daarvoor naar de Postnl/Jumbo/Karwei/sigarenboer lopen en daar zonder internet/emailadres een pakje afgeven en betalen.
.
Die pakweg 50 verschillende 70-plussers waar ik als vrijwilliger per jaar langskom hebben grotendeels geen internet, hoe ouder hoe minder. En als ze wel internet hebben dan kunnen ze er vaak maar heel beperkt mee overweg.
.
Hiermee lijkt me jouw initiële opmerking “Hoe hebben mensen zonder internet dat pakket dan kunnen bestellen? Verder, mensen zonder internet? Really?” nu wel afdoende weerlegd.

#16.12 Bismarck - Reactie op #16.11

Lijkt mij prima dat het jou lijkt, maar ik hou het erbij dat internetlozen een verwaarloosbaar (en uitstervend) stukje Nederlanders vormen (die bovendien helemaal niet op coolblue.nl kunnen opzoeken hoe ze zonder internet een pakket kunnen bestellen) en dat je alleen nog maar verder discussieert om het discussiëren en dat we het hebben over een non-probleem.

#16.13 Frank789 - Reactie op #16.12

[ maar ik hou het erbij dat ]

Doe jij dat vooral terwijl ik aanstaande zomer ouderen ga begeleiden om te leren het internet op te gaan, om jouw “non-probleem” op te lossen bij een paar van de 450.000 Nederlanders zonder internet. Bovendien gaan 900.000 mensen nooit het internet op.

Bijna een kwart van de 75 plussers heeft geen internet en een deel dat wel internet heeft gaat er dus nooit op. Mijn ouders hadden internet zodat wij bij hun thuis hun bankzaken konden regelen. En als wij iets voor ze bestelden op internet en ze waren niet thuis bij bezorging, dan vonden ze een briefje in de brievenbus, als dat slechts een email was dan had het wel eens anderhalve week kunnen duren voordat we daar achter kwamen.
.
Maar jij ziet het niet of te weinig in je eigen bubbel dus doe maar net alsof het niet bestaat, no problem.

#16.14 burne - Reactie op #16

nu.nl op mijn persoonlijke zwarte lijst zetten was mijn beste beslissing van de afgelopen 23 jaar.

#994.1 Lethe - Reactie op #994

Te erg voor woorden. Ontzettend dom.

Los daarvan, veel zit ook aan de andere kant..
‘Wachtwoord rotatie’? WTF? In welk jaar leven zij? Er is geen excuus om uit te wijken naar je privé mail, net als er ook niet is voor de andere ‘user escape’ als jantje-01-01 jantje-15-01 jantje-01-02.etc.

Dat zijn geen oplossingen, een meer gebruiksvriendelijke manier van authenticate implementeren, zoals bv, ik gooi maar wat op, dongles, is toch wel handig.

Start een nieuwe discussie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*