Moderne cultuurbarbaren

Een jaar of drie geleden stond ik tegen de achterwand van Tivoli geplakt. Met gehoorbescherming in probeerde ik te genieten van Strapping Young Lad. Het kwam echter niet door de gebrekkige kwaliteit van het snoeiharde werk van de band dat ik niet tot genieten kwam. Het kwam door de buitengewoon knappe prestatie van een tweetal mensen een meter of drie voor me die in staat waren met hun gesprek consequent boven het geluid van de band uit te komen. Het genieten is voor mij dan moeilijk.
Recent was ik bij een concert van Joanna Newsom in Paradiso. De betoverende ijle klanken kregen het eerste uur alle ruimte. Maar toen begonnen een stel onverlaten een uitgebreide conversatie achter in de zaal over de biervoorziening. Ik heb de heren vriendelijk verzocht de conversatie te beëindigen of de zaal te verlaten. Ze mompelden iets over “waar bemoei je je mee, wij horen hier” maar verlieten toen toch de zaal.
En vandaag lees ik in de krant de recensie over het concert van Joan as Policewoman. Dit concert is mede door het gekakel van het publiek in het water gevallen.
Is hier sprake van een nieuwe trend? Hebben we hier van doen met de variant op het inmiddels wijdverbreide irritante kuchen en hoesten bij klassieke concerten?

Ik blijf het vreemd vinden dat mensen veel geld neerleggen om naar muziek te kijken/luisteren en dan vervolgens iets gaan doen wat ze in andere gelegenheden beter en goedkoper kunnen doen, zonder dat ze daarbij mensen storen die wel komen om van de ervaring te genieten.
Maar goed, dat is mijn mening. Polletje dus.

[poll=174]

  1. 1

    Sinds ik concerten bezoek (bijna zo’n slordige 20 jaar dus) kom ik dit fenomeen in Nederland al tegen. Uitermate storend en net als in het artikel kan ik het niet begrijpen. Als je wilt praten kan je naar de kroeg gaan ipv een concert.

  2. 2

    Naast roken is luid praten tijdens een concert inderdaad een grote ergernis van mij. Aan het eerste wordt binnenkort wat gedaan heb ik begrepen, nu de respectloze erdoorheenpraters nog.

  3. 3

    Irritant inderdaad, alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat bij een band als Strapping Young Lad er nog iets bovenuit komt afgezien van de zanger dan.

    Het kan ook anders gelukkig, vooral bij concerten van Krang, de Kift en dergelijke bands is het vaak werkelijk muisstil bij rustige nummers, heel apart!

    Bij mij staat er overigens altijd iemand die net iets langer is -precies voor mijn neus-. Opzij gaan helpt vaak niet en over de rest van de menen kijk ik gewoon heen. Kunnen we dat ook niet verbieden?

  4. 4

    sinds wanner ben je uitsmijter bij paradiso dan steeph?
    Als bezoeker had je niet het lef moeten hebben mij te vragen stil te zijn of de toko te verlaten.
    instellingen van de P.A en de accoustiek zijn dingen waar ik mij 10 maal meer aan stoor bij een concert dan aan babbelende buren.
    Tijdens het concert van de drie homo’s zijn er tig duizenden vroeg tijdig weggegaan vanwege de abominabele accoustiek /galm en niet door de valse noten van de heren.

    een goede band weet het publiek te bespelen ipv de neus op te halen en in paniek te raken.
    bon Jovi ( bagger ) pasten zich aan aan het voetjebalpubliek , en jawel hoor pas de problemes. André Rieu zelfde. muuuuisstil.
    Goedenmorgen allemaal by the way

    ik bepaal hoe ik van een concert geniet stelletje norah jones luisteraars, celine Dion aanhanger smekkeraars ,mierenneukers , je hebt poten onder je lijf, dan loop je naar een andere plek het is geen bioscoop met vaste stoelen.

  5. 5

    Anders namelijk: De muziek moet hard genoeg staan dat ik lekker mee kan zingen zonder dat iemand daar last van heeft. Aan de andere kant moet de muziek weer niet zo hard staan dat je er doof van wordt. Dat is een precaire balans.

    Als je dit als trend ziet kan dat komen omdat ze de muziek wellicht minder hard zetten dan met vroeger. Je had ook gewoon wat naar voren kunnen gaan in plaats van achter in de zaal tegen de muur te staan.

    @2: Ik vraag me overigens af hoe men het rookverbod in de grotere concerthallen wil gaan afdwingen.

  6. 6

    @die worst hierboven: dat een goede band het publiek moet weten te bespelen…helemaal mee eens.
    Maar dat beantwoord nog niet de vraag waarom sommige mensen naar een concert gaan om met elkaar te praten. Daar zijn toch echt betere plekken voor?

    Toch zit er bij vrij veel mensen iets tussen de oren dat doet praten als er muziek klinkt. Ik heb het vaak zat mee gemaakt dat als de muziek stil viel, de conversatie ook stokte en onmiddelijk weer op gang kwam als de muziek dat ook deed.
    Dat doet vermoeden dat het niet alleen onwelwillendheid om te luisteren is, maar een reflex die niet iedereen kan onderdrukken.

  7. 7

    Helemaal mee eens, Steeph. Al is het, zoals Ab in #1 zegt, inderdaad geen nieuwe trend. Het is al jaren zo. Typisch Nederlands ook. #4 geeft die mentaliteit goed weer: ik bepaal hoe ik van een concert geniet, want ik heb er voor betaald. En als anderen daar last van hebben is dat hun probleem. Laat staan dat er een beetje respect is voor de band die optreedt.
    Ik heb het al verschillende keren meegemaakt dat buitenlandse, vooral Amerikaanse, bands van hun stoel vielen van verbazing of ergernis over het ongeïnteresseerde Nederlandse publiek. Het is onzin om te beweren dat dat altijd aan de band ligt, vaak krijgen ze vanaf het begin geen enkele kans om boven het rumoer uit te komen. Vooral als ze ingetogen muziek, of muziek met ingetogen passages spelen.
    En, hemaworstje, als je zo graag wil ouwehoeren tijdens een concert, dan zou je op zijn minst het fatsoen kunnen hebben om ergens achterin de zaal te gaan staan. Zodat de mensen die wel willen luisteren geen last van je hebben. Voor jezelf ook nog makkelijker, want dan hoef je je niet elke keer door de menigte te worstelen om bij de bar te komen.

  8. 8

    @7: Typisch Nederlands? Da’s teveel eer. In alle landen waar ik naar concerten ben geweest (toegegeven, dat beslaat alleen noord- en west-europa) gebeurt dit.

    En als de band me toch minder blijkt te boeien dan ik gehoopt had doe ik er zelf net zo hard aan mee…

  9. 11

    Erger mij hier al tien jaar blauw aan. Idem dito in de bioscoop, lekker commentaar geven als was men ’n dvd aan het bekijken, tussen de vreetgeluiden door. Dat men nog lult of roept aan de bar op een festival ok, maar op de eerste rij gaan sjouwelen van een duur concert, het is boertig. Het is ook : de poëtische lading geen kans geven, cf. hoe een Tarkovski pas ontbolstert na het eerste uur.

  10. 12

    Ik gebruik concerten al jarenlang om af te spreken met vrienden. Omdat we van muziek houden is dat een logische lokatie. Lekker keuvelen, commentaar leveren op de muziek en het uiterlijk van bandleden en bezoekers. Gezellig hoor. We staan meestal ergens achteraan in de buurt van de bar.

    Als je graag helemaal op wilt gaan in het concert lijkt me de achterwand ook niet de beste lokatie.

  11. 13

    Ik weet nou niet of dat typisch Nederlands is. Je moet de live- elpees (van bands in buitenland) maar eens beluisteren of er de annalen van de popgeschiedenis maar eens op naslaan wat een band zoal allemaal in die geest overkomt (onderweg op een tour, hele band of de gitarist van het podium gelopen om welke reden dan ook), luid gebrul, gehoest, geroezemoes. Ene stad een attent publiek, volgende stad van de tour om wat voor reden dan ook een lauwe ongeïnteresseerde of brallerige stemming (verschillen in zaal(akoestiek), airco (warm stinkhol) enz.), terwijl dezelfde set gespeeld wordt. Veel omgevingingsfactoren zijn van invloed op de stemming in een zaal. Je hebt er ook die naar álle concerten gaan in een bepaalde muziektempel in de buurt of stad. Op een abonnementje, niet speciaal voor die band… gewoon even een uitje. Zal je net zien, gaan dan áltijd bij Steeph staan.

    Maarr..ik kan me er alles bij voorstellen. Vooral bij theatervoorstellingen waar een beetje concentratie gewenst is om maar niets te missen. Kan gruwelijk geïrriteerd raken om een kraakje in een schoen, knisperen van papiertje, hoesten uiteraard. Zwak uitgedrukt, je krijgt zelfs moordneigingen. Of: Wat doe je hier eigenlijk. Laatst nog naast een “vrouw”, nou ja vrouw, een ongehoord vet molenpaard (moet beleefd blijven). De kwabben puilden zo door de armleuning op mijn stoel en dijbeen. Een irritante hinniklach, ja, om niks, (er viel op dat moment heelgaar helemaal niks te lachen) en me dan vervolgens gaan zitten porren en aan te kijken en steeds “Leuk hè..*por zij vind je het niet leuk, hahaha”. Maar bleef maar beleefd. Heel m’n avond naar de vaantjes. Had er het godverdegodver het liefst 5 minuutjes een vlammenwerper op willen zetten…

  12. 14

    Het gebeurt al vrij lang. Ik hoorde van iemand dat Bebel Gilberto in Paradiso bijna wilde stoppen omdat ze niet boven het publiek uitkwma. Dat was rond 2001 (ze is later nog wel teruggekomen). Vooral bij stillere passages van akoestische bands is het erg irritant. Laatst in de Melkweg was de band van Milton Nascimento zeer verbaasd en geirriteerd over het continue geklets door een bassolo heen. Het is gek – je betaalt toch geen 40 euro voor een kaartje om vervolgens niet naar de muziek te luisteren? Maar goed, het hoort bij popmuzeik om niet naar muzeik te luisteren. Jaren gelden schreeuwde het publiek in De Kuip continu door Prince heen, waardoor ik zijn schijnbaar fameuze gitaarsolo’s heb moeten missen.

  13. 15

    Ik heb toch echt het idee dat het in Nederland veel erger is dan elders. Misschien is dat beeld een beetje vertekend, omdat ik vaak in Rotown kom waar het publiek kampioen ongeïnteresseerdheid is. Mijn eigen vergelijkingsmateriaal beperkt zich voornamelijk tot de VS en Canada en daar heeft het publiek veel, veel meer aandacht voor de band. Of ze gaan gewoon weg als ze het niks vinden. En verder hoor ik van buitenlandse artiesten wel eens dat het in Nederland heel erg is.
    Ik heb het trouwens over concerten in het clubcircuit. Hoe het zit met stadions of Heineken-hallen weet ik niet.

  14. 16

    Een tijd geleden was ik bij een concert in de Max waar vrijwel alleen Amerikanen waren. Of ze stonden zich wezenloos te blowen – en waren dus stil – of ze stonden te genieten van de muziek. Een verademing, echt. Overigens heb ik het idee dat het in Tivoli erger is dan elders, wellicht door de vorm van de zaal.

  15. 17

    Praten door het concert is ok:
    – Achterin bij de bar
    – Als het concert ruk is

    Praten door het concert is niet ok:
    – Als iedereen voor de rest stil is en jij denkt dat ineens dat heel hard “Tieten zien!” roepen de feestvreugde verhoogt

    Ook niet ok:
    – Wild dansen of meebewegen met een sigaret in je hand, zodat omstanders weg moeten duiken om het zicht in beide ogen te behouden
    – Hardcorepasjes als ‘picking up change’ en ‘the pizzamaker’ uitvoeren buiten de daartoe vrijgelaten ruimte
    – Seksuele handelingen of verregaande aanzetten daartoe onder de neus van neutrale toeschouwers. Als ze erotisch entertainment hadden gewild, dan waren ze wel naar een andere gelegenheid gegaan.
    – Je t-shirt uittrekken. Ook om bezwete jongenslijven tegen zich aan te voelen gaat men in de regel naar andere gelegenheden.

  16. 21

    Joan as Policewoman is een verwende trut die kutshows geeft als ze de avond daarvoor te laat is opgebleven. Dat zou zomaar hier het geval geweest kunnen zijn. Is je show niet goed, dan lullen mensen erdoorheen. Tough shit, moet je maar beter je best doen, of desnoods het geluid harder zetten.

  17. 22

    Vanuit mijn perspectief is het verergerd. Meer gelal op concerten, echt op de eerste rij de vakantie-ervaringen uitwisselen terwijl de artiest zulk beledigend gedrag maar moet slikken, dat soort dingen. Een teloorgang die toch wel te maken heeft met “de jeugd van tegenwoordig” en hun egocentrische verwendheid. Alle Seneca en Cicero ten spijt die dit soort geknor doet relativeren. Diezelfde jeugd van tegenwoordig heeft bv. ook een andere set waarden en normen wat betreft afval op straat. Een deel van de afvalproblematiek in Belgische steden heeft bv. te maken met de ongemanierdheid van schoolgaande jeugd. Knor knor.

  18. 23

    Euh ja.. dat doen goede geluidsfilters he. Die zorgen ervoor dat harde geluiden naar de achtergrond worden verdrongen, maar dat je tegelijkertijd nog wel een gesprek kunt voeren. Om anderen daarvan de schuld te geven.. tja.

  19. 24

    @#13 : som ons die live albums ’s op aub ? Ik denk nl. dat ik het niet met u eens ben. Bovendien is een “live” lp in de meeste gevallen een constructie (ge-edit, gemixt). Daarom niet alle met over studio-opnames heen geplakt live gegil zoals het merendeel van de “live” lp’s van de jaren ’60, maar toch … Hoe dan ook, ècht live is van recente datum.

  20. 25

    @#15 : ik ken wel wat acts, en die komen niet graag in Nederland optreden … Alles nog goed met ùw muziek & publiek, anders ?

    Klikmelink overigens ivm een slim concept voor een live dvd. Hebben al die hyperactieve technologiefreaks nog ’s wat te doen.

  21. 26

    Op bootlegs S’z. Staan alle kraken en smaken op. Niet de commerciële gefilterde/ gemixte uitgaven. Hoewel op een enkeling júist gewoon onversneden met publiekgeluid. Tja, (en meer losse nummers dan lp’s, staan/stonden legio op Kazaa) van b.v. The Who, Doors, Hendrix, Pink Floyd, Police enz. Maar meer, zoals ik ook aangaf, in bio’s van leden van diverse bands wordt daarover vaak verhaald: Bad vibes in een zaal, vervelen, obsceniteiten brullen, bier gooien (of niet), op podium klimmen, aan snoeren trekken, pletten van de voorste rijen..noem maar op.

  22. 30

    Wat Napoleon, #23, zegt. En, in geval van een fatsoenlijke geluidsman (lees: eentje die de dB-meter niet probeert te verstoppen in een geluidsarme holte, maar dat soort lui zijn met een fototje en artikeltje over hun gedrag vast eenvoudig te overtuigen van hun holbewonerigheid; praktisch iedere gehoorbeschadiging bij concertenpubliek is immers terug te voeren op fouten van de geluidsman), zou gehoorbescherming achter in de zaal nou niet bepaald veel verschil moeten maken qua kans op gehoorschade. Het enige verschil is dat je er hoogstpersoonlijk voor zorgt dat je het concert niet goed hoort en de herrie om je heen juist extra goed. Het lijkt me in deze dan ook niet zozeer de prestatie van de kletskoppen als wel van jouzelf. Neemt niet weg dat ik waardering kan opbrengen voor het feit dat je er wat van gezegd hebt:-)

    Edoch, wat betreft het onderwerp, als zeer veelvuldig concertbezoeker, van snoeiharde techno tot piepstem-singersongwriters tot klassiek, ik heb nog nooit, maar dan ook echt nooit, last gehad van geklets tijdens concerten. Bovendien blijven tenten als Paradiso en Tivoli toch ook gewoon uitgaansgelegenheiden, plaatsen waar een gesprekje nou niet bepaald misplaatst is.

  23. 35

    Nek van een (b.v fender stratocaster) gitaar is niet voor niets zo geschapen.
    Kan je als tekenaar suggestief als de neten mee aan de gang. Is Crachat hélemaal niet te beroerd voor om iedereen op een dwaalspoor te brengen. *als gepatenteerde viespeuk zijnde*

    Nee, arm meisje schrikt zich een hoedje van mannetje die iets té glunderend pontificaal staat zo van hier pak aan wat dacht je van den deze..op die tour..

    Dusss…

  24. 36

    heheh, geen YP als YP – uniique.
    Mere nog, de bult van de luisteraar in de stoel is wel héél pointy.
    AU point dus eigenlijk.
    ARmen gekruist of gewoon een avonderectie van borsten?

    soit.

  25. 38

    Het is iets van deze tijd. Dat geouwehoer van mensen tijdens concerten. Van die verdomde dertigers die sinds hun huwelijk met een of ander huppelkutje uit de polder, alleen nog maar naar hun ooit-zo-favoriete-bandje gaan als ze kunnen ouwehoeren met hun loser vrienden van vroeger. Of ja, loser-vrienden. In de ogen van ons Hanenwürgers. Wat een eikels. Jullie zijn de reden dat er nu alleen kut muziek wordt gemaakt. Jullie zijn de reden van alles dat slecht is. Sterf, achterlijke aarsmaden. Jullie hebben niks te melden. Zie dat aan, en verlaat onze wereld. Goedenacht.

  26. 40

    Forty years from now,
    Will I still be scratching away at this hole,
    Will I look back into this jar and see a presence worth mentioning?

    I’ll be in Amsterdam in the morning,
    Walking in the footsteps of what I once believed in

    Forty years from now,
    Will I still be za-onda-way at this hole,
    We-saw-na-mentioning
    I’ll be in Amsterdam in the morning,
    Walking in the footsteps of what I once believed in I know the sign,

    In soft morning light,
    I know…
    I know…

    I know the light
    Is it so over?
    I know the light

    Down the water…
    If you say it’s over then it’s
    ron-zay-a-zone-y-eow-so…

  27. 41

    Als je echt in alle rust van een popconcert wilt genieten, dan moet je dat lekker thuis doen. Als de band echt goed is en toevallig ook wat rustige nummers speelt, dan valt zelfs het Paradiso publiek stil. Maar goed. Ik heb twintig jaar klassiek concert ervaring erop zitten. Ik haat het stille zitten, met je billen geknepen (geen koffie drinken dus! wind alert!) op een hard houten kerkbank of de betonstoelen van Vredenburg. Want je wordt AFGEMAAKT door de medeluisteraars, mocht je een slapend been willen verzetten.

  28. 42

    Het is eerder een trend dat mensen steeds sneller en vaker klagen over geroezemoes. Soms begrijp ik het, en soms erger ik me ook aan mensen die luid praten tijdens een echt luisterconcert. Maar klagen over een conversatie achterin de zaal bij een SYL-concert. Het moet echt niet gekker worden. Daar zou ik alleen maar harder van gaan praten. Wat een onzin.
    Dat mensen ouwehoeren is echt niet iets van deze tijd. Kijk naar livebeelden van de beatles.

  29. 43

    #oplawaai ik stond virtueel achterin en nog komt een steeph me vertellen dat ik mijn mond moet houden.
    Who made him the midget hitler of the day die bepaalt wat mag en niet?

    anderhalf uur stil zijn is een opgave.
    Hoe wil je anders dat leuke meisje versieren oh zie je die strakke spijkerbroek van Kane?

    Iedere artiest die het publiek aan de gang heeft begint de microfoon de zaal in te drukken om het klapvee mee te laten schreeuwen.

    Tiepetjes zoals steeph ( nothing personal my dear )moet je acuut aanpakken. het is de round up van de pure rock and roll.
    roken stil zijn , what’s next? een db meter dresscode?

  30. 44

    Ooit een vreemd tafereel meegemaakt in de ouwe Melkweg, waar een meneer met een gitaar optrad.
    Townes van Zandt. Tijdens het optreden was de bar gesloten. Prima, moesten die klaplopers/recensenten ook eens een keer echt luisteren.
    Toen zonneklaar was dat de toegiften toch echt op waren, en het barpersoneel voorzichtig met de glazen begon te schuiven, begon een aantal pelgrims te zeuren dat het stil moest blijven.

    Prima concert trouwens. Ik heb op Townes geproost.

  31. 45

    @ Kittekat & hemaworstje: Natuurlijk hoef je niet muisstil te zijn tijdens een popconcert. Maar het lijkt me wel redelijk dat je het volume van je gesprek aanpast aan het volume van de muziek. En als het concert je niet interesseert en je wil alleen maar ouwehoeren, ga dan ergens anders heen. Liever een halfvolle zaal geïnteresseerde mensen dan een volle zaal waarin de helft met andere dingen bezig is.

    @ S’z (#15): Dank voor de belangstelling. Met de muziek gaat het prima, met het publiek zeer wisselend. Leuk idee, inderdaad, die live DVD. Maar 50 handcamera’s uitdelen aan het publiek past voorlopig nog niet in het budget…

  32. 46

    Afgelopen zaterdag bij The Notwist in Tivoli , vroeg het schattige meisje (sleepingdog) van het voorprogramma of het niet wat stiller kon, want dat erdoorheengeklets vond ze ‘niet lief’.

  33. 47

    Mensen hebben te veel geld en daarom gaan ze maar naar concerten die ze eigenlijk niet leuk vinden; gewoon om het geld op te maken.

  34. 48

    @hemaworstje: Het had er nooit toe mogen komen dat ik je die vraag (virtueel) had moeten stellen.
    In jouw redenering is het jou toegestaan te doen waar je zin in hebt, waar je ook bent, ongeacht of dat iemand anders last oplevert. Dit in het kader van het grote genieten voor jezelf.
    Maar anderen mogen niet op hun manier genieten omdat ze jouw vrijheid maar moeten respecteren. Mmmm, daar past een woord bij.
    Maar ik neem aan dat je het dan prima vindt als ik je de volgende keer (virtueel) in de bioscoop ontmoet dat ik dan in de stoel voor je ga staan en tijdens de hele film een telefoongesprek voer (ik leg aan een goede vriend uit wat er in de film gebeurt, social bonding)?

  35. 49

    De enige keer dat ik me er echt aan ergerde was op het eerdergenoemde concert van SYL in de Tivoli. Steeph haalt dat voorbeeld niet voor niets aan, daar was het inderdaad erg, maar verder valt het wel mee. Ik constateer geen trend.

  36. 50

    Ik denk dat het toch ligt aan de plek waar je staat. Vooraan staan, midden in de zaal, zijn alle hoofden gericht op het podium. Daar waar het gebeurt, de jongens en meisjes zien waarvoor je hebt betaald. Achterin, vlak bij de bar. Tja, daar komen toch echt mensen om een drankje te bestellen of een treetje bier, dat kan je niet fluisterend doen. En er zijn mensen die het concert minder boeiend vinden dan jij, ook dat bestaat. Die gaan met elkaar ouwehoeren. Het is een sociologisch gebeuren, zo’n concert. De regels zijn wat minder strak gedefinieerd zoals bij een klassiek concert of een bioscoop.

    Het kan ook zijn dat je zelf bent veranderd en een popconcert anders ervaart dan voorheen, misschien irriteer je je wat sneller aan mensen die er doorheen praten. Ik heb dat bijvoorbeeld met treinreizen. Vroeger kon het me niet schelen, maar nu ga ik gewoon eerste klas reizen als ik mij moet concentreren op werk, vergaderstukken. Ik kan die gesprekken niet meer uitschakelen. Terwijl het heel gewoon is, praten in een trein. Dat doe je nou eenmaal weleens.

    Wat vindt Jorn er eigenlijk van?

  37. 51

    Kittekat, pardon my french maarrrrr: gelul. Het is gewoon een typisch Nederlands fenomeen, het zit in jullie volksaard, het spijt me. Ik werk zelf in de muziek, kijk al 20 jaar concerten over de hele wereld: ner-gens maar dan ook ner-re-gens, wordt zo respectloos geluld als in Nederlandse concertzalen. Toen ik zes jaar geleden van Belgie naar Nederland emigreerde en mijn live muziek in de Melkweg en Paradiso begon te consumeren, stond ik werkelijk versteld van het lawaai dat het publiek produceerde en vooral met een houding alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Vooraan, achteraan, opzij, met bier, zonder bier. Na zes jaar gewenning, sta ik alleen nog maar versteld wanneer het eens een keertje niet gebeurt. Die concerten kan ik mij dan ook het beste herinneren, concerten waarbij niet geluld werd, zoals bij Beth Gibbons enkele jaren geleden in de Melkweg. Dat was wellicht zelfs voor een Nederlander te ontroerend mooi.

  38. 55

    Hm, de discussie wordt een beetje oneigenlijk. Ja tijdens een rockconcert kan worden gepraat, het is geen klassiek concert. Maar dan nog : waarom op de eerste rij luid gaan kletsen over vakantiefoto’s uitgerekend tijdens een unplugged moment ? Dan heb je te maken met cultuurbarbaren, en daar ging deze post over.

    Een minimum lijkt : doe dat gezwam voordien of nadien, of thuis, of als het dan toch moèt, subito, doe je gezeik op het toilet, aan de bar, of beter nog in de lobby of een ander voorgeborgte. Eens met #45. En eigenlijk ook met #48+51+53.

    @#45 nix uitdelen, vooraf oproepen breng uw gear mee of ook gebruik uw gsm, je hebt hem toch al bij … “cameras allowed cameras aloud cameras all out”

  39. 56

    @ 43: rock ’n roll is naar de betreffende hansworst toelopen en hem vol op zijn bek slaan.

    Dat is rock ’n roll… niet dat halfzachte gevraag en geasje.

  40. 58

    juust salvatore, derhalve zal steeph het ook niet aan durven om voor me te gaan zitten lullen in een bios.
    ik stap naar de balie en je wordt uit het pand gezet. simpel.
    daarom heb jij last van een vent die voor je staat die langer is, niet zijn fout. nee jouw zwakte.
    rock en roll houdt niet op bij het concert alleen , het is een life style.
    Ik ontneem je geen vrijheid steeph , als je muziek wilt luiteren ga je vooraan staan waar de liefhebbers zijn.
    Dictatoriaal was wellicht het woord wat je zocht. ik noem het dat ik me gewoonweg hou me aan de huisregels en niet de regels van een willekeurige bezoeker die denkt zich te storen aan mij , je loopt maar naar de ondernemer toe en die bepaalt wel of hij maatregelen treft tegen mij óf jou , het is zijn toko. Mee eens of mee eens?
    Denk jij dat jouw actie op een dwingende wijze effectief is? , keep on dreamin.Ik persoonlijk had je met enig plezier je oorlelletjes aan de tweeters waffers en woofers geplakt voor de perfecte ontvangst zonder lastige omgevingsruis.
    Ben barkeeper in een pop podium en maak drie concerten per week mee.
    ik hoor buitenlandse artiesten alleen maar lof over den nederlander. goed club circuit grote kennis van muziek ( dus verwend ) gastvrij en als we los gaan gaan we ook los.
    Niets voor niets zijn we hier pioneers op het gebied van beginnende bands.
    De kapsones van de muzikanten komt later.

    Koop een koptelefoon en vraag of de geluidsman je kan inpluggen op een los kanaaltje.
    ergens doe je me denken aan behanger. weet niet waarom

  41. 59

    Eens met de Belgen. Soms is het werkelijk beschamend om in een Nederlands publiek te moeten staan. Met name in Paradiso en de Melkweg heeft het publiek er nogal eens een handje van om te laten merken dat ze wel wat gewend zijn. En het klote is, dat de mensen op het podium er dan vaker wat minder zin an hebben, en minder hun best doen.

    Zo heeft dat kutpubliek van Paradiso vorig jaar het concert van The Veils compleet verkloot. En niemand die zichzelf kwalijk wenst te nemen, maar ik schaamde me plaatsvervangend volledig kapot voor m’n landgenoten.

    Gelukkig kunnen we wel stil zijn. Zo heb ik zelfs in een afgeladen Paradiso Zita Swoon ooit a capella en zonder versterking een nummer horen vertolken. En afgelopen zondag was ik bij Joan as Police Woman. Wanneer zij een van haar breekbaardere liedjes op de piano inzette, was het publiek werkelijk muisstil. Het enige wat je hoorde (naast Joan en haar piano natuurlijk) was een ventilator en hier en daar een plastic bekertje dat op de grond viel. En zo hoort het.

  42. 60

    We kunnen inderdaad wel goed los gaan. Als het goed zit tussen band en publiek, dan zit het volgens mij nergens beter dan in Nederland. Zo kan ik niet geloven dat Ween bijvoorbeeld ergens betere concerten geeft dan hier.

    Het vervelendste is wanneer mensen om de verkeerde redenen naar een concert komen. Zo ging ik een tijdje geleden naar The Cold War Kids. Bleek ene Patrick Watson in het voorprogramma te zitten. En die Patrick Watson bleek dus een bakvisjeslokker van heb ik jou daar. Mislukte Canadese Coldplay-imitator die werkelijk in elk lied zijn refreinen met langgerekt gekwijl wist op te vrolijken. Ik kreeg er zelfmoordneigingen van, maar al die meisjes van een jaar of twintig zaten daar weg te dromen en mee te zingen. Echt, het was verschrikkelijk. En toen de fantastische Cold War Kids aan de beurt waren, was de helft van de zaal met hele andere dingen bezig.

  43. 61

    @hemaworstje: Het woord was asociaal :-P Je gaat niet door voor de koelkast.
    En Joanna Newsom is nou niet bepaald rock and roll. En in een volle zaal kan een mens soms niet veel anders dan achterin staan. En nee, het was niet bij de bar maar juist links.
    Bij SYL was het geen optie vooraan te gaan staan. Zelfs met hele goede gehoorbescherming in liep ik achterin nog een stevige koppijn op. En als iemand dan presteert boven die herrie uit en door mijn oorstoppen heen drie kwartier te tetteren is gewoon boers. En nee, het was alweer niet in de buurt van de bar.
    Wie is behanger?

  44. 63

    Ok, Steeph. De volgende keer pak je uit je tas een opgevouwen trom-pet (ik heb er eentje voor je, met sargasso logo) en begin je gewoon keihard te trommelen. Dat zal ze leren.
    ;)

  45. 66

    Zelfs met hele goede gehoorbescherming in liep ik achterin nog een stevige koppijn op. aldus Steeph, #61.

    Dat is dus het echte probleem. Holbewonerige geluidsmannen die geen benul hebben van de betekenis van de maximaal toegestane geluidsbelasting in een werkomgeving volgens de ARBO danwel er alles aan doen om de geluidsdrukmeter te neppen. Dat men daar eens wat aan doet in plaats van dat gezeur over roken op de werkplek.

    90dB is genoeg voor iedereen.

  46. 67

    Een fraaie gitaarrif klinkt, even later zet de rest van de band met een prachtig greluid in.
    Heerlike muziek. Dan gaat er opeens iemand door de muziek heen zingen……
    Tja, als iemand door de muziek van zijn/haar eigen bandje heenzingt, mogen wij er zeker ook doorheen praten, toch?

    Gezien de meningen hierboven dat het geouwehoer
    1. aan de kwaliteit van de band ligt, òf
    2. aan een stoornis van de luisteraar,
    zou een nader onderzoek daar eens uitsluitsel over moeten geven.

    Als 1 de reden is, dan zou het zeker tijdens de eerste minuten van het concert stiul moeten zijn. Aandachtig luisteren leidt tot de cocnlcusie dat het niks is en het gebabbel breekt los.
    Als het 2 is dan is er verder natuurlijk geen hoop op praatvrije concerten.
    Misschien dat dan, conform de regelcultuur in dit land, er bordjes opgehangen moeten worden die duidelijk maken of je in een praatzone of een stiltezone bent.
    Wellicht kan de geprogrammeerde band aangeven welke bordje het theater op moet hangen.

  47. 68

    Eindeloze discussie,
    ik persoonlijk wil nogal eens wat ouwehoeren tijdens een concertje. doe dat overigens dan altijd achteraan of bij de bar, de fanaten staan mijn inziens immers wat dichterbij en zullen dan van mij geen last hebben.

    er zijn natuurlijk vele gradaties in “praatoverlast” maar ik vind dat als je je aan alles en nog wat loopt te storen moet je misschien thuis de koptelefoon opzetten en het cdtje luisteren, ik neem aan dat de meeste mensen naar een concert gaan voor de dynamiek, en ja pratende rokende drinkende pogoënde stinkende mensen horen daar bij… zoals eerder gemeld verplaats jezelf en maak er een leuke avond van :)

  48. 69

    @65: Mja ik zie waar je staat. Kun je, bij wijze van gedachtenspelletje, een alternatieve respons bij jezelf voorstellen waarbij je in dezelfde situatie niet bijna mentaal berserk zou gaan van die lutsers?

    Je zou jezelf bijvoorbeeld buiten een cubaan kunnen doen en ergens anders gaan staan (ik gooi maar wat in je hersenen enzo).

  49. 70

    @rogier: Natuurlijk zijn er gradaties. Als iemand tussendoor aan zijn buurman vraagt of die een biertje wil en dat dan gaat halen, no problem.
    Maar drie kwartier tijdens een hard concert er bovenuit praten (volcontinu) of een uitgebreide dialoog tijdens een breekbaar concert (harp, godbetere het) is van een andere orde.

  50. 71

    Overigens zag ik Joan as Police Woman in de Melkweg, waar men dus wel aanvoelde in welke mate van stilte de liedjes het beste tot hun recht kwamen. Jammer voor die mensen in het Paard.

  51. 72

    @RB: Tuurlijk kan ik die Cubaan buiten doen (sterker nog, het is zonde om een Cubaan te roken als je niet rustig in je eigen tuin zit). Maar waarom moet ik ergens anders gaan staan als een paar onverlaten kennelijk niet geïnteresseerd zijn in het concert maar wel in elkaar? Horen die toch buiten te staan?

  52. 73

    55bis.

    De vraag is toch ook : wat bezielt mensjes die op de eerste paar rijen met de rug half naar het podium gaan staan kletsen over hun vakantie of sociale non-events ? Meermaals meegemaakt, en het ergst van al bij Autechre in de Botanique (dus ook in België), wat toen een zeldzaam en snel uitverkocht concert was. Van bij het eerste nummer, het hele concert door. Of de stukken nu ritmisch of verstild waren.

    Waarom ? Omdat je een bakvisje bent en de act oogt niet leuk ? Omdat je mee bent met je vriendje en je erbij wilt zijn geweest, maar de muziek interesseert je geen ruk ? Omdat je een bink bent die goed scoort op festivals qua versieren, en zo is dat concertgebeuren langzamerhand decor geworden ? Omdat je denkt dat een groep die optreedt nog nauwelijks verschilt van een dj in de disco ? Omdat je gewoon altijd denkt dat de wereld om jou draait en niet meer beseft wat een live muzikant uitvreet of aan waarde te bieden heeft ? Omdat je niet weet wat op een podium staan kan betekenen ? Volgens mij is het vooral hol consumentisme. Ik moet er bij zijn geweest, trendy trendy, maar het doet me niets. Hippe kleren kopen en ze dan niet dragen, met dure schoenen door de rivier waden omdat dat indruk maakt, dat soort puberale domheid.

    Wààr is Cor van der Laak als je hem gvd nodig hebt ?

    Ach wat. Misschien moeten concertzalen taterkamers inrichten voor de bakvisjes en andere lullo’s, zoals destijds de discotheken hun chill out rooms inrichtten.

  53. 74

    Column in HP de Tijd van Beatrijs Ritsema:

    Veel middelbare scholen doen tegenwoordig aan uitwisseling met scholen in het buitenland. Vierdeklassers gaan dan een paar dagen naar een school ergens in Frankrijk of Duitsland, worden ter plekke ingekwartierd bij leeftijdgenoten en lopen met hen mee gedurende de schoolweek. Een tijdje later komt de ontvangende partij op bezoek in Nederland. De bedoeling van het uitwisselingsprogramma is om de taal beter te leren spreken (in geval van gasten uit het buitenland is de voertaal hier doorgaans Engels) en om mee te maken hoe het er in andere landen op school aan toe gaat.

    De eerste doelstelling is leuk en aardig, al zet die nauwelijks zoden aan de dijk, omdat een week daarvoor veel te kort is. Maar het meehobbelen met de buitenlandse schoolpraktijk vormt een buitengewoon interessante leerervaring. Nederlandse scholieren komen bij terugkomst woorden tekort voor hun verbazing (en verontwaardiging) over autoritaire leraren die leerlingen afblaffen en strafwerk opgeven voor minimale vergrijpen. Er heerst een streng regime. Leerlingen mogen in de pauzes de school niet uit en moeten zich ophouden in daarvoor bestemde lokalen, de kantine of op een binnenplaats. Tijdens de lesuren mag er niemand in de gangen lopen; leerlingen zitten goedbeschouwd van acht tot zestien uur lang opgesloten.

    Omgekeerd krijgen de vijftien- en zestienjarigen uit het buitenland een ware cultuurschok wanneer ze meemaken hoe informeel, om niet te zeggen ongedisciplineerd, de sfeer is op Nederlandse scholen. Tutoyeren van leraren door leerlingen is niet ongebruikelijk. Leerlingen zitten met petjes op en jassen aan in de klas, ze zitten te sms’en, bij sommige leraren zijn iPods toegestaan, van andere leraren mag er worden gesnoept en gegeten. In de pauzes en tussenuren begeeft de schoolpopulatie zich en masse naar supermarkt, snackbar en café of naar het park voor een stiekem blowtje.

    Het ziet er in buitenlandse ogen uit als een losgeslagen bende, maar binnen de Nederlandse cultuur zijn informele omgangsvormen en polderende autoriteiten zonder straffend gezag zo vanzelfsprekend dat niemand hier raar van opkijkt. Toch zit er een nadeel aan de informaliteit op school, die zo langzamerhand alle voordelen ervan (die er óók zijn) overvleugelt, en dat is het lawaai: het onafgebroken geklets in de klas dat wisselt in volume naar gelang de leraar orde kan houden, maar dat zelfs bij de strengste leraar nooit helemaal ontbreekt. Er is altijd wel iemand die meent iets te moeten opmerken tegen een medeleerling, met als gevolg een permanente ‘wall of sound’ van gemurmel en gegiechel, gebrom, gefluister en gesmiespel. Soms taakgericht, soms voor de gezelligheid – dat doet er niet toe. De stand van zaken is simpelweg dat iedereen zich gerechtigd voelt om, net als buiten school, op elk moment te zeggen wat er in hem opkomt.

    Een dag op de middelbare school is niet alleen voor leraren slopend, maar ook voor leerlingen. Het is moeilijker iets op te steken, het leren wordt verplaatst naar het huiswerk. Als deze ene regel (niet praten in de klas) gehandhaafd zou kunnen worden, zou er zo veel gewonnen zijn dat alle andere regels overbodig waren. Maar daar is de cultuur niet naar, dus iedereen kletst door. |

  54. 75

    Voilà. En wat zeggen de recente statistieken over pakweg het Nederlandse versus het Vlaamse onderwijs ? Wààr is de Leraar Waarvoor Men Beeft als je hem gvd nodig hebt ?

  55. 77

    Mkay. Ik zou die cubaan denk ik ook liever in mijn tuin doen, maar soms schipper je een beetje omdat je zomaar ineens niet in je eigen tuin bent en toch een beetje een vergelijkbaar gevoel wilt hebben, vind ik zelf.

    Maar dat even terzijde. Ik begrijp dat die onverlaten een grote plaats in je hoofd innemen. Hebben ze volgens mij niet voor betaald. Niet alleen verzieken ze je concert, maar ook nog eens je hoofd. En zelfs je web site. En mijn hoofd. Waarom sta je ze dat allemaal toe? Ik bedoel, *mijn* hoofd is toch wel de grens, hoor.

    Kun je ze niet gewoon vragen om zachter te praten en verder lang en gelukkig leven of zo? Is misschien een beetje saai en je hebt al snel niets om over te lullen behalve die vechtpartij tijdens dat concert waarbij je van twee happy lutsers hebt gewonnen, maja count your blessings, zeg ik dan maar weer.

  56. 79

    @RB: soms zeg ik er ook wat van. Maar je zal maar net een hemaworstje tegenkomen (zie eerdere reacties).

    En gelukkig hoef je nog niet te betalen om hier te kunnen lezen en met je hoofd te laten fucken :-)

  57. 82

    80 + reacties?! En een gemiddeld dagsluitinkie loopt voor geen meter dus zeg het maar en heeft me zussie een hazelippie. Nog een gelukje dat de tuin niet was overwoekerd door springbalsemien…loopt ie toch al gauw door naar de 200+…hoera.

    Nee, schiet me ineens te binnen…die post waarin je (Steeph) verhaalde over reacties van mensen na hen op straat aangesproken te hebben op hun hopeloze gedrag (smekken in het openbaar, foute snor in lawaaioverhemd, té gristelijk gekleed…epilepticus tijdens een fit: “doe es ff gewoon joh”)? Jawel, staat me nog bij als de dag van gisteren.

    Nou, is een rapport over verschenen:

    http://www.scp.nl/publicaties/boeken/9789037703849.shtml

    “Volgens de studie vindt een grote meerderheid dat er nog altijd veel mensen met respect rondlopen die bereid zijn een ander te helpen, maar durft nog geen kwart van de bevolking iemand op straat aan te spreken op onbehoorlijk gedrag.”

    …en of we nu dus ff als de weerlicht de handen uit de mouwen steken om dat percentage lomperiken omlaag te brengen.

    En hoe zat het met Het Respect in de metro’s, banlieues, 42th street of op de markten in Parijs, New York en Boekarest? Oké…Tokio/Japan, maar dat zijn dan ook wel héle rare jongens…daar.