Welkom
Welkom in het café! Hier kunt u onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles bespreken wat elders off topic is.
Klets gezellig mee, of start hier een nieuwe discussie. En oh ja, lees voor de lol ook eens onze huisregels!
Cafépraat (7217)
Harm Ede Botje verzuchtte in 2018 in Vrij Nederland dat Sigrid Kaag een veel betere minister van Buitenlandse Zaken zou zijn, dan Stef Blok of Halbe Zijlstra.
De vlag kan uit bij Ede Botje, want het is eindelijk zover. La Kaag is nu minister van Buitenlandse Zaken.
https://www.dagelijksestandaard.nl/2021/05/promotie-voor-sigrid-kaag-d66-ze-wordt-per-direct-minister-van-buitenlandse-zaken/
Ik vroeg me al een tijdje af waarom de minster van Buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking aanwezig moest zijn bij het Catshuis-overleg met het OMT. Maar nu snap ik het helemaal. /rolleyes
De dagelijkse standaard als bron voor dit nieuws? Waar hang jij zoal uit?
Je weet toch…
Voor wie onder een steen leefde: Vaccineren helpt.
MTV cribs, Dutch edition.
En dan is die Ten Dam nog niet eens een kalende boomer.
Hector, maar dan in het echt.
Voor de duidelijkheid, ik doelde op deze scene.
Die politieke vluchteling nam natuurlijk ook wel een risico door over Belarus te vliegen, maar dit soort manoeuvres hebben we sinds 8 jaar niet meer meegemaakt.
Snowden 2016 wenen, een vliegtuig werd omgeleid.
Of je klikt even op de 2e link en ziet dat je je 3 jaar vergist.
De prijzen voor kunstmest stijgen hard: ca. 90% in het afgelopen jaar.
https://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=triple-superphosphate&months=12
We weten allemaal, dat de hoeveelheid makkelijk winbaar fosfaat op de wereld beperkt is en begint op te raken. Bovendien kost het transport van die enorme hoeveelheden ontzettend veel energie, die we liever voor andere dingen gebruiken.
Ik ben benieuwd of we voor 2030 zullen beginnen met het grootschalig inzamelen van menselijke uitwerpselen om die te gebruiken i.p.v. kunstmest. Op kleine schaal gebeurt dit nu al.
In Nederland hebben we voorlopig genoeg aan de uitwerpselen van de veehouderij.
Waarom gebruiken we dan nog kunstmest, Co?
In Nederland vooral voor de stikstof. Omdat stikstof in dierlijke mest deels vervluchtigt (ammoniak) en uitspoelt.
Fosforkunstmest wordt vooral gebruikt op plekken waar onvoldoende dierlijke mest beschikbaar is. Bijvoorbeeld op plekken waar het voer voor het Nederlandse vee vandaan komt.
De prijsstijging van kunstmest schijnt vooral te worden veroorzaakt door een sterk gestegen vraag, overigens. En dus niet door een afname van het aanbod. En variatie op korte termijn zegt niks over de trend op lange termijn. Maar dat is je al honderd miljoen keer uitgelegd.
Ik zie ook inflatie in jouw reacties, Hans. 100 miljoen keer ipv de gebruikelijke honderdduizend. Hopelijk ook een korte termijnsverschijnsel.
Tuurlijk komt de prijsstijging doordat de vraag achterblijft bij het aanbod. En wellicht is dat volgend jaar weer anders.
Maar het blijft een feit dat de voorraden fosfaat eindig zijn en het gebruik van fosfaat-kunstmest dus een tijdelijke zaak is. Hetzelfde geldt voor stikstof-kunstmest: we kunnen het nu makkelijk maken, maar in de toekomst wordt het een stuk lastiger.
Hoe eerder wij afkicken van kunstmest en een duurzame oplossing bedenken, hoe beter.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/06/17/omslag-naar-duurzame-en-sterke-landbouw-definitief-ingezet
[ Tuurlijk komt de prijsstijging doordat de vraag achterblijft bij het aanbod. ]
Wow!
Leest u uw eigen reacties wel eens, mijnheer Verbeek?
Blijkbaar zijn de zoveelste Coronagolf en de terreur van Schotse en Ulster unionisten niet belangrijk genoeg voor de Britten om hun aandacht af te leiden van post-Brexit EU-burgertje pesten.
Ik blijf zeggen wat ik voorheen al zei: die hele Brexit is gefundeerd op volksnationalisme. Ergens ben ik blij dat ik geen zaken meer doe met het VK. Het is door Brexit veel te lastig en duur geworden, maar vooral is het de houding van de Britten tegenover alles wat niet-Brits is dat radicaal veranderd is. Bizarre gewaarwording.
Berichten over webwinkels die niet langer naar de VK verkochten waren er hier ook.
Over het geheel blijkt het toch mee te vallen:
https://nos.nl/artikel/2381485-export-naar-vk-blijft-op-peil-ondanks-brexit
Ik kocht uit het VK. De andere kant op. Die route die dus eigenlijk beter is voor de Britten.
25 jaar geleden was dat al op het platteland waar ik werkte. ‘You’re from the continent’ was dan nog netjes bij de rest. Ook toen al de Schotten kon je veel beter hebben.
Vergeet ook niet dat ze 20 jaar geleden al begonnen waren met de brexit binnen de conservative party. In het Europees Parlement, eerst los ban de EVP. Een lang proces is het geweest. Altijd de eiland-mentaliteit gehouden.
Katie Porter heeft uitgezocht of hoge R&D kosten wel echt de belangrijkste reden zijn voor hoge prijzen van medicijnen. Het gaat weliswaar maar om een bedrijf, dus of de verhoudingen voor andere bedrijven hetzelfde liggen weet ik niet. Maar pijnlijk is het wel.
Die klopjacht, momenteel in Park de Hoge Kempen in België op die soldaat: Die is blank genoeg om voor verwarde man door te mogen gaan, maar zijn intenties volstaan toch wel voor terrorist. Maar wat is hij nu?
Verdachte van voorbereidende wappistisch gedreven terroristische handelingen?
Edit: Misschien mag je het niet wappistsch noemen, omdat dat kwetsend is voor gematigde wappies.
Hebben we al een naam?
Hij past in het rijtje van geflipte eenlingen: Lee Harvey Oswald, Sirhan Sirhan, Volkert van der G, Mohammed B., Karst T., Tarek Z.
Het is maar goed dat de inlichtingendiensten zoveel ruimte hebben om die gasten in de gaten te houden. /sarc
Alle maatregelen in Noord-Holland worden nu opgeheven!
Je hebt weinig fantasie nodig om je voor te stellen welk kabaal er zal ontstaan als de Commissaris van de Koning in Noord-Holland deze beslissing zou nemen. Toch is het precies die beslissing, die de gouverneur van Texas op 2 maart heeft genomen. Deze “Neanderthaler-beslissing”, zoals President Biden het noemde, is wel goed uitgepakt.
Het in tienduizend tussenstapjes heropenen van de samenleving is echt onnodig. Bureaucratisch en onnodig voorzichtig. En kwalijk aangezien we elke dag moeten benutten en het risico bestaat dat we in de herfst weer in een lockdown komen.
https://www.maurice.nl/2021/05/18/alle-maatregelen-in-noord-holland-worden-nu-opgeheven/
Dus omdat dat gok in Texas goed uitpakte mogen we aannemen dat elke gok goed uit zal pakken? Dat is het soort logica dat je van charlatan De Hond kunt verwachten.
Natuurlijk is er hier ook een kans dat het meevalt. En er is een kans dat het tegenvalt en dat er al voor de herfst weer nieuwe maatregelen nodig zijn. Bijvoorbeeld omdat de Indiase variant dan de kans krijgt om zich nog een tijd flink te verspreiden. Er lijkt me weinig reden om aan te nemen dat de verspreiding van die variant heel erg wordt beperkt door warm, zomers weer. Dat die variant een stuk besmettelijker is doet vermoeden dat de kans op besmetting via aerosolen ook groter is. Dat zou de charlatan dan wel weer goed uitkomen, want dat zou hij ongetwijfeld weer aangrijpen om zijn grote gelijk van de daken te schreeuwen.
Is het nou een charlatan of had hij groot gelijk?
Ik vind je redenering weer bijzonder asociaal overigens.
Jij wil op basis van een gevoel en allemaal als, dan scenario’s maar geen einde maken aan de corona-maatregelen.
Er worden nu tussen de 1000 en 1500 mensen met corona opgenomen in het ziekenhuis PER WEEK.
Alleen al aan hart en vaatziekten worden 700 mensen PER DAG opgenomen.
Hou op met deze onzin.
Het is een charlatan en hij had geen gelijk. Met opportunistische praatjes je gelijk proberen te halen is namelijk niet hetzelfde als gelijk hebben.
Ik heb helemaal niks gezegd over een gevoel.
Ik plaatste een als-dan-scenario tegenover jouw als-dan-scenario. In de hoop dat je dan zou snappen dat een gok nou eenmaal altijd een gok is: de uitkomst kan meevallen maar ook tegenvallen.
Hoe vaak is je na al uitgelegd dat de bedoeling van de maatregelen nu net is om dat aantal niet enorm te laten stijgen? Tien keer? Honderd keer? Ben je echt niet in staat om dat te begrijpen? Of wil je het niet begrijpen?
Laten we nog maar een paar maanden wachten voor een beter oordeel. Zweden werd ook voortdurend de hemel ingeprezen…
Dit zou je echt moeten zien, daarin ook een vergelijking tussen Noord – en Zuid Dakota; twee geografisch gelijke landen met totaal verschillende aanpak:
#517
https://twitter.com/NDikkeboom/status/1394056601288445955
Kan die tweet niet zien omdat ik diegene niet volg.
Je hoeft hem daarvoor helemaal niet te volgen.
Je hoeft niet eens in te loggen.
En anders kun je hier kijken:
https://youtu.be/UeiUqwntqjc
De zoveelste aanvaring met een brug, vooral de laatste jaren. De schipper schijnt de brug niet gezien te hebben. Maar waarom vaart hij dan s’nachts? Er waren al plannen om de brug te vervangen. Alleen wil RWS vooral hoge bruggen, wat voor fietsers niet prettig is. Nog steeds is er niets geregeld voor de Paddepoelsterbrug.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/817952/Aanvaring-Gerrit-Krolbrug-is-de-volgende-in-een-reeks-hier-ging-het-eerder-mis
Typisch een topic voor Sargasso of heb ik een maatschappelijke ontwikkeling hierachter gemist?
Ja, er is nogal wat te doen over onderhoud en veiligheid.
Als trouwe lezer weet je natuurlijk nog dat de binnenvaart ook de aandacht van Sargasso had m.b.t. het varend ontgassen. Of de brugrammer / binnenvaarttanker ‘Bodensee’ (voorheen ‘Alberdina’) ook daar een rol in speelde is niet bekend. Wel denkt een andere schipper dat er een stelletje amateurs de Bodensee bestuurde en dat er wellicht te weinig adequate controle is op de kundigheid van schippers.
Wat de getroffen brug betreft lezen we hier dat het ding allang vervangen zou moeten zijn door een betere, hogere brug.
En ja, hoe zit het met de bediening van die brug? Voorheen werd de Gerrir Krolbrug op afstand bediend vanaf een andere brug (de Paddepoelsterbrug), maar die is na (ook) een aanvaring vernield. Hoe kon dat? Lees deze bron. Afijn, hier ligt een klusje voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid, lijkt mij.
Varend ontgassen is een gevaar voor de volksgezondheid dat met bruggen niets te maken heeft.
Slecht onderhoud van bruggen is nauwelijks een gevaar voor de volksgezondheid.
TS vraagt zich af waarom ’s nachts gevaren wordt alsof dat een unicum is in plaats van usance. Alsof vrachtwagens en treinen ook nooit ’s nachts rijden.
Het ongeval heeft (met de huidige info) niets van doen met onderhoud of vervanging door een hogere brug*, de link van TS zegt ook niets over de oorzaak en waar de brugwachter was, of er een storing was, laat staan over een maatschappelijk verschijnsel.
Dit is zonder behoorlijke toelichting van TS niets meer dan man bijt hond in kutteschuddeveen.
* Overigens willen de omwonenden een lagere brug en ze lijken hun zin te krijgen. “Het Gerrit Krolbrug comité heeft wel vaker met schippers van grote schepen gesproken en die vinden een lage brug geen probleem, zolang die maar op tijd open gaat.”
Dat de brug “allang” vervangen had moeten worden staat niet in de wiki, plannen 10 jaar tevorenis heel normaal.
https://nos.nl/artikel/2380785-schip-vaart-tegen-brug-in-groningen-enorme-schade
P.S. “Over de oorzaak zijn geen feiten bekend, maar het is aannemelijk dat de roerganger van het binnenvaartschip de situatie verkeerd heeft ingeschat. De twee voet/fietsbruggen hebben namelijk een vaste overspanning, waar het schip onderdoor past. Daar tussenin ligt echter de lage beweegbare brug.”
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2021/05/15/binnenvaarttanker-verwoest-gesloten-gerrit-krolburg-groningen/
Maak je niet druk joh… Ik wilde alleen maar aangeven dat ‘iets met binnenvaart’ ook prima past op Sargasso hoor.
P.S. ff 2 vraagjes” Ik ga het niet nakijken maar zijn al (dus alle) jouw reacties “maatschappelijk relevant”?
En waar woon jij? (vast niet in Groningen = kutteschuddeveen)
Ik heb absoluut niks tegen binnenvaart, ik heb de artikelen over varend gassen zeer gewaardeerd en als je mijn reacties en bronnen bekijkt kun je echt wel zien dat ik er wel ietsje meer dan gemiddeld van weet en begrijp.
Mijn reactie ging dus over relevantie, probleemstelling, en daar was niets wezenlijks van te vinden, zoals m.i. ook uit de 2e reactie van TS wel blijkt. Ik vind dat je krampachtig probeert nog enige relevantie toe te voegen aan TS.
Ik wil best praten over het ontbreken van een uniforme taal in de binnenscheepvaart of over het gebrek aan personeel en de gevaren van brugbesturing op afstand, waar ik woon doet er dus ook niet toe. Maar dit blijft voor mij man bijt hond.
Als iemand vindt dat ik een topic start dat hier niet thuis hoort of betekenisloos is dan hoor ik dat graag, want ik lever graag betekenisvolle input waar een ander wat aan heeft. En nee, ik ben niet feilloos.
Het verhaal van die andere schipper maakt idd veel duidelijk: een onervaren schipper vanwege kostenbesparing door een grote firma. Ondertussen zit het verkeer met de brokstukken opgescheept en het autoverkeer mag flink omrijden.
[ en het autoverkeer mag flink omrijden ]
De ene brug ligt op 1,5km en de andere op 2,2km. De automobilist heeft niet half zoveel last als de fietsers en voetgangers. Het scheepvaartverkeer is echt gedupeerd.
Die andere schipper, uiteraard van een bijna uitgestorven generatie, is maar één mening en hij zegt er ook effe niet bij dat er een schreeuwend tekort aan (Nederlandse) schippers en personeel is.
Als je een topic start lijkt het me handig als je dan ook iets meer de relevantie benadrukt.
Zeker. Laatst was het Suezkanaal een week lang geblokkeerd. En vorige week hield een essentiële pijpleiding in de VS er mee op.
Hoe meer je bouwt en aanlegt: hoe meer je moet onderhouden (en tzt moet vervangen.
Je hebt vast wel eens gemerkt dat boomwortels het asfalt van fietspaden en wegen omhoogdrukt. Het asfalt scheurt en moet vervangen worden… telkens weer opnieuw, want de bomen geven niet op.
In mijn wijk groeien boomwortels de rioolbuizen kapot: dus moet de riolering vervangen worden.
Spoorwegen, pijpleidingen, hoogspanningskabels, bruggen, snelwegen. We krijgen het nog druk als de pandemie onder controle is, het woningtekort is weggewerkt en de energietransitie af is….
Volgens mij mogen mensen hier een discussie starten en afwachten of anderen het interessant vinden.
Als aanvaringen plaatsvinden omdat eigenaren ondeskundige schippers aan het roer zetten, vind ik dat interessant.
Ik vind het ook interessant als ophaalbruggen verhoogd worden om aanvaringen te voorkomen, en fietsers daarvan de dupe worden.
Van de andere kant: als een brug niet opgehaald te worden hoeft, scheelt dat weer wachten.
In dit verband is wel grappig dat bij deze brug de fietsersbrug juist al hoger was. (Frank heeft meer opgezocht dan ik: #454.3)
Die hoge fietsersbrug is echt een onding, je moet van de fiets af en mag tig treden op en weer af. Dat wil je geen 15000 fietsers per dag aan doen. Dat overal in de maatschappij kennis weg lekt is een gegeven. Echter blijkt de schipper die de aanvaring veroorzaakte er dus gewoon niet van op de hoogte dat er een lage brug op zijn route lag. Dat mag je zijn bedrijf wel aan rekenen vind ik.
BTW: het item heeft het journaal gehaald, dus zeker wel relevant.
Geef nu eens openheid van zaken, mijnheer Test;
– heb je er zelf last van, ben je fietser of automobilist over die brug? Want als ik aantoon dat automobilisten niet mogen klagen begin je opeens over de fietsers.
– richt je je reactie nu aan mij of aan Co Stuifbergen?
– Hoe kom je aan die 15.000 fietsers?
– waar slaat dit op: “Dat overal in de maatschappij kennis weg lekt is een gegeven.” Welke kennis? Hoezo een gegeven? Wat heeft die schipper of brug daar mee te maken?
– welk bedrijf is dat? Of is dat een zetschipper (uitleg: soort ZZP’er) zonder bedrijf achter zich?
BTW: morgen is op het journaal dat Maxima jarig is. Is het dan automatisch relevant dat we dat hier bediscussiëren? Dacht het niet.
Kom op Frank, let it go. Ik vind bruggen ook best interessant.
Ik stuit net op dit, want ik volg meteofiguren op Twitter, en eentje linkte naar deze: https://nos.nl/artikel/2381101-reparatie-aangevaren-brug-in-groningen-vertraagd-na-tegenvaller
In het stuk: “De verwachting is dat voetgangers en fietsers in de loop van de middag weer gebruik kunnen maken van de brug. Dagelijks zijn dat er zo’n 15.000.”
Zou de NOS als bron misschien reaguurder Test gebruiken.. ?
Ik vind bruggen en scheepvaart ook best interessant en ik had het er bij gelaten na #454.9.
Maar dan komt Test alsnog met een nog warrigere reactie en drogreden die ik wel even recht wilde zetten.
majava zei “let it go”
Hoe moeilijk kan dat nou zijn, joh?
Ik wilde het bij #454.11 laten toen kwam Majava en toen wilde ik het bij #454.13 laten.
Maar ja, als mensen mij aanspreken dan ben ik zo beleefd om te antwoorden. Bij deze dus.
Sinds wanneer maak jij hier de dienst uit?
Sinds wanneer is een mening benadrukken met “dacht het niet” gelijk aan “de dienst uitmaken”?
Mijn reactie was een antwoord op Co, m.n. om zijn laatste zin.
Of fietsers er meer last van hebben dan auto’s zal moeten blijken: als de brug afgeschreven wordt kunnen de fietsers nog wel over die hoge brug en moeten de auto’s omrijden. Wie heeft er dan meer last van? En nee, ik heb er zelf geen last van maar dat het hier op een druk punt flink mis is gegaan zal nu wel de discussie over de nieuwe (hoge of lage) brug losmaken. Wat dus ook speelt bij de Paddepoelsterbrug die nog altijd niet is vervangen.
Dat van dat kennis weglekken zie je toch echt wel overal: men heeft er een handje van om als het even kan voor goedkope krachten te gaan die dus over het algemeen minder kennis hebben (en ook minder lastig zijn).
Dat de schipper de lage brug gemist heeft wordt door sommige berichten geweten aan de radar die maar één streepje zou laten zien. Echter heeft hij dan ook de rode lichten op de brug gemist. Al bij al vind ik dat de schipper of anders het bedrijf gewoon aansprakelijk gesteld moet worden. Zeker nu dit al de zoveelste keer is.
Ik zal niet op alles ingaan, maar nog wel even dit:
“Al bij al vind ik dat de schipper of anders het bedrijf gewoon aansprakelijk gesteld moet worden. Zeker nu dit al de zoveelste keer is.”
Waarom denk je dat ze, net als elke automobilist, een verplichte WA-verzekering moeten hebben?
Shit happens, niks nieuws onder de zon, kijk hier maar
https://www.schuttevaer.nl/?s=stuurhut
https://www.schuttevaer.nl/?s=ramt+sluis
https://www.schuttevaer.nl/?s=aanvaring
Zo, zo… Als je die links volgt ontdek je de maatschappelijke relevantie van het topic: economische schade, overlast voor verkeer en omwonenden, digitalisering binnenvaart geeft problemen.
Ik ga vast Kamervragen opstellen voor de “stuurhuttenaffaire” waar etnisch geprofileerd is op lange west europeanen…