i would buy one. You’d be crazy if you’d not to.
het leven tijdens schandpaaltijden, bonusjunkies en peak ‘hij komt echt hoor!’ oil kan soms mooi zijn.
Want we hebben het natuurlijk over de Tata Nano.
Sla over die laatste pratende iPod, vergeet dat hippe oranjegrijze brilmontuur – gij zult een auto kopen aan de prijs van een middenklasse designer douchekop.
Of toch niet? Wat heeft het nog voor zin om je hier in het westen te verplaatsen met een rubberwielding in je eentje, als er zoveel mooi openbaar vervoer is?
De Volkswagen Kever 2.0 mag aan zijn Indische revolutie beginnen, maar of mobiliteit niet eerder een wensdroom van de makers van the Flintstones is dan een vloek op het milieu… Zucht. Heb je eindelijk een deomocratisering van de derde wereld, is het weer niet goed – of toch?
Reacties (10)
Waar ik vaak naartoe moet, is helemaal niet zoveel mooi OV. De Achterhoek, Veluwe en grote stukken van het rivierengebied zijn hopeloos ontsloten met het OV. Lange reistijden, onhandige dienstregelingen en onbetrouwbare aankomst- en vertrektijden maken het van het reizen met het OV een drama.
Van grote stad naar grote stad is het goed te doen; binnen een grote stad op normale tijden ook nog wel.
Maar wie gewoon van deur naar deur wil binnen een acceptabele tijd heeft echt niets aan het OV.
Misschien begrijp ik je ‘het westen’ niet goed. Ik dacht in eerste instantie dat je doelde op west-europa; misschien bedoel je wel Nederland. Maar ook als je in de Alblasserwaard, de Kop van Noord-Holland of westelijk Zeeuws Vlaanderen woont, is het OV waardeloos. Wil je van Leimuiden naar Poeldijk, vergeet het maar. Woon je in Dordrecht in Sterrenburg III en moet je naar Utrecht Overvecht-Noord: de auto is stukken sneller en betrouwbaarder; zelfs met de files.
Er is gewoon behoefte aan duurzame modi van individueel vervoer.
@1 Van grote stad naar grote stad is het goed te doen; binnen een grote stad op normale tijden ook nog wel.
Inderdaad. Maar je hebt daar als forens niks aan. Mensen wonen noch werken namelijk in steden (lees: stadscentra) waar de grote stations staan, die daar in de 19e eeuw zijn neergezet. Men begint het al een beetje door te krijgen – bv in Amsterdam met de zuid-as, amstel en Z.O. en met Randstadrail in de Randstad-zuid – maar aan de andere kant, in woonkernen – ben je nog steeds nergens.
Ik woon bv aan de rand van het centrum van een middelgrote stad in de randstad en ik moet naar mijn werk op een bedrijventerrein in een andere middelgrote stad in de randstad. Van stadskern naar stadskern is het 20min met de trein, maar ik ben inclusief voor- en na- vervoer 3x zoveel tijd kwijt (een uur). Dat voor- en na-vervoer doe ik met twee fietsen want met de bus zou ik 1u15 bezig zijn. Ondertussen wordt mn fiets afgeragt door medefietsenstallingsgebruikers.
Dat uur reizen met het OV is het voor mij even snel als direct op de (race)fiets te gaan. Met de auto is het ook slechts 20min. Desondanks pieker ik er niet over om in de file aan te schuiven. Maar van het OV wordt ik dus ook niet vrolijk.
OV wordt hem niet. Het kan namelijk geen antwoord geven op alle vragen van mobiliteit. Waarheen? Overal.
Wanneer? Wanneer ik wil.
Behalve als je natuurlijk overgaat op individueel vervoer openbaar voor iedereen en dat is hetzelfde idee als een auto.
Ik snap die bijna principiele voorkeur voor het OV ook niet. Sterk nog, ik denk dat die schadelijk is voor de maatschappij. Het enige probleem met auto’s is dat ze vervuilen zowel in gebruik, als in zicht, geluid en omgeving, maar dat doet die stink bus bij mij in de straat ook. Die stinkt nog veel meer zelfs, diegene die heeft bedacht dat mijn straat voor die bus een éénrichtings busbaan moest worden, waardoor ik nu zelfs op moet fietsen (duurzamer vervoer is er niet) heeft het dus echt niet begrepen.
Het vervuilingsprobleem van de auto moet worden opgelost.Ik wil ze niet meer zien, horen, inademen etc. De nano is een stap in de goed richting.
Iedere bus een stap in de verkeerde.
ieeeek, mama! een mileu activist die iets héél eng roept over openbaar vervoer.
India zal het niet lukken een micro car te ontwikkelen en produceren in grote volumes.
De concurrentie is sterker sneller en beter.
Noem 1 product waarin India zich technisch kan meten met het westen of een Aziatisch land. Curry?
Door corruptie , wanbeleid en andere factoren zal de fabriek nooit rendabel zijn behalve voor mittal de staalboer.
openbaar vervoer?
het duurt 4 uur voordat ik van het oosten in Groningen zit. heb ooit 2.5 uur erover gedaan om bij een bedrijf in Drente te komen.
Alle kinderen hier in de regio rijden mee met de auto of hebben een brommer , toch niet geheel en al zonder reden.
Bussen rijden hier niet meer na 21.30 dus verjaardagen kun je op je buik schrijven , concerten in Ahoy? , mag je mooi tijdens de toegift acuut naar het “veilige” station anders haal je de laatste trein niet.
Een bus gebruikt men van woonwijk naar stad, voor die 2 euri gaat men liever fietsen ( behalve de niet betalende allochtoon en de gesubsidiëerde 65 pluskaart/student)
De erg kostbaar aangelegde busbaan met altijd groen is mooi leeg.
Gratis openbaar vervoer naar de stad aanbieden is niet mogelijk vanwege derving inkomsten parkeergarages…
@ Hemaworstje
Uhmmm IT? Ik zeg maar iets.
Over welke concurrentie heb je het? Die concurrentie die wereldwijd volledig op zijn gat ligt omdat ze niet begrepen dat ze zuinige kleine auto;s moesten gaan bouwen. Die?
IT is geen product, maar een sector. Bovendien meet men zich op dat vlak vooral inkomenstechnisch met het westen: arbeid is er goedkoper.
OV kan zeker beter (per definitie…), maar sinds mijn bedrijf zowel auto als OV volledig vergoedt, inclusief OV-fiets en -taxi, ben ik veel meer van het OV gebruik gaan maken. Mijn jaarkilometrage is met zo’n 10.000 km gedaald. Volgens mijn boordcomputer was mijn gemiddelde autosnelheid zo’n 60 km/h, dus dat betekent 166 uur die ik nu deels kan werken/slapen in de trein. Voorzichtig geschat: twee werkweken extra per jaar. Kan best uit.
It’s hip to be square & slow …
Ja en de auto-industrie is ook een sector, wijsneus. Waarbij ze ook volledig het voordeel van lagere lonen pakken.
(maak dan in ieder geval nog onderscheidt tussen product en dienst, niet dat dat wel wat uitmaakt)
Openbaar vervoer dood?
Niet in China, metro is gewoon perfect (= snel en goedkoop) om door de stad heen te komen en tussen de steden vliegen/trein.
(vliegen ja, dat is immers ook een vorm van openbaar vervoer, een zeer succesvolle ook trouwens)