No Future is een keuze

backIn de uitzending van Andere Tijden van 29 januari werd aandacht besteed aan de ‘uitzichtloze’ situatie in de jaren 80 van de vorige eeuw. Althans, een situatie zoals die door sommige jongeren werd beleefd. In de uitzending stond een terugblik op het VPRO-programma Tijdverschijnselen uit 1982 centraal. Hierin sprak Ad ’s Gravesande met rokende en drinkende punkertjes over de naderende toekomst. De angst en de desillusie zat er goed in. Andere Tijden ging, bijna dertig jaar later, terug naar de grootste ‘doemdenkers’ uit Tijdverschijnselen: hoe zaten ze er nu bij? Straatschoffie Thomas werkt tegenwoordig bij een reclamebureau, de ander week uit naar de Hare Krishna, de ander ging therapie geven in het buitenland. Tot zover de voormalige zwartkijkers. Er waren echter ook jeugdige calvinisten in de zaal.

Andere Tijden ging niet langs bij hen, de gedoodverfde tegenstanders in het debat van Tijdverschijnselen. Zij waren destijds helemaal niet bang voor de Bom, vreesden niet voor werkloosheid en desillusies. De 18-jarige Cees, bijvoorbeeld, droeg in 1982 een stropdas, had een clerks-bril en had het over ‘hard werken’. Guess what? Niets veranderd. Ideale schoonzoon Cees Nijman is thans fiscalist te Breda, en heeft zijn look behouden.

Doemdenkers, zo kan het dus ook! Een beetje meer werkdrift en het komt helemaal goed. (Moet je wel bijna dertig jaar in quarantaine in een C&A-pak).
thomasvroegerennu
Zijn de punkertjes van toen (niet persé uit deze uitzending) de ‘kutmarokkaantjes’ van nu? Alleen heeft het (schijn)engagement van toen plaatsgemaakt voor een nihilistische gangsta-dystopie vol bling bling, is de pep vervangen door Red Bull, is de A van Anarchie vervangen door die van Allah light, is het kraakhol vervangen door de hangplek en is de slogan No Future vervangen door Schijt aan de Overheid. Maar het nihilisme is hetzelfde, en iedereen pist op ze. En voor allebei geldt: een kleine groep bevestigt het beeld voor de grotere groep. Volgens mij heb ik die vergelijking al eens eerder gehoord (Met dat verschil dat je niet als punker werd geboren en dat Appa geen geschikt equivalent van Johnny Rotten is, nee toch).

  1. 2

    Vreemde vergelijking. Punks zijn punks, zowel toen als nu. Alleen zijn er nu minder van.
    Rondhangende jongeren idem. Of het nu Marokkanen op scooters zijn (nu) of LTS-tuig op brommers (toen).

  2. 4

    Ja, want die kutmocrootjes van tegenwoordig hebben ook ouders in Amsterdam Zuid, die drie ton of meer wegzetten in een jaar, toch ? Net als toen die punkertjes.

  3. 5

    Zware economische tijden, hoge werkloosheid, gediscrimineerd worden
    Het haten van de politie/overheid en een hechte groep die vrij uniform gekleed is.
    voor zover de overeenkomsten.

    Punk is ten eerste een muziek keuze.
    Punk leidde niet tot hoge criminaliteits cijfers of bejaarden die zich bedreigt voelen op straat door so you wanna be a gangster tiepetjes.

    Lastig een bus te overvallen met een Hanekam en een gele broek.

  4. 7

    Wat ik dan weer jammer vind, is dat er destijds geen gewone jongeren tussen zaten; je weet wel, van de soort die niet gelooft dat de wereld vergaat door vervuiling of bewapening, maar ook niet van de soort die gelooft dat dat gebeurt door het ingrijpen van hun god. En die misschien, ondanks dat, toch wel leuke dingen gedaan hebben.

  5. 8

    De Sex Pistols was een reactie op het verstikkende socialisme van Labour, dat Groot Brittannie destijds middels een inflatie van 25% (quantitative easing) naar een faillisement aan het leiden was. De geschiedenis herhaalt zich nu met (Za)Nu-Labour.
    De kutmarrokaantjes van toen waren eerder de skinheads, met vergelijkbaar groepsgedrag, groepsdwang, e.d. meer.

  6. 9

    De Sex Pistols was een reactie op een overschot aan testosteron. Dat gelul altijd met dat ins Blaue hinein legitimeren van simpele rebellie…

  7. 10

    @8: Mwah, toen ze formeerden als The Strand was Edward Heath (Conservative) nog aan de macht. Voor wat betreft politiek was het vooral anti-old-fogies, ongeacht of ze links of rechts zaten.

    V.W.B. Skinheads.. Some of my best mates. Lang niet allemaal nazi-skins, gewoon working class met een opperbeste muzieksmaak.

  8. 12

    @8: Tja, The Strand met Steve Jones, Paul Cook & Wally Nightingale; dat kan ik toch niet echt als het kenmerkende begin van The Sex Pistols zien; dat was toch uiteindelijk het moment John Lydon er eind 1975 er bij kwam. Zijn teksten blijven toch ook het cruciale element dat richting gaf aan het hele gedoe: ‘Anarchy in the UK’.

    En wie regeerde dan precies wanneer: tot 4 maart 1974 Edward Heath, dan dus (opnieuw) Harold Wilson (Labour), opgevolgd op 5 april 1976 door James Callaghan (Labour), en dan op 4 mei 1979: Margaret Thatcher (Conservative)
    Voor Thatcher verschilden de Conservatieven natuurlijk ook niet echt veel van Labour, aangezien het land onderworpen was aan de vakbonden en de geldpers draaide (interessant om zoiets weer eens na te kijken).

    Ik wilde ook eigenlijk nu (allang) niet meer alle skinheads over één kam scheren, dat is inderdaad ook wel veranderd; maar destijds was het een ander verhaal. En Wilders was blijkbaar ook punk, fan van de UK Subs, de groep van ex-dameskapper Charlie Harper. Het verklaart zijn gedrag natuuurlijk ook wel een beetje.

  9. 15

    That’s why Popey, lifelog\

    Als hippy 4 jaar gewerkt en pensioenpremie betaald. Toen kwam er een wet, premie betalen na je 18e. Mijn betaalde premie was verdampt, telde niet mee..ingepikt..nieuwe wet weetjewel.

    Tot op het hoogste gerechtshof in gipsland geprotesteerd, geen succes..de wet is de wet.

    De wet de WET? Bollocks.

    Die bewuste dag getransformeerd van hippy tot punk en dat voor heel lang./lifelog.

  10. 16

    Joh, voor je 18e werken is sowieso zinloos. Minimumjeugdloon en dat soort ongein.

    Ik heb als 15 jarige 8 weken lang voor 3.5 gulden per uur een kloterig vakantiebaantje gehad. Had ik hetzelfde werk gedaan als 23-jarige, dan had ik een tientje per uur kunnen ontvangen. Die lopende band zou in beide gevallen even hard zijn gegaan. En de betaalde pensioenpremies over die 3.5 gulden? Hahahaha. Niks over niks blijft niks.

  11. 17

    niks dat was/is het gronk, zeker. Het ging mij om het principe toen. Je doet je *kuch* burgerplicht en de wet veranderd en dan is wat was v.v.t. daar baalde ik van.

    Die sprong die de wet toen nam kan nu ook weer straffeloos gemaakt worden, dat maakte me toen zo boos dat ik het gedoe zat werd en ietwat recalcitrant werd.

    Mijn held toen:

    http://www.youtube.com/watch?v=2nEXEgz41C8

    Tijdens een concert zeek hij over me heen vanaf het podium en nu vind ik dat niet erg meer.

  12. 18

    Ik was toen een deprofiele cannabisroker in een reggae bandje, spelen ging toen wonderwel samen met punkbandjes.
    Ska, rocksteady en pro-kruisraket,
    geen behoefte aan een Rus in de keuken.

    Die crisis heb ik niets van gemerkt, hield ik me niet mee bezig, het bier was goedkoop, de wiet gratis en er was (klote)werk zat.

  13. 21

    Het lijkt hier wel een bejaardenhuis, zuurtjes, laxeermiddel en een hint van urine. De jeugd van tegenwoordig tss, nee vroeger toen was alles …..er we hadden niks en wat waren we jong en gelukkig.

  14. 28

    weetjewat ik heb het gehad met dat geneuzel..kost tijd en energie en waarom eigenlijk? Om via een klikme subtiel afgeschilderd te worden als een psychopathische ouwe ingezakate lul persoonlijkheid,, ga heen en doe wat nuttigs op de antwerpse radio ofzo :(

    Ik heb het gehad hier, voorlopig. Ons kent ons beperkte ons.

  15. 30

    Maar neen, #20 (verontrustend an sich) ging toch helemaal niet over u, dear Larie ! Alleen, punk nostalgia, ik zie er weinig in ; het is me allemaal a tad potsierlijk geworden (klikmelink) + wat mij betreft zijn de optimismo’s en andere wetenschapsnerds de echte helden gebleken, niet de rock ‘n’ rollers. Voor het overige veel respect & warms.

  16. 31

    …waarmee ik nix afdoe aan de straffe mannen van weleer …maar punk baadt vandaag meer in het licht van romantiek dan van innovatie, zullen we maar zeggen ? Hats off to Larie, cetrum !

  17. 32

    Bompa Punk in zijne rolstoel
    ne kale kop , tandloze smoel
    pist in zijne pamper, zevert op zijn eigen
    en mompelt veel onzin om aandacht te krijgen

    op zijn wielen staat nog wat anarchie
    maar veel verf hangt daarop nimie
    veiligheidsspellen alleen voor zijn pampers
    en d’ engelse vlag op zijn slabbers

    ze proberen hem al jaren dood te verklaren
    ze hemmen getracht om hem geniep te begraven
    maar ’t kreng is geslaagd er terug uit te kruipen
    en jaagt weer op bomma’s en geeft hen de stuipen

    en hebben de ander famillebezoek
    is menier partie naar ’t café op den hoek
    en als hem dan terugkomt van zijn dolle vlucht
    hangt er een bierlucht en ambras in de lucht

    Bompa Punk in zijne rolstoel
    geen haar nimeer, ne lege smoel
    weet verdomd goed het tehuis ’t abimeren
    maar niet meer zo goed om zijn bier te verteren
    Bompa Punk, Bompa Punk …….

    Bompa Punk zal nooit heengaan
    zijn slecht voorbeeld zal blijven bestaan
    ook al is hem seniel, hij kent zijn belangen
    want hij was weer tot ’s morgens in’t café blijven hangen

    Bompa Punk in zijne rolstoel
    geen haar nimeer, ne lege smoel
    weet verdomd goed het tehuis ’t abimeren
    maar niet meer zo goed om zijn bier te verteren
    Bompa Punk, Bompa Punk …….

  18. 33

    Wat me dan weer hièr aan doet denken sè Su :

    “De leukste kritiek die ik in dit kader las, komt van Groen! fractieleider Meyrem Almaci. Haar doet de regering Leterme denken aan een song van de Belgische band Belgian Asociality uit begin jaren ’90: ‘Morrege’. Omdat niet iedereen dit fijne lied zal kennen, volgen hieronder een citaat en het refrein. Zo kun je zelf bedenken wat ze precies bedoelt.

    Citaat: ‘Als alles vandaag al is gedaan, heeft morgen geen zin meer te bestaan.’

    Refrein: ‘Ik doe het morrege, dat ik het zeker zal doen. Ik doe het morrege, zeker voor de noen. Ik doe het morrege, morrege, morrege, dat ik het zeker zal doen.'”

    (Bron : klikmelink.)