Reality? Het is de schuld van fiction

Foto: Sleestak (cc)

Waarom denken sommige mensen dat achter de werkelijkheid de meest fantastische surrealiteit schuilt? Dat, hooggeëerd publiek, is de schuld van fictie.

Ik kwam op dat idee toen uit het stof van Sargasso’s archief een rubriek opdwarrelde, die precies tien jaar geleden ophield te bestaan. Woensdag 31 augustus 2011 stopte Victor (a.k.a.pokeythecat) met de Wondere Woensdagmiddag, een wekelijkse rubriek “met extra aandacht voor de nieuwste ontwikkelingen in Wetenschap- en Techniekland”.

De serie begon in 2007 met een stukje over “een idee dat dusdanig bizar was dat het tot dan toe alleen in SF-werk voorkwam”. En “de relatie tussen wetenschap en science fiction”, schreef Victor, “bleef niet alleen hem, maar veel uitvinders en onderzoekers fascineren”.

Voilà! Zowel voor- als tegenstanders van wetenschap zouden kunnen denken: ‘zie je wel, science is fiction’. De voorstanders menen dat uit fantasie een betere wereld kan worden geschapen. De tegenstanders zien er monsterachtige uitvindingen in, die van de mens roboteske zombies maken.
Om maar wat te noemen: Van Jules Verne naar de hedendaagse realiteit was al een kleine stap, van nu naar een Stars Wars-achtige toekomst is dichterbij dan we willen weten.

De bewijzen? In tachtig dagen de wereld rond met trein en stoomboot? Achterhaald! Het kan tegenwoordig in 56 dagen met de trein. Maar, teleurstelling, de aanbieder speelt vals. Het laatste stukje gaat per vliegtuig!

Tja, kom er dan rond voor uit dat het idee van Jules Verne met vliegmachines veel korter kan. Andrew Fisher volbracht in 2018 in een kleine tweeënhalve dag het rondje aarde met louter lijnvluchten. Nooit van gehoord, hè? Het is waarschijnlijker dat u wel gehoord of gelezen heeft van solisten (want de mens is uniek, toch?) die records aan diggelen vliegen (want er moet altijd iemand  nog beter zijn dan een ander).

Steve Fossett vloog in drie dagen de aarde rond (2005). In een vliegtuigje van niks. Eerder deed hij twee weken over een ballontocht rond de globe (2002). De miljonair maakte een hobby van dat soort tripjes tot de dood er op volgde.
Travis Ludlow staat sinds 12 juli te boek als de snelste jongste wereldrond vliegende man. Hij steeg op van ‘ons’ vliegveld Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer) en wist daar na 44 dagen ook weer gezond en wel te landen.

Moet dat allemaal zo snel? Welnee. Zara Rutherford is sinds 18 augustus onderweg om het record van ‘jongste vrouw die de wereld rondvloog’ te breken. Niet op snelheid (ze verwacht er zo’n drie maanden over te doen), maar op leeftijd.

Shaesta Waiz is de huidige recordhoudster. Ze werd geboren in een vluchtelingenkamp. Haar ouders ontvluchtten Afghanistan toen de Russen daar huis hielden. Later (1987) trokken ze naar Amerika en op haar dertigste werd ze in 2017 de jongste rondvliegende vrouw. In ruim vierenhalve maand vloog ze solo de aarde rond. Maar wellicht is er een wetenschapper in de zaal die kan uitleggen waarom een eenpersoonsvliegtuigje trager is dan een zeilbootje?

En dat zijn dan de wereldreisjes. Niks trein en stoomboot meer, maar vliegen. Tegenwoordig zo gewoon dat we niet meer zonder kunnen, hetgeen de staatssteun voor KLM verklaart.

Het idee dat science fiction werkelijkheid kan worden, en omgekeerd: dat de werkelijkheid de fantasie prikkelt tot science fiction, wordt sterk levend gehouden. Door een miljonair die waarschuwt dat robots de wereld overnemen.

Door televisieprogramma’s die bekende science-fiction films onder de loep nemen en dan onderzoeken of het wel waar is dat robots de wereld overnemen. Door internetmagazines die lijstjes SF- films presenteren die al “(bijna) werkelijkheid zijn geworden”.

En natuurlijk door weblogs waar we lezen over de ontwikkeling van kunstmatige exoskeletten, naar analogie van de SF-kraker ‘Iron Man’ (niet te verwarren met ‘De man van staal’). Lees wat Victor er over schreef op de Wondere Woensdag van 7 mei 2008.

Nu, zo’n dertien jaar verder, worden stappen gezet om een exoskelet uit te rusten met artificiële intelligentie. Zul je zien dat bij de volgende Paralympische Spelen een sprinter met dwarslaesie denkt dat zij het wereldrecord 500 meter gaat verbeteren, dat signaal via haar stappenteller naar haar exoskelet stuurt en de rest wordt geschiedenis.

Tot dan moeten de atleten het vooral van hun eigen kracht hebben en dat is mooi. Heel mooi.

Een wereld zoals in Star Wars wordt door De Ingenieur voor onmogelijk gehouden. (De Ingenieur is een uitgave van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs). Maar zou het niet mooi zijn als de honderden miljoenen euro’s die dit kabinet in de wetenschap investeert, leiden tot (onder andere) supercomputers die helpen klimaatproblemen op te lossen of kansenongelijkheid de wereld uit te helpen?

Wie weet komt er dankzij het ‘Strategisch Actieplan voor Artificiële Intelligentie’ na de volgende verkiezingen een robot als kabinetsformateur. Die klaart de klus in een paar uur.

Kortom: er is nogal wat ‘science’ onderweg om ‘reality’ te worden. Maar bedenk: het is al menselijke energie.

Reacties (4)

#1 Daan van der Keur

Ik heb ooit op mijn motor 3.000 km in 23 uur en 23 minuten afgelegd iets dat volgens zo’n beetje alles en iedereen die ik hierover gesproken heb fysiek onmogelijk is = fictie. Sinds mijn allereerste motorvakantie in 1988 ben ik heel vaak non-stop naar huis gereden. Eerst 1.600 km in 24 uur, daarna 1.800 en op een gegeven moment 2.700 km in 35 uur en toen kreeg ik een ernstig motorongeluk – 18 juli 1992 – buiten mijn schuld waarbij ik op een haar na een dwarslaesie opliep. Onder invloed van methadon (= synthetische heroïne en tevens sterke pijnstiller) zag ik allemaal engeltjes rond mijn bed vliegen en toen heb ik 3 dingen gezworen te doen als ik volledig zou herstellen:
1. Binnen 24 uur 3.000 km rijden op mijn motor – https://www.motorcyclenews.com/news/new-bikes/2005/march/3000kms-in-24-hours/
2. Een Motorreis op en neer naar Kazachstan – https://saltmines.nl/2020/04/04/een-motorreis-door-de-russische-ziel-deel-1/
3. Een wheelie maken op de motor over de gehele Katwijkse boulevard – Moet ik nog doen.
Ach een mens zweert wel eens gekke dingen maar ik vind het achteraf wel komisch dat ik er al 2 heb volbracht. Methadon is trouwens heerlijk spul alhoewel ik niets heb met drugs en ze ook nog nooit van mijn leven heb gebruikt net als dat ik nog nooit van mijn leven dronken ben geweest.

  • Volgende discussie
#2 Frank789

[ waarom een eenpersoonsvliegtuigje trager is dan een zeilbootje? ]

“The journey took Waiz 145 days, 22 countries, …
Waiz’s trip took her to India and Singapore, where she spent afternoons with fellow female pilots and the next generation of aviation professionals. Her trip took her to Australia, Egypt, and Sri Lanka, where young men and women lined up with flags to meet her.
Speed wasn’t the point.
At all her stops, she spread the message of women in STEM and in aviation.”

https://www.nationalgeographic.com/culture/article/shaesta-waiz-youngest-woman-fly-solo-around-world-afghan-refugee-spd

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#2.1 P.J. Cokema - Reactie op #2

Ja, maar…
Het ‘zeilneisje’ verbleef meerdere weken op Lanzarote en Gran Canaria, in afwachting van het einde van het orkaanseizoen.
bracht een tussentijds bezoek aan Nederland van enkele dagen waar ze op de botenbeurs van HISWA presentaties gaf.
een tussenstop in Port Elizabeth,
Overigens: haar recordpoging niet in gevaar, aangezien haar zeiltocht rond de wereld niet non-stop was.
Aldus de NL Wikio0pedia waarvan ik maar hoop dat de info correct is.

#2.2 Frank789 - Reactie op #2.1

Wij denken ouderwets romantisch aan één onafgebroken tocht rond de wereld, maar net als bij de Oscars heb je vele categoriën.
Waiz was: “the youngest woman in history to fly solo around the globe in a single-engine plane”. Dan is er ook een record voor een double engine, wat veiliger is.
Idem bij het zeilmeisje, daar was ook de leeftijd het record en niet de tijd. Het blijft een prestatie van formaat, maar het voelt een beetje bizar als iemand effe naar Amsterdam vliegt voor een presentatie.