“Als traditionele businessmodellen voor (betaalde) kwaliteitsjournalistiek verder onder druk komen te staan moet ook gevreesd worden dat het aanbod aan journalistieke verdieping en duiding van het nieuws afneemt, dat de scheiding tussen commercie en redactie vervaagt en dat de invloed van PR- en voorlichtingsfunctionarissen op het nieuws toeneemt”
Kranten maken in toenemende mate gebruik van het ANP als (enige) nieuwsbron, zo blijkt uit onderzoek van de Nederandse Media monitor van Het Persinstituut. (pdf alert) De onderzoekers vinden het zorgelijk dat door het gebruik van het ANP en andere persbureaus als voornaamste nieuwsbron een verschraling optreedt in diepgang en duiding van nieuws.
“De situatie dat in Nederland slechts één partij bepaalt wat in het nieuws komt, doet zich nog niet voor, maar toch baart de toenemende trend wel zorgen”
Het NRC en De Pers gebruiken het ANP het minst. Het NRC vat de cijfers samen.
Reacties (2)
Spits kan beter de spellingcontrole eens wat vaker gebruiken, godallemachtig.
En dan vinden kranten het gek dat mensen liever gratis ANP berichten lezen op nu.nl dan betaalde ANP berichten in de krant.