Welkom

Welkom in het café! Hier kunt u onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles bespreken wat elders off topic is.

Klets gezellig mee, of start hier een nieuwe discussie. En oh ja, lees voor de lol ook eens onze huisregels!

Cafépraat (6210)

#765 Hans Custers

Reportage van Nieuwsuur over ‘functie elders’. Maar eigenlijk wisten we alles al, denk ik. De VVD neemt het voortouw bij het manipuleren en liegen. De rest volgt. Bezit van een ruggengraat (want Omtzigt heeft die, wat je verder ook van ‘m vindt) geldt als slechte eigenschap in het politieke midden. Als bedreiging zelfs, die zo snel mogelijk onschadelijk gemaakt moeten worden.

Het meest trieste vind ik misschien nog wel de slappe reactie van Klaver: ‘vooral zorgen dat het niet weer gebeurt’. Wanneer snappen ze bij GL (erfgenaam van onder meer de PSP, niet dat het van mij per se zo radicaal moet, maar toch) nou eindelijk eens dat we meer dan genoeg hebben aan één D66?

#765.1 Hans Custers - Reactie op #765

Het wordt ook nog eens duidelijk hoe hol de beloftes over een nieuwe bestuurscultuur vanaf het allereerste begin waren. In een adem beterschap beloven en snoeihard blijven liegen over wat er is gebeurd, dat is nou de Rutte-doctrine.

Maar toch is het ook niet alleen Rutte. Kustaw Bessems heeft gelijk:

We hebben Rutte niet zomaar gekregen. Niemand had beter bij ons gepast (..): binnen een systeem dat op het recht van de sterkste rust, is het logisch dat leiders komen bovendrijven ‘die alles doen om te winnen en te blijven zitten, ook de boel aan elkaar liegen’.

Maar het hoort niet normaal te zijn dat we een premier hebben die aanhoudend in het volle zicht liegt. Het hoort niet normaal te zijn dat een coalitie dat dekt. Het hoort niet lacherig te worden bewonderd als een vorm van politieke virtuositeit.

#767 P.J. Cokema

Laatste treffende analyse van het probleem Rutte
https://twitter.com/jjvpeperstraten/status/1667477501315039236
Het is nu wachten tot de premier zegt dat hij niet wil aftreden omdat hij het “probleem Omtzigt” zélf nog wil oplossen.

#719 Co Stuifbergen

Er werd al lang voor gevreesd, en nu is de stuwdam in de Dnjepr kapot gemaakt:
https://nos.nl/artikel/2477908-stuwdam-in-dnjepr-verwoest-oekraine-start-evacuaties-vanwege-overstromingen

Zowel Oekraine als Rusland heeft er nadeel van.

Gevreesd wordt dat tientallen dorpen en delen van havenstad Cherson onder water komen te staan. De stad ligt enkele tientallen kilometers verderop. Binnen enkele uren zal het waterpeil kritiek zijn

De dam is cruciaal voor de watervoorziening van de door Rusland in 2014 geannexeerde Krim. Het water wordt ook gebruikt voor de koeling van de kerncentrale Zaporizja.

(en het grootste nadeel is natuurlijk voor de bewoners in die gebieden.)

#719.1 basszje - Reactie op #719

Weer een papiertje op de eindeloze stapel oorlogsmisdaden…

Wel weken janken over de anderhalve nazi in Oekrainse kringen, maar dit soort misdaden blijven al jaren onbestraft. Er wordt volop gehandeld met de russische federatie en de hele russische elite is constant op vakantie in Europa, terwijl men openlijk genocide bespreekt ( recent nog werd opgeroepen tot het uitroeien van alle 3 miljoen inwoners van Kharkiv-regio ).

Zou ook iedereen moeten aanspreken die natuur een hart toedraagt trouwens. De ecologische kosten van de invasie gaat nog voor decennia aan problemen zorgen.

#719.2 Co Stuifbergen - Reactie op #719.1

Ook ik vind het verzet van onze regering (en andere landen) tamelijk lauw.

Als je echt wilt dat Rusland geen oorlog betalen kan, zou je alles doen om de olieprijs te laten dalen. Bijvoorbeeld de helft van de vluchten op Schiphol schrappen. Hoe erg is het als je een jaar niet op vakantie vliegen kunt?
(Dan pak je meteen ook de dictator van Saoedi-Arabië).

En Frankrijk koopt nog steeds uranium van Rusland.

(ik denk dat u de milieu-activisten dus al aan uw zijde heeft.
Nu het Nederlandse parlement nog)

#719.3 Bismarck - Reactie op #719

Daarnaast hangt er ook nog een risico aan in verband met de koeling van de grootste kerncentrale van Europa, waar niet alleen Oekraïne en Rusland last van kunnen krijgen (afhankelijk van hoe dwars Rusland gaat liggen voor het voorkomen van een kernramp)…

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #719
  • Vorige reactie op #719
#719.4 Co Stuifbergen - Reactie op #719

Zowel Oekraine als Rusland heeft er nadeel van.
Ik wil mijn bericht corrigeren:
Natuurlijk hebben bewoners in bezette en niet-bezette gebieden last van deze misdaad.

Maar dat betekent niet dat inwoners van Rusland er veel last van hebben – laat staan de Russische regering.

#722 Rigo Reus

Het standbeeld ‘Moments Contained’ (Jonge-vrouw-met-Nikes) in Rotterdam, van Thomas J. Price. Het beeld roept discussie op, heb ik begrepen uit de kranten: ze is geen held, ze heeft de handen in de zakken (in Rotterdam) en ze is wel erg casual gekleed.
Mij viel vooral op dat deze hedendaagse jonge vrouw geen…… mobieltje bij zich heeft.

https://www.youtube.com/watch?v=Cs5C3JgHTww

#722.1 Hans Custers - Reactie op #722

Ik vind het best een braaf beeld. Niks provocerends aan. Geen kritiek, want waarom zou een beeld provocerend moeten zijn, maar volgens mij zit er niks in het beeld zelf dat weerstand op zou kunnen roepen. Er is dus wat anders aan de hand. Afgunst, zou ik zeggen. Je hebt mensen die blij worden van dat beeld, bijvoorbeeld omdat ze er iets van zichzelf in herkennen. En je hebt er die ze dat niet gunnen.

#650 cerridwen

https://nos.nl/artikel/2477091-nieuwe-eerste-kamer-coalitie-heeft-ook-met-pvda-gl-meerderheid-bbb-grootste

De eerste kamerverkiezingen zijn geweest, en verrassing: de coalitie heeft toch wel een meerderheid in combinatie met PVDAGL

Voorlopig geen premier Van der Plas.

Het gebruikelijke missertje was deze keer een GL Statenlid dat voor Volt stemde, dat koste GL een zetel (en een statenlid) en leverde Volt een tweede zetel (en een statenlid) op.

#650.1 Co Stuifbergen - Reactie op #650

Het was geen vergissing, Debora Fernald stemde met opzet op Volt i.p.v. op GroenLinks.

Nu is zij uit de GL-fraktie gezet, dus het kost GL een Statenlid.
Maar ze gaat op persoonlijke titel verder dacht ik, dus Volt wint er geen Statenlid mee (wel een 1e Kamerlid).

#650.2 Bismarck - Reactie op #650.1

Als ik het interview bij de NOS lees, krijg ik wel het idee dat de screening en/of scholing bij GL ZH niet in orde is. Notabene in de provincie met het zwaarste stemgewicht denken dat je stem geen verschil zal maken…

#650.3 Joop - Reactie op #650.2

Sommige GroenLinks’ers zijn niet handig geweest tegenover haar. Gegrond, dit was haar manier van terugpakken. Wraak is meestal onnadenkend emotioneel en gevolgen niet overziend.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5387690/weggestuurd-statenlid-groenlinks-klaagde-over-discriminatie-jesse

#650.4 Co Stuifbergen - Reactie op #650

Verder vond ik opvallend dat D66 de VVD aan een extra zetel geholpen heeft “voor de continuïteit van de coalitie”.

Blijkbaar wil D66 dat na de volgende verkiezingen voor de Tweede Kamer de coalitie dezelfde blijft.
(D66 had natuurlijk ook Volt helpen gekund)

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #650
  • Vorige reactie op #650
#650.5 Test - Reactie op #650.4

Nee, de VVD krijgt geen extra zetel. Bij de VVD geeft een statenlid de stem aan CDA en een ander aan de CU. D’66 wilde dus niet op CDA of CU stemmen.

#650.6 cerridwen - Reactie op #650.4

De coalitie heeft samengewerkt, en daarmee 2 extra zetels binnengehaald, voor CDA en CU. Wie precies op een andere partij stemde om tot dit resultaat te komen is bijzaak.

De volgende verkiezingen voor de tweede kamer zijn een als het aan de coalitie ligt pas over twee jaar, een politieke eeuwigheid.

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #650.4
  • Vorige reactie op #650.4
#650.7 Co Stuifbergen - Reactie op #650.4

Bedankt voor de uitleg!

Dus eigenlijk wilde D66 de CU en het CDA aan een extra zetel helpen, maar doet dat via een omweg.

Is dat omdat D66 principiëel niet op de CU stemmen wil, of omdat het gewicht van een stem niet voor ieder provinciaal Statenlid hetzelfde is?

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #650.4
  • Vorige reactie op #650.4
#650.8 Co Stuifbergen - Reactie op #650.4

Nog steeds blijft typisch dat D66 liever de huidige coalitie steunt, dan een coalitie met andere partijen zoekt.

Voor de huidige coalitie is niet eens nodig dat CU en CDA een zetel meer krijgen, want de coalitie zal toch PvdA/GL nodig hebben in de eerste Kamer.

(overigens vind ik het een goede zaak als een coalitie veel partijen nodig heeft. Ik houd niet van dichtgetimmerde regeerakkoorden).

#650.9 cerridwen - Reactie op #650.8

Nog steeds blijft typisch dat D66 liever de huidige coalitie steunt, dan een coalitie met andere partijen zoekt

Het hele idee van een coalitie is dat je samenwerkt. Zodra partijen uit de coalitie verbondjes buiten de coalitie gaan sluiten is de coalitie en daarmee het kabinet in gevaar. Voor D66 geldt dat er geen alternatieve coalitie mogelijk is zonder VVD of CDA daarin mee te nemen. En die heb je net boos gemaakt.

Voor de huidige coalitie is niet eens nodig dat CU en CDA een zetel meer krijgen, want de coalitie zal toch PvdA/GL nodig hebben in de eerste Kamer.

Jawel, dit was zeker nodig. Als iedereen netjes volgens partijlijnen had gestemd, was de coalitie ook met PVDA/GL een zetel tekort gekomen voor de meerderheid. Ook twee zetels extra zetels bleek geen overbodige luxe, omdat GL een zetel verloor door een opstandig statenlid.

En uiteindelijk toch niet perse verkeerd dat BBB en PVV een zetel minder hebben die in plaats daarvan naar CDA en CU gaat? Twee populistische roepers minder in de EK.

#650.10 Hans Custers - Reactie op #650.9

Het hele idee van een coalitie is dat je samenwerkt

Ja, dat is zo. Maar aan de andere kant is de volksvertegenwoordiging in een democratie niet bedoeld om een kabinet met alle mogelijke middelen in het zadel te houden. En het is op zijn minst een beetje vreemd dat de samenstelling van de Eerste Kamer voor de komende vier jaar mede wordt bepaald door het belang van een kabinet dat hooguit nog twee jaar zit. En het is ook wel vreemd dat sommige kiezers die dachten dat ze op D66 stemden achteraf voor de VVD blijken te hebben gestemd. En via een omweg eigenlijk voor het CDA. Zeker omdat er in de campagnes in maart zo vaak is gezegd dat die verkiezingen ook over de Eerste Kamer gingen.

Ik wil niet zeggen dat ik het helemaal niet snap. Natuurlijk telt het belang van de coalitie ook. Maar ik denk niet dat dit soort dealtjes helpt om het vertrouwen in de politiek te herstellen.

#650.11 Co Stuifbergen - Reactie op #650.9

Cerridwen,
Bedankt voor de correcties en het tellen.
Inderdaad heeft de coalitie + PvdA + GroenLinks de krapst mogelijke meerderheid, dus strategische stemmen was geen luxe.

Van de andere kant kan er makkelijker iets mis gaan als in treintjes gestemd wordt.

#650.12 Test - Reactie op #650

Meer details wat er gebeurde met het op andere partijen stemmen:

Twee D66’ers stemden VVD (in Flevoland en Zeeland), 1 D66’er ChristenUnie in Overijssel. Deze vrij ingewikkelde formule was nodig omdat D66 ivm o.a. stikstof zou hebben geweigerd CDA te helpen.

Coalitie gebruikte dus een spreekwoordelijk ‘treintje’, waardoor D66’ers stemmen grotendeels in liberale kamp hielden, en VVD CDA volledig kon helpen. Saillant: D66 was wel bereid ChristenUnie stem te geven.

Coalitie moest ook nog rekening houden met bondje ChristenUnie-SGP. Hebben samen een zetel in Noord-Brabant, en besloten stemmen uit te wisselen. Een CU-Statenlid stemde in Zeeland SGP…

https://twitter.com/pimvandendool/status/1663625994878562305

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #650
  • Vorige reactie op #650
#650.13 Test - Reactie op #650

Is het een idee om die getrapte verkiezingen gewoon af te schaffen? Als partijen een blok willen vormen om restzetels naar zich toe te trekken, dan graag vóór de verkiezingen duidelijkheid geven daarover. Verboden om als partij met meerdere blokken te gaan samenwerken, dus CU met coalitie maar niet nog een keer met SGP. Dan weet de kiezer waar die aan toe is. Dat een stem op D’66 uiteindelijk naar het CDA kan gaan. Vervolgens na de verkiezingen op basis van de landelijke totalen de zetels verdelen. Dan hebben provincies met een lagere opkomst dan gemiddeld ook terecht minder invloed.

#650.14 Co Stuifbergen - Reactie op #650.13

Getrapte verkiezingen werpen bovendien feitelijk een kiesdrempel op:
Het aantal stemmen dat een partij nodig heeft voor een zetel in de provinciale staten is meer dan 1%, terwijl in de eerste Kamer 100 zetels zijn.

#650.15 Frank789 - Reactie op #650.14

Mijn 1e Kamer heeft 75 zetels, de jouwe niet?

#650.16 Co Stuifbergen - Reactie op #650.15

U heeft gelijk.
Dan zou 1.333% genoeg voor 1 zetel zijn.
(En soms iets minder voor een restzetel)

#650.17 Frank789 - Reactie op #650.13

Is het een idee om die getrapte verkiezingen gewoon af te schaffen?

Ja, omdat de 1e Kamer zich gedraagt alsof het de 2e Kamer is. En dus gaan de politici de provinciale verkiezingen stelen voor hun Haagse belangen in plaats van de provinciale belangen te steunen.

Bovendien krijg je met een beetje pech elke 2 jaar na de 2e Kamerverkiezingen de Provinciale Statenverkiezingen waardoor je bijna in een constante verkiezingsstemming raakt, zoals je die in de USA ziet.
In het momentele geval was het kabinet R4 een jaar na de val pas weer in actieve dienst en 15 maanden later alweer de Provinciale Statenverkiezingen met enorme verschuivingen in de 1e Kamer.
Afschaffen die kamer.

#650.18 Co Stuifbergen - Reactie op #650.17

Wegens de populistische verschuivingen die na een jaar alweer tegenvallen (ook bij de ontevreden kiezers) vind ik het wel fijn als de macht over twee kamers verdeeld is.
Of het aan de provincies gekoppeld worden moet, is een andere vraag.
(Er zijn andere mogelijkheden: elke 2 jaar 1/3 van de eerste Kamer vervangen, of de oude Tweede Kamer kiest de eerste Kamer na de verkiezingen bijvoorbeeld)

#650.19 cerridwen - Reactie op #650.18

Wegens de populistische verschuivingen die na een jaar alweer tegenvallen (ook bij de ontevreden kiezers) vind ik het wel fijn als de macht over twee kamers verdeeld is.

Vind je die besluiteloosheid van het kabinet ook zo fijn? Dat er nog steeds geen stikstofwet is bijvoorbeeld?

Een van de redenen dat het lijkt alsof het kabinet geen besluiten neemt is dat het zo verrekte ingewikkeld is geworden om ergens een meerderheid achter te krijgen. Dat de EK een heel andere samenstelling heeft dan de TK verergert dit probleem aanzienlijk. En niet alleen rechtstreeks doordat er meer partijen nodig zijn, maar ook indirect door de door Frank al benoemde verkiezingsstress en profileringsdrang die dat veroorzaakt.

#650.20 Co Stuifbergen - Reactie op #650.19

De regering was wel in staat om betrekkelijk snel in actie te komen tijdens de Covid-epidemie, bijvoorbeeld door steunpakketten aan bedrijven (en in enkele gevallen zzp’ers).

En eigenlijk vind ik het gewoon goed als besluiten met een ruime meerderheid genomen worden.

Anders krijg je situaties als Turkije (Erdogan kan weer 5 jaar zijn gang gaan met meerderheid van thans 52%) of Brexit (er was een meerderheid van 52%)

#650.21 Test - Reactie op #650.18

Ik zou de Eerste Kamer ook niet afschaffen vanwege de verdeling van macht. Het moet mogelijk blijven om een correctie te hebben als de regering er een potje van maakt.
Een oplossing zou kunnen zijn om de samenstelling van de Eerste Kamer te bepalen aan de hand van een gewogen gemiddelde van de laatste Tweede Kamerverkiezingen en Provinciale Statenverkiezingen. Als er TK verkiezingen zijn, dan 2/3 TK + 1/3 PS. Als er PS verkiezingen zijn dan 1/2 PS + 1/2 TK. Het is belangrijk dat bij een PS verkiezing na een TK verkiezing de verhoudingen niet te drastisch kunnen wijzigen omdat die zoals gezegd vaak gekaapt wordt door populisten. Andere reden is dat de opkomst hier doorgaans een stuk lager ligt en daarmee ook minder representatief is.

#650.22 Frank789 - Reactie op #650.21

Het moet mogelijk blijven om een correctie te hebben als de regering er een potje van maakt.

En wie bepaalt dat de regering (+2e Kamer!) er een potje van maakt?
Een gremium dat onder valse Provinciale voorwendsels indirect is gekozen, ondemocratisch dus?
Wat is dat eigenlijk “er een potje van maken”?

En wie corrigeert de 1e Kamer als die “er een potje van maakt”?
Vergeet ook even niet dat de Provinciale Staten stipt elke 4 jaar gekozen worden en nu is dat toevallig twee jaar na de 2e Kamerverkiezingen, maar na een val van een kabinet kan dat ook een maand na of voor de 2e Kamerverkiezingen zijn.

#650.23 cerridwen - Reactie op #650.17

Afschaffen die kamer.

Dit!!

(wel even goed over nadenken natuurlijk, maar laten we deze discussie in ieder geval weer meer gaan voeren)

  • Beantwoorden
  • Volgende reactie op #650.17
  • Vorige reactie op #650.17
#650.24 Hans Custers - Reactie op #650.17

De Eerste Kamer afschaffen, maar wel een Grondwettelijke toetsing van wetten mogelijk maken door een constitutioneel gerechtshof, zou dat een redelijk compromis zijn?

#650.25 Co Stuifbergen - Reactie op #650.24

Ik vind dat hoe dan ook we een constitutioneel Hof krijgen moeten.
Of dat een burger zich bij de gewone rechter op de Grondwet beroepen kunnen moet.

Dan nog lijkt mij een eerste Kamer verstandig om de macht te spreiden.
Rechters kunnen ook een blinde vlek hebben. Ze waren niet in staat om de toeslagenaffaire te corrigeren.

(het demonstratierecht wordt door rechters wel goed beschermd, denk ik, als er een rechtszaak is)

#650.26 Hans Custers - Reactie op #650.25

Ik ben ook voor het spreiden van macht. Maar is een deel van het probleem niet juist dat het systeem in dat opzicht niet meer zo werkt als ooit de bedoeling was? Als wetsvoorstellen door onderling overleg van het kabinet met beide kamers worden voorgekookt, heb je geen afzonderlijke, onafhankelijke beoordeling meer door de Eerste Kamer. Eerder deze week hebben we daar nog een voorbeeld van gezien, toen het nieuwe pensioenstelsel op het allerlaatste moment werd doorgedrukt, ondanks ernstige bedenkingen van verschillende staatsrechtgeleerden. Terwijl je zou mogen verwachten dat ze in zo’n geval bedachtzaam te werk zouden gaan, zeker bij zo’n ingrijpende wetswijziging.

Ik denk dat we met de mogelijkheid van een constitutionele toetsing meer winnen dan we verliezen met het opheffen van de Eerste Kamer. Maar misschien zou je ook nog kunnen denken aan de omvorming van de Eerste Kamer tot zoiets als een Constitutioneel College. Met 12 leden bijvoorbeeld, een per provincie, die door Provinciale Staten worden benoemd met een minimum van twee derde van de stemmen. (Of misschien 36, met een zittingsduur van zes jaar, waarbij elk jaar een derde van de leden wordt vervangen.) Eigenlijk heb je dan ook een soort gedemocratiseerde Raad van State.

Of je daarmee de perfecte oplossing hebt weet ik niet. Maar het lijkt me in elk geval wel nodig om de boel eens wat op te schudden.

#650.27 Frank789 - Reactie op #650.26

Als de macht aan het volk is dan is dat de 2e Kamer, wat moet daar dan gespreid worden?
Als je een gremium (graag zonder allerlei ex-politici!) de wetten wil laten toetsen op strijdig met de grondwet of verdragen of andere wetten, dan heb je een soort Hoge Raad nodig en die kiezen we ook niet echt, die hebben ‘gematigde coöptatie’.
Dit gremium door de Provinciale Staten laten kiezen is voor mij nog steeds een onbegrijpelijke stap, provinciepolitiek moet los staan van andere zaken.

Als je de macht wil spreiden dan kun je m.i. beter een correctief referendum voor bepaalde zaken instellen, voor de rest moet een regering en Kamer 4 jaar rust krijgen in plaats van gekonkel met de 1e Kamer en de indirecte verkiezing daarvan.

#650.28 Hans Custers - Reactie op #650.27

provinciepolitiek moet los staan van andere zaken.

Ja, op zich klopt dat. Maar via een indirecte verkiezing kun je (in principe) zorgen dat er een bepaalde afstand ontstaat tussen Eerste en Tweede Kamer. Dat systeem werkt niet meer heel goed, omdat fracties van partijen in beide Kamers zo goed als alles onderling afstemmen. En als leden direct door het kabinet worden benoemd, zoals bij de Raad van State, is die afstand natuurlijk ook niet gegarandeerd (al lijkt dat nog best vrij goed te gaan).

Je zou mogelijk wel meer afstand creëren door mensen expliciet te kiezen als vertegenwoordiger van een provincie, in plaats van als leden van een partijfractie. Maar misschien zijn er ook wel andere manieren te bedenken. Over een referendum heb ik mijn bedenkingen. Dat is, zo is regelmatig gebleken, makkelijk te kapen door demagogen en andere opportunisten.

#650.29 cerridwen - Reactie op #650.26

Eerder deze week hebben we daar nog een voorbeeld van gezien, toen het nieuwe pensioenstelsel op het allerlaatste moment werd doorgedrukt, ondanks ernstige bedenkingen van verschillende staatsrechtgeleerden. Terwijl je zou mogen verwachten dat ze in zo’n geval bedachtzaam te werk zouden gaan, zeker bij zo’n ingrijpende wetswijziging.

Het betreft hier een grote stelselwijziging waar al sinds 2008 aan gewerkt wordt, wat in de basis een akkoord tussen werkgevers en werknemers is, en waar in beide kamers ruim de tijd voor is genomen om dit te behandelen en aan te passen. Ook het debat in de eerste kamer heeft nog tot aanpassingen geleid.

Als dan een dag voor de stemming een paar professors met een brief komen met een excentrieke theorie waarom voor deze wetswijziging een 2/3e meerderheid nodig zou zijn, dan moeten we dat beschouwen als een hail mary om alsnog de stelselwijziging te blokkeren, en niet als een serieus te nemen bijdrage aan een betere pensioenwet.

Met dit in de hand heeft de oppositie de wet op het laatste moment nog proberen tegen te houden; het is logisch dat de ruime constructieve meerderheid daar niet voor gevallen is en gewoon het wetgevingsproces heeft afgerond. ‘op het laatste moment doorgedrukt’ is echt een gotspe.

#650.30 Hans Custers - Reactie op #650.29

Als dan een dag voor de stemming een paar professors met een brief komen met een excentrieke theorie waarom voor deze wetswijziging een 2/3e meerderheid nodig zou zijn, dan moeten we dat beschouwen als een hail mary om alsnog de stelselwijziging te blokkeren, en niet als een serieus te nemen bijdrage aan een betere pensioenwet.

Excentrieke theorie? Je bedoelt dat jij meer verstand hebt van staatsrecht dan die drie hoogleraren bij elkaar?

Die brief kwam inderdaad laat. Maar als ik het goed begrijp wat dat vooral omdat er altijd maar heel weinig aandacht was voor de reden waarom die twee derde meerderheid nodig zou zijn: dat er in de wet het een en ander wordt geregeld voor pensioenen van politici.

‘op het laatste moment doorgedrukt’ is echt een gotspe.

Volgens mij is het gewoon een feitelijke beschrijving van wat er is gebeurd. Er is alles op alles gezet om die stemming te laten plaatsvinden op de allerlaatste zittingsdag van de oude Eerste Kamer.

#650.31 cerridwen - Reactie op #650.30

Er is alles op alles gezet om die stemming te laten plaatsvinden op de allerlaatste zittingsdag van de oude Eerste Kamer.

Er is hard gewerkt om de besluitvorming af te ronden inderdaad. En het is logisch dat je dat wil doen met een kamer die al ingelezen is in dit complexe dossier.

‘Doorgedrukt’ slaat echt nergens op in de context van het hele, 15 jaar durende, traject.

Bovendien, het aannemen van zo’n wet is precies zoals de democratie behoort te werken. Dat er kamerleden zijn die tegen zijn en zich laten horen delegitimeert nog niet het besluitvormingsproces. Een beetje oppassen met de opwinding zou ik zeggen.

#695 beugwant

In Overig Opmerkelijk Nieuws: Van ploegscharen tot zwaarden. Al wekt die laatste alinea vraagtekens op.

#695.1 Hans Custers - Reactie op #695

Nou ja, dan zou in elk geval dat bos niet voor niets zijn gekapt.

#695.2 beugwant - Reactie op #695.1

Een andere factor bij die autofabriek is dat de Provincie 50 miljoen had klaarliggen om de aan- en afrij-infrastructuur te verbeteren. Dan moest VDL Nedcar wel continuïteit kunnen garanderen. De vraag is of de betreffende gedeputeerde Stefan Satijn dit nu ook in zijn vliegveld gaat steken, of dat hij de 42 miljoen van de baanrenovatie als 8 miljoen winst gaat presenteren, mocht die nog steeds ontbrekende milieuvergunning er toch niet komen.
Enfin: vijftig miljoen, voor de werkgelegenheid van nog geen vierduizend mensen.

#695.3 Bismarck - Reactie op #695

Ik wil wel van de regering weten of de helft van de boeren geschikt kunnen zijn om personeelstekorten op te lossen bij defensie. Kunnen we meteen werk maken van het halveren van de veestapel.

#695.4 beugwant - Reactie op #695.3

Ik weet niet of je zulke qua mankracht kleine zelfstandigen zo pardoes in zo’n grote autoritair geleide organisatie kunt droppen.
Om de veestapel te verkleinen kun je dan – gelet op de verrundering in de politiek – beter in Den Haag beginnen…

#687 Frank789

De gemiddelde eenpitter hovenier krijgt een Service Level Agreement te tekenen met Key Performance Indicators, Review Dates en een fikse boetetabel bij tekortkomingen.

KLM?
3,4 miljard?
Wij vertrouwen elkaar toch…

https://nos.nl/artikel/2477309-kamer-kwaad-over-niet-naleven-voorwaarden-miljardensteun-klm
https://nos.nl/artikel/2477305-ruzie-tussen-klm-en-toezichthouder-van-voortvarende-start-naar-onbegrip

#673 Frank789

Bushaltes worden gesloten of naar de provinciale weg langs het dorp verlegd, maar vliegvelden zijn net voetbalclubs, daar mogen bakken met geld naar toe om de vakantie naar Spanje te subsidiëren.
De toekomst van die vliegvelden is zo florissant … dat geen enkel bedrijf er geld in wil steken, zelfs Schiphol niet.

https://www.oogtv.nl/2023/05/pvdd-wil-dat-kritisch-rapport-miljoenensteun-aan-airport-eelde-niet-in-bureaula-verdwijnt/

#647 Bismarck

Als het maar om miljoenen gaat, die via de schatkist van iedereen worden gejat, dan is diefstal in Nederland gewoon toegestaan.

#647.1 Hans Custers - Reactie op #647

Precies. De volgende aflevering van dat verhaal zit er ook al aan te komen: Afgedankte boorplatforms van cruciaal belang in strijd om controle over de Noordzee .

#647.2 beugwant - Reactie op #647

Kan dat niet gewoon botweg worden gevorderd? En anders slopen ze maar niet. Maken ze d’r maar appartementen van of zo…

Echt, dan doen ze er nog verbaasd over dat het klootjesvolk steeds meer overal schijt aan heeft. Terwijl dat klootjesvolk enkel maar de voorbeelden kopieert.

#647.3 Hans Custers - Reactie op #647.2

Kan dat niet gewoon botweg worden gevorderd?

Dat zit ik me nu ook af te vragen. Als wij, belastingbetalers, die bedrijven te hulp schieten, dan is het toch alleen maar logisch dat we daar een pakketje aandelen in dat bedrijf voor terugkrijgen? Lijkt me eigenlijk best een logische tegenprestatie voor alle overheidssteun aan bedrijven.

#647.4 Frank789 - Reactie op #647.2

Volgens mij is er sprake van onbehoorlijk bestuur en moeten de bestuurders van destijds vervolgd worden. Ze moeten geweten hebben van de langlopende verplichtingen en dan toch teveel geld uitkeren.
Uiteraard hebben de aandeelhouders, waaronder ook provincies, onterecht geld gekregen, dus allemaal, of hun opvolgers in rechte, moeten een deel van de miljarden terugstorten.
.
Normaal is de VVD mordicus tegen geld verspillen, maar als het hun buddies betreft blijft het stil? Wie heeft nu precies besloten het financiële gat te dichten zonder vervolging van de bedrijven?

Start een nieuwe discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*