I’m reasonably confident a world where the revolution never happened would be better than the one we live in now, for three main reasons: slavery would’ve been abolished earlier, American Indians would’ve faced rampant persecution but not the outright ethnic cleansing Andrew Jackson and other American leaders perpetrated, and America would have a parliamentary system of government that makes policymaking easier and lessens the risk of democratic collapse.
Onlangs was The Patriot weer eens op TV, over een ex-militair die genoeg heeft van oorlog, maar door toedoen van zijn oudste zoon toch de Amerikaanse Revolutie ingezogen wordt. Prima entertainment, mede dankzij Jason Isaacs die een formidabele schurk van het verachtelijkste allooi neerzet, daar niet van – maar het viel me wel op dat de film zorgvuldig om het onderwerp ‘slavernij’ heen laveerde.
Uiteraard houdt de held in het verhaal er zelf geen slaven op na, maar enkel zwarte plantagearbeiders die vrijwillig voor hem werken. De geniepige Britten proberen die van ‘m af te weken door hen de vrijheid te beloven als ze voor de Britse vorst vechten, maar aan hun reactie te zien is duidelijk dat ze het werken voor Mel Gibsons personage hartstikke tof vinden.
De enige zwarte slaaf die we aan de kant van de Amerikaanse opstandelingen zien vechten wordt aanvankelijk beschimpt, maar wint uiteindelijk het respect van zijn blanke wapenbroeders. Hij vecht uiteindelijk zelfs vrijwillig met ze mee, want in de film worden de slaven door George Washington de vrijheid beloofd (plus soldij) als ze een jaar lang meestrijden tegen de Britse overheersers. “Het is een eer met je te hebben gediend”, geeft een strijdmakker te kennen die de slaaf eerder nog uitlachte. Eind goed, al goed.
In werkelijkheid heeft uitgerekend South-Carolina (waar The Patriot zich afspeelt) die regeling voortijdig om zeep geholpen, de plantagehouders waren er faliekant op tegen. De geschiedenis wordt hier dus witgewassen: Amerika ziet haar eigen stichtingslegenden graag vrij van smetten.
Morgen is het de 4th of July, de dag waarop de Verenigde Staten hun Onafhankelijkheid vieren. Volgens Dylan Matthews reden om eens kritisch te reflecteren op de negatieve uitwerkingen die Amerikaanse Onafhankelijkheid óók heeft gehad.
Afgelopen woensdag was het Keti Koti, de dag waarop de afschaffing van de Nederlandse slavernij werd herdacht. Eigenlijk besteedde van de landelijke media alleen The Post Online er aandacht aan. Uiteraard negatief.
Wat dat betreft zijn we geen haar beter dan de Amerikanen.
Reacties (18)
Wat erg, die reactie bij TPO.
http://i.imgur.com/ZiKcDeN.png
Yeps, of het nu om de west-indies of Nederlandisch Indie gaat, niemand wil meer weten wat er echt gebeurt was, dat was “toen” nu eenmaal zo, “zij” waren ook niet lieve jongetjes, we willen die anderhalve veteraan niet voor het hoofd stoten en ach het is allemaal toch zoooo lang geleden, boeiuuh!!.
Hele kleine lettertjes: Maar gut oh gut als generatie 4 na de Shoah iets te miepen heeft dat het in Amsterdam Buitenveldert ozo gevaarlijk voor ze is tegenwoordig dan is het maar weer goed dat we dat noooit vergeten.
“a world where the revolution never happened would be better than the one we live in now”
En het was allemaal nog beter geweest als de tristate area Nederlands was gebleven en het Louisiana-basin Frans, want dan hadden die gebieden nu vast fatsoenlijke kiesstelsels gehad.
Zoals Kittel zegt: hätte hätte fahrradkette!
The Post Online = landelijke media?
Lijkt me iets te veel eer…
Als mensen dan zo de pest hebben in Keti Koti en andere slavernij-herdenkingen, omdat het allemaal zonodig niet meer hoeft wegens lang geleden, zullen we Dodenherdenking en Bevrijdingsdag ook maar afschaffen zodra de laatste veteraan het loodje heeft gelegd?
@5: goed idee inderdaad. Ik stel die herdenkingen op hetzelfde niveau als een willekeurige stille tocht of een bloemenzee als een bekend iemand is overleden.
5 Mei herdenking en Keti Koti zijn toch wel landmarks in de geschiedenis. Mag je best even bij stilstaan.
@5: Prima plan, alsof herdenken zou helpen een volgende keer te voorkomen, de meeste mensen weten niet eens meer wat ze gisteren gegeten hebben.
@6: Dodenherdenking gaat niet alleen over veteranen, ook over verzetslieden en andere slachtoffers. Dat duurt nog wel even voor de nabestaanden daarvan zijn overleden.
Op bevrijdingsdag vier je en herdenk je dat wij allen vandaag de dag niet meer onder dat terreurregime van 40-45 leven. Idem Keti Koti.
Misschien ben je nog niet oud genoeg om voldoende waarde te hechten aan vrijheid en te beseffen dat mensen hun leven gegeven hebben voor jouw vrijheid.
En voor diegenen met het geheugen van een goudvis stel ik voor dat ze GEEN bevrijdingsdag mogen vieren totdat ze beseffen wat vrijheid betekent.
@9:
Zo’n 95% van de bevolking dus.
@9: Ik wilde graag even, in de context van de dodenherdenking, vaststellen dat we al een aantal jaren een electronisch kinddossier hebben waarin, net als vijfenzeventig jaar geleden, van elk kind nauwgezet de ethniciteit wordt vastgelegd.
Zomaar een voorbeeld.
We mogen niet vergeten. Iets leren is een andere zaak.
In een oorlog zijn morele standaarden gevaarlijk. Die mensen sneuvelen het eerst. De opportunisten overleven wel. Ik heb stellig de indruk dat zij het zijn geweest die Nederland de laatste 70 jaar vormgegeven hebben.
De dodenherdenking is een hypocriete poppenkast.
@10: Onzin, en dat weet je.
@11: [ Zomaar een voorbeeld.]
En een zeer slecht voorbeeld.
Dat is vooral inperking van privacy dan vrijheid.
Als we nu onder de Nazi’s hadden geleefd of in een DDR dan was het electronisch kinddossier het onschuldigste onderdeel geweest van een veel groter controlesysteem.
Alle reaguurders hier waren waarschijnlijk in het gevang geëindigd als ze hun uitspraken op blogs in het hedendaagse Rusland, Saoudi Arabië of Pakistan hadden gedaan.
Besef je dat? 1000 stokslagen omdat je Wimlex bekritiseert?
Er zijn miljoenen mensen voor die vrijheid gestorven. Voor jou.
@13:
Welnee, ze zijn gestorven voor handelsbelangen, als Adolfje gewoon netjes met de VS was blijven handelen dan had jij nu Duits gesproken, het fabeltje dat de geallieerden voor de vrijheid vochten moet nu maar eens de wereld uit geholpen worden.
I’m reasonably confident a world where the revolution never happened would be better than the one we live in now… if only…
As is verbrande turf.
Was de wereld beter geweest als de Nederlandse revolutie (de 80-jarige oorlog) niet had plaatsgevonden? Als de Engelse revolutie niet had plaatsgevonden? Als de Franse revolutie niet had plaatsgevonden? Als de Russische revolutie niet had plaatsgevonden?
Dit zijn zulke irritant stupide overwegingen dat er bijna geen beginnen aan is om er op te reageren.
ALS dat allemaal waar zou zijn waren we met de katholieke kerk blijven zitten. Zou dat de wereld beter hebben gemaakt ? De Amerikaanse revolutie is niet een op zichzelf staande beweging die je als aan/uit switch kunt analyseren.
@13:
En die twee hebben verder niets met elkaar te maken?
Je plaatst daarmee mijn voorbeeld in de juiste context. Maar onschuldig? Jij hebt zeker niets te verbergen?
Bullshit. Mensen sterven voor hun eigen vrijheid, voor die van hun naasten, desnoods voor hun land. Niet voor mij. Ik was er nog niet.
@16
“Mensen sterven voor hun eigen vrijheid, voor die van hun naasten, desnoods voor hun land. Niet voor mij. Ik was er nog niet.”
Na het overlijden van die mensen, vervallen de verworven vrijheden ook?
In dat geval, wanneer sta jij op om voor je vrijheid te vechten? Je bent inmiddels geboren, dus hup, aan de slag. Dan kunnen je evt. kinderen (en die van hun) hetzelfde gaan doen, nadat ze zijn geboren…
@16: Inperking van privacy kan inderdaad resulteren in inperking van vrijheid. Kan.
Vooralsnog kan jij onbeperkt reizen naar het buitenland of bloggen op Sargasso en dergelijke vrijheden, ook mét kinddossier.
Leer van mij dat de kwalificatie “onschuldigste” niet betekent dat het volkomen onschuldig is. Er is geen enkele grond waarop jij kunt concluderen dat ik pro-kinddossier ben of “niks te verbergen heb”.
“Jij was er nog niet” dus een eventuele erfenis van je (groot-)ouders zul je ook categorisch weigeren?